محسن رهامی

محسن رهامی، از فعالان اصلاح طلب اخیراً در سخنانی اظهار کرده است: گاهی نتیجه عدالت و رعایت -همزمان- اخلاق، شکست حکومت است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

امتناع آشوبگران دانشگاه از مطالبات اقتصادی

طبقه اقتصادی آشوبگران "مرفّه بی‌درد" بود

تحلیل غلط یک روحانی شیعه از حکومت امام علی(ع)/ طبقه اقتصادی آشوبگران "مرفّه بی‌درد" بود

دکتر صفر نصرالله زاده، رئیس دانشگاه تبریز، در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا پیرامون اغتشاشات اخیر گفته است: در این اعتراضات بیشتر شاهد حضور دانشجوهای کارشناسی و ورودی‌های جدید بودیم که با دانشگاه خیلی آشنا نبودند. براساس ارزیابی‌های اولیه ما از طبقه اجتماعی این دانشجویان که البته باید بررسی دقیق‌تری روی آن صورت بگیرد، مشخص است که این افراد از طبقه‌ای هستند که خیلی دغدغه اقتصادی نداشتند و در شعارهایشان هم ما چیزی در خصوص دغدغه مندی اقتصادی معترضان نشنیدیم.

او با اشاره به اینکه فضای مجازی در ناآرامی‌های اخیر نقش پررنگی ایفا کرده است، بیان کرد: در اعتراضات اخیر ابتدا حرف‌هایی زده می‌شد که برای ما نامفهوم بود و عده کمی نیز شعار و بلافاصله ناسزا می گفتند و در بین شعارهایشان چیزی در مورد مسکن، اقتصاد، مسائل جاری جامعه و… نمی‌شنیدیم.[1]

*این نگاه های کارشناسی و تحلیلی به بافتار اغتشاشگران در محیط های مختلف و نتایج آنها در حالی است که "بانیان آشوب" و برخی چهره های اصلاح طلب اصرار دارند که آشوبگران مطالبه اقتصادی داشته اند![2]

اما نه تنها یک شعار اقتصادی هم از جانب آشوبگران به گوش نرسید بلکه نمایه رفتاری آنها هم طی "اغتشاشات 70 روزه" نشان داد که این جماعت جز با خون سیراب نمی شدند و به جز کشتن و بردن و سوختن، هنر دیگری نداشتند.

برخی محافل تحلیلی معتقدند غسل تعمید آشوبگران با رفتارهایی مثل وصّالی شعارهای نخبگانی به آنها، مقدس نامیدن خشم آنها و خواست همدلی با آنها تماما به منظور تقویت فرایند آشوب در فتنه های آینده و پشتیبانی از هدف نهایی بانیان آشوب یعنی "فتنه اقتصادی" است.

***

نمی‌شود با اخلاق و عدالت همزمان حکومت کرد!

تحلیل غلط یک روحانی شیعه از حکومت امام علی(ع)

تحلیل غلط یک روحانی شیعه از حکومت امام علی(ع)/ طبقه اقتصادی آشوبگران "مرفّه بی‌درد" بود

حجت الاسلام محسن رهامی، از فعالان اصلاح طلب اخیراً در بخشی از سخنان خود در همایشی با عنوان "فرمان هشت ماده ای امام خمینی(س) منشور حقوق شهروندی" اظهار کرده است: گاهی نتیجه عدالت و رعایت -همزمان- اخلاق، شکست حکومت است. اگر بدانی رقیبت آدم فرستاده که تو را بکشد ولی هنوز نکشته و دست به شمشیر نبرده و در مسجد علیه تو شعار می دهد، حاضر هستی دستگیرش کنی یا حاضر نیستی؟ حضرت علی(ع) در اینجا اخلاق را رعایت کرد ولی اقتدارش شکست!

به گزارش جماران، او می افزاید: وقتی امیرالمؤمنین(ع) نمی‌تواند اخلاق را حاکم کند بحث این است که در عصر رهبری که اقتدار هم دارد و بالاترین حمایت را این ملت از امام کردند و از اول تا آخر محبوب ترین فرد بود، چقدر توانست اخلاق محوری و حقوق انسان محوری را حاکم کند و بگوید من توانستم در جامعه امروز این کار را انجام بدهم؟ اگر امام خمینی(س) نتوانست، به لحاظ تاریخی می تواند پایان عصر گفتمان حاکمیت های دینی باشد. ابن ابالحدید می گوید علی(ع) اخلاق را به قیمت کشته شدن خودش و از دست دادن حکومت رعایت کرد و تمام انرژی امیرالمؤمنین(ع) در جنگ جمل و صفین مستهلک شد و جمع بندی بقیه این است که نمی‌شود این کار را کرد.

رهامی همچنین گفته است: آن جایی که حفظ حکومت و اقتدار با آزادی ها و حقوق مردم تعارض می کند چه کار باید کرد؟ چه کسی مرد میدان است که بگوید من حاضر هستم در مسجد کشته شوم ولی قبل از آمدن به مسجد کسی را بازرسی بدنی نکنید؟! شعارهایی که ما می دادیم مگر غیر از اینها بوده است؟! چیزی که ما شعار داده ایم این است که آیا در عصر حاضر می شود حکومتی برقرار کرد که این موارد اخلاقی حفظ شود و هیچ کسی احساس ناامنی کند و همه احساس آرامش کنند؟[3]

*برداشت تحلیلی آقای رهامی هم به لحاظ فلسفی و هم به لحاظ تاریخی کاملا غلط و روایتی که ایشان از حکومت امیرالمومنین علی(ع) ارائه می دهند نیز مخدوش است.

اولا حکومتی که نتواند عدالت و اخلاق همزمان را اجرا کند دینی نیست. چه اینکه اخلاق جزئی از عدالت و عدالت جزئی از اخلاق است.

اگرچه ما گزارشاتی در تاریخ داریم که عده ای به امیرالمومنین علی(ع) سفارش می کردند برخی اصول اخلاقی (مثل ممنوعیت جلب رضایت خواص با پول) را کنار بگذارد تا او هم کسان بیشتری را جذب کند لکن ابتنای علی(ع) بر دین و عقلانیت بود. دین و عقلانیتی که جامعه آن روز اسلام را بدون نیرنگ و با دستاوردهای اقتصادی بزرگی از قبیل فراهم بودن سرپناه و آب سالم و امنیت به مردم هدیه کرده بود.

اما علی(ع) چه کند اگر برخی خواص شیفته حطام دنیا شده اند و پول های معاویه برایشان شیرین تر از سختی های زهد علی(ع) است.

علی(ع) آن بزرگمرد همه‌ی تاریخ چه کند اگر در مسجد گفت "از من بپرسید" و کسی از پست‌ترین مردمان آن روز به علی(ع) گفت موهای ریش من چند تاست؟!

اینکه مردم زمانه؛ علی(ع) و آن جهان پر از دستاوردهای ملموس علی(ع) را نمی خواستند آیا به معنای شکست علی(ع) است؟

پس باید گفت که علی(ع) آن نادر دوران نه تنها شکست نخورد بلکه دوران حکومت هر چند کوتاهش بر تارک تاریخ می درخشد و زمین و زمان در طول دوران پنج ساله حکومت حضرتش طعم عدل و داد و اقتصاد اسلامی و اخلاق را به نیکویی چشید.

ما این قضاوت را بر عهده شخص آقای رهامی و مخاطبان محترم می گذاریم که علی(ع) که به جرم عدل و داد و دستاوردهایش شهید شد شکست خورد یا مردمی که از پس نخواستن علی(ع) تا سالهای سال در سایه حکومت امرایی خونریز و میمون باز و میگسار و زن باره زیست کردند و جنایت بزرگترشان تقدم‌بخشی اراذل بر افاضل بود؟!

ثانیا ماجرای امتناع امیرالمومنین علی(ع) از مجازات ابن ملجم (در حالی که حضرتش حتی به شخص ابن ملجم نیز گفته بود که تو قاتل من خواهی بود) ماجرای عدالت و اخلاق نیست. بلکه بحث عقلانیت است. یعنی امیرالمومنین علی(ع) عقلا و شرعا نمی توانست فردی را بر اساس اخبار غیبی مجازات کند. زیرا حکومت کردن در تفکر شیعه نه بر اساس مغیّبات که بر اساس عینیات است و قصاص قبل از جنایت هم ذنب لایغفر است.

و حاشا که علی(ع) آن تجلی خدا در تاریخ؛ به چنین رجسی تن در دهد.

در بحث ادعای رهامی مبنی بر اینکه امام راحل هم نتوانست اخلاق اسلامی را در جامعه حاکم کند نیز مجددا رهامی اشتباه می کند! چه اینکه نگاهی به تأثیرات نظام جمهوری اسلامی ایران که امام خمینی(ره) آنرا بنیاد نهاد به وضوح نشان میدهد که در ایران امروز ما؛ تفوق و رجحان با اخلاق اسلامی است. کاش امثال آقای رهامی قبل از هر سخنرانی یک نگاه کوچک به برخی آمارهای رسمی از قبیل زیاد شدن کمک های مردم به مراکز خیریه امین نظام، کاهش جرایم خشن، علاقه روز افزون جامعه به حمایت از ایتام، نوعدوستی تحسین برانگیز مردم در بحران هایی مثل زلزله و سیل، فعالیت های عام المنفعه عمومی در بحث محیط زیست و... داشته باشند تا اینچنین در غرقاب اشتباه و تحلیط غلط دست و پا نزنند و بدتر آنکه عامل گمراهی خلقی نشوند.

ماجرای حفظ حکومت و تعارض آن با آزادی مردم در مثال "چه کسی مرد میدان است که بگوید من حاضر هستم در مسجد کشته شوم ولی قبل از آمدن به مسجد کسی را بازرسی بدنی نکنید؟!" نیز از همین قبیل بوده و رهامی نسبت به آن نیز دچار اشتباه است.

پایه اسلام بر عقلانیت است و عقل سلیم هم بر رعایت احتیاط حکم دارد. یعنی اگر احتمال ترور مسئولی وجود دارد حتما باید احتیاطات لازم بعمل آورده شود.

کما اینکه بر اساس نصوص تاریخی می دانیم امام حسن مجتبی(ع) از آنجا که در خطر ترور از سوی معاویه بوده است؛ از خود حفاظت می کرده و یا می دانیم که حضرت حسین(ع) در هنگام حضور در مجلس حاکم مدینه؛ گروهی از جوانان بنی هاشمی را بعنوان گارد محافظ با خود به آن مجلس برد.

پس نتیجه میگریم مثال ذهنی رهامی غلط است و کسی هم اگر در اثنای انقلاب شعار لغو بازرسی بدنی را داده؛ کار غلطی کرده است.

آقای رهامی گویا از شنیدن این شعار جوامع جدید نیز محروم بوده که رویت پلیس مساوی است با احساس امنیت و آرامش...

***

1_https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1311257

2_mshrgh.ir/1444580

3_https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1578555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 39
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    3 0
    ماشالله !
    • IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      1 3
      بیشترین صدماتی که در طول تاریخ یه مکتب و مذهب شیعه رسیده است نه از دشمنان پرچم به دست شیعه بوده است بلکه از ملاها و معممین نابخرد و عمدتاً بی تقوا و کم سوادی بوده است که گمان می کرده اند برای شیعه خدمت می کنند اما در واقع به ریشه این آیین تیشه می زدند! نمونه امروزیش امثال منتظری و صانعی و معممین اصلاح طلبان!!!
    • AT ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      0 1
      م .ر از فعالان اصلاح طلب اخیراً در سخنانی اظهار کرده است: گاهی نتیجه عدالت و رعایت -همزمان- اخلاق، شکست حکومت است لذا ما اصلاح طمعکاران برای اینکه دولتمان یعنی دولت های اصلاحات شکست نخورد تا توانستیم بی عدالتی بی اخلاقی ورانتخوای و غربگدایی کردیم و تا توانستیم ظلم کردیم تا دولت اصلاحات شکست نخورد.الان مرحله دگرسی دی اصلاحات است منظوردگر دی سی یا چمدونم واشنگتن دی سی اصلاحات است.
  • DK ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    21 1
    کاش منشور روحانیت امام خمینی برای این عده از روحانی ها لازم بشه خوندنش!!!
    • IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      0 0
      دقیقا
    • SE ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      3 0
      جان کلام منشور امام خمینی اقتدار اسلام و ایران است نه وادادگی در برابر دشمنان و منافقان نفوذی در میان همه اقشار از جمله روحانیت
  • محمدایوب IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    9 10
    همه روحانی های پیرو علی ع حجاب را واجب می دانند
    • IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      2 0
      بله چون هست
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    8 20
    در مورد حرفای منطقی رهامی فقط سفسطه کردین
    • رضا IR ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      1 0
      خدائيش درست ميگى ،
    • رضا IR ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      1 1
      خدائيش درست ميگى ، منهم متوجه سفسطه شون شدم . رهامى گفت اقتدار مولا على ع شكست ، نه اينكه او شكست خورد . اكثر استدلالات شون همين جورى بند تنبونيه !
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    3 46
    زنده باد سید حسن خمینی.
    • محمدایوب IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      7 3
      احسنت واقعا زنده باد برای امام خمینی که در زمان زنده بودنش دریک کوخ وخانه ای کوچک زندگی میکرد کاخی ساخت به وسعت کاخ شاهان وخود خدمت گذار این کاخ گردید ودر نبود پدر بزرگ خود براین کاخ حکمرانی میکند درود هم دارد
    • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      2 0
      مصطفوی
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    2 0
    یه خط داره شجاعت وازادی برای انسانها نه شیاطین ائمه همه میدانستند شهیدمیشوند وحتی شهیدسلیمانی صاحب بزرگترین تشییع وخونخواهی تاریخ بشریت هم میدانستند این ناجی هم میدانستند
  • محمدایوب IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    23 0
    در عکس جمع روحانیون اسلام آمریکایی را مشاهده میکنیم
    • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      0 0
      بیشتر
    • حاجی ازجوبشور قم IR ۰۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      0 0
      این روحانیون اسلام آمریکایی شرف داره به دروغ گویی مثل من
  • سعید IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    4 0
    بر اساس مکتب اسلام ابو سفیانی ، اگر منافع اقتضا کند ، اصول دین می تواند جز فروغ دین و مسئله حجاب می تواند واجب اما از نوع کفایی آن باشد ‌
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    14 2
    اگر حجاب در قران اومده و واجبه ، خب حکم بی حجابش رو هم از قران نشون بدید اگر هست ؟
    • صالح IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      0 1
      در قرآن خطاب به مومنات آیه حجاب آمده و لا اکراه فی الدین هم در قرآن هست ضمن اینکه یا باید بپذیریم اسلام گرایان در حال حاضر در اقلیت هستند یا برای اجرای حکم اکثریت تن به رفراندم بدهیم
    • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      0 1
      حکم حد بی حجابی در قرآن دقیقن چی گفته ؟ نمیشه که چیزی در قران گفته باشه وجبه و تکلیف عدم رعایتش رو روشن نکرده باشه . مثل خیلی از احکام واجب و اصول دین که تکلیفشون روشنه .
  • علی افصحی IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    8 1
    موهومات رهامی عقاید خوارجی محض است.مشکل امثال رهامی این است که بیش از آن که دین شناس باشند فردی اداری با لباس اضافی روحانی! و دانشگاهی رانتی است با همان لباس فقط!نه درس دانشگاهی درست و حسابی خوانده و نه درس درست و حسابی حوزوی!بنابراین آشفتگی فکری این آدم نیمه!کاملا طبیعی است در این میان وای به احوال مستمعینش که این سخنان بی پایه را شنیده اند! امیرالمومنین در نهج البلاغه در خطبه شصت در باره خوارج در برابر گفته از صحابی که می گوید خوارج همگی تار و مار شدند می فرماید «کلا وانهم نطف فی الاصلاب الرجال و قرارات النساء کلما نجم منهم قرن قطع حتی یکون آخرهم لصوصا سلابین به خدا خوارج در صلب مردان و رحم زنان باقی اند هر رئیسی از آنان پا بگیرد نابود شده و نسل آخر این جماعت زند گی نا آرامی داشته و نه عقده ثابت و نه جایگاه روشنی خواهند داشت.رهامی قدرت را برای خود و جبهه مفلوک اصلاح طلبان فاسد برازنده می داندو غیر آن را خالی از عدل و دور از اخلاق دانسته و خواستار خلع ید قدرت است چه با فتنه و چه اختیاری و از روی حماقت! رهامی چون خود را و جبهه شنیع اصلاحات آمریکایی را دور از حوزه قدرت می بیند با تحریف تاریخ حکومت امیرالمومنین و امام خمینی ، می خواهد با ترفند شیطانی خود و دوستانش را وارد چرخه حکومت کند هر چند نه عدالت ورز باشند نه اخلاق مدار! این نادان نمی داند که اگر امام علی می خواست صرفا حکومت کند می توانست فقط حکومت کند بیش از ده ها سال!اما امیرالمومنین هدفش از حکومت ترسیم خطوط دقیق حکومت بر محور عدالت و اخلاق بود تا شیوه نامه ای برای حکومت علوی باشد نه اموی. تمام رفتارهای حکومتی حضرت که در نهج البلاغه و مسندات آن به روشنی آمده است حاکی از یک مشی حکومتی مبتنی بر اخلاق و عدالت است نا غیر قابل جمع بودن اخلاق و عدالت با حگومت را که دیدگاه خوارجی است نفی کرده باشد. این که اصول حفاظت و تامین امنیت ، مبارزه با ترور ، خلع سلاح گروه های غیر مجاز مسلح ، بستن راه های ویژه خواری ، دقت در مصرف بیت المال ، بازرسی مدام عوامل حکومتی و نیز بازارها و بنگاه های اقتصادی ، توزیع عادلانه ثروت ملی ..،همواره با علی بود و نیز تاکید امام علی بر عناصر اخلاق پایه تقوی ، دوری از سستی ، اکتفا به حداقل زندگی شخصی، نفی دنیا طلبی و اشرافی گری و... نشان می دهد اخلاق و عدالت مخ حکومت علوی است.
    • IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      1 0
      موردی که آقای رهامی را درگیر کرده اصلا با آنچه که از جایگاه سیاسی ایشان انتظار داریم بسیار فاصله دارد! این تناقضات برای طلبه یا متفکربست که در قدمهای ابتدایی باشد! نه حالا که نزدیک به نیم قرن از قیام علوی 57 میگذرد!
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    6 1
    خط قرمز باید عدل و قسط اقتصادی و اجتماعی و پاسخگویی مسولین باشد. اینها را اعمال کنید مردم خودشان شءونات را رعایت میکنند‌
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    8 1
    این روحانی نمایان شایسته است که خلع لباس شوند
  • محسن IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    13 1
    این اقای رهامی استدلال غلط می فرمایند هرگاه مخلصان صدر اسلام را الان پیدا کردند برهان بیا ورند جواب منافقان زمانه را باید داد اشرافیت قربش زمانه نیست فقط دشمن شیطان پرست هست و بسیار دانا الان با مکر زنانه وارد شده مقابله خیلی سختر است
  • حجت IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    0 0
    راست می گه مشرق. اخلاق و عدالت لا هم نمی خونه. ما هم عدالتو کنار بگذاریم و بفرستیمش سینه قبرستون تا عدالت اجرا بشه
  • تنها راه پیروزی اطاعت از رهبری IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    0 0
    امیدوارم جامعه روحانیت با تکفیر و مرتد کردن شیخ , قدمی مثبت در راه اصلاح جامعه شیوخ بردارد
  • SE ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    0 0
    با سایه ها بجنگید ! لگد به جنازه اصلاحات بزنید
  • حسن IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    0 0
    اینها خوارج هستن
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    0 0
    الان حکومت رعایت و عدالت پیشه کرده؟ عدالتتون تو حلقم
  • علی IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    0 0
    فارغ از درستی و نادرستی تحلیل محسن رهامی آن چه یقینی است این است که حکومت کنونی جمهوری اسلامی هیچ ربطی ندارد.
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    0 0
    بخدا اگر یک جوان بی پناه یک صدم خیانت اصلاح طلبان را کرده بود الان بالی طناب دار بود
  • علی IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    0 0
    حضرت علی در اعتقاد دینی حکومت ظاهری را از دست داد ولی حکومت قلبی را نه . ایشان نفرمودند مصلحت بر دین برتری دارد . زمانی که لشکریان گفتند مذاکره کند علیرغم این که به اشتباهشان واقف بود نظرشان را پذیرفت
  • IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    0 0
    ایشان روحانی نیستند بلکه ظلمانی هستند .
  • یوسف IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    0 0
    امان از دست این مارقین زمان،والله اگردرزمان امیرالمومنین هم بودند،اوراهم تکفیرنموده وشمشیر برآنحضرت میکشیدند،امام راحل نیز ازدست این جماعت احمق ونادان پرمدعا چه خون دلهاکه نخوردند
  • IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    0 0
    حکومت پیامبر اسلام همبود به غیراز حکومت حضرت علی ان جیزیکه این موسادیهای حوزه علمیه شیاطین کتمان میکنند این هست چهل سال فزصت داشتید سازها وبناهای اقتصاد وعلم جهانی اسلامرا برپا کنید عمدا اجرا نکردیدکه هیج همهتان گرین کارت کرفتید ازامریکا وغرب وبرده بی جون چرا شدید چهل سال هست دارید به دستورات وتبایغات سازمان جهانی بهداشت موسادی بانک جهانی موسادی ووووچشم وکوش بسته عمل میکنید امروز که روز حساب وکتاب هست مسلمان شدید
  • IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    0 0
    روزنامه های وامانده از سفره ی اصلاح طلبها همی بخورند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس