اعتراضات کردها در پاریس - نمایه

پس از یک تیراندازی مرگ‌بار که منجر به کشته شدن سه کُرد در پاریس شد، کردهای ساکن پایتخت فرانسه که سال‌هاست دولت این کشور را به بی‌توجهی و ناتوانی در دفاع از آن‌ها متهم می‌کنند، به خیابان‌ها ریخته‌اند.

سرویس جهان مشرق - رسانه‌های بین‌المللی، روز شنبه، ۳ دی‌ماه ۱۴۰۱ (۲۴ دسامبر ۲۰۲۲)، از تداوم درگیری معترضان کُرد با پلیس فرانسه در پاریس برای دومین روز متوالی خبر دادند. اعتراضات از روز جمعه و در پی تیراندازی نژادپرستانه علیه کُردها در منطقه‌ای شلوغ در ناحیه‌ی ۱۰ پاریس شروع شد[۱]. در این حمله‌ی نژادپرستانه، سه نفر کشته و چندین نفر زخمی شدند. عامل ۶۹ ساله‌ی حمله زمانی که در حال تعویض خشاب اسلحه‌اش بود، به دست مردم مهار و سپس توسط پلیس دستگیر شد. در ادامه، جزئیات بیش‌تری درباره‌ی این حمله و اعتراضات پس از آن خواهید خواند.

جزئیاتی از یک تیراندازی نژادپرستانه/ کُردهای فرانسه چرا عصبانی هستند؟ +عکس و فیلم

معترضان کُرد در پاریس، روز شنبه، در اعتراض به تیراندازی روز قبل، اقدام به روشن کردن آتش در خیابان‌های پایتخت فرانسه کردند. کردها معتقدند دولت فرانسه در حفاظت از آن‌ها کوتاهی می‌کند. (+)

تصاویری از درگیری معترضان کُرد با پلیس فرانسه پس از تیراندازی نژادپرستانه در پاریس که سه کُرد را به قتل رساند [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› بوی جنگ داخلی در خیابان‌های پاریس/ آیا دولت جوان مکرون جوان‌مرگ می‌شود؟

مجرم سابقه‌دار: از یک حمله‌ی نژادپرستانه به حمله‌ی نژادپرستانه‌ی بعدی

اواسط روز جمعه صدای شلیک چندین گلوله در منطقه‌ی ۱۰ در مرکز پاریس شنیده شد. تیراندازی در یک مرکز فرهنگی و یک رستوران و آرایشگاه در مجاورت آن انجام شده بود[۲]. چیزی نگذشت که مشخص شد این تیراندازی با انگیزه‌های نژادپرستانه رخ داده است. سه کُرد (دو مرد و یک زن) در این تیراندازی کشته و دست‌کم چهار نفر دیگر نیز مجروح شده بودند؛ که حال یکی از آن‌ها وخیم بود. با تاریک شدن هوا، جمعیتی از معترضان خشمگین، متشکل از کردهای ساکن پاریس، در حوالی نقطه‌ی وقوع تیراندازی جمع شدند[۳].

جزئیاتی از یک تیراندازی نژادپرستانه/ کُردهای فرانسه چرا عصبانی هستند؟ +عکس و فیلم

کردهای ساکن پایتخت فرانسه، روز شنبه، با تصاویری از قربانیان تیراندازی اخیر، در میدان «جمهوری» پاریس تجمع کرده‌اند. در این تیراندازی سه نفر کشته شدند که همگی کُرد بودند. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› دفاع از اغتشاش و تهدید به حمله نظامی؛ ایران در سند راهبرد امنیت ملی دولت بایدن

›› ایرانی‌های بد - ایرانی‌های خوب؛ حمایت آمریکا از اغتشاشگران ایرانی

اگرچه اعتراضات در ابتدا مسالمت‌آمیز بود، اما به‌تدریج به خشونت کشیده شد. معترضان اقدام به پرتاب اجسام مختلف به سمت مأموران پلیس، واژگون کردن سطل‌های زباله و میزهای رستوران، و آسیب زدن به خودروها کردند و نیروهای پلیس ضدشوروش نیز برای متفرق کردن جمعیت به گاز اشک‌آور متوسل شدند. اعتراضات در روز شنبه نیز ادامه پیدا کرد و برخی از معترضان دست به واژگون کردن و آتش زدن خودروها و ایجاد آتش‌های کوچک‌تر در میدان «جمهوری» پاریس کردند؛ مکانی که به محل سنتی اعتراضات در پایتخت پاریس تبدیل شده است[۴].

جزئیاتی از یک تیراندازی نژادپرستانه/ کُردهای فرانسه چرا عصبانی هستند؟ +عکس و فیلم

شماری از معترضان کُرد، روز شنبه، در منطقه‌ی ۱۰ پاریس، حوالی محل تیراندازی، اقدام به واژگون کردن خودروها، سطل‌های زباله، و میزهای رستوران‌ها کردند. (+)

هویت مجرم تا الآن که این گزارش نوشته می‌شود هنوز افشا نشده، اما مقامات بلافاصله اذعان کردند که وی دو هفته قبل از تیراندازی از بازداشت آزاد شده است. وی که یک لوکومتیوران بازنشسته است، دو بار، در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۲۲، به خاطر ارتکاب جرم «با ماهیت نژادپرستانه» محکوم شده، اما اخیراً در حالی که دادگاه هنوز درباره‌ی جرم خشونت‌آمیز و نژادپرستانه‌ی قبلی او مشغول تحقیقات بوده، از «بازداشت پیش از محاکمه» رها شده است[۵].

جزئیاتی از یک تیراندازی نژادپرستانه/ کُردهای فرانسه چرا عصبانی هستند؟ +عکس و فیلم

همزمان با به خشونت کشیده شدن اعتراضات کردها، پلیس پاریس برای متفرق کردن معترضان به گاز اشک‌آور متوسل شد. این در حالی است که کردها معتقدند دولت و نیروهای امنیتی فرانسه در حفاظت از جان آن‌ها سهل‌انگاری می‌کنند. این اولین باری نیست که کردهای پاریس هدف اقدامات تروریستی و نژادپرستانه قرار می‌گیرند. (+)

تصاویر رسانه‌ای روز جمعه یک مرد سفیدپوست با ملیت فرانسوی را در حالی نشان می‌دادند که پلیس دست‌هایش را پشت سرش بسته بود و داشت او را از صحنه دور می‌کرد. به نظر می‌آید، این فرد همان تیرانداز روز جمعه باشد که حدود یک سال قبل، ۸ دسامبر ۲۰۲۱ (۱۷ آذر ۱۴۰۰)، با شمشیر به ساکنان یک اردوگاه مهاجران در پاریس نیز حمله کرده بود. هنوز مشخص نیست چرا وی اجازه پیدا کرده از بازداشت پلیس خارج شود[۶].

جزئیاتی از یک تیراندازی نژادپرستانه/ کُردهای فرانسه چرا عصبانی هستند؟ +عکس و فیلم

یکی از معترضان کُرد، روز شنبه، اقدام به پرتاب سنگ، احتمالاً به سوی پلیس ضدشورش، می‌کند. ضاربی که روز جمعه اقدام به تیراندازی علیه کردها کرد، پیش از این نیز به خاطر جرائم خشن و نژادپرستانه محکوم شده بود. هنوز مشخص نیست چرا وی در حالی که دادگاه در حال تحقیقات درباره‌ی او بوده، از بازداشت آزاد شده است. (+)

چرا کُردهای فرانسه عصبانی هستند؟

«مهمت دیلک» یکی از شاهدان عینی تیراندازی تعریف می‌کند که ابتدا صدای شلیک گلوله به گوشش خورده و سپس از درون آرایشگاه [جایی که مردم توانستند ضارب را مهار کنند] صدای دادوفریاد شنیده است. دیلک که خودش نیز کُرد است، می‌گوید: «شاید این اتفاق برای کسی که در زندگی‌اش هرگز هیچ نگرانی‌ای نداشته، شوکه‌کننده باشد، اما ما زیر سایه‌ی تهدید سلاح و بمب بزرگ شده‌ایم. زندگی برای ما کُردها این شکلی است[۷]

تصاویری که ظاهراً لحظه‌ی ورود ضارب به آرایشگاه را نشان می‌دهد [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› «مرکز اعتدال»؛ اتاق عملیات اغتشاشات اخیر ایران در عربستان

حمله‌ی روز جمعه در حالی رخ داد که کُردهای ساکن منطقه خود را برای برگزاری مراسمی به مناسبت دهمین سالگرد قتل سه فعال زن کُرد در سال ۲۰۱۳ در پاریس آماده می‌کرد. این سه زن، که یکی از آن‌ها از بنیانگذاران گروه شبه‌نظامی [تروریستی] «حزب کارگران کردستان» (پ‌ک‌ک) بود، ماه ژانویه‌ی آن سال توسط یک مرد تُرک، که به گردن و سر آن‌ها شلیک کرده بود، کشته شدند[۸]. ضارب در سال ۲۰۱۶ پیش از آن‌که در دادگاه محاکمه شود، فوت کرد. اگرچه هم دولت فرانسه و هم دولت ترکیه در آن زمان این قتل‌ها را محکوم کردند، اما خانواده‌های قربانیان و سایر کردهای فرانسه، دولت ترکیه را عامل قتل‌ها می‌دانند و دولت فرانسه را به کم‌کاری و سهل‌انگاری در این‌باره متهم می‌کنند.

جزئیاتی از یک تیراندازی نژادپرستانه/ کُردهای فرانسه چرا عصبانی هستند؟ +عکس و فیلم

برخی تصاویر خبری حاکی از مجروحیت شماری از معترضان کُرد در درگیری با نیروهای ضدشورش پاریس است. (+)

پس از تیراندازی روز جمعه، «شورای دموکراتیک کردستان در فرانسه» طی بیانیه‌ای این «حمله‌ی تروریستی» را محکوم کرد[۹]. در این بیانیه صراحتاً تأکید شده که تیراندازی پس از چندین بار تهدید «ترکیه، متحد داعش» صورت گرفته، و از مردم دعوت شده تا برای اعتراض به این تیراندازی تجمع کنند. نکته‌ی قابل‌توجه در بیانیه‌ی شورای دموکراتیک کردستان، اشاره به قتل‌های سال ۲۰۱۳ و عدم مجازات عاملان آن‌ها در نتیجه‌ی تعلل فرانسه است؛ که نشان می‌دهد کردهای ساکن فرانسه هنوز به خاطر اتفاقات آن سال از دولت این کشور دل‌خور هستند.

جزئیاتی از یک تیراندازی نژادپرستانه/ کُردهای فرانسه چرا عصبانی هستند؟ +عکس و فیلم

یکی از معترضان کُرد پس از بازداشت توسط پلیس پاریس، روی زمین زانو زده است. کردهای پاریس که خود را برای مراسم دهمین سالگرد ترور سه زن کُرد در سال ۲۰۱۳ آماده می‌کردند، هنوز دولت فرانسه را به خاطر تعلل در مجازات عاملان آن قتل‌ها و سهل‌انگاری در دفاع از جان شهروندان کُرد این کشور، مقصر می‌دانند. (+)

سخنگوی شورای دموکراتیک کردستان همچنین در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: «به هیچ عنوان از ما حفاظت نمی‌شود. طی ۱۰ سال، شش فعال کرد در قلب پاریس در روز روشن کشته شده‌اند.» وی همچنین تصریح کرد که اعتراضات کُردها به تیراندازی روز جمعه، زمانی به خشونت کشیده شد که یک خودرو از کنار جمعیت عبور کرد و سرنشینانش با نمایش پرچم ترکیه و نشان دادن علامت‌های ملی‌گرایانه، معترضان را تحریک کردند. نمایندگان کُردها که روز شنبه با رئیس پلیس پاریس دیدار کردند، خواهان آن شدند که تیراندازی اخیر، تحت عنوان حمله‌ی تروریستی بررسی شود.

جزئیاتی از یک تیراندازی نژادپرستانه/ کُردهای فرانسه چرا عصبانی هستند؟ +عکس و فیلم

نیروهای ضدشورش پاریس برای متفرق کردن معترضان کُرد از گاز اشک‌آور استفاده می‌کنند. طبق برخی گزارش‌ها شماری از معترضان در درگیری با پلیس مجروح شده‌اند. خیابان‌های پایتخت فرانسه همچنان صحنه‌ی درگیری پلیس با معترضان کُرد است که به کم‌کاری دولت و نیروهای امنیتی فرانسه در دفاع از آن‌ها اعتراض دارند. (+)

رهبران کُرد در فرانسه پس از تیراندازی اخیر، برای چندمین بار، خواستار حفاظت بهتر از کُردها در این کشور شده‌اند. مقامات فرانسه تیراندازی اخیر را محکوم و اعتراف کرده‌اند که ضارب «به‌وضوح قصد حمله به خارجی‌ها را داشته است.» امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، در توئیتر نوشت: «کردهای فرانسه در قلب پاریس هدف یک حمله‌ی شنیع قرار گرفتند[۱۰].» دفتر دادستانی پاریس اعلام کرد پرونده‌ای علیه ضارب تحت عناوین قتل، سوءقصد، حمله، و نقض قوانین حمل سلاح در فرانسه باز کرده است[۱۱].

جزئیاتی از یک تیراندازی نژادپرستانه/ کُردهای فرانسه چرا عصبانی هستند؟ +عکس و فیلم

برخی از معترضان کُرد در پاریس اقدام به تخریب خودروها و درگیری با نیروهای ضدشورش کردند. طبق آخرین گزارش‌ها، اعتراضات در پاریس همچنان ادامه دارد و کردها خواستار پاسخگویی مقامات دولت در قبال تهدیدها علیه جان شهروندان کُرد در پایتخت فرانسه هستند. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› جستجوگرهایی که نمی‌یابند و اندیشکده‌هایی که نمی‌اندیشند! / تفاوت پوشش اعتراضات فرانسه و اغتشاشات ایران

›› روایت متفاوت نشریه بین‌المللی از «جنگ روایت‌ها» در اغتشاشات ایران


[۱] Gunman kills three in suspected racist attack at Kurdish centre in Paris Link

[۲] Paris shooting: Three dead and several injured in attack Link

[۳] Gunman in Paris kills three people in attack on Kurdish community Link

[۴] Kurds clash with police in Paris for second day after killings Link

[۵] Police fire teargas to quell protesters at site of deadly Paris shooting Link

[۶] منبع شماره‌ی ۲

[۷] منبع شماره‌ی ۳

[۸] Kurdish PKK co-founder Sakine Cansiz shot dead in Paris Link

[۹] Attaque terroriste contre le siège du CDK-F à Paris Link

[۱۰] Les Kurdes de France ont été la cible d’une odieuse attaque au cœur de Paris... Link

[۱۱] Gunman Kills at Least ۳ in Paris in Suspected Racist Attack Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 93
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 28
  • IR ۰۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    50 21
    خب کردها برگردن دیارخودشون . چرافرانسه رواتش میزنن ؟نمیگم کاردرستی کرده ها . خب کارش تروریستی بوده ادم کشته قبول دارم . ولی خیلی ازاونجا ناراضی هستن برگردن شهرخودشان
    • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      33 3
      حالا اگه این کردها تو ایران بودن و میریختن بیرون ، کومله ، پژاک ، دموکرات و بقیه تجزیه طلبان و رسانه های برانداز میگفتن اینا دارن برای آزادی شون میجنگن و کورد ها رو نکشید و براشون اشک تمساح میریختن و نتیجه میگرفتن که سه بار باید براندازی شه
    • سیروان مهابادی IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      34 4
      اون موقع که وابسته های کومله در ایران سطل زباله و بانک آتش میزدند چرا امثال شماها خفه خون گرفته بودید الان نگران آتش زدن بیت المال فرانسه هستید؟!!!
    • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      19 9
      متاسفانه نژاد پرستی در خون اروپایی ها و آمریکایی ها جریان داره و با مهاجرین به شدت بد برخورد میشه ، اینا فقط از مهاجرین چشم آبی اوکراینی خوب استقبال کردن
    • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      9 3
      این که شما میگین خیلی ازاونجا ناراضی هستن برگردن شهرخودشان ، درست نیست ، پس احترام به حقوق بشر چی میشه؟ متاسفانه کمپ های پناهندگی در غرب وضعیت خوبی از لحاظ رعایت حقوق بشر ندارن
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      13 2
      سلبریتیهای باسواد و ازخودراضی و کاسب و بسیاربسیار حساس به حقوق بشر وطنی چون کریمی ،وریا، ، دایی ، فرخ نژاد و ....دقیقا کجان ؟ نکنه لالمونی گرفتند یا خدای نکرده کردهای فرانسه از دید اونها بشر نیستند
    • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      13 4
      خوب بگو ارباب خونخوارت چرا 500 ساله این اطرافه اینا جهان سومی هستند تمام پایگاه هاشون را جمع کنند برگردند فرانسه و انگلیس امریکا هرچند امریکا هم برا سرخپوستا بوده تیمهای ملی شان هم از خودشان بگذارند نه تبعه های جاهای دیگر
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      2 7
      آنقدر اتباع در کشور راه دادید فردا منتظر حمله اتباع به پلیس ایران باشید.
    • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      2 7
      برگردن دیار خودشون؟ شروع کننده یه مغول بوده
    • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      1 0
      مشکل این است که در شهر خودشان هم امنیت ندارن اینها همان کرد هایی هستن که صدام در عملیات انفال 200000 دویست هزار تاشان را قتل عام کرد همان کرد هایی هستن که داعش به خانه و زندگیشان حمله کرد همان کرد هایی هستن که اردوغان قتل عامشان می کند و توی نظر می دهی که برگردن خانه شان
  • مجید IR ۰۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    16 27
    حتما آسیبی از طرف کردها به فرد ضارب رسیده که خواسته انتقام بگیره
  • IR ۰۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    20 23
    هرجا کرد است آنجا ایران است. به زودی در نقشه های جغرافیایی به جای «خاورمیانه» دوباره می نویسند «ایران»
    • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      14 7
      یو دود دیگه بگیر خاور دور رو هم تسخیر کن خخخ
    • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      7 4
      هر جا نژادپرستی است جنگ و خونربزی و ترور و هفت تیر کشی و ..‌ است.
    • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      4 3
      درستشم همینه تنها راه به آرامش رسیدن منطقه توصیه ایران قوی هست
  • هموطن US ۰۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    38 6
    چوب خدا بی صدا است. وَمَكَرُواْ وَمَكَرَ ٱللَّهُۖ وَٱللَّهُ خَيۡرُ ٱلۡمَٰكِرِينَ
    • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      7 6
      الهی شکر
  • IR ۰۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    17 2
    کفگیر غرب به علت کرونا و اوکراین به ته دیگ خورده و قصد اخراج پناهندگان را دارند. آن ها در حالی یک قرن پناهندگان را در کشور خود راه دادند که مانند امروز خود را فریب می دادند که کشورها مبدا به زودی سقوط می کنند و پناهندگان برمیگردند ولی این به زودی چند ده سال طول کشید و پناهندگان شهروندان ابدی غرب شدند
  • DE ۰۵:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    28 2
    کار خودشونه ، انداختن گردن نژادپرستها .
  • SE ۰۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    31 7
    کسی که دنبال جدایی طلبی نباشد و به میهن خود خیانت نکند با آرامش زندگی خواهد کرد.
    • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      5 9
      لعنت بر ترکیه نژادپرست و فاشیست
    • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      1 2
      دقیقا
  • IR ۰۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    23 15
    امپراطوری باستانی ایران دوباره زنده شده است و این بار مردان امپراطوری برای شاهِ جهان مهدی فاطمه خواهند جنگید.
  • IR ۰۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    19 3
    اینها تو کل دنیا اقدامات تروریستی میکنن و از ترور شدن گله هم دارن!!!
  • رضا IR ۰۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    34 5
    وووووریا دقیقا کجایی نظری نداری
  • IR ۰۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    38 12
    قوم و قبیله اغتشاشگری هستن
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      15 4
      میلیون ها لایک
    • کیوان IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      2 4
      لعنت بر اردوغان
    • IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      2 3
      بی شرف نصف هموطنانت کورد هستن نمک به حرام
  • IR ۰۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    6 38
    مشرق چکارت به فرانسه هست گلیم خودت راجمع کن وکشور را.ههههه
    • سیروان مهابادی IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      10 3
      چرا در دوران اغتشاشات اخیر به کشورهای اروپایی و امریکایی تذکر نمیدادی که شما به ما چکار دارید؟ چرا دارید عامل محرک مردم میشید، چرا دارید برای اغتشاشگران اسلحه می فرستید و یا روش ساخت کوکتل مولوتف آموزش میدید؟!!!
    • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      9 2
      راستی مرد باش بگو مکرون را چکار با ایران و ایرانی که هر ننه قمری را برای بی ثباتی اوضاع داخلی ایران ساپورت می کنه نمونه ش دیدار با مسیح دلقک نژاد
  • دموکرات IR ۰۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    43 12
    فرانسه باید حکومت کرد های فرانسوی رو به رسمیت بشناسه نصف اون خاک بلکه بیشترش برای کردهاست
    • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      5 0
      منفی اشتباه. آفرین. دقیقا
  • BE ۰۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    2 4
    مشخص است که حمله هدفمند علیه ها سازماندهی شده بود
  • IR ۰۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    37 3
    وای اگه این ایران بود الان 24 ساعته تمامی رسانه های دنیا علیه ما به خط می شدند.
  • علی IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    17 5
    وقتی کشوری مانند فرانسه میشود کلکسیونی از نژادها و اقوام مختلف از سراسر دنیا با گویش ها و رفتارها و فرهنگ های متفاوت روزی باید منتظر حوادث اینگونه هم باشند ضمن اینکه هرگز کشورهای اروپائی مردم سایر کشورها را بدیده احترام نمی نگرند
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    8 1
    چند نفر از اغتشاشگران کشته یا زخمی شدند؟
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    20 7
    دولت فاشیست فرانسه که کُردها را ابزاری برای منافع شیطانی تود بردار و ایت اکنون باید این کُردها آتش افروز را که پاریس را به ویران و شهر جنگ زده ای تبدیل کردند از فرانسه اخراج کند‌
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    11 7
    طبق معمول هیچ غلطی نمیتونن بکنن
  • US ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    35 3
    کومله ها و دموکرات ها و بارزانی ها چرا لال شدند؟! به درک که کشته شدند کدام شهادت نیروهای نظامی ایران را و ملت ایران در شاهچراغ را اکراد محکوم کردند!
  • داریوش کبیر IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    9 6
    توحش
    • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      2 3
      یاشار افندی،چرا اسمتو عوض می‌کنی؟از چی می‌ترسی؟تمسخر دیگران؟
    • ناشناس IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      0 7
      پسر عردوغانه! زورشم اومده بنویسه کوروش کبیر! خب دیگه تکلیف مغول ها با ایران و ایرانی معلومه.
  • عبداله IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    0 7
    قضاوت غیر منطقی نکنید و بدون مطالعه و تحقیق اظهار نظر نکنید،کمی نظریه های سیاسی را مطالعه کنید،در هر کشوری تفکر راست افراطی وجود دارد،کردها با بینش و شم سیاسی که دارند،حق خودشانو خواهند ستاند.
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    11 3
    کجان اونهایی که کورد کورد میکردن
    • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      1 2
      تو خوبی
    • IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      0 2
      ما هستیم و حیوانیت امثال شما را سالهاست دیدیم
  • ارش IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    4 1
    ۱۴و۱۵و۱۶ این برج اعتصاب تو شانزه لیزه. هرکی باز باشه خودم همیشه باز نگهش میدارم. شعارهامون لعنت بر ملکه هلاک شده و مرگ بر همجنسبازها باشه. یادتون نره انقده نعره بزنید تا خودتون هم باز برا همیشه بمونین. (خ .خ. خ .خ)
  • پسر کرد IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    10 5
    پاریس کردستانه - مونیخ کردستانه - ونیز کردستانه اوروپا کردستانه آمریکا کردستانه
  • عبداله IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    6 11
    یک نظریه میگه:کار دولت ترکیه است!
  • سینا IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    5 1
    بیاد دارم که زمانی دانش اموختگان رتبه اول هر رشته دانشگاهی را برای ادامه تحصیل به فرانسه و یا دیگر کشورهای اروپایی اعزام می کردند خصوصا دانشگاه سوربون و یا پاریس اما حالا مدتهاست که دیگر چنین خبرهایی بگوش نمی رسد
  • حسین IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    3 2
    عزیزان اگر در توان دارید سری به موزه لوور بزنید دیدن کامل ان یک هفته بطول می کشد خصوصا بخش مربو ط به ایران که اثار تاریخی عهد اشکانیان و هخامنشیان و دیگر دوره ها نگه داری میشود
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    11 7
    فرانسه قدیما کوردستان بوده و فرانسوی ها بعدا به اونجا اومدن..مثل ترکیه که ترمها بعدا اومدن... . کوردها باید فرانسه رو پس بگیرند.گروه پ ف ک باید ساخته بشه .. کل دنیا کوردستان بوده
    • ناشناس IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      0 4
      آثار اردوغان(مغول زاده) عقده ای! بدجوری سوختی! حداقل نصف خاک ترکیه جعلی خاک کردستان و پاره تن ایرانه.
  • BE ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    5 4
    هم تحلیل هاش آبکیه و هم بیشتر نظر احمق ها رو منتشر میکنه
    • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      2 2
      باشه تو راس میگی
  • چی بگم IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    4 11
    من کردم و کرد ایلام، درود بر شرفشان.باید فرانسه رو آتش بزنند، این ماکارونی! رئیس جمهور فرانسه خیلی موقع اغتشاشات ایران از اغتشاشگران حمایت و با عجوزه مسیح علینژاد ضد ایران حرف زد، موقع، موقع اروپاست که باید ویران بشه، جانم فدای این خاک عزیز و مقدس ایران.
  • سوسان IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    7 4
    آرامیان کرد توسط همین کشورهای استحمارگر تبدیل به عاریائیان کرد شدند تا در برابر عربها و ترکهای صاحب قدرت، نیروی سومی از آرامیان فارس و کرد و بلوچ و پشتون و دری و لر تشکیل بشه و کشورهای متحد اسلامی چند تکه بشند. نتیجه اش برگشت به خود غرب و الآن اروپا نمیدونه با آوارگان آرامی و بی وطن چکار باید بکنه. موطن اصلی آرامیان در افغانستان و عراق و سوریه تبدیل به خاکستر شده و در کشورهای دیگه به عنوان اقلیت هیچ جایی در قانون گذاری ندارند و غرب از اونها به عنوان ابزاری مستحمر در برابر اقوام دیگر استفاده میکنه و امروز این آوارگان مورد حمایت غرب به موی دماغ فرانسه تبدیل شده اند.
  • سوسان IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    5 2
    آرامیان کرد توسط همین کشورهای استحمارگر تبدیل به عاریائیان کرد شدند تا در برابر عربها و ترکهای صاحب قدرت نیروی سومی از آرامیان فارس و کرد و بلوچ و پشتون و دری و لر تشکیل بشه و کشورهای متحد اسلامی چند تکه بشند نتیجه اش برگشت به خود غرب و الان اروپا نمیدونه با آوارگان آرامی و بی وطن چیکار باید بکنه موطن اصلی آرامیان در افغانستان و عراق و سوریه تبدیل به خاکستر شده و در کشورهای دیگه به عنوان اقلیت هیچ جایی در قانون گذاری ندارند و غرب از اونها به عنوان ابزاری مستحمر در برابر اقوام دیگر استفاده میکنه و امروز این آوارگان مورد حمایت غرب به موی دماغ فرانسه تبدیل شده اند.
  • یاسر IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    8 12
    این رزیم ترکیه حتی بخشی زیادی از ملتش دشمن خونی کردها هستند. اینها در ذاتشون راضی به زنده بودن هیچ کردی در هیچ جای دنیا نیستند حتی در قطب شمال. و متاسفانه گروهی از ترکهای آذربایجان ایران هم نادانسته راه آنها را می روند. این مقدار از دشمنی را شما در هیچ جای تاریخ نمی بینی/ زنده باد ایران و ایرانی.
  • معلم IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    5 18
    کردها مظلوم ترین مردمان دنیا هستند.
    • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      10 1
      مظلوم نه,گروهکاشون وحشی و درنده و بسیاربی ادب و نفهم.
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    10 8
    اقوام مهسا امینی در فرانسه دنبال زن زندگی آزادی خخخخخخخخخخخخخخخ.
  • مجرد بیکار IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    4 4
    مشرق شما چرا اینقدر خوشحالی؟؟؟
    • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      1 3
      کار ایران از طریق ترکیه
    • مندی IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      3 0
      همه ما خوشحالیم ولی شما کوموله ای های کثیف خیلی ناراحتی که ایران بر سنگ خورده راستی حداقل مرد باش و با یه نام بیا کامنت نویسی
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    14 5
    گروهگ تروریستی پژاک پ ک ک... باید نابود شوند.
    • IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      6 1
      ان شاءالله.آمین.
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    15 5
    سعادت و بدبختی هر ملتی دست خودشه. یکسری از کردها , قاتل مردم کرد هستند و نه کس دیگر , 100 ساله که در غرب آسیا آشوب بپا کردند. به هر 4 کشور منطقه ضربه می زنند که به کشور جعلی و کذایی کردستان برسن. نتیجش شده ویرانی و بدبختی و نابودی مردم کرد. اونم طی چند نسل یعنی پدربزرگ و پدر و فرزند کردی، سر خریت یکسری از سران کرد به بدبختی افتادند. جنگ ها دیدند، قتل عام شدند، نوامیسشان رفت. تهش هم این کشور و اون کشور آواره هستند. در حالیکه برای هزاران سال این مردم براحتی و در آسایش با سایر مردم منطقه زندگی می کردند چون سمّ اسرائیلی را نخورده بودند. در چنین وضعیتی تر و خشک هم با هم می سوزه. اون کردهای شریف و محترمی که دارن زندگیشو می کنن باهوش هستند. این ها هم همراه با اون کردهایی که دنبال کارهای تروریستی و تجزیه طلبانه می افتن همه با هم می سوزن. جدّاً بهتره که خود مردم کرد یک بار پاشن و خودشان این اسرائیلی های بین خودشان را طرد کنند تا اون آرامش و آسایش هزاران ساله برگرده.
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    8 5
    این کردها که آدم کشتند ایا جزو فرقه کومله و دمکرات هستند یا جزو پ ک ک؟ وگرنه آدم عادی مردم را نمیکشد.
    • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      7 0
      کوله ای ها ذاتا وحشی و درنده هستند.
  • سعید IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    2 0
    آن هم از درِ باغ سبز اروپا!
  • ناهید IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    3 1
    خوب شد دلم خنک شد. حق دولت فرانسه است که از اغتشاشگران ایران حمایت می‌کرد. بدتر از این هم بشن. نابود شن به لطف حق. خدا کنه آلمان و کانادا هم همینطور بلاها سرشون بیاد.
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    3 0
    ژن ژیان پژو
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    3 0
    فرانسه قدیما کوردستان بوده و فرانسوی ها بعدا به اونجا اومدن..مثل ترکیه که بعدا اومدن... . کوردها باید فرانسه رو پس بگیرند.گروه پ ف ک باید ساخته بشه .. کل دنیا کوردستان بوده
  • علی افصحی IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    5 0
    طی چهل و چهار سال گذشته نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران عزیز به غرب وحشی به ویژه فرانسه از پناه دادن به تروریست های رنگارنگ هشدار داده و نسبت به این روند غیر قابل قبول معترض بوده است. اما غرب وحشی نه تنها به این هشدار ها بی اعتنا بوده، بلکه برعکس بر حمایت از گروهک های تروریستی بیشتر تأکید کرده است چنان که یکی از جنایتکار ترین گروهک های تروریستی یعنی منافقین را در یک کشور اروپایی و در پایگاهی امنیتی تحت حفاظت گرفته است. ضمن این که این گروهک به صورت سنتی در فرانسه بیشترین اماکن را در اختیار دارد. معتقدیم تدریجاً غرب وحشی مخصوصاً فرانسه دستش می آید که در پناه گرفتن تروریست ها می تواند فرانسه و غرب وحشی را دچار مخاطرات سختی بکند. گروهک پ ک ک یک گروه تروریستی است و نه تنها ترکیه که ایران اسلامی را نیز مورد مخاطره قرار داده اند. چرا این گروهک در فرانسه پایگاه دارد و به چه جرأتی این گروهک تروریستی به خاطر کشته شدن سه تن از اعضایش طلبکار است؟! همین طلبکاری گروهک تروریستی پ ک ک فردا طلبکاری سایر تروریست ها را نیز برخواهد انگیخت. چرا که از تروریسم جز انواع گروهک های تروریستی ویرانگر پدید نمی آید و همه گروهک های تروربستی هویتشان با تخریب و کشتار شکل گرفته و چرخه کشتار و تخریب را نیز در هر کشوری که باشند به حرکت در می آورند. ماکرون در فرانسه به چشم خود ویرانی و تخریب و خشونت مهار گسیخته را دید، تا کی نوبت سایر کشورهای غرب وحشی به ویژه آلبانی حامی گروهک پدر داعش، منافقین برسد! که دیر و زود دارد امّا سوخت و سوز ندارد.
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    6 4
    کُرد های فرانسه !!!! دیگه چه صیغه ای است . بگوئید پناهندگان کفر و مقیم فرانسه ، فرانسه کُرد نداشته و نخواهد داست
  • IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    8 9
    گرگهای خاکستری یا فاشیستهای ترک، تنها و تنها مثل اجداد مغولی خود با خون و خونریزی زندگی می کنند. نژادپرست ترین مردم دنیا، وحشی های مغولی...شما هر چقدر هم بکشید میلیون ها میلیون کرد دیگه زنده و پرچمدار فرهنگ و تمدن آریایی و ایرانی خواهند بود، به کوری چشمان فاشیست شما.
    • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
      4 0
      انقد با توهین حرف نزن. در بین همه ی نژاد ها و اقوام خوب و بد داریم و نمیشه همه شون را را به یک چشم دید
  • IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    1 1
    هر کس به شیطان پناهنده شود آسوده زندگی نخواهد کرد.
  • IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    3 0
    خیلی چیزهای دیگه ای هم هستندکه به رویمان نمی آوریم و چیزی نمی گوییم و برای هزارمین بار پارصها و کیردها هم از بزرگواری ما سوءاستفاده میکنند.
  • IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    4 1
    کردها همیشه معترض اند وبه هیچ چیزی هم دست نیافته اند ولی اگر دایران بود صدای همین فرانسوی ها گوش فلک را کر کرده ب د
  • سمنو US ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    5 0
    دوستان: کشورهای غربی بخصوص فرانسه - آلمان - و کشورهای اسکاندیناوی به کردها کمک های فراوان می کنند که ایران را تجزیه کنند و خودشان از دست این مافیای تروریست اسراییل خلاص شوند دقیقا همان کاری که برای گرفتن فلسطین برای یهودیان کردند. دول اروپایی و روسیه به صهیونیست های خزری کمک کردند که فلسطین را بگیرد و آنان را روانه این سرزمین کردند تا جنگ بیشتر براه اندازند و با گذاشتن افراد علیه یکدیگر از آب گل آلود ماهی بگیرند. در حقیقت کمکی که کشورهای اروپایی می کنند کپی اسراییل سازی است که باید بشدت محکوم و علیه آن مبارزه شود. کردهای تروریست اسراییل را در سراسر دنیا افشا و محکوم کنید.
  • رسول FI ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    1 3
    ببخشید فرانسه کردش کجا بود؟؟کردها هیچ همه ایرانی هستند که در قدیم کمی بیش از صد سال پیش بوسیله استعمارگران وقتی ا یران زمین را تقسیم کردن و کوچکش کردن مثل این که امروزه است آنها را تقسیم کردن بین چهار کشور ایران ترکیه عراق و سوریه و حکومت های این چهار کشور هم خیلی از آنها را مورد بی لطفی خود قرارشان دادند و آنها هم اینطوری آواره شدن تو جهان!فرانسه یک نژاد اروپایی کردش کجا بود که جزء مادها هستند؟
  • US ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    5 0
    به چه جرأتی این گروهک تروریستی به خاطر کشته شدن سه تن از اعضایش طلبکار است؟! درست است. این گروهک تروریستی بعلت دعواهای داخلی همدیگر را ترور میکنند و سپس دیگران را محکوم می کنند. آنها با ایجاد ترور و بحران می خواهند اروپاییان را به جریان کردستان سازی مجبور کنند
  • FI ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    2 1
    اللهم عجل لولیک الفرج
  • FI ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    2 1
    دنیا فقط شده آشوب و ......بیایید به هم رحم کنیم انسان باشیم
  • ح IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    0 7
    در کشور ما کردها عزیزان وطن هستند و در میان اکثر مردم احترام خاصی دارند. من اهل تبریزم، اینجا کردهای زیادی رفت و آمد دارند و به عنوان تجربه می گم به اونها احترام بیشتری قائل هستیم چون مهمان هستند. اما مطمئن باشید در جایی مثل فرانسه کرد، و فارس و ترک و عرب و ... به عنوان شهروند درجه چندم شناخته شده و به واسطه تبلیغات شیطانی نگاه نژاد پرستانه ای علیه ما دارند.
  • FI ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    2 1
    خدایا خودت به فریاد برس. خسته شدیم
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    4 1
    کرد ها کله شون بو قرمه میده یک نزاد و یک قوم هستند ادعاشون سر به فلک میکشه همه هم ادعای برژینسکی بودن و باید یه کشور مستقل داشته باشند دارند به نظرم فرانسه بدجایی نیست کرد های عزیز برند اونجا مکرون را به پایین بکشند و یک حکومت کردی در فرانسه تشکیل بدند.
  • IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
    3 2
    به نظرم اگر این اتفاق در ایران افتاده بود الان کردها مظلومترین قوم بشریت شده بودند و الان مکرون جر خورده بود از بس زر حقوق بشری زده بود.
  • IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
    1 0
    صدای مدافعان کردها کجاست؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس