ترکیه درباره پروژه هاب گازی روسیه تصمیم گیری می کند

کابینه ترکیه قرار است در مورد پروژه هاب گازی پیشنهادی رئیس جمهور روسیه تصمیم گیری کند.

به گزارش مشرق، یک منبع دیپلماتیک در آنکارا اعلام کرده است که «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه قرار است موضوع ایجاد یک هاب گازی پیشنهادی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را با کابینه این کشور مورد بحث و بررسی قرار دهد ودر این مورد تصمیم گیری صورت گیرد.

کابینه ترکیه آخرین جلسه خود در سال ۲۰۲۲ را در ۲۶ دسامبر، روز دوشنبه به ریاست رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور برگزار خواهد کرد و در این جلسه گاز موضوع اصلی در دستور کار است. پروژه هاب گازی ترکیه شامل واردات گاز از روسیه و همچنین اتصال این کشور به سیستم ملی گاز کشف شده در دریای سیاه است که توسط رئیس جمهور روسیه به ترکیه پیشنهاد شده است.

گفته شده نتایج نشست کابینه ترکیه درباره ایجاد هاب گازی منطقه به صورت عمومی اعلام خواهد شد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در سخنرانی ماه گذشته خود در مجمع هفته انرژی روسیه پیشنهاد ایجاد بزرگترین هاب گازی اروپا در ترکیه را داده بود. به گفته پوتین وقتی که انتقال حجم گازی دیگر از طریق نورد استریم امکان‌پذیر نیست، خط لوله به هاب گازی در ترکیه می‌تواند یک جایگزین باشد. او گفت که این امر ممکن است مستلزم ساخت یک سیستم خط لوله گاز دیگر و ایجاد یک هاب در ترکیه باشد که از طریق آن گاز به کشورهای ثالث و در درجه اول به کشورهای اروپایی انتقال داده شود. این موضوع در مذاکرات رؤسای جمهور روسیه و ترکیه در ۱۳ اکتبر در آستانه نیز مورد بحث قرار گرفت.

رئیس جمهور روسیه همچنین به خبرنگاران گفت: همیشه کسی برای خرید گاز طبیعی وجود دارد. رئیس جمهور روسیه در پاسخ به این سوال که مذاکرات در مورد ایجاد هاب گاز در روسیه چگونه پیش رفته و آیا خریداران احتمالی علاقه خود را برای خرید گاز از طریق هاب نشان داده‌اند یا خیر، گفت: همیشه کسی برای خرید گاز وجود دارد و تقاضای زیادی برای این محصول در سراسر جهان وجود دارد.

به گفته پوتین، گاز طبیعی سوخت ایده آلی برای دوره گذار به انرژی سبز است و به همین دلیل مصرف کنندگان زیادی و همچنین بسیاری از کسانی که مایل به خرید گاز روسیه هستند، وجود دارد.

پیش از این نیز، «دیمتری پسکوف»، سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرده بود که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در دیدار با رجب طیب اردوغان همتای ترکیه‌ای خود پیشنهاد ایجاد هاب گازی برای توزیع گاز روسیه به دیگر کشورها را مطرح کرده است. سخنگوی کاخ کرملین درباره پیشنهاد پوتین به ایجاد هاب گازی در ترکیه گفت: رؤسای جمهور روسیه و ترکیه خواستار بررسی سریع و جزئی این مسئله شدند. پسکوف ادامه داد: واکنش طرف ترکی به این پیشنهاد مثبت بوده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    16 3
    باتدابیر درست اردوغان ترکها صاحب جهان خواهندبود
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    8 0
    یکی با دارا بودن دومین منابع گاز دنیا در تامین گاز مصرفی شمال کشور خودش مونده و گاز پتروشیمی هارو قطع میکنه. اون یکی بدون داشتن یک متر مکعب گاز داره به هاپ گاز خاورمیانه و اروپا تبدیل میشه... تفاوت بین سیاست سوپر انقلابی گرایانه و واقعیت گرایانه خودش رو اینطوری نشون میده.
    • مرتضی IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
      0 3
      دلیلش اینه که مردمش گاز مفت ندارن که حروم و هرج کنن و بخاری رو روشن کنن و برن از خونه بیرون.قیمت گاز واقعیه
  • مرتضی IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
    1 8
    هر جا پای پانترکیسم باز شد عفونت و ویرانگری و نسل کشی هم می آید.برو با رویاهات بخواب جناب پانترک عثمانی.در ضمن 30 درصد کشور جعلی ترکیه کرد هستند و بخشی از سایرین هم علوی هستند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس