بورس به زودی وارد فاز صعودی می‌شود/ ادامه واکنش بازار به مقاومت تاریخی شاخص

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، بورس در حال ورود به فاز پنجم صعودی است که در این صورت می‌تواند مقاومت تاریخی شاخص شکسته شود.

به گزارش مشرق، بازار سرمایه این روزها در حال رفت و برگشت‌های مثبت و منفی است. اوضاعی که همچنان به کام نوسان گیران تمام می‌شود. نزدیک شدن شاخص به کانال 1.6 میلیون واحدی باعث یادآوری خاطرات تلخی برای سهامداران می‌شود.

بازار ریسکی که دولت گذشته برای سرمایه‌گذاران بورسی درست کرد، سبب شده است، این مقاومت که بیشتر ذهنی است، هنوز برای اهالی بازار سرمایه به یک عدد پرریسک تبدیل شود.

برخی از تحلیلگران معتقدند که معامله ‌گران در حال نوسان‌گیری هستند و به دلیل ثابت نگه داشتن نرخ نیمایی و کمبود گاز صنایع، با بدبینی به بورس نگاه می‌کنند. از همین رو، تنها در پی نوسان‌گیری هستند و نوسانات بازار و ورود و خروج متناوب پول حقیقی متأثر از این استراتژی است. در مقابل گروهی دیگر معتقدند انتظارات معامله‌گران تغییر کرده و با تغییر چشم‌انداز رفتار معامله‌گران نیز به سمت فروش و عرضه بیشتر تغییر کرده است.

* شاخص در حال استراحت برای ورود به فاز پنجم صعودی است

محمد صادقی، کارشناس بازار سرمایه، می‌گوید: ارزش بازاری سهام اغلب شرکت‌ها هنوز پائین‌تر از ارزش ذاتی آن‌ها بوده و در میان مدت بازار باید رشد کند.

وی ادامه داد: قیمت سهام در نهایت به سمت ارزش ذاتی حرکت می‌کند. با این حال ریسک‌های بازار می‌تواند انتظارات معامله‌گران را منفی کند و انتظارات منفی به نزول قیمت‌ها منجر خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه با بررسی بازار سرمایه از نظر تکنیکال تاکید کرد: از منظر تکنیکالی، شاخص بورس تهران همچنان در یک رفت و برگشت قیمتی مثبت و منفی قرار دارد که اوضاع را برای نوسان‌گیران فراهم کرده است تا از این رشد و افت‌های حوالی یک میلیون و 600 هزار واحدی شاخص بورس تهران نهایت استفاده را کرده باشند.

صادقی افزود: شاخص بورس در این محدوده به دنبال تشکیل موج چهارم است و ممکن است، پس از یک اصلاح و استراحت کوتاه دوباره به مدار صعود باز گردد که همان شروع موج پنجم خواهد بود.

* افت یکپارچه شاخص‌های بورس

در جریان معاملات روز چهارشنبه بورس، شاخص کل با ریزش 12 هزار و 196 واحدی نسبت به روز کاری قبل تا سطح یک میلیون و 579 هزار و 157 واحد پائین آمد. بازدهی این شاخص منفی 77 صدم درصد بوده است.

شاخص کل هم‌وزن نیز با افت 2 هزار و 217 واحدی در رقم 473 هزار و 199 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی 47 صدم درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس، با کاهش 161 واحدی در سطح 20 هزار و 215 واحد قرار گرفت.

* کاهش ارزش معاملات خرد بازار سرمایه

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 14 هزار و 294 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و 177 میلیارد تومان بود که 8 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد سهام نیز با کاهش 32 درصدی به نسبت روز گذشته به رقم 6 هزار و 671 میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بازار سرمایه 47 درصد بوده است.

* ورود پول حقیقی به بازار سهام

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و 30 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد.

در معاملات روز چهارشنبه بیشترین ورود پول حقیقی به سهام وپاسار (بانک پاسارگاد)، حکشتی (کشتیرانی جمهوری اسلامی) و وبملت (بانک ملت) اختصاص داشت. در سوی دیگر، بیشترین خروج پول حقیقی به نمادهای شپنا (پالایش نفت اصفهان)، فارس (صنایع پتروشیمی خلیج فارس) و خاور (ایران خودرو دیزل) تعلق داشت.

* رشد ارزش صف‌های خرید بورس

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 301 نماد رشد قیمت داشتند و 358 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 46 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 54 درصد بازار افت قیمت داشتند.

در جریان معاملات امروز، 125 نماد صف خرید داشتند و 32 نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف های خرید با رشد 14 درصدی به 486 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف های فروش 16 درصد افزایش یافت و 725 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات نمادهای فاذر (شرکت صنایع آذر آب)، وسینا (بانک سینا) و خمحرکه (شرکت نیرومحرکه) بیشترین صف خرید را داشتند.

در سوی دیگر، بیشترین صف فروش در پایان معاملات چهارشنبه به نماد گدنا (تهیه توزیع غذای دنا آفرین فدک)، ولبهمن (شرکت بهمن لیزینگ) و بپاس (بیمه پاسارگاد) اختصاص داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 28
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
    6 0
    شاید وقتی دیگر ....
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    3 0
    بزک نمیر بهار میاد ، کمبوزه با خیار میاد
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    3 0
    چرا خبری از مجمع دارا یکم نشد؟؟
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    4 0
    ۲ ساله سرگردان هستیم . چه غلطی کردیم اومدیم تو دارایکم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس