کد خبر 1452488
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۹
دوگانگی در تیتر رسانه‌های بیگانه

بااینکه عشق حاج قاسم معجزه‌وار بر این‌همه مشکل و دغدغه غالب می‌شود، باید مراقب بود تا سرمایه‌های معنوی جامعه تبدیل به پشت‌گرمی کم‌کاران نشود.

به گزارش مشرق، جواد شاملو طی یادداشتی در روزنامه رسالت نوشت: امسال هم ایام شهادت سردار دل‌ها، با حماسه‌ها و جلوه‌های ماندگار گوناگون به پایان رسید. جلوه‌هایی که تحت تأثیر هیچ‌یک از اوضاع‌واحوال کشور قرار نگرفت. نه آلودگی هوا بر آن غباری نشاند، نه نارسایی اعصاب‌خردکن اینترنت جلوی آن را گرفت، نه افسارگسیختگی تورم و نه التهابات اجتماعی که تازه به مرحله نقاهت رسیده است.

بااینکه عشق حاج قاسم معجزه‌وار بر این‌همه مشکل و دغدغه غالب می‌شود، باید مراقب بود تا سرمایه‌های معنوی جامعه تبدیل به پشت‌گرمی کم‌کاران نشود. کم‌کاری، ترک فعل، سوء مدیریت و حتی مشکلات طبیعی، ممکن است به سرمایه اجتماعی آسیب برساند. این آسیب را نباید با محبوبیت سرمایه‌های اجتماعی جبران کرد. نه باید و نه می‌توان!

مردم گاهی از نوع حکمرانی دلگیر و ناراحت‌اند و در این هنگام، استدلال و صغری و کبری نمی‌تواند کارگر باشد. هزار هم که بگوییم حاج قاسم در وصیت‌نامه خود نوشت جمهوری اسلامی حرم است. مردمی که دلگیرند با این جمله دلگیریشان رفع نمی‌شود؛ بلکه چه بسا از قهرمان محبوب خود هم دلگیر شوند. وقتی میل و دل ما حاضر به پذیرش چیزی نباشد؛ تلاش‌های عقلی و فکری بی‌فایده است.

حاج قاسم در وصیت‌نامه الهی، ملی، سیاسی و ولایی خود؛ پیش‌ازاین جمله نوشته: «ایران حرم است». خطاب این جملات ازقضا بیش از آن‌که به مردم باشد، به مسئولین است. اگر معامله مسئولان با ایران اسلامی مثل سردار شهید، همچون معامله با یک حرم باشد؛ مردم هم با جمهوری اسلامی معامله یک حرم را خواهند داشت. همان‌گونه که دیدیم در این روزها با مزار او معامله حرم را داشتند! خرج کردن از سرمایه ایدئولوژیک باعث افزایش سرمایه اجتماعی نمی‌شود؛ بلکه شاید آن سرمایه معنوی را هم کمی آسیب برساند. مردم اهل تفکیک‌اند و معتقدند حاج قاسم از جنس دیگری بود؛ نه‌تنها مرد عمل بود بلکه با سخنش هم مردم را نمی‌آزرد؛ مردم هم حساب او را تفکیک می‌کنند. حاج قاسم قبر خود را ساده خواست؛ اما مردم نمی‌توانند در روز شهادتش از گلزار شهدای کرمان یک کربلا نسازند. چه بود آن جلوه‌های عجیب‌وغریب کرمان؟

بعضی سوژه تازه برای شکوه و گلایه پیداکرده‌اند و می‌گویند چرا مناسک سازی شده است. فرض بگیریم این حرف درست؛ قبلش باید قدری فکر کنیم و به حیرتمان دامن بدهیم که چه اتفاقی افتاده است که مردم با کسی که از قضا مسئول بوده و سنگ نظام را به سینه می‌زده همچنین تعاملی دارند و در مورد برخی دیگر؛ به‌هیچ‌وجه.

هرچند که آسیب‌شناسی، لازم است و از انتقادات به اموری که دل و احساس مردم با آن درگیر است نباید ترسید. حتی اگر این انتقادات نا به‌حق باشند. در کل بحث خاص ماندن برخی مناسک برای برخی مقولات، درست و شایان ملاحظه است.

مثلا عزاداری حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام، مناسک خاصی دارد که به فقط به امام حسین اختصاص دارد. کاربرد این مناسک حتی برای دیگر ائمه هم بی‌سلیقگی و بی‌دقتی است؛ چراکه خدا و اهل‌بیت اراده کرده‌اند که تعامل شیعیان با امام حسین متفاوت باشد؛ همان‌گونه که شهادت و قیام حضرت متفاوت بود. برای امام حسین باید دهه گرفت؛ باید دسته راه انداخت، باید علم و کتل گرداند، باید راهیپمایی‌های چند ده کیلومتری ایجاد کرد؛ اما اگر این کار را برای دیگر ائمه علیهم السلام نیز انجام دهیم؛ خاصیت این حرکات را گرفته‌ایم. دقت در مورد خاص بودن نمادها و مناسک پسندیده و مهم است؛ اما این اجتماعی که بر سر مزار حاج قاسم شکل می‌گیرد مصداق مناسک سازی نیست.

همچنین باید در نظر داشت بعضی حرکت‌ها، در مقام تظلم‌اند و بیشتر نوعی خون‌خواهی، حمایت، اعتراض و اعلام ادامه داشتن راه یک مظلوم به‌حساب می‌آیند تا یک عمل عبادی باهدف کسب ثواب یا ادای نذر یا برآورده شدن حاجات و ازاین‌دست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
    0 0
    حرم وحرم بان نظام جمهوری اسلامی است
  • IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    0 0
    ما در مراسم حاج قاسم حضور پیدا کردیم تا بگوییم راهش را ادامه خواهیم داد و ولی زمان را تنها نخواهیم گذاشت و هنوز منتظر انتقام هستیم.
  • وطن پرست DE ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    0 0
    قطعا با بی حجابی حرم نمی شه. شما این سیاست رو اگر ادامه بدید طرفدارهای فرقه شیرازی رو بیشتر می کنید. از ما گفتن بود.
  • IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    0 0
    جمهوری اسلامی حرم است
  • علی افصحی IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    0 0
    پیامبر اسلام فرمود کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته هرکس مسئول وظایفی است که بر عهده گرفته است از امام تا امت. بنابر این در اسلام ناب محمدی همه هم مسئولند و هم شهروند، بین حاکمیت و حاکمان و مردم فرقی جز حوزه مسئولیتی وجود ندارد اما نقش مدیران برجسته تر است. حاج قاسم وقتی در وصیت نامه خود جمهوری اسلامی ایران را حرم واردوگاه امام حسین می نامد خطاب شهید عزیز ابتدا به مدیران است چرا که امیرالمومنین علی علیه السلام فرمود الناس بامرائهم اشبه من ابائهم مردم به حکمرانان بیش از والدینشان شبیه می شوند. از این نظر اگر مدیران نظام نگاهشان به ارکان نظام نگاه حاج قاسمی باشد خود را خادم حرم و اهل حرم می دانند این که مردم و بخشی از مدیران در سالگرد حاج قاسم عزیز حماسه آفریدند نشانه مهمی است از این که اگر همه همانند حاج قاسم شوند هیچ مشکلی نمی تواند مانعی برای جرکت به سوی آرمان های انقلابی باشد. حماسه بی تاثیر ساختن تحریم های شیاطین را در حضور میدانی مردم به صورت زائر و خادم زائران در قالب مواکب در مراسم سومین سالگرد شهادت سردار دل ها دیدیم همه این خدمات و احساسات در متن تحریم ها شکل گرفت بی آن که کسی توجهی به تحریم ها کرده و تحریم یا فتنه ارزی اثری بر شکوه بزرگداشت داشته باشد. این تمثیلی است از آن راهبردی که امام خامنه‌ای آن را برای تحریم ها طراحی و ارائه فرمودند که رفع تحریم ها دست ما نیست اما بی اثر ساختن آن با ماست . یعنی هنر مدیران است. هنری که به راحتی از مراسم بزرگداشت حاج قاسم می توان الگو گرفت. همه در میدان آمده و همه نقش های ترکیبی ارائه کردند مدیر هم زائر بود هم خادم و هم برنامه ریز و هم سراپا تلاش. حماسه بزرگداشت حاج قاسم مطالبه و خونخواهی بزرگ ملتی است که تربیت یافته مکتب حسینی اش را به دست اشقی الاشقیا شهید در میدان دیده و مصر است که خون آن فرزند عاشورا همانند خون شهدای کربلا همواره جوشان و خروشان بوده و تروریست ها را به سزای جنایت بزرگشان برساند.ملت امام حسین برای احترام به یار امام حسین ، حاج قاسم عزیز مناسک خونخواهی بر پا می کنند و باید بکنند تا انتقام سخت از ظالمان تروریست گرفته شود. حیدر.
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
    0 0
    برای اداره کشور بایستی افراد باسواد، باوجدان، وطن پرست و متخصص وارد صحنه شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس