جیک سالیوان - نمایه

مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه بار دیگر تصریح کرد که توافق با ایران در اولویت دولت آمریکا قرار ندارد.

به گزارش مشرق، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید امروز دوشنبه تصریح کرد که توافق با ایران در خصوص برنامه هسته‌ای این کشور در حال حاضر در اولویت دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا نیست.

طبق گزارش خبرگزاری رویترز، سالیوان در جریان سفر به مکزیک همراه با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفت دولت ایالات متحده این را روشن کرده که توافق هسته‌ای با ایران در حال حاضر در اولویت نیست.

وی با وجود این تصریح کرد دولت آمریکا کماکان معتقد است که دیپلماسی بهتری مسیر حصول اطمینان از دست نیافتن ایران به «سلاح هسته‌ای» است.

تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل در آمریکا مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.

بایدن در شرایطی سال ۲۰۲۱ بر سر کار آمد که سیاست فشار حداکثری علیه ایران در دستیابی به اهدافش ناکام مانده بود. این سیاست علاوه بر ناکامی در شکل دادن به یک توافق هسته‌ای جدید، باعث ایجاد تفرقه در روابط میان کشورهای دو سوی آتلانتیک، به خطر افتادن اثربخشی نظام تحریم‌ها به عنوان یکی از ابزارهای اصلی سیاست خارجی آمریکا و مهم‌تر از همه تقویت جریان استکبارستیز در ایران شد.

جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام و رفع ادعاهای پادمانی آژانس اتمی را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.

چند روز پیش، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرد کشورش الگویی «ساده و قابل فهم» برای بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان در برجام ارائه داده بود، اما آمریکا و اتحادیه اروپا در نزدیکی خط پایان، روند احیای توافق را کند کرده‌اند و «به تنش‌آفرینی در اوضاع سیاسی داخلی ایران روی آوردند.»

لاوروف گفته که در این طرح تمامی جزئیات به صورت مفصل تشریح شده بود. او اضافه کرده که در صورت وجود اراده سیاسی برجام می‌تواند اجرا شود.

لاوروف در ادامه تأکید کرد زمان ثابت کرده توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ هیچ جایگزین معقولی ندارد. او اظهارات «غیرمسئولانه» غربی‌ها درباره «گزینه‌های جایگزین» و «دیگر گزینه‌های غیرقابل قبول» را محکوم کرده است.

جیک سالیوان در بخش دیگری از اظهاراتش ادعاهای تکذیب‌شده درباره تحویل پهپاد از سوی ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را تکرار کرده و مدعیش شده تهران ممکن است با این اقدام «در جرائم جنگی گسترده» نقش داشته باشد.

سالیوان مدعی شد: «ایران انتخاب کرده قدم در مسیری بگذارد که از سلاح‌هایش برای کشتن غیرنظامیان در اوکراین استفاده شود و شهرهای اوکراین را در وضعیت سرد و تاریک فرو ببرد که این اقدام از نظر ما ایران را در وضعیتی قرار می‌دهد که احتمالاً این کشور در جرائم جنگی گسترده سهیم باشد.»

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در ادامه به تحریم‌های اروپا و آمریکا علیه ایران در ارتباط با همین موضوع اشاره کرده و گفته اینها مصادیق اقداماتی هستند که آمریکا و اروپا در تلاش هستند این مراودات میان ایران و روسیه را کاهش دهند.

جیک سالیوان همچنین گفته در سفرش به فلسطین اشغالی با مقام‌های جدید کابینه رژیم صهیونیستی در خصوص «تهدید ایران» رایزنی خواهد کرد.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    3 0
    از نطر ایران، برجام مُرده است. آمریکای بی منطق، دیکتاتور، دروغگو، بی وجدان و بی انصاف از برجام خارج شده و نقض تعهد بین المللی کرده و باید توسط سازمان ملل و شورای امنیت محاکمه و مجازات شود.
  • هوشنگ IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    3 0
    خفه شو جیک سولیوان. خسته شدیم. تا کی باید برای این و آن چاه بکنید؟
  • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    3 0
    جیک سالیوان چه خریه که در باره ایران نظر می دهد؟
  • IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    7 0
    به جهنّم!!! حالا توافقات شما غیر از سند بردگی چی هستن مگه؟؟!!!
  • هادی IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    3 0
    اولویّت ما هم نیست.
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    1 1
    تمام دولتمردان آمریکا دارند به صراحت میگن توافقی در کار نیست ولی دولتمردان ما دارن التماس برای مذاکره می کنن و هی واسطه می فرستند که حاضریم به برجام برگردیم! اگر بدون پول گرفتن حاضرید برگردید به برجام، آمریکا قطعاً حاضره و اون اوباما بود که پول بده.
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    4 0
    چون می دونن دولت آقای رئیسی توافق ضعیف امضاء نمی کنه و باید امتیاز بدن. برای اینکه امتیاز ندن، مجبورن باز هم روی اسب بازنده اغتشاشات حساب کنن و امید ببندن.
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    3 0
    از تحوّلات ایران، آبی برای شما گرم نمی شه.
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    3 0
    دارن به اغتشاشو ها توئیتر روحیه میدن.
  • IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    6 0
    چه اولویت خوبی. خیرشو ببینید. شماها به متحدان اروپایی رحم نمی کنید، چه برسه به ما.
  • IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    0 0
    اشکال نداره، سرما زده های اروپا و آمریکا هم اولویت ما نیستن . حدود ۵ سال تا اتمام ذخایر نفت انگلیس و نروژ مونده. تولید نفت شیل آمریکا هم به منابع آب بسیار زیاد نیاز داره که عملا ظرفیت تولید رو محدود میکنه. ببینیم بعدش اروپاییها با کدوم هیزم خودشونو گرم میکنن.
  • ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    0 0
    کدام توافق ؟ نکنه منظورش توافقاتی است که به هر حال به انها عمل نخواهند کرد ؟
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
    1 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
    1 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس