ارتش ایران - نمایه

نشریه «۱۹۴۵» می‌نویسد: ارتش ایران بزرگ‌ترین ارتش خاورمیانه است و روزبه‌روز به سلاح‌های مرگ‌بارتری مجهز می‌شود که دشمنان این کشور باید درباره آن‌ها نگران باشند.

سرویس جهان مشرق امیر دریادار «شهرام ایرانی» فرمانده‌ی نیروی دریایی ارتش ایران، اخیراً اعلام کرد: «ما تا امروز در تمامی تنگه‌های راهبردی دنیا حضور داشته‌ایم و تنها در دو تنگه حضور نداشته‌ایم؛ که در یکی از آن‌ها امسال حضور پیدا می‌کنیم؛ و در حال برنامه‌ریزی برای حضور در تنگه پاناما هستیم.» این اظهارات امیر ایرانی با واکنش‌های مختلفی در سطح بین‌المللی مواجه شد و حتی آمریکایی‌ها گفتند تلاش‌ها و مواضع ایران درباره‌ی تصمیم برای توسعه‌ی حضور نظامی در نیم‌کره‌ی غربی را رصد می‌کنند.

بزرگ‌ترین ارتش خاورمیانه/ ارتش ایران چه‌قدر قدرتمند است؟ +عکس و فیلم

امیر دریادار «شهرام ایرانی» فرمانده‌ی نیروی دریایی ارتش ایران، اخیراً گفت این نیرو قصد حضور نظامی در تنگه‌ی پاناما را دارد. (+)

با توجه به نقش پررنگ سپاه پاسداران در مقابله با دشمنان ایران در خارج از مرزهای کشور، چه از طریق نیروهای نیابتی و چه از طریق موشک‌های نقطه‌زن، بسیاری از گزارش‌های اندیشکده‌ها و رسانه‌های بین‌المللی روی این شاخه از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی متمرکز می‌شوند و ظرفیت‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران، کم‌تر موضوع مقالات بین‌المللی قرار می‌گیرد. این در حالی است که ارتش ایران بزرگ‌ترین ارتش خاورمیانه است و روزبه‌روز به سلاح‌های پیشرفته‌تری مجهز می‌شود که آن را به یک بازدارنده‌ی قوی مقابل هرگونه تهاجم خارجی تبدیل می‌کنند. نشریه‌ی آمریکایی «۱۹۴۵» اخیراً طی گزارشی تحت عنوان «ارتش ایران چه‌قدر قدرت دارد؟ [۱]» به توصیف و توضیح قدرت ارتش جمهوری اسلامی ایران پرداخته است. آن‌چه در ادامه می‌خوانید، گزیده‌ای از گزارش ۱۹۴۵ است.

معرفی «پایگاه پهپادی راهبردی ۳۱۳»؛ یکی از شهرهای پهپادی متعدد ارتش جمهوری اسلامی ایران در عمق زمین و زیر کوه [دانلود]


لازم به ذکر است که مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه سیاسی کشور از رویکردها و دیدگاه‌های محافل رسانه‌ای-اندیشکده‌ای بین‌المللی این گزارش را منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این گزارش‌ لزوماً مورد تأیید مشرق نیست.


شاید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نیروی نظامی اصلی ایران بیش‌تر شناخته‌شده باشد. با این وجود، در حالی که سپاه پاسداران[۲] وظیفه‌ی دفاع از اصول انقلابی این کشور را به عهده دارد، نیروهای مسلح ایران، موسوم به «ارتش»، از مرزهای کشور دفاع می‌کنند و از نظم داخلی محافظت می‌نمایند. ارتش ایران[۳] برای دفع تهدیدات خارجی از حدود ۶۰۰ هزار نیروی فعال تشکیل شده که در قالب نیروهای زمینی، دریایی، و هوایی تقسیم‌بندی شده‌اند. این نهاد نظامی حکم سازمان نظامی کلاسیک ایران را دارد، اما بودجه، تجهیزات، و توجه کم‌تری نسبت به سپاه پاسداران دریافت می‌کند. از آن‌جایی که ارتش، اصول انقلابی ایران را از طریق گروه‌های نیابتی[۴] صادر نمی‌کند و در کارزار هسته‌ای این کشور نقشی ایفا نمی‌نماید، با سپاه پاسدارانِ مورد علاقه‌ی رژیم، از نظر جایگاه قابل‌مقایسه نیست. با وجود این، ارتش ایران همچنان بزرگ‌ترین ارتش در خاورمیانه است[۵] و به انبار موشکی‌ای مجهز است که دشمنانش باید از آن نگران باشند.

بزرگ‌ترین ارتش خاورمیانه/ ارتش ایران چه‌قدر قدرتمند است؟ +عکس و فیلم

ارتش ایران بزرگ‌ترین ارتش خاورمیانه، از نظر تعداد نیروی نظامی فعال، است و دشمنان جمهوری اسلامی باید نگران زرادخانه‌ی موشکی و شهرک‌های پهپادی آن باشند. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› پیام همکاری‌های جدید تهران و مسکو برای اسرائیل

›› گندم، پهپاد و ماهواره؛ هشدار وال‌استریت‌ژورنال درباره گسترش روابط ایران و روسیه

تاریخ ارتش

ارتش متعارف ایران[۶] در اواسط دهه‌ی ۱۹۲۰، اندکی پس از به تخت نشستن رضاشاه پهلوی پس از جنگ جهانی اول، تأسیس شد. طبق گزارش اندیشکده‌ی آمریکایی «مؤسسه‌ی خاورمیانه»، یکی از اولویت‌های آخرین پادشاه ایران، محمدرضا پهلوی، تشکیل بزرگ‌ترین و قوی‌ترین نیروی مسلح منطقه بود[۷]. وی نیروهای نظامی غربی را برای آموزش نیروهایش به ایران آورد و افسران خودش را برای کسب مهارت‌های بیش‌تر به دانشکده‌های نظامی خارجی فرستاد. تا پیش از انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹ که شاه را از قدرت سرنگون کرد، تهران همچنین از تجارت با قدرت‌های غربی، به‌ویژه آمریکا، نیز بهره‌مند بود. معامله‌های هنگفت خرید تسلیحات، پیشرفته‌ترین فناوری‌های آن زمان را در اختیار ارتش ایران گذاشت؛ از جمله ۸۰ فروند اف-۱۴ «تامکت» [۸].

بزرگ‌ترین ارتش خاورمیانه/ ارتش ایران چه‌قدر قدرتمند است؟ +عکس و فیلم

«افتخار» اولین شکار هوابه‌هوا توسط جنگنده‌ی اف-۱۴ متعلق به یک خلبان ایرانی است که تنها چند روز پس از آغاز جنگ ایران و عراق، یک هلیکوپتر «میل می-۲۵» (نسخه‌ی صادراتی هلیکوپتر تهاجمی می-۲۵)، یا به قول خود خلبان‌های شوروی «تانک پرنده» را منفجر کرد. «جلیل زندی» (تصویر بالا در کنار یک فروند اف-۱۴ «تامکت») خلبان ایرانی را با ۱۱ شکار موفق در جریان جنگ ایران و عراق، به عنوان موفق‌ترین خلبان اف-۱۴ می‌شناسند. روی هم رفته، عملکرد نیروی هوایی ایران با استفاده از جنگنده‌های اف-۱۴ در جریان جنگ با عراق، فراتر از انتظار بود و گزارش‌های موجود حاکی از آن است که در جریان این جنگ ۱۶۰ هوانورد عراقی شکار اف-۱۴های ایرانی شده‌اند. (+)

با این حال، وقتی انقلاب اسلامی به طور ناگهانی حکومت سلطنتی را سرکوب کرد و روحانیون شیعه بنیادگرا، تحت رهبری آیت‌الله روح‌الله خمینی، قدرت را به دست گرفتند، توسعه و پیشرفت ارتش [موقتاً] متوقف شد. به عنوان نمونه، نیروی هوایی ایران هنوز جنگنده‌های قدیمی اف-۱۴ را به عنوان ستون اصلی تجهیزات هوایی به نمایش می‌گذارد. ایران اولین درگیری بزرگ خود پس از انقلاب را در جریان جنگ با عراق تجربه کرد؛ جنگی که طی بخش عمده‌ای از دهه‌ی ۱۹۸۰ ادامه پیدا کرد. رژیم که تازه روی کار آمده بود و پیشاپیش (به خاطر این‌که ارتش تا پیش از انقلاب به شاه خدمت می‌کرد) به ارتش بی‌اعتماد بود[۹]، به شبه‌نظامیان سپاه پاسداران اجازه داد تا فرماندهی عملیات‌های دفاعی و سپس تهاجمی کشور را به عهده بگیرند. جنگ ایران و عراق نشان‌دهنده‌ی نقش جدیدی بود که قرار بود ارتش در جمهوری اسلامی ایران ایفا کند: جایگاه دوم پس از سپاه.

پهپاد در ازای سوخو-۳۵/ گمانه‌زنی‌ها درباره معامله تسلیحاتی میان ایران و روسیه/ چشم روسیه دنبال کدام پرنده‌های ایرانی است؟ +عکس و فیلم

یک فروند جنگنده‌ی چندمنظوره‌ی «سوخو-۳۵اس» نیروی هوایی روسیه در حال برخاستن از زمین در سال ۲۰۱۶. شواهد حکایت از دستیابی قریب‌الوقوع ایران به جنگنده‌های سوخو-۳۵ روس دارد؛ جنگنده‌ای که می‌تواند بخش زیادی از مأموریت نوسازی ناوگان نیروی هوایی کشور را محقق کند. (+)

تصاویری از پرواز و مانور هوایی جنگنده‌ی «سوخو-۳۵اس» ساخت روسیه. دستیابی ایران به جنگده‌های سوخو-۳۵ می‌تواند بسیاری از معادلات راهبردی در خاورمیانه را تغییر دهد. [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› پهپاد در ازای سوخو-۳۵/ گمانه‌زنی‌ها درباره معامله تسلیحاتی ایران و روسیه

ظرفیت‌های ارتش

اگرچه ارتش[۱۰] عموماً بودجه‌ی کمی دارد و نسبت به سپاه پاسداران کم‌تر به پیشرفته‌ترین تسلیحات مجهز است، اما ارتش متعارف ایران برخی از تجهیزات نظامی پیشرفته‌تر ایران را در اختیار دارد. هم سپاه پاسداران و هم ارتش روزبه‌روز به سلاح‌های نقطه‌زن مرگ‌بارتری مجهز می‌شوند. به طور سنتی نیروی هوافضای سپاه موشک‌های بالستیک[۱۱]، پهپادها[۱۲]، و موشک‌های کروز حمله‌ی زمینی ایران را در اختیار داشته است، در حالی که موشک‌های کروز ضدکشتی در اختیار نیروی هوایی ارتش بوده‌اند. سال ۲۰۲۱ «فرماندهان ایرانی دستیابی نیروی زمینی و نیروی دریایی سپاه پاسداران به موشک‌های بالستیک را، که به طور سنتی در انحصار نیروی هوافضای سپاه پاسداران بود، برجسته کردند. علاوه بر این، نیروی هوایی ارتش نیز یک موشک کروز دوربرد حمله‌ی زمینی را به نمایش گذاشت؛ که این نوع موشک نیز به طور سنتی برای نیروی هوافضای سپاه پاسداران محفوظ بود. ضمناً هم سپاه پاسداران و هم ارتش اکنون از پهپادهای مسلح و انتحاری استفاده می‌کنند[۱۳]

بزرگ‌ترین ارتش خاورمیانه/ ارتش ایران چه‌قدر قدرتمند است؟ +عکس و فیلم

تانک «کرار» ساخت ایران. با توجه به نقش‌های متفاوت تعریف شده برای سپاه پاسداران و ارتش ایران، تجهیزات تولیدی و در خدمت آن‌ها نیز با یک‌دیگر تفاوت دارد. با این وجود، رفته‌رفته سلاح‌های پیشرفته در اختیار این دو شاخه‌ی نیروهای مسلح ایران قرار می‌گیرند و هیچ مانعی مقابل هم‌افزایی آن‌ها در دفاع از کشور وجود ندارد. (+)

معرفی بخشی از پهپادهای مستقر در «پایگاه پهپادی راهبردی ۳۱۳»، یکی از شهرهای پهپادی ارتش ایران [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› رادارگریز و مرگ‌بار؛ تأثیر پهپادهای ایرانی بر جنگ اوکراین

›› پهپاد آرش-۲: تل‌آویو و حیفا چگونه با خاک یکسان خواهند شد؟

در حال حاضر، ارتش و سپاه پاسداران هر دو در زرادخانه‌هایشان راکت هدایت‌شونده دارند. بنابراین، اکنون هر دوی این شاخه‌ی نیروهای مسلح ایران سلاح‌های مرگ‌بار[۱۴] برای اهداف دفاعی و تهاجمی در اختیار دارند. با توجه به تاکتیک‌های به‌کاررفته در جنگ ایران و عراق، ارتش نیز، علاوه بر سپاه پاسداران، از قابلیت‌های قابل‌توجهی در جنگ نامتقارن[۱۵] برخوردار است. این امکان وجود دارد که در صورت وقوع جنگ، ارتش بتواند تهدیدی برای همسایگان ایران باشد، به‌خصوص اگر رژیم این کشور قرار باشد تجهیزاتی را در اختیار نیروهای مسلح خود در ارتش قرار دهد که عموماً برای سپاه پاسداران محفوظ هستند. علاوه بر این، نیروی دریایی ارتش[۱۶] می‌تواند بر کشتیرانی و جریان نفت در تنگه‌ی هرمز[۱۷] تأثیر بگذارد؛ کاری که شناورهایش بارها ثابت کرده‌اند می‌توانند انجام دهند.

بزرگ‌ترین ارتش خاورمیانه/ ارتش ایران چه‌قدر قدرتمند است؟ +عکس و فیلم

ناوبندر «مکران» متعلق به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران. این «جزیره‌ی متحرک ۱۲۱ هزار تُنی» بزرگ‌ترین شناور نظامی ایران است. فرمانده‌ی نیروی دریایی ارتش ایران اخیراً اعلام کرد این نیرو قصد حضور در تنگه‌ی پاناما را دارد. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› تهران-تل‌آویو در ۷ دقیقه: ۵ سلاح قدرتمند ایران به روایت نشریه آمریکایی


[۱] How Powerful Is Iran’s Army? Link

[۲] What Makes Iran’s IRGC So Dangerous? Link

[۳] I was once conscripted into the Iranian armed forces. Here’s why the IRGC designation is punishing conscripts. Link

[۴] Iran's Islamist Proxies Link

[۵] The ۱۰ Strongest Military Forces In The Middle East Link

[۶] Organizational Chart of the Islamic Republic of Iran Link

[۷] Iran’s Regular Army: Its History and Capacities Link

[۸] Real Top Gun Stuff: The Story Of The F-۱۴ Tomcat’s First ‘Kill’ Link

[۹] The Artesh: Iran’s Marginalized and Under-Armed Conventional Military Link

[۱۰] Iran's National Army Reorganizes Link

[۱۱] Iran’s Missiles Are A Clear Threat. Will A New JCPOA Make A Difference? Link

[۱۲] Iran Says It Has Drones That Can Strike Israel: Could That Be True? Link

[۱۳] New Missiles, New Risks: The Escalatory Implications of Iran's Precision-Strike Weapons Link

[۱۴] Iran’s Military Strategy Link

[۱۵] The Gulf and Iran’s Capabilities for Asymmetric Warfare Link

[۱۶] Iran's Military Might Link

[۱۷] Are The U.S. Navy And Iran Headed For A Showdown? Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 92
  • در انتظار بررسی: 13
  • غیر قابل انتشار: 48
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    فکرشو کن روحانی وظریف میخاستن موشک رو هم به برجام اضافه کنن .الفاتحه
    • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
      18 7
      کاش این مسئولین برای بالابردن ارزش پول ملی عمل کنن چندر غاز یارانه دردی رو دوا نمیکنه
    • ساسان IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
      25 5
      از افزایش کمّی و کیفی زرّادخانه هراس ندارن، از ترکیب سلاح پیشرفته با ایدئولوژی می ترسن. نفری که پشت اون سلاح قرار می گیره برای مزد و پول نمی جنگه، بلکه با نیروی عقیده، ملیت و شریعت از سلاح استفاده می کنه و اونا هم از همین وحشت دارن.
    • مولا IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
      8 7
      زیادی توهم زدی اگه دولت قبلی دولت بنی صدر هم بود نمیتونست در باره برنامه موشکی و نظامی کشور مذاکره و تصمیم گیری کنه . کلا مبحث نظامی در کشور ما زیر نظر دولت نیست که بخواد براش تصمیم گیری کنه یا مذاکره.
    • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
      9 23
      شما هم با سوخو 35 کاری نمیتونی بکنی.
    • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
      11 6
      تجهیز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به تعداد کافی از جنگنده های پیشرفته اَبَرفلانکر از یک سو و مهارت و تجارب خلبانان ایران از دفاع مقدس که آن را در اختیار خلبانان جوان این نیرو قرار داده اند قطعاً نیروی هوایی ایران را در صدر قدرت های منطقه قرار می دهد چرا که این جنگنده هوایی ها برتر از جنگنده های موجود در منطقه از جمله میراژ 2000 و یورو تایفون و ایگل اِف 15و فالکن اِف 16 و هورنت اِف 18 و رافائل و تورنادو و غیره هستند و حتا به قول کارشناسان نظامی یانکیستان اگر خلبان آن مهارت کافی داشته باشد از پس اِف 35 هم برمی آیند!
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
      15 3
      روسیه اوایل سال آینده محموله سوخو 35 را تحویل ایران خواهد داد.
    • IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
      9 0
      علی نژاد - فعال حقوق فاسدین نه بشر
    • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
      5 10
      ایران حتی پیروز مطلق جنگ با عراق نبوده ، ینی جنگ رسمی کلاسیکی که بشه سند کرد را پیروز نبوده . در جنگ با عراق فقط دفاع خوبی انجام داد .
    • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
      10 1
      مباحث نظامی در اختیار رئیس جمهور نیست ولی میکروفون و دولت و وزارت امور خارجه و تبلیغات ضد موشکی و حمله به سپاه و فشار به نظام بخاطر برجام موشکی که دست روحانی و ظریف بود.
    • IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
      5 0
      با دیدن جاسوسی مثل اکبری با اون محاسن و یقه آخوندی و جای مهر روی پیشونی، الان کاملا مشکوکم.
  • غضنفر IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    آفتابه لگن هفت دست ، شام و ناهار هیچی، از نظر وضعیت اقتصادی و رفاه مردم چندم خاورمیانه میشیم دقیقا
    • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
      25 9
      بیشتر مشکلات اقتصادی ما به خاطر تحریم هاست.اگه فقط پول های بلوکه شده ایران رو آزاد کنن دلار سقوط میکنه تو ایران و با فروش نفت اوضاع اقتصادی به سرعت حل میشه.تحریم ها اجازه نمیدن مثل کشورهای نفتی منطقه ایران هم نفت بفروشه.و از طرفی چون یک کشور نفتی بودیم و نه صنعتی دچار مشکل شدیم.و با تحریم تک محصول صادراتی کشور با کمبود ارز و درآمد مواجه شده.راه نجات ما صنعتی شدن و صاحب تکنولوژی شدن هست.
    • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
      13 16
      من فکر میکنم اونایی که منفی میدن در مقابل وضعیت اقتصادی فعلی یا خیلی پولدارن یا نمیفهمن یا خودشان را به نفهمی زده اند
    • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
      14 5
      به اسکل گفتی زکی! خب کدوم کشور مثل ایران تحریمه؟ کدومشون زیر حمله ی هیبریدی است؟ از وضع ترکیه خبر نداری؟ وضع افغانستان؟ وضع عراق که دلار داره هی میره بالا؟ سوریه که سوخت نیست و دلار به بالاترین قیمت خودش رسیده؟ کدوم کشور وضعش بهتر از ما است؟ پول بلیطتو میدم برو اونجا
    • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
      12 3
      وضع اقتصادی ناشی از عوامل مختلفی هست از جمله مشکلات داخلی و مسئولان. اینکه مسئولان دولتی و اقتصادی نتوانسته اند مثل مسئولان نظامی خوب عمل کنند دلیل نمیشه کار مسئولان نظامی را زیر سوال ببری. اونها با همین بودجه اندکی که دارند بهترین کار را کرده اند و باید دستشان را ببوسی. مطالبه مشکلات اقتصادی را از مسئول اقتصادی باید بکنید. اینقدر ابله نباشید.
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
      13 7
      نظر یک شکم باره که اقتدار کشورش را حاضر است فدای شکمش کند! یگ گزینه خوب براس مزدوری صهیون ها اگر موقعیتش را داشته باشد!
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
      9 6
      نظر یک شکم باره که اقتدار کشورش را حاضر است فدای شکمش کند!
    • محمد IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
      6 5
      اگر سایت های اقتصادی خارجی ونه فقط بی بی سی فارسی و اینترنشنال را نگاه می کردی متوجه می شدی با تمام کارشکنی های داخلی و تحریمهای خارجی هنوز هم در اقتصاد در منطقه اولیم اما متاسفانه دلال بازها و گران فروشها نمی گذارند این موضوع را خوب بفهمیم
    • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
      9 3
      بودجه نظامی ایران کمترین بودجه در منطقه است ولی چون تدبیر و تفکر ایجاد امنیت برای ملت ایران پشت ان است و اصل فرماندهی سالم مد نظر است اینگونه پیشرفت داشته است . بخاطر همین است که دشمن از جنگ نظامی منصرف شده و جنگ اقتصادی و جنگ روانی را با کمک عناصر داخلی خود در پیش گرفته است . البته شاید خودت هم از افراد دشمن باشی که نادانسته به کشور خود خیانت میکنی
    • موبین IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
      12 4
      این گلایه رو باید از 24 ملیون رای دهنده به شیخ حسن خسته داشته باشی وگرنه نیروی نظامی مسئول امنیته که وظیفه اش رو هم به بهترین صورت انجام داده.
    • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
      7 2
      یعنی نیروهای مسلح دست رو دست بذارند تا مثلا مسئولین اجرایی هزارسال دیگه مشکلات رو حل کنند بعد نظامیون بیاند دنبال فناوری و ... .چه استدلالی!
    • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
      14 2
      از اون ۳۳ میلیون حقوق یک دختر تازه استخدامی در شورای شهر تهران چه خبر
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
      9 8
      حرف مفت نزن...لطفا" ! اول برئپو جستجو کن ببین شاخصهای رفاه در دنیا چیست بعد ایران را متهم به بدبختی و بیچارگی کن. کشوری که پوشش گاز رسانی اون 98 درصده و از روسیه بعنوان قدرت اول گازی جهان با 70درصد پوشش , جلوتره. کشوری که در بحث بهداشت و درمان و پیشرفتهای پزشکی جزء کشورهای سطح بالای دنیاست و از بسیاری از کشورهای منطقه برای درمان به ایران میان. کشوری که در علوم روز دنیا از قبیل هسته ای و نانو و سلولهای بنیادی جزء معدود کشورهای صاحب رتبه و مقام است . کشوری که در تولید بسیاری از محصولات دامی و کشاورزی خودکفاست . هرگز فلک زده و عقب مانده به حساب نمیاد. همه خباثت و دشمنی و شرارت آمریکا و اسرائیل و انگلیس و... با ایران و نظام جمهوریب اسلامی هم ناشی از مشاهده اینهمه پیشرفت در علوم گوناگونه .
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
      10 1
      رفاه همین ارتشی ها در چه حدی است؟
    • مهدی IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
      7 4
      غضنفر درد داری؟ حق داری، دیدن این مطالب برای دشمنان بی شرف ایران خیلی درد داره، درد داری حق داری خخخ
    • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
      7 3
      دنیا در حسرت این آفتابه و لگن هستند
    • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
      1 4
      بیشتر مشکلات // چیطور بیشتر مشکلات مردم مال تحریمها هست و تحریمها مانع پیشرفت و رفاه مردم شده ولی از اونطرف که حرف تجهیزات نطامی میشه که تحریمها برای اونها وصع شده و قطعن تاثیرگدارتره ، میگید در همین حین تحریمها بهترین شدیم ؟
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    37 6
    این تجهیزات را اکثر کشور های اروپایی کم و بیش دارند انچه مهم پشتوانه و لجستیک این تجهیزات است در زمان جنگ تحمیلی همه ملت دلگرم و یک راه را میدیدند
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
      12 12
      جنگ بشود من که نمیرم بمیرم دیگران خوش بگذرانند
    • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
      11 0
      جالبه هر نشریه آمریکایی هرچی بگه میشه سند ! اینجوری روزنامه اعتماد هم میشه نشریه ایرانی و منبع خبری ! هدف از این اظهارات ایران هراسیه برای فروش سلاح به اعراب
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
      2 4
      فقط یه امپراطوری ایران، روسیه و امریکا در حال حاضر نیروهای «جنگ واقعی دیده» و «خون دیده» دارند.
    • ایرانی عصبانی AU ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
      4 2
      الته جنبه دیگر این مقاله برای نویسنده اش تنها اشکار است. قبل از حمله کشورهای ازادی طلب!!! امریکا و دیگر نوچهایش!!!!! به عراق و بخاک و خون کشیدن این ملت مطبوعات و تلویزیونهای این کشورها ارتش عراق را قویترین ارتش خاور میانه مینامیدند و دیدیم چه شد. اینگونه مقالات هدفشان مغز شویی عوام است همانگونه که سی ان ان و بی بی سی نیز امروزه جنبه دیگری ازاین تبلیقات عوام فریبی را علیه ایران دنبال میکنند. من شخصا موافق نشان دادن تواناییهای کشور نیستم. انها بقول معروف انچه را میشد دیده اند. زیاد تر -در دست دشمن -اتوی بیشتری به انان برای تهریمها و طبلیقات ضد ایرانی/ و حکومتی در جهان خواهد داد.
  • کارشناس IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    38 41
    امروز بورس ایران هم به خاطر بی کفایتی دولت برای اولین بار تعطیل شد
    • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
      2 6
      همین! خیلی ناراحتیم که این بورس پررونق را از دولت باکفایت روحانی تحویل این دولت بی کفایت دادند و امروز به دلیل شرایط جوی که دولت بی کفایت آقای رئیسی مسببش بوده است برای اولین بار به تعطیلی کشانده شد!!!!!!!
    • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
      6 2
      اولین بار!!! بی کفایت!!! حالت خوش نیست
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    3 5
    به کوری چشم دشمنان این مرز و بوم.
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    13 0
    زمستان سخت
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    10 0
    باید اقتصاد، مسکن و کشاورزی هم درست بشه
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    12 6
    بزرگترین ارتش خاورمیانه؟! شوخی میکنین حتما
    • IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
      4 1
      شوخی نیست عزیزم از7ترلیون دلاری ها وپیروزان درجنگ یمن باائتلاف طوفان تاپاله های شیرده وسکته مغزی جنایتکارا نصهیونیست بپرس
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    7 0
    تجهیزات بسیارمهم است
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    2 5
    عالی
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    3 2
    بمب اتم چی
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    5 2
    خدمتم ارتش بود
  • جاوید ایران اتمی US ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    27 0
    جناب جمهوری اسلامی! تأکید دوباره نخست وزیر عراق بر روی نام غلط و جعلی برای خلیج فارس یه جورایی ناامیدم کرده. این همه در عراق شهید ندادیم که حاکمیت کسی رو تضمین کنیم که بیاد اسم خلیج فارس رو جعل کنه. این موضع نخست وزیر و دولت عراق اگر حتی به خاطر مقابله با دشمنان داخلی و منطقه ای دولت عراق باشه و بخواد اونها رو با این اقدام فریب بده، بازم به نظرم چندان جالب نیست، ناراحت کننده است.
    • IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
      3 0
      السودانی آدم ایرانه‌
    • IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
      3 2
      شیطنت آلمانی ها بود که خبرنگارهاشون قصد تفرقه بین ما و عراق رو داشتن
  • mazaher IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    3 6
    سلام ،بزرگترین ارتش شیعه در طول تاریخ بعد از رحلت حضرت پیغمبر(ص)
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    5 2
    پس چرا به عراق و آذرباییجان و اسراپیل و طالبان از ما حساب نمی برند و گستاخی میکنند؟؟!
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    7 1
    بزرگترین ارتش خاورمیانه رو داریم ولی هیچ کشوری برامون احترام قائل نیست حتی کشورهای دوست مثل چین و عراق
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    2 2
    درود بر ارتش و سپاه ایران زمین
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    7 2
    کاش سرعت اینترنت رو اینقدر کم نکنند اعصابمون خرد شد کارمون با اینترنته دیگه جونمون به لبمون رسید اغتشاش که نیست دیگه چه لزومی داره؟
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    2 3
    امپراطوری باستانی ایران دوباره زنده شده است و این‌بار‌مردان امپراطوری برای شاهِ جهان، مهدی فاطمه میجنگند.
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    3 2
    اخراج گسترده ایرانیان از اینترنت به کم رنگ شدن نام شیعه در اینترنت جهانی می شود.
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    0 4
    ایران باید از ناوگان غربی واسه جنگنده های خودش استفاده کنه..
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    3 8
    مادرمان ایران، بهترین پسرانش را برای خدمت به شاهِ جهان، مهدی فاطمه فرستاد؛ نام آنها شد سپاه پاسداران
  • هادی IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    6 2
    ارتش در کنار سپاه همچون بنیانی مرصوص محافظین فداکار کشور و مردم و انقلابند
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    7 2
    ابرقدرت موشک جهان روسیه بود ... که تاثیر چندانی در نبرد نداشته
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    4 1
    در همه عرصه ها دچار ضعف مدیریتی هستیم و توان کنترل بحران هایی‌مثل زلزله،سیل ،اقتصاد و ... رو نداریم چطور ممکنه بین عرصه های مختلف یک کشور بالانس وجود نداشته باشه؟!
  • DK ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    12 25
    ارتش تورکیه قدرتمندترین هست و ارتش رژیم اشغال گر قدس هم هست
    • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
      4 6
      تورکیه نه ترکیه
    • IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
      4 3
      فدات شم تورکیه یاترکیه اشتراکات مذهبی تاریخی فرهنگی باایران داره ارتش اشغالگرقدس دوساعته بایه سوله جهاد اسلامی غزه دوساعته تسلیم شدقبل ازصدها ازمایش موشکی وراکتی ک ازگنبداهنین ردمیشد ودرمدیترانه فرودمیامد
  • محمد IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    8 0
    باید به داد دل مردم رسید
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    1 1
    خوب ما هم خوشحالیم ارتش و نیروی نظامی مقتدری داریم .
  • وحید IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    9 13
    واقعا ظلم میشه به ارتش
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    7 7
    در کنار اینها باید به طور متوازن با دنیا ارتباط برقرار کرد تا مردم در مضیقه نباشن.
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    12 10
    همین تانک کرا تو هیچ ررمایشی نبوده یا اگه بوده تکی بوده فقط رزمایشاتون ببینید بعد ادعای قدرت اول کنیم
    • حسین IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
      5 4
      داداش با یه عده بسیجی در مقابل کل غرب در تهاجم داعش دو کشور را از چنگ ناتو و کثسف ترین گروههای تروریستی در آوردیم . شما نترس ما میدان را نه بخاطر خود و شما بلکه برای رضای خدا ترک نخواهیم کرد . به امید یاری همه مظلومان عالم
    • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
      2 2
      عزیزم دررزمایش هرچی دارندرونمیارن مثلا صدتاتانک دارند صدتارونمیارن یه دونه روبرای تمرین ساخت یمارن ایران خیلی ازتجهیزات کمی وکیفی خودش رارونکرده باپهبادهای دهه هشتاد وموشکهای زمان شهیدتهرانی مقدم سنتکام وکلکسیون لیبرالیسم رادریمن وفلسطین سوریه وعراق ویمن لوله کردالان بخواد بخشی وروکنه احتمال ترورهای درونی بین استکبارهست
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    4 3
    خاورمیانه ، هیچ وقت بزرگترین ارتش نداشته .
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    4 0
    مولفه اصلی که یک ارتش را ترسناک می کند "تعداد نیروهای حرفه ایی" آن است چون اگر جنگی شکل بگیرد باز امکان تهیه سلاح و ادوات جنگی چه از طریق غنیمت گرفتن و چه از طریق خرید بالاخره امکان پذیر خواهد بود
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    2 4
    ارتش کی از مرزها دفاع کرده؟!!!
  • حسین IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    2 2
    بهتره امریکایی ها دهنشونو ببندن چون ارتش و سپاه به مثابه دو دست یک بدن هستند
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    5 6
    ارتش روسیه که دوم بود اینه وضعش وای به حال ارتش ایران
  • مصطفی IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    4 0
    عزیزان مشرق اگر دلسوز ایران و نظام و اسلام یا هرچیزی که تو این کشور بهش عشق و علاقه دارید هستید لطفاً درباره حجم بالای مهاجرت از کشور و دلایلش خبر بذارید
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    2 0
    بايد واقعیت ها پذیرفت
  • IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    5 3
    ایران فقط یک میلیون نیروی رزم غیرایرانی داره.
  • IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    6 4
    ایران فقط یک میلیون نیروی رزم غیرایرانی داره
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    1 3
    عالی
  • محمد IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    2 0
    جا داشت از بودجه ناچیزی که هر ساله به این ارتش بزرگ اختصاص پیدا می کنه هم مطلب کار میشد.
  • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    1 0
    عالی
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    1 0
    عالیههههههههههههه
  • DE ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    4 6
    درود بر سپاه پاسداران.
  • ناشناس IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    7 2
    قدرتمند کسی است که ملت ش در رفاه باشد
  • IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    1 3
    ارتشی و سپاهی لشکریان الهی
  • IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    0 1
    نیروهای مسلح ما از ابتدای انقلاب برای خرید تسلیحات نظامی با مشکل مواجه بودند هیچ یک از سازندگان زیر مجموعه غرب و شرق بما از جمله جنگنده نفروختند داستان خرید اس سیصد نمونه این وضعیت بود اما وزارت دفاع با همکاری نیروهای متخصص ابتدا سعی کردند تا قطعات و نیازمندی های امکانات دفاعی را بازسازی و نوسازی و بعد تجربه نو و جدیدی کسب کنند و بسمت ساخت تسلیحات بومی ضمن همکاری با مراکز تحقیقاتی وابسته به ارتش و سپاه بروند که قریب به نود درصد نیازمندی های دفاعی اکنون در داخل کشور ساخته و تهیه میشود با اینحال با پیشرفت و تجربه بالا و ارزشمندی که در شرایط تحریم و کمبود و کسری ها کسب شده جایگاه ما را در آینده بسیار برتر خواهد نمود
  • تارا IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    1 0
    عالی
  • هومن IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    2 1
    بحث نظامی اقتدار یک کشور در حوزه چانه زنی سیاسی و همچنین دفاع در مقابل نیروهای مهاجم هست ولی وقتی اولویت یک کشور مسئله اقتصاد هست باید تمرکزبیشتری بر روی حل این مسئله داده بشه
  • محمد IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    2 0
    دست همه نیروهای مسلح را میبوسم، هر چشم ناپاکی به این مرز را از حدقه درآورید. ملت همیشه قدردان شما هستند.
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    1 1
    70 تا دونه سوخو 35 به اسکادران اضافه بشه میتونیم بگیم یک ارتش کامل داریم ولی هنوز نمیشه همچین حرفی زد.
  • ابوالفضل چمروشیان نژاد IR ۰۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
    0 0
    به امید روزی که ایران هم اسلحه هسته ای داشته باشد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس