هواپیما

مدیر روابط عمومی هواپیمایی ایران ایر گفت: تغییرات جوی در فرودگاه خرم آباد در زمان پرواز منجر به آن شد تا خلبان با هدف بهبود ایمنی و عملکرد هواپیما مجبور به کاهش وزن پرواز شود.

به گزارش مشرق، «حسام قربانعلی» امروز (پنج شنبه) درباره چرایی پیاده کردن ۲ مسافر با تشخیص خلبان از پرواز صبح امروز در مسیر تهران- خرم آباد، اظهارداشت: تغییرات جوی در فرودگاه خرم آباد در زمان پرواز منجر به آن شد تا خلبان با هدف بهبود ایمنی و عملکرد هواپیما مجبور به کاهش وزن پرواز شود.

وی تصریح کرد: شرایط وزش باد موافق و مخالف در فرودگاه مقصد و کوهستانی بودن مسیر موجب شد محاسبات خلبان در زمان برخاستن از فرودگاه مهرآباد درباره وزنِ پرواز تغییر کند.

به گفته قربانعلی، هنگام‌ پرواز در شرایط جوی نامناسب و کوهستانی، خلبان بدترین سناریو را در نظر می‌گیرد که مثلا اگر قرار باشد پرواز با یک‌موتور ادامه یابد، تا چه اندازه امکان وزن پرواز وجود دارد.

مدیر روابط عمومی ایران ایر گفت: در نهایت با هدف بهبود عملکرد هواپیما در شرایط کوهستانی مجبور به اعمال کاهش وزن قبل از برخاستن در تهران شد. در نظر داشته باشید که وزن پرواز فقط در زمان پرواز مشخص می‌شود و ما از پیاده کردن این ۲ مسافر عذرخواهی می‌کنیم.

به گفته قربانعلی محدودیت هواپیمای ای. تی. آر محاسبات را توسط خلبان که مسئولیت ایمنی در شرایط پرواز را دارد، تغییر داده است و در نهایت محدودیت اقلیمی و شرایط جوی منجر به تشخیص خلبان در کاهش وزن هواپیما برای فرود آمدن موفق شد.

محدودیت وزن در هواپیمای مسافری چیست؟

وی درباره موضوع «محدودیت وزن» در پروازهای با نوع ای. تی. آر، گفت: وزن مسافرگیری یک بار توسط بازرگانی شرکت‌ها و هنگام فروش بلیت مشخص می‌شود، یک بار هم توسط خلبان و با توجه به شرایط جوی و دمایی مقصد پروازی. خلبان یک ساعت قبل از پرواز، وزن را به واحد پذیرش مسافر اعلام می‌کند و مسافرگیری انجام می‌شود اما تغییرات جوی در زمان برخاستن هواپیما در فرودگاه موجب تغییر نظر خلبان و کاهش ۲ مسافر می‌شود و در نهایت یک خانم و آقا با رضایت خود از این هواپیما پیاده می‌شوند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 56
  • در انتظار بررسی: 13
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
    22 10
    پس هواپیما نقص داشته، وگرنه دو نفر به اندازه باد لاستیک های چرخ های هواپیما هم وزن نداشته اند که نبودنشون اثر کنه! ‌
    • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
      17 4
      ما که مسافر این هواپیما نبودیم، اون مسافرا از مردم بودند، توضیحات خلبان رو شنیدن. تصمیم خلبان رو قبول کردن.
    • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
      22 5
      کم کردن وزن دو نفر باعث بهبودی نقص هواپیما میشه؟ اندکی تامل در صحبت کردن، انسان را از شرمندگی باز میداره.
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
    13 9
    مگه 200 کیلو گرم چه قدر تأثیر داره؟ ...
    • IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
      13 13
      چرت و پرت می گی که ۲۰۰ کیلو سیصد کیلو چه تأثیری داره؟! همیشه شما چرت و پرت گویان در همه جا نبوغ نداشته تان را اظهار می کنید که پر از مغالطه است.
    • IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
      8 1
      اگه وزن هواپیما با سرعتی که واسه فرودش از قبل محاسبه و پیش‌بینی شده، تناسبی نداشته باشد نیروی جاذبه زمین بر آن غلبه کرده و به جای فرود آرام در فرودگاه، سقوط در سقوط گاه می نماید.
    • IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
      5 4
      وزن هواپیما موقع صعود و پرواز، به دلیل سوختگیری، بیشتر از موقع فرود آن است.
    • CA ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
      7 2
      هر هواپیمایی حتی Airbus A380-800 که ظرفیت ۸۵۳ مسافر رو داره از نظر حمل وزن، یک حداکثر داره. و همون ۲۰۰ کیلو اضافه بر حداکثر وزن میتونه برای کلّ هواپیما مشکل و خطر ایجاد کنه.
  • IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
    1 4
    تابوت های بالدار!
  • کاظمیان IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
    8 5
    هما تا سال 1979 در کنار هواپیمایی آمریکن و ایرفرانس یکی از سه شرکت اصلی هواپیمایی در دنیا بود و 99 درصد اماراتی ها و قطری ها تا آن زمان نمی دانستند هواپیما چی هست اما حالا اونا شرکت های بزرگ دارند و عوضش ما امنیت داریم.
  • IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
    11 5
    خب خود خلبان و کمک خلبان پیاده میشدند
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
    3 4
    مسافرها رو وزت کردن و انتخاب کردن کیا میاده بشن ؟ 🤣 . اوندیم و ۱۰ کیلو اشتباه کرده باشه ، ینی ممکن بود باز هم سقوط کنه .
    • IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
      3 0
      تا حدود ۶۰، ۷۰ سال پیش، در فرودگاه واژه کانترمن به کسی می گفتند که با ترازو وزن مسافران و بارشان را اندازه می گرفت، اما امروزه فقط بزرگسال یا کودک یا نوزاد بودن مسافر را در نظر می گیرند. کانترمن هم الآن فقط وزن بار را اندازه گیری می کند تا در محاسبات لحاظ بشه. یه نکته دیگه هم هست و اون اینکه اگر ۲ نفر از یک هواپیمای کوچک پیاده شوند، دیسپچر، بالانس هواپیما را مجدداً بررسی و تأیید می کند. یعنی اگه نیاز باشه مجدداً جای مسافرین رو عوض می کنه تا تعادل هواپیما برقرار بشه. این موضوع موقع فرود و برخاست مهم تره، واسه همینه که اون موقع هر کس باید در صندلی خودش باشه و در راهرو رفت و آمد نکنه. وگرنه ممکنه با تغییر نقطه ثقل، خلبان رو دچار اشتباه کنه.
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
    6 5
    مسافرها رو وزن کردن و انتخاب کردن کیا پیاده بشن ؟ 🤣 . اومدیم و ۱۰ کیلو اشتباه کرده باشه ، ینی ممکن بود باز هم سقوط کنه .
    • IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
      4 0
      دوتا تُپُلش رو سوا کردن!
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
    9 9
    همش دروغ
    • محمّد IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
      2 1
      با احترام به دو مسافر پیاده شده، کار خلبان درست است. تصور بفرمایید یک وزنه بردار 195 کیلو را بلند می کند، اگر 197کیلو به او بدهند نمی تواند بلند کند. حال این نابغه که می فرماید 200 کیلو چیزی نیست، بگوید آن 2 کیلو هم مگر چیست که وزنه بردار نمی تواند بزند؟ مهارت ادراکی، آرزوی گمشده است.
    • IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
      2 0
      با سلام دوست ناشناس من و دیگران. این موضوع دروغ صد در صدی نبوده! کاپیتان گرامی، خود اطلاع کامل و علم شامل دارند که پیشنهاد داده اند، حقیقت است. حال ممکن است درصد ناچیزی کذب نیز چاشنی شود که اصلاً هیچ اشکالی ندارد. سلامت نشستن هواپیما مهم تر از هر موردی است.
    • IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
      0 0
      همش شک، همش بدبین، همش ناامید، اه اه اه
    • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
      4 4
      پاسخ پیام 20:31 ؛ اگه دنبال راست می گردی برو قبله آمالت یعنی غرب وحشی تا جونت در بیاد از راست های آنها...
    • IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
      2 0
      پاسخ پیام // اگه از هواپیما پیادم نکنی ، شاید برم ؟ خخخ . هر چند به جای من ، قبلش حداقل ۵ نفر هزینه تا حد فوق دکترا باید آماده داشته باشی ، داری ۵ نفر جای من شروع به آموزش کنی ؟ بازم میگی بفرا اونجایی که کعبه امالته ؟ خخخ
  • IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
    5 4
    مسافر نباید پیاده شود. این نهایت بی مسئولیتی است. اگر مشکل وزن و پرواز بوده باید کلّ پرواز لغو‌ می شد. حتماً کاسه ای زیر نیم کاسه بوده. سازمان بازرسی باید به این موضوع ورود کند وگرنه در ایرلاین ها مُد می شود و مسافر ها را گزینشی سوار می‌کنند.
    • کامیار IR ۰۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
      0 1
      پاسخ پیام 20:39 ؛ بدبین تا این حد؟!
  • ناشناس IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
    4 1
    آن وقت می گن توهّم توطئه! چه طور ممکنه قطار قم - مشهد که پر از طلبه است تو راه ۱۱ ساعت وسط برف بمونه هیچ کس کمکشون نکنه، خلبان هواپیما اول دو نفر رو پیاده کنه بعد بگه هوا نامناسب است و... جز اینکه یه عده تلاش می کنند مردم را وادار به اعتراض کنند چه می تواند باشد؟
  • IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
    1 3
    وای‌ چه‌ دروغا. ما هم‌ گاگول.
  • IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
    3 0
    لابد باجناقاش بودن!
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
    0 0
    خدایا با این توضیحات آدم یاد فیلم های سینمایی قدیمی راجع به پرواز با بالن های بزرگ بادی می افته که موقع سقوط به علت وزن زیاد چند تا کیسه شن و یا وسایلی را که به نظر مسافران زیاد مهم نبود، از سبد بالن که درش مسافر بود به پایین یعنی سطح زمین پرتاب می کردند... واقعاً جای خجالت هست. مگر عهد بالن ۱۰۰ سال پیش است که مسافر باعث سنگینی هواپیما شود؟ هواپیماها روی ظرفیت کامل مسافر طراحی شده اند و بدنه آنها وزن کامل مسافران با ظرفیت کامل را به خوبی تحمل می‌کند... چرا واقعیت ماجرا را به مردم نمی گویید؟؟؟!! در عصر ۲۰۰ سال پیش بالن سواری هم مسافر را از بالن پیاده نمی کردن بلکه وسایل مسافر را پایین می‌انداختند...
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
    1 2
    آسانسوره مگه؟
  • ایرانی IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
    0 3
    آیا هواپیما به مقصد رسیده؟
    • IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
      1 0
      نه هنوز رو آسمونه🤣
  • آویشن IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
    0 0
    این وزن کردن برای زمانی است که خدای ناکرده یه موتور هواپیما از کار بیفته بعد بلند شدن وگرنه با دو موتور هیچ مشکلی پیش نمی اومد ولی خلبان که کارشو بلده این احتمال رو هم حساب می کنه اگر موتور هواپیما بره با یه موتور بتونه در فرودگاه خرم آباد فرود بیاد و ارتفاع کم نکنه به کوه بخوره چون اگر هم سالم بشینه مقصر میشه و گواهینامه اش رو باطل می کنن. در هواپیمای ای تی ار ۵۰ کیلو هم مهمّه. در جریان باشید.
    • میثم IR ۰۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
      0 0
      یعنی چی مگ هواپیما موتورش از کار افتاده خلبان مقصره
  • محسن IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
    1 0
    یعنی یه عده سانه ای می تونن باعث بشن تصمیم حرفه ای خلبان ها هم موضوع دعوای مردم بشه؟ واقعاً حساب بعضی ها رو فقط خدا می تونه بده. کاش به خاطر بازدید کننده، اعصاب مردم رو به هم نمی ریختن.
  • علیرضا IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
    1 0
    به نظر بنده اگر مقداری از بار مسافران اون پرواز را خالی می کردند تا با پرواز بعدی به مقصد ارسال کنند، منطقی به نظر می اومد.
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
    1 0
    من واقعاً از این همه کارشناسی بدون پشتوانه علمی از طرف هموطنان متعجبم... خب وقتی یه مطلبی را بلد نیستید اظهار نظر نفرمایید... یعنی چه که مگه 200 کیلو تأثیر داره؟؟ بر اساس انکس 6 خلبان حق پیاده کردن هر مسافر یا بار و حتی جایگزین کردن کروی پروازی را به دلایل فنی بدون اینکه بخواد توضیح به کسی بده را داره... ممکنه این دو مسافر بعد از پر کردن تریم شیت وارد شدند که خلبان حضور اونها را قبول نکرده... گرچه اینجا دیسپچر می تونست سریعاً تریم شیت را تغییر بده.
  • ب IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
    0 0
    اولاً ای تی آر همون پراید خودمونه. امارات ایرباس ۳۸۰ داره. ما ای تی آر. دوماً وقتی هواپیما تیک آف کرد و یه مسیری را پرواز کرد کلّی از سوختش مصرف می شه و وزنش خیلی کم می شه و طبیعتاً در موقع لندینگ هیچ مشکلی براش پیش نمیاد. سوماً چرا از میزان بار مسافران کم نکردند و مسافر زبان بسته را پیاده کردند؟ چهارماً و پنجماً و ششماً و ... را دیگه نمی گم.
  • IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
    0 0
    خاک
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
    0 0
    دوستان! زود قضاوت نکنید. کاپیتان دو تا مسافر رو پیاده کرده که هواپیما رو هل بدن که روشن بشه. وقتی روشن شده دیگه یادش رفته این دوتا رو سوار کنه، سریع تی کاف کرده!!!!!
  • IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
    0 0
    سلام. لطفاً اگر اطلاعاتی در مورد هواپیما ندارین نظر ندین. شما و من از علم هوانوردی یا بدون آگاهی هستیم و یا با دانش بسیار کم. پس من یه درس کوچک بهتون میدم؛ حساب از دید چیدمان مسافری وزن از قبل پیش بینی شده در نظر می گیرن.
  • IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
    0 0
    دروغ هم بلد نیستید بگید. نهایت اون دو نفر می شدن 150 کیلو. خب بار را کم می کردید.
  • IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
    0 3
    به جز این که بگم متأسفیم از این نابسامانی‌ها و این توجیه کردن که بازی با شعور مردمه.
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
    1 0
    خلبان با مسافرها مشکل داشته، آدم حسابی! خب به جای ۲ نفری که پیاده کردی، چهار پنج تا چمدان خالی می کردی.
  • IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
    0 0
    مشرق نیوز برای اینکه اینقدر فحش نخوری یه مقاله ی کاملی و مصاحبه با افراد متخصص انجام بده. اینطوری بهتره
  • IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
    1 3
    وزن دو نفر در خودروی سمند هم قابل تشخیص نیست. در هواپیما چرا این کارو کردند؟ چه جور می تونن مسافرانی رو پیاده کنن؟
  • از شهرستان سراب IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
    0 0
    شرکت های هواپیمایی چند وقتی هست با انتخاب ساعات پروازی که به شام و نهار نخوره، دارند از این بابت زرنگی می کنند و در این مورد فکر نکنم دلایل فوق صحت داشته باشه. چرا که بلیط فروشی شده و هرگز سابقه ای در هیچ پروازی نبوده که مسافران وزن کشی شوند. هواپیما هم با وجود کوچک ترین نقص فنی اجازه پرواز نداره. شما اگر این بهانتون بوده باید به مسافران و حق قانونی وی برای سفر احترام می گذاشتید و از خدمه پرواز خود کم می کردید. البته که قطعاً این مورد صحت نداره. بحث دیگری در میان بوده یا امنیتی بوده و یا چیزی دیگر. مردم را ابله فرض نکنند، 150 یا 200 کیلوگرم هم باری نیست که در هواپیما به چشم بیاد. شما حساب کنید میزان سوختی که مصرف می کنه از مبدأ تا مقصد خیلی بیشتره.
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
    0 0
    دوستان عزیزی که سعی در تبیین یا توجیه تصمیم خلبان به بعضی از غرغرمذهب ها دارن زحمت نکشید اینا برای همین کار آفریده شدن و از کشتی گرفتن در گل و لای لذت میبرن.
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
    0 0
    مگه بالونه وزن کن کنه دو تا خدمه رو پیاده میکرد
  • حسام IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
    0 0
    وقتی میگم در کشور ما هر چیز غیر ممکن و عجیبی، ممکن و عادی است نگید نه!
  • IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
    0 0
    احتمالاً بایستی شخص خلبان را بیرون می کردند که برای دفعات بعد از این نظرهای خودساخته ندهد و یکی دو روز کار دیگری در فرودگاه انجام می داد.
  • لبوخور IR ۰۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
    0 0
    الان ساعت۳.۲۷ دقیقه صبح هست. هوای بیرون بشدت سرده ومن درحال خوردن لبو دارم این مطلبو میخونم.مردم از اینهمه بی اعتمادی.آقاخلبان مسولیت سنگینی داره قضاوتش نکنیم بهش اعتمادکنیم. بهترین کارکرد.بهش پاداش بدیم بهتره.من اگه سواران هواپیمابر م میگفتم ممکنه خلبان ۱۰۰کیلو اشتباه کرده باشه وخودم هم پیاده میشدم توهم مسافرین دغدغه نداشته باشن هم خیال خودم راحت میشد. مگه اینهمه فاجعه تاحالابس نبود چراخلبان رو قضاوت بیجا میکنید.او بایدبه مسولیت عمل کنه
  • IR ۰۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
    0 0
    چون از هواپیما و خلبانی چیزی نمیدونم پس هیچ نظری ندارم.خداوند اون دسته از شما موافقان و مخالفان تصمیم خلبان را که بدون تخصص هستید را .... هدایت بفرماید، آمین.
  • حسن IR ۰۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
    0 0
    خب نادون بودن گیرم واقعا وزن ۱۵۰ کیلو مهم باشه.خب ۱۵۰ کیلو بار کم میکردن!!چند نفر با رضایت خودشون چمدوناشونو نمیبردن
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
    0 0
    خلبان کاپیتان هواپیماست، اگر تشخیص داده دو تا مسافر پیاده شوند خیالش راحت میشه، چه درست چه غلط باید انجام بشه و کسی حق دخالت ندارد.
  • احمد IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
    0 0
    خلبان می توانست میزان بار را کاهش دهد . آن دو نفر چه کسانی بودند ؟
  • ناشناس IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
    0 0
    واقعا این خِنگ ترین خلبان تو دنیا هست....
  • مصطفی میردریکوندی IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
    0 0
    جای نیوتن خالی بوددرهواپیماوگرنه دوجعبه سیب باخودش می اوردبرای آزمایش جاذبه دونفرومهماندارهم بهترپذایرایی میکرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس