1

اگر ایران لایحه CFT را به تصویب رسانده بود یا باید به انبوهی از اتهامات کشورهای مختلف پاسخ می‌داد و مطابق میل آنها با نهاد امنیتی خود برخورد می‌کرد!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم. در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

*******

روزنامه‌های امروز شنبه یکم بهمن ماه در حالی چاپ و منتشر شد که حواشی کنکور از قطع اینترنت تا ادعای دوباره تقلب، برجام و آینده آن و واکنش‌ها به اقدام اروپا علیه سپاه در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

صدور پیش‌نویس قطع‌نامه پارلمان اروپا مبنی‌ بر قرارگرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی این اتحادیه طی دو روز گذشته با واکنش مقامات کشور روبه‌رو شده است. واکنش‌هایی که علاوه بر دولت و مجلس، با صدور بیانیه‌هایی از سوی ارتش، ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت دفاع و همچنین دیگر مقامات کشور همراه شده است. براساس این واکنش‌ها قرار گرفتن سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا برخلاف قوانین بین‌الملل و منشور سازمان ملل توصیف شده و مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به اقدام اروپا برای قرار دادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی، طرحی دوفوریتی آماده کرده است که با تصویب آن نیروهای مسلح کشورهای عضو اتحادیه اروپا از سوی ایران به عنوان تروریست قلمداد خواهند شد.

روزنامه اصلاح‌طلب هم‌میهن در سرمقاله خود درباره اقدام تروریستی اروپا نوشته است:

پرسش از وزارت امور خارجه این است که آیا چنین مصوبه‌ای را پیش‌بینی می‌کرد یا خیر؟ اگر نه پس این همه بودجه و نیرو برای چیست؟ و اگر بلی، اقدامات دیپلماتیک و تبلیغی برای خنثی کردن آنها چه بوده است؟ ظاهرا به دلایلی که مجال پرداختن به آن نیست وزارت خارجه در برابر مسائل اساسی سیاست خارجی منفعل یا در حاشیه است. مواضع رهبران چین و کره‌جنوبی و عراق و اکنون اتحادیه اروپا جملگی نشان می‌دهد که این انفعال برای کشور پرهزینه است و ممکن است در ادامه نیز پرهزینه‌تر هم بشود. وزارت امور خارجه باید به‌عنوان متولی اصلی سیاست خارجی مانع از سخن گفتن برخی افراد مسئول ولی در واقع بدون مسئولیت شود که با سخنان بی‌پایه خود هزینه‌های زیادی را به کشور تحمیل می‌کنند.

در ادامه سرمقاله این روزنامه آمده است:

آنانی که یاد گرفته‌اند با شعار دادن بحران‌ها را نادیده بگیرند و مثلا بگویند این اقدام نشانه استیصال اروپایی‌ها است. قبلا هم تحریم را مسخره می‌کردند و می‌گفتند تحریم نمنه. وزیر خارجه باید شفاف و روشن در این موارد موضع‌گیری کند. به نظر می‌رسد که مردم آنچنان درگیر تورم هستند که همه مشکلات را از چشم وزرای اقتصادی و رئیس دولت می‌بینند، ولی در این میان کارنامه وزارت خارجه از همه ضعیف‌تر و ناموفق‌تر است.

ماجرای عجیب یک ویدئوی صدثانیه‌ای از حزب سازندگی/ اگر به نسخه پذیرش بی‌قید CFT عمل کرده بودیم، امروز وضعیت چگونه بود؟

روزنامه آرمان‌ملی نیز به بهانه اقدام تروریستی اروپا علیه سپاه به وزارت امور خارجه حمله کرده و می‌نویسد:

درسطح سیاست خارجی هم ریل‌گذاری سیاست خارجی باید تغییر کند و ریل‌های سیاست خارجی با محوریت اینکه ما هیچ دوست و دشمن دائمی در دنیا نداریم و همه کشورها باید در چارچوب منافع ملی‌مان تعریف شوند و اینکه اقتصادمان شکوفا شود، مردم‌مان به رفاه برسند و آینده روشن‌تری پیش‌روی کشور باشد و از طریق اصلاح سیاست‌های خارجی پرهزینه و پرمخاطره است.

ماجرای عجیب یک ویدئوی صدثانیه‌ای از حزب سازندگی/ اگر به نسخه پذیرش بی‌قید CFT عمل کرده بودیم، امروز وضعیت چگونه بود؟

روزنامه اعتماد نیز رای ضدایرانی پارلمان اروپا برای قراردادن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی مورد ارزیابی قرار داده و نوشته است:

هرچندکه رای پارلمان اروپا درباره درخواست از شورای اروپا برای قراردادن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی دارای معنای سیاسی و امنیتی قابل توجه و تبعات اجتناب ناپذیر بر رابطه دو جانبه ایران و غرب است اما همزمان رای منفی که به تعلیق مذاکرات احیای برجام داده شد نشان می‌دهد که اروپایی‌ها در این مقطع خواهان گسستن همه پیوندهای دیپلماتیک با ایران و ورود به عصر تنش شدیدتر نیستند. همزمان در درز اخبار جسته و گریخته پیرامون گفت‌وگوی سیاسی میان رابرت مالی و سعید ایروانی در نیویورک نیز پیام‌هایی غیرقابل انکار نهفته است.

ماجرای عجیب یک ویدئوی صدثانیه‌ای از حزب سازندگی/ اگر به نسخه پذیرش بی‌قید CFT عمل کرده بودیم، امروز وضعیت چگونه بود؟

روزنامه شرق نیز گزارشی از روند صدور قطع‌نامه ضد ایرانی علیه یک نهاد نظامی رسمی در کشور و واکنش ها به آن تهیه کرده و می‌نویسد:

سرانجام پارلمان اروپا پنجشنبه در اقدام دیگری یک قطع‌نامه ضدایرانی را به تصویب رساند که خواستار قرارگرفتن نام سپاه پاسداران ایران در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا شد. پارلمان اروپا روز چهارشنبه هم به درخواست از اتحادیه اروپا برای واردکردن نام سپاه پاسداران به لیست گروه‌های تروریستی توسط این اتحادیه و اعضایش رأی داد. در این راستا متمم به متن قطع‌نامه کلی‌تر علیه ایران با ۵۹۸ رأی مثبت مورد توافق اعضای پارلمان اروپا قرار گرفت.

شرق در ادامه نوشته است:

تقاضای پارلمان اروپا در قالب این طرح بدون اجماع تصویب شد و باید در شورای اروپا بررسی و درمورد آن تصمیم‌گیری شود. نمایندگان پارلمان اروپا به اصلاحیه‌ای برای گزارش سالانه اجرای سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا (CFSP) رأی داده‌اند که بر اساس آن، از اعضای این اتحادیه خواسته شده که سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا قرار دهند. این اصلاحیه توسط فراکسیون «محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان اروپا» که یک فراکسیون راست میانه محسوب می‌شود، پیشنهاد شده بود.

ماجرای عجیب یک ویدئوی صدثانیه‌ای از حزب سازندگی/ اگر به نسخه پذیرش بی‌قید CFT عمل کرده بودیم، امروز وضعیت چگونه بود؟

روزنامه رسالت نیز در گزارش اول خود به پیش‌نویس تروریستی اروپا پرداخته و نوشته است:

تروریست از واژه ترور می‌آید؛ به معنای وحشت. در زبان عربی هم این واژه را به ارعابی ترجمه می‌کنند و گروه‌های تروریستی را می‌گویند ارعابیه. این نام‌گذاری‌ها به این دلیل است که گروه‌های تروریستی کار خود را با ترس افکندن در دل ملت‌ها و دولت‌ها پیش می‌برند. آدم‌کشی برای آن‌ها ابزاری است برای امتیاز گرفتن‌ و تحقق اهداف. ترساندن برای امتیاز گرفتن علاوه بر گروهک‌ها، کار استکبار و فراعنه تاریخ نیز بوده و هست.

ماجرای عجیب یک ویدئوی صدثانیه‌ای از حزب سازندگی/ اگر به نسخه پذیرش بی‌قید CFT عمل کرده بودیم، امروز وضعیت چگونه بود؟

روزنامه فرهیختگان جعبه سیاه رای ضدایرانی پارلمان اروپا را باز کرده و می‌نویسد:

اروپا نیز مصوبه پارلمان اروپا مبنی‌بر تروریستی بودن سپاه که هفته گذشته تصویب شد و صرفا کاربرد توصیه‌ای دارد این هفته در شورای اروپا نیز به تصویب برسد و سپاه از نگاه این قاره نیز تروریست محسوب شود. در آن صورت اگر ایران لایحه CFT را به تصویب رسانده بود یا باید به انبوهی از اتهامات کشورهای مختلف پاسخ می‌داد و مطابق میل آنها با نهاد امنیتی خود برخورد می‌کرد یا اینکه همچون آمریکا با آنها نیز وارد یک دعوای حقوقی بی‌انتها می‌شد. حتی اگر این مساله را نادیده بگیریم مدافعان تصویب CFT باید به این سوال پاسخ دهند که آیا به موجب این تصویب مساله حل می‌شد و ایران نیز از لیست سیاه FATF خارج می‌شد یا اینکه ایران بدون هیچ دستاوردی متعهد به اجرای مجموعه‌ای از اقدامات حقوقی می‌شد.

در ادامه این گزارش قابل توجه آمده است:

پاسخ این سوال را محمدجواد ظریف این‌گونه می‌دهد: «نمی‌توانیم تضمین بدهیم که با پیوستن به لایحه عدم حمایت مالی از تروریسم مشکلات ما حل خواهد شد.» علاوه‌بر پاسخ وزیر خارجه سابق ایران که یکی از مدافعان پیوستن به CFT است تجربه نیز نشان می‌دهد که مانع اصلی برای خروج ایران از لیست FATF بیش از آن که به تصویب کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم مرتبط باشد وابسته به گرفتن امتیازات و تضمین‌های سیاسی از جانب قدرت‌های غربی اثرگذار بر FATF است.

ماجرای عجیب یک ویدئوی صدثانیه‌ای از حزب سازندگی/ اگر به نسخه پذیرش بی‌قید CFT عمل کرده بودیم، امروز وضعیت چگونه بود؟

شرم باد بر این ویدئوی صدثانیه‌ای حزب سازندگی!

روزنامه جوان به آخرین اظهار نظر دبیرکل حزب کارگزاران پرداخته و نوشته است:

یک ویدئوی صدثانیه‌ای از دبیرکل حزب سازندگی کافی است تا با همه ماهیت این بخش از اصلاح‌طلبی آشنا شویم. ترکیبی مهوع از خلق‌وخوی انحصارطلبی و هرج‌ومرج و شخصیت‌پرستی و دشمنی با مردم! اصلاح‌طلبی یکی از بهترین واژه‌های خلق‌شده در ادبیات انقلاب بود و می‌توانست یکی از بهترین ایده‌ها هم باشد. چه کسی از اصلاحات بدش می‌آید و چرا باید فکر کنیم که نیازی به اصلاحات نداریم. همه بحث بر سر این بود و هست که این لفافه‌ای بیش نیست. همین صدثانیه مخاطب را متوجه عمق فاجعه مسلک و مرام اصلاح‌طلبی در ایران می‌کند. کتمان نمی‌کنم که این، همه اصلاح‌طلبی در ایران نیست، اما تقسیمات سال‌های اخیر این جبهه و کوچ برخی از روشنفکرترین‌های این گروه به حزب سازندگی، فرصتی است تا ببینیم در سخنان دبیرکل سازندگی چه چیزی از اصلاحات و فلسفه سیاسی می‌توان دید. حسین مرعشی در این ویدئوی صدثانیه‌ای می‌گوید: «تضعیف آقای هاشمی مال انتخابات دور دومش بود، یعنی آنجایی که احمد توکلی براساس یک برنامه از پیش طراحی‌شده آمد و ۵/۴ میلیون رأی آقای هاشمی را گرفت. نقطه تضعیف آقای هاشمی از آنجا شروع شد.»

ماجرای عجیب یک ویدئوی صدثانیه‌ای از حزب سازندگی/ اگر به نسخه پذیرش بی‌قید CFT عمل کرده بودیم، امروز وضعیت چگونه بود؟

در ادامه یادداشت جوان آمده است:

مغز منجمد سیاسی را ببینید! چنان در مرحوم هاشمی همه هستی و وجود حزب و دار و دسته را متبلور می‌بیند که حضور یک نامزد دیگر به انتخابات را بدون هیچ تفسیر و توضیحی، توطئه تضعیف آقای هاشمی می‌داند و می‌گوید برنامه از پیش‌تعیین‌شده بوده است! ترجیح این شخص و حزبش در تاریخ انقلاب این بوده که کسی مقابل هاشمی قدعلم نکند و حتی یک چوب خشک هم به انتخابات وارد نشود و شخص هاشمی با خودش یا نهایتاً با کسی که خودش تعیین می‌کند (جاسبی یا امثال او) رقابت کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    8 4
    کار به کجا رسیده که یه اختلاسگر باسابقه زندانی، ناراحت هزینه های کشور شده.
  • IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    6 5
    روزنامه جوان چرند زیاد مینویسه که جیره اش قطع نشه
    • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
      0 2
      و ایضاً جناب آلو! که چرندیات می بافی که جیره مواجبت برسه!
  • IR ۰۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    9 2
    موشکی که هزینه،منطقه ای هم هزینه،هسته ای هزینه،انتقام نگیرید هزینه،حالا حتی همین حرف زدن هم میگن هزینه،مگه قراره ما هم مثل چند کشور دیگه برای امریکا زندگی کنیم.شما اصلاح طلبان خود دیکتاتورید،کره شمالی اید.
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    4 3
    شما روزنامه های افساد طلب چر حالا از خواب بیدار شده اید چرتا حلا 8سال است که زبان به کام گرفته بودید ؟ وطن فروشها بی غیرتها اشوب گر ها
  • سید IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    3 3
    چه خوب بود حسین مرعشی به قول دوستانش به اندازه دانایی اش سخن می گفت و نه به اندازه دارایی اش که در اثر رابطه خویشاوندی با خاندان ضاله هاشمی انباشته است!!!
  • مجتبی IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    5 3
    سلام علیکم. خیلی جالب است. این روزنامه های اصلاحاتی خیلی کارشون درسته. من مطمئنم اگر زمان حضرت علی علیه السلام بودند حتما فاتحه اسلام تا چند سال بعدش خونده شده بود و الان هیچ نشانه ای از اسلام در جهان نبود. جالب نیست؟ یک نهاد از کشورت مورد حجمه دشمن قرار گرفته و تو بجای مقابله با این حجمه به یک نهاد دیگر کشور خودت حمله کنی؟ آخه چرا این همه بغض و کینه از وزارت امور خارجه باید توی ذهن و فکر نویسنده یک روزنامه داخلی وجود داشته باشه؟ مثلا آیا وزارت امور خارجه پیش بینی می کرد یا نه؟ چه فلسفه خنده داری؟ حالا اگر پیش بینی می کرد چرا کاری نکرده؟ و اگر پیش بینی نکرده چرا؟ آخه این هم شد دلیل؟ واقعا باید به این پشتکار این عزیزان در نفاق و دو رورویی آفرین گفت. چقدر فکر کرده تا در این حمله دشمن اینطور به کمک دشمن بشتابه؟ کاملا معلومه که این دشمن داخلی ایران "روزنامه هم میهن" خیلی از وزارت امور خارجه ناراحته. حالا نگفته مثلا اگر دولت قبل بود و این اتفاق می افتاد آقای ظریف می خواست چکار کنه. مثلا توی توییتر می خواست بنویسه ما از این اقدام دوستانمون تو اتحادیه اروپا متاسف شدیم و با حمله به سپاه پاسداران می گفت چرا کاری کردید که اروپا ناراحت شده؟ رفتار همه این کشورهایی که نام برده شده در افزایش مبادلات تجاری هم کاملا مشهوده. موفقتی که در این دولت و این وزارت خارجه در این مدت رخ داده عمرا اگر دولت قبل 50 سال هم بود رخ نمی داد. حالا مثلا تلاشهای ظریف و دوستانش چه اتفاق مبارکی برای کشور داشت که الان طرفداراش ادعای کم کاری و انفعال وزارت خارجه فعلی رو سر دادند. بابا بسه دیگه، دروغ دغل هم حدی داره به خدا. لازم هم نبود به بهونه تحریم سپاه دق و دلی تون رو از وزارت خارجه دربیارید.
  • IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    1 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس