سپاه پاسداران در برخورد با تروریست نقش اول را ایفا می‌کند

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه هیچ ارتش و نیروی مسلحی به اندازه‌ای که سپاه پاسداران یا تروریست مقابله کرد، تلاش نکرده است، تاکید کرد: سپاه پاسداران در برخورد با تروریسم نقش اول را ایفا می کند.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور صبح امروز با حضور در مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲، طی سخنانی اظهار داشت: از همه عزیزانی که بودجه پیشنهادی دولت را مورد بررسی قرار دادند و در این فرصت محدود شبانه روز تلاش کردند تا گزارش را برای صحن مجلس آماده کنند تشکر می کنم. نکته ای که باید عرض کنم مربوط به شرایط و وضعیت کشور است که باید خدا را شکر کنیم که علی رغم همه دشمنی ها و توطئه ها و فتنه ها، با وجود حضور مردم و مشارکت ملت و صبر ملت دشمن ناکام شد.

رئیس جمهور ادامه داد: تحلیل ما از شرایط فعلی آن است که وقتی بر بخش قابل توجهی از حاکمیت ما دست می گذارند و آن را مورد سرزنش قرار می دهند به دلیل کارهای انقلابی است.

سپاه پاسداران در برخورد با تروریست نقش اول را ایفا می‌کند

وی با تاکید بر اینکه هیچ ارتش و نیروی مسلحی به اندازه ای که سپاه پاسداران یا تروریست مقابله نکرد و شر آنها را از سر منطقه کوتاه نکرده است عنوان کرد: ارتش های منطقه و مسئولین عالی در سراسر منطقه به این موضوع معترف و معتقد هستند که سپاه پاسداران در برخورد با تروریست نقش اول را ایفا می کند. مسئولین عالی سیاسی منطقه بارها گفته اند اگر سپاه قدس و حاج قاسم سلیمانی و بسیاری از این همکاری ها نبود شرایط در کشورها و منطقه ما شرایط دیگری بود.

رئیس جمهور ضمن تشکر و تقدیر از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: معتقد هستم کسانی که می خواهند این سپاه مقتدر را بخاطر حرکت انقلابی اش در مبارزه با تروریست و نقش آفرینی آنها در حمایت از مردم، مورد سرزنش قرار دهند؛ تلاشی مذبوحانه است و مانند محاسبات غرب محکوم به شکست خواهد بود.

شاهد رشد قریب ۴ درصدی هستیم

رئیسی در ادامه در رابطه با کلیات بودجه ۱۴۰۲ خاطرنشان کرد: در جلسه قبل به برخی از عملکردهای دولت اشاره کردم. در بودجه سال جاری تمام تلاش دولت این بوده است که بودجه ۱۴۰۱ را با رشد اقتصادی دنبال کند؛ ما قبل از آغاز دولت شاهد چهار دهم رشد بودیم و در دهه نود مشکلات بسیاری در این رابطه داشتیم اما در حال حاضر شاهد رشد قریب ۴ درصدی هستیم که بیانگر تلاش همه بخش ها و رشد در همه بخش ها است. رشد سرمایه گذاری و کاهش تورم و رشد در حوزه تولید نشانه های خوبی است که شاهد آن بودیم.

وی اضافه کرد: ما ۵ درصد رشد تولید و بیش از ۵ درصد رشد تجهیزات تولید را که زمینه رشد هست شاهد هستیم. رشد اشتغال و کاهش بیکاری نشانه های خوبی است که سمت و سوی دولت در جهت تحقق بودجه ۱۴۰۱ و تمام برنامه های دولت است.

افزایش صادرات نفت خام و میعانات گازی

رئیس جمهور افزود: ما علی رغم همه تحریم‌ها و تهدیدها شاهد افزایش صادرات نفت خام و میعانات گازی و دسترسی به منابع ارزی هستیم و دولت توانسته علی رغم دور زدن و خنثی سازی تحریم ها به منابع ارزی دست پیدا کند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه تلاش شد استفاده از تنخواه خزانه صورت نگیرد، بیان کرد: قرار بود استقراض از بانک مرکزی صورت نگیرد و علی رغم خوفی که در این راستا وجود داشت ما با وجود افزایش یارانه های نقدی دچار استقراض نشدیم و این موفقیت دولت است.

زیرساخت‌ها برای کالابرگ آماده شد است

رئیسی گفت: زمانی که در ابتدای سال جاری قانون در زمینه کالابرگ تصویب می شد، زیرساخت آن آماده نبود و عزیزان مجلس هم در جریان قرار گرفتند و تلاش بسیاری صورت گرفت و اخیرا زیرساخت ها برای کالابرگ آماده شد و کار آن در استان هایی آماده شده و نتیجه آن در اختیار مجلس و مردم قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: تلاش برای تحقق درآمدها چه در حوزه نفت و در حوزه مالیات به ویژه نسبت به آنهایی که فرار مالیاتی داشتند به گونه ای بود که درآمدهای مالیاتی به صورت کامل تحقق یابد. در سال جاری با همکاری مجلس نسبت به کارهایی که سالها به تعویق افتاده بود اقداماتی صورت گرفت.

رئیس جمهور با اشاره به نمونه ای از اقدامات دولت با همراهی مجلس در سال جاری اظهار کرد: تعرفه گذاری خدمات پرستاری، رتبه بندی معلمان، بازنشستگان و مطالبی از این دست با کمک مجلس و علی رغم همه محدودیت های بودجه ای مواردی که با تاخیر ده ساله مواجه شده بود، تحقق پیدا کرد.

رئیسی تاکید کرد: در حوزه صنعت، ارزش افزوده این بخش در ۶ ماهه اول سال معادل ۵ درصد است که از سال ۹۶ تا کنون بی سابقه است و رشد بخش صنعت در شش ماهه اول معادل ۴/۹ است و در ۶ فصل متوالی رشد بخش معدن منفی ۷ دهم درصد بوده و اکنون مثبت شده است. شاخص تولید شرکت های صنعتی و معدنی بورسی در پاییز امسال ۶ تا ۷ درصد رشد داشته در حالی که این شاخص در گذشته صفر بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در افزایش تولیدات صنعتی که نگرانی شما مجلسیان و مردم است؛ برای مثال در حوزه تولید خودرو انواع سواری ۱۳ درصد، وانت ۵۴ درصد، اتوبوس، مینی بوس و ون ۱۵۷ درصد و تولیدات پتروشیمی ۸ درصدو در حوزه تولید لوازم خانگی نیز رشد داشته ایم که اینها همه نشانه رشد تولید در این حوزه ها است.

رئیس جمهور بیان کرد: احراز رتبه هفتم تولید فولاد در جهان در آبان ماه جای نشانه های رشد تولید است. در رابطه با تولید گام های خوبی در حال برداشته شدن است و این گام ها نشان دهنده اراده ای است که باید تولید در کشور رشد پیدا کند. چند سال است رهبری معظم انقلاب در شعار سال رشد تولید را مورد تاکید قرار می دهند.

افزایش ۱۷ درصدی ارزش تجارت کشور

رئیسی با اشاره به رشد در حوزه اشتغال و دانش بنیان در کشور گفت: افزایش ۱۷ درصدی ارزش تجارت کشور در ده ماهه در مقایسه با سال قبل و افزایش ۱۹ درصدی صادرات غیرنفتی و افزایش واردات کالاهای سرمایه ای و سایر موارد هر کدام بیانگر رشد و پیشرفت است.

وعده دولت برای ایجاد یک میلیون شغل تحقق یافته است

وی افزود: نسبت به اشتغال، آنچه دولت برای ایجاد یک میلیون شغل قول و وعده داده است طبق مستندات، کد ملی و کد بیمه و محل اشتغال تحقق یافته و قریب به یک میلیون شغل به حمدالله محقق شده است که البته آن را کافی نمی دانیم و همه دستگاه ها باید برای اشتغال تلاش کنند.

رئیس جمهور با اشاره به پیشرفت در حوزه کشاورزی تصریح کرد: با رشد ۱۷ درصدی تولید غلات و رسیدن به ۲۱ میلیون، تن بهبود وضعیت تجاری در این رابطه را داشتیم؛ یعنی رسیدن صادرات از ۱۶ میلیون تن به حدود ۲۰ میلیون تن. افزایش ۶۰ درصدی خرید تضمینی گندم و افزایش ۷۱ درصدی شرکت های دانش بنیان بخش کشاورزی از این دست است.

رئیسی عنوان کرد: طبق تاکید رهبری در حوزه شعار سال، تلاش دولت بر این بوده است که هم در حوزه تولید و هم در کار دانش بنیان رشد حاصل شود. ما در حوزه کشاورزی بیش از ۷۰ درصد رشد شرکت های دانش بنیان را داریم.

رئیسی گفت: تلاش شده است تا در بودجه ۱۴۰۲، سیاست‌های برنامه هفتم و سند آمایش سرزمینی مورد توجه قرار گیرد.

رئیس‌جمهور در ادامه خاطر نشان ساخت: در بودجه ۱۴۰۲ از درج احکام غیر مرتبط بودجه اجتناب شده است. همچنین احکام دائمی در بودجه نیامده و جدا شده است. بنابراین احکام دائمی به صورت جداگانه و احکام سنواتی به صورت جداگانه در بودجه مدنظر بوده است. در عین حال در بودجه سال آینده، تمام منابع و مصارف به صورت شفاف درج شده است که از نکاتی است که مورد تاکید قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: بهبود معیشت مردم، عدالت در پرداخت‌ها، کاهش تورم، صرفه جویی در هزینه‌ها، حمایت از بازار سرمایه و مردمی که خواستار حمایت هستند، افزایش درآمدهای مالیاتی از طریق مودیان جدید و جلوگیری از فرار مالیاتی، توجه به بهداشت و درمان، رشد اقتصادی و اشتغال افزایی در بودجه سال آینده مورد توجه واقع شده است.

خدمات حمایتی در بودجه سال آینده افزایش یافته است

رئیسی خاطر نشان ساخت: خدمات حمایتی در بودجه سال آینده افزایش یافته است. همچنین افزایش درآمدهای مالیاتی، توجه به بهداشت و درمان، توجه به رشد اقتصادی از محورهای بودجه سال ۱۴۰۲ است.

وی ادامه داد: در موضوع مهم اشتغال، فعال شدن صندوق های عدالت و پیشرفت در همه استان‌ها را خواهیم داشت. در این زمینه استان‌ها می‌توانند از درآمدهای استانی، برای تکمیل و افتتاح پروژه های عمرانی نیمه تمام، در استان‌های خود استفاده کنند.

رئیس جمهور تصریح کرد: در این بودجه تمرکززدایی مورد توجه واقع شده است؛ در عین حال در بودجه ۱۴۰۲ تأمین یارانه نقدی یا کالا پرداخت الکترونیک معادل ۳۶۰ همت خواهد بود. همچنین تأمین یارانه نان و رشد ۲۰ درصدی حقوق شاغلان و بازنشستگان در بودجه ۱۴۰۲ صورت خواهد گرفت.

وی افزود: تعیین حداقل حقوق ۷ میلیون تومانی برای شاغلین و بازنشستگان و نیز تعیین معافیت مالیاتی تا ۷ میلیون تومان، کاهش تعرفه گمرکی نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی از ۴ درصد به یک درصد از دیگر بخش های بودجه سال آینده است.

تاخیری در زمینه واردات خودرو وجود نداشته است

رئیسی در بخش خودرو اظهار داشت: پیش‌بینی برای واردات خودرو و کاهش تعرفه واردات خودرو صورت خواهد گرفت. اولویت ما تولید خودرو با کیفیت داخلی است اما برخی کمبودها را با واردات خودرو تأمین خواهیم کرد. در این زمینه طرح مجلس در زمینه واردات خودرو تصویب شده و به مجمع تشخیص مصلحت رفت. با تصویب مجمع تشخیص مصلحت و ابلاغ آن به دولت، کار آیین‌نامه نویسی برای واردات خودرو انجام گرفته است. با تصویب آیین‌نامه، واردات خودرو اجرایی خواهد شد. تاخیری در زمینه واردات خودرو وجود نداشته و عملیات واردات خودرو مدنظر قرار گرفته است.

اختصاص ۳۱ میلیارد تومان بودجه برای صندوق های استانی

وی در ادامه اذعان داشت: ۳۱ هزار میلیارد تومان برای صندوق همه استان‌ها اختصاص یافته است تا بتوانند برای ایجاد اشتغال از آن استفاده کنند که معادل هزار میلیارد تومان برای هر استان است.این بودجه برای ایجاد اشتغال در نظر گرفته شده است و مازاد دیگر درآمدهای استان‌ها است. همچنین پیش‌بینی شده تا مازاد درآمدهای هر استان اعم از حقوق دولتی، معادن و دیگر درآمدهای استانی در این صندوق قرار گیرد، تا در محل کمک به اشتغال و اتمام پروژه‌های نیمه تمام هزینه شود.

رئیسی با اشاره به افزایش اعتبارات تملک دارایی به میزان ۲۶ درصد در لایحه بودجه، تصریح کرد: پیش‌بینی تأمین سرمایه از محل تهاتر دارایی‌ها و تهاتر نفت برای تولید در بودجه سال آتی مدنظر قرار دارد. همچنین پیش بینی ۵۴۰ همت برای سرمایه‌گذاری شرکت های دولتی در بودجه سال آتی لحاظ شده است. این نکته بسیار مهمی است چرا که پیشرفت و رشد اقتصادی در گرو سرمایه‌گذاری و افزایش بهره‌وری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • حمید IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    10 4
    اقای رئیسی به جای حرف درمانی یه فکر برای ارزشمند کردن پول ملی انجام بده
    • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
      0 8
      پس چرا عمل کردن و تا حدود زیادی موفق شدن؟
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    11 4
    آقای رئیسی اعتبارت زیر صفر شده
    • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
      1 10
      کافر همه را به کیش خود پندارد
  • بدون نام IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    8 1
    حاج ابرام گرونی ها چی شد ؟؟؟ اهان کار دولت قبل بوده حتما 😁
    • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
      2 8
      پس چرا ارزونی هم شده؟ اصلا چرا گرونی هست چون شما اغتشاش گران باعثش هستید
    • بدون نام ۱۱:۲۲ جمهوری اسلامی ایران ❤❤❤ IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
      10 1
      من اغتشاشگر نیستم . چرا نمی خواهید ببینید رئیسی از وقتی که اومد اصلا به وعده های انتخاباتی اش عمل نکرده .
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    1 3
    طرح مجلس فعلا این باشه : 1 . هر کشوری که یکی از ارگان های رسمی ایران را تروریستی بنامد ، حق فعالیت دیپلماتیک و داشتن سفیر در ایران را ندارد 2. نیروهای مسلح موظف است در راستای آمادگی مقابله و احتیاط با این عمل خصمانه برد موشک های کشور را تا پوش منطقه جغرافیای کشور متخاصم افزایش دهد .
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
      4 0
      بایدطرح شفافیت رای وخوداظهاری وتطبیق باواقعیت توسط پلیس اقتصادی درمجلس شروع بشه
  • ❤❤❤عشق فقط رهبر ❤❤❤ IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    8 1
    یه بار شده به وعده هات عمل کنی آقای رئیسی ؟
    • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
      0 6
      معلومه فقط اومدی کامنت جعلی بزنی بنظر من بودجه جدید قلمهای مهمی دیجیتال مردم را از گرانی نجات میده
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    4 0
    واقعا جناب رئیسی نمیدونه یا خودشو بخواب زده قیمت خودرو..... قیمت دلار.... مسکن...... تمام ساخت سازها خوابیده بیکاری .گرانی و اوضاع بد اقتصادی ....داریم ب نابودی میرسیم .میگه رشد ۵ درصدی؟ تحریم پشت تحریم.تمام روزنه ها را بستی سید مظلومین
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    4 1
    الان کار مفید رعیسی چیه برای مردم و مملکت ؟!
    • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
      2 3
      پرکردن کسربودجه رشددانش بنیان کامل کردن پروزه های نیمه تمام اشکال
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    0 4
    مجلس باید دربندی از واکنش خود به نیروهای مسلح ایران تاکید کند راه داعش به سمت اروپا آمریکارا باز بگذارد
  • نصر IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    0 3
    هدف از ایجاد مشکلات اقتصادی در کشور باز داشتن حکومت از سیاست های ضد استکباری ان علیه صهیونیزم جهانی است .لذا تا زمانی که یک سر اقتصاد ایران دلار و بانک جهانی و فدرال رزرو امریکا باشد و سیاست های اقتصاد بر مدار سرمایه داری بچرخد این مشکلات هست .
  • نصر IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    0 2
    هدف از ایجاد مشکلات اقتصادی در کشور باز داشتن حکومت از سیاست های ضد استکباری ان علیه صهیونیزم جهانی است .لذا تا زمانی که یک سر اقتصاد ایران دلار و بانک جهانی و فدرال رزرو امریکا باشد و سیاست های اقتصاد بر مدار سرمایه داری بچرخد این مشکلات هست .بریدن ناف اقتصاد از نظام سرمایه داری جهانی و صهیونیستی تنها راه برون رفت از مشکلات اقتصادی میباشد
  • نصر IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    0 2
    هدف از ایجاد مشکلات اقتصادی در کشور باز داشتن حکومت از سیاست های ضد استکباری ان علیه صهیونیزم جهانی است
  • جان نثار IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    2 1
    بابت یک میلیون شغل ایجاد شده کمال تشکر و امتنان را داریم
  • مصطفی IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    3 0
    قوانین در ایران در جهت پیشرفت اقتصادی ریل گذاری نشده اند. یک دلال به راحتی میتونه با خرید و فروش خودرو و طلا و ارز و مسکن کلی پول بدون مالیات به جیب بزنه و به جرأت میتوان گفت هیچ کجای دنیا مثل ایران با نوسان گیری درآمد ندارند.
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    6 2
    کشور از کنترل شما خارج شده
    • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
      1 0
      تو کدوم کشوری
  • IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    0 0
    واقعا جای تعجب است
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    0 1
    کوتاهی مجلس و دولت در کنترل تورم باعث نابودی ایران از درون میشود
  • IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
    0 0
    ریاست محترم جمهوری اسلامی فروش لاستیک خودرو و روغن خودرو کی به بورس میرود تا از دست نمایندگی های دلال خلاص شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس