کد خبر 1458292
تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۳
.

نایب رئیس انجمن داروسازان تهران درباره فروش دارو های ترک اعتیاد در عطاری‌ها گفت: عطاری‌ها حق ندارند وارد حوزه دارویی شوند و فروش این داروها توسط آنها تخلف است.

به گزارش مشرق، داروهای ترک اعتیاد همان‌طور که از اسم آن پیداست برای ترک اعتیاد به مواد مخدر توسط پزشک متخصص تجویز می‌شود. درست است تا حدودی برای ساخت این داروها از جمله شربت اپیوم یا همان شربت تریاک از مخدر استفاده شده اما جای مواد را نمی‌گیرند. پزشک متخصص طبق یک پروتکلی این داروها را جایگزین مواد مخدر کرده و به مرور زمان با روش‌های روان درمانی و دارو درمانی دوز آن را کم می‌کند تا اعتیاد و وابستگی بیمار به مخدر از بین برود.

این داروها هم مانند بسیاری از داروهای دیگر در بازار آزاد قابل دسترسی است و توسط دلال‌ها با قیمت‌های سرسام‌آور به فروش می‌رسد. البته این بار پای عطارها و عطاری‌ها هم در این کفش گشاد و بی‌قواره باز شده است. برخی از این عطارها به دلیل سود چرب و چیلی که عایدشان می‌شود تن به دلالی یا حتی فروش مستقیم داروهای ترک اعتیاد داده‌اند و بعضاً مشتری‌های خاص خود را هم دارند. برخی‌ها منصف‌تر و برخی دیگر بی‌انصاف‌ترند در حدی که یک قوطی شربت را ۷ برابر قیمت می‌فروشند. اما نکته اینجاست که از نظر قانونی دسترسی به این داروها اصلاً کار آسانی نیست.

بهمن صبور نایب رئیس انجمن داروسازان تهران درباره نحوه فروش و توزیع داروهای ترک اعتیاد گفت: بیماران و مراجعه‌کنندگان کلینیک‌های ترک اعتیاد یا MMT برای تهیه این اقلام دارویی باید در سامانه آیداتیس ثبت‌نام کنند. سپس پزشک یا فرد مسئول در کلینیک پرونده این بیماران را به معاونت درمان برده و پس از گرفتن تأییدیه به اداره مخدر معاونت مراجعه می‌کند و دارو را تحویل گرفته و به بیمار تحویل می‌دهد.

وی تأکید کرد: این داروها از هیچ کجا یافت نمی‌شود مگر در مواردی خاص که برای یک بیمار سرطانی در حال شیمی درمانی و یا موارد خاص دیگری استفاده می‌شود که باز هم باید با نسخه پزشک و تشکیل پرونده مراحل قانونی را طی کند. در حال حاضر این اقلام در هیچ داروخانه‌ای توزیع نمی‌شود.

نایب رئیس انجمن داروسازان تهران درباره فروش دارو در عطاری‌ها اظهار کرد: عطاری‌ها به هیچ عنوان نباید در حوزه دارویی ورود کنند. عطاری‌ها حق ندارند فرآورده‌هایی که به صورت محصول نهایی درآمده‌اند بفروشند. فروش هرگونه قرص‌ها و کپسول‌های لاغری، چاقی و... در عطاری‌ها ممنوع است و تخلف محسوب می‌شود.

وی با تأکید بر غیر مجاز بودن فروش دارو در عطاری‌ها، فروش داروهای ترک اعتیاد در عطاری‌ها را تأیید کرد و گفت: متأسفانه فروش داروهای ترک اعتیاد در عطاری‌ها وجود دارد. فروش این اقلام دارویی از جمله متادون، ترامادول و شربت تریاک در حال حاضر در داروخانه‌ها هم مجاز نیست. عطاری‌ها نمی‌توانند هر چیزی که دلشان خواست بفروشند. فروش هرگونه از این اقلام در عطاری‌ها تخلف است.

وی درباره نحوه رسیدگی به این تخلفات بیان کرد: وظیفه من این است که فقط این تخلف‌ها را گزارش کنم. وزارت صمت وظیفه برخورد با این عطاری‌ها را دارد اما از نظر این وزارت این تخلف هیچ مشکلی ندارد و اگر کسی از این داروها مصرف کرد و فوت کرد می‌گوید به ما ارتباطی ندارد.

صبوری تصریح کرد: عطاری‌ها مجوزشان را از وزارت صمت می‌گیرند برای همین به این موضوع باید این وزارت ورود کند. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که این کار یک کار بین بخشی است و باید با وزارت بهداشت تفاهم‌نامه امضا کنند تا عطاری‌ها به چهارچوب قانون ورود پیدا کنند. عطاری‌ها نمی‌توانند هر چیزی که دلشان خواست بیاورند و بفروشند. فروش دارو در عطاری‌ها تاکنون هزار تا مشکل برای مردم درست کرده است.

نایب رئیس انجمن داروسازان تهران درخصوص چرایی مجاز نبودن فروش این داروها در داروخانه‌ها گفت: بر اساس آخرین رأی دیوان عالی کشور که بالاترین رأی محسوب می‌شود این اقلام، دارویی است و تکلیف دارو هم مشخص است. طبق این رأی که پارسال در دیوان عالی صادر شد این داروها چون حکم درمانی دارند و دارو هستند بعد از گذراندن مراحل قانونی باید به داروخانه‌ها بازگردند و از طریق داروخانه‌ها توزیع شوند. اگر معاونت‌ها از جمله معاونت درمان و غذا و دارو آن را پیروی نکرده‌اند تخلف کرده‌اند.

وی ادعا کرد: اگر یک دلال این داروها را بفروشد دولت کاری به کارش ندارد ولی اگر یک داروخانه‌دار بفروشد به مدت ۶ ماه باید آب خنک بخورد.

شربتی که حدوداً ۷ برابر قیمت مصوب به فروش می‌رسد

صبوری درباره قیمت شربت اپیوم توضیح داد: شربت تریاک نسبت به قبل کمی افزایش قیمت داشته است و با قیمت حدوداً ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان به صورت دولتی به فروش می‌رسد. اما طبق تحقیقات بین ۸۰۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در عطاری‌ها و بازار آزاد به فروش می‌رسد.

وی درباره عوارض داروهای ترک اعتیاد که به صورت غیرمجاز خریداری و یا فروخته می‌شود گفت: فروش و خرید این داروها بدون نسخه ممنوع است. این فرآورده را اگر یک شخصی که بیماری‌های زمینه‌ای مغزی داشته باشد و یا اینکه مشکل تنفسی داشته باشد مصرف کند دچار هزار مشکل از جمله تشنج، تنگی نفس، خفگی و مرگ می‌شود. خصوصاً افرادی که تا حالا مصرف نکرده باشند ممکن است با مصرف این داروها دچار تشنج شدید شوند و کارشان به بیمارستان برسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس