عباس آخوندی

متهم سوءمدیریت و ترک فعل در دولت سابق، می‌گوید ایران برای این که تنش‌ها افزایش نیابد، از اروپا درباره جنگ اوکراین ابهام‌زدایی کند. عباس آخوندی در عین حال، داشتن برنامه هسته‌ای ایران را هم تخطئه کرد و مدعی شد این برنامه موجب گرفتاری ایران شد!

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: عباس آخوندی در تحلیلی که از سوی روزنامه سازندگی منتشر شده، نوشت: «تنش میان ایران و اروپا رو به فزونی است و هیچ نشانه‌ای از اهرم‌های مهار وجود ندارد. ریشه این موضوع به تلقی غرب از همراهی ایران و روسیه در جنگ اوکراین باز می‌گردد و مساله‌ برجام در آن نقش پررنگی ایفا نمی‌کند. زیان‌های این رویارویی غیرقابل جبران و برای هیچ است. و این افکار عمومی ملت ایران را بسیار آزار می‌دهد. عبور از این مرحله نیازمند هوشمندی فراتر از دولت مستقر است. باشد سیاست‌سازان تدبیری بیندیشند. به فضای رسانه‌های غربی که نگاه کنید بسیار ملتهب است. دیشب مصاحبه یکی از نماینده‌های مجلس اروپا را مستقیم گوش کردم به وضوح می‌گفت ما در پی این هستیم که طی فرایندی اساسا مشروعیت جمهوری اسلامی ایران را در نظام بین‌الملل سلب کنیم. باید ریشه‌ این هدف‌گذاری را جستجو کرد و آن را خشکاند. گرهی که با دست باز می‌شود را با دندان باز نمی‌کنند. فضای بسیار شدیدی علیه ایران در افکار عمومی جهان شکل گرفته ‌است. در این فضا، پاسخ‌های پرخاشگرانه و به‌ظاهر از موضع قدرت، دقیقاً بازی در زمین جنگ‌سالاران است. این نوع موضع‌گیری‌ها تنها شواهد مورد نیاز آنان را تکمیل می‌کند. اگر پیش از جنگ اوکراین تنها لابی اسرائیل در غرب در پی امنیتی کردن پرونده ایران بود، اکنون این مسئله عمومیت یافته و این آستانه‌ پرمخاطره‌ای برای هیچ است». وی افزود: «در این شرایط باید از هرگونه رویارویی مستقیم خودداری کرد. باید فضا را آرام کرد. در فضای پیش‌گفته، حل مسأله اوکراین برای ایران در وضعیت حاضر نسبت به حل مساله هسته‌ای و مذاکرات برجام از فوریت بیشتری برخوردار است. غربی‌ها به واقع، از بحث هسته‌ای ایران هیچ‌گاه نگرانی جدی‌ای نداشته‌اند و از آن بیشتر به عنوان یک بهانه و ابزاری برای کنترل ایران در نظام بین‌الملل استفاده می‌کرده‌اند و می‌کنند. این دامی بود که آنان برای ایران پهن کردند و ایران شوربختانه، وارد آن شد و ۲۰ سال است که کشور گرفتار است. ایران از توسعه عقب ماند، تجارت مختل شد، تورم سر به فلک کشید و فقر همه‌گیر گشت، جامعه فروپاشید و روند سراشیبی هم‌چنان ادامه دارد. با این وجود، کمتر رابطه ایران و غرب به رویارویی مستقیم کشیده ‌شد. لیکن، اروپائیان در مورد اوکراین، حساسیت دیگری دارند. چون آنجا یک صحنه‌ رویارویی تمام عیار غرب و روسیه است و امنیت زندگی‌شان مطرح است. روس‌ها با رندی و نامردی تمام و ما هم با بی‌تدبیری و موقعیت ناشناسی تمام وارد بازی روس‌ها شدیم. ایران باید به نحو اطمینان‌بخشی و مستقل از مذاکرات برجام خود را از بحث درگیری روسیه-اوکراین جدا کند. ایران هیچ‌گونه منافعی در این جنگ ندارد. لجبازی و مقاومت در این ارتباط، هیچ مبنای منافع ملی و یا توجیه اخلاقی ندارد.دستگاه سیاست خارجی باید به‌صورت شفاف و آشکار با اتحادیه اروپا وارد مذاکره مستقیم و بی‌واسطه شود و بگوید که در این ارتباط آمادگی دارد که از غرب ابهام‌زدایی کامل بکند و بی‌طرفی خود را در عمل به‌اثبات برساند. این اقدام به مفهوم ضعف نیست. توضیح، رفع ابهام و اجتناب از نزاع شرط عقل است».

چنان که متن فوق نشان می‌دهد، مسئله وزیر اسبق راه و شهرسازی، صرفاً ادعای دخالت ایران در جنگ اوکراین نیست، بلکه او حتی منطبق با لحن همیشه طلبکار غرب، برنامه هسته‌ای را هم عامل گرفتاری و فقر و تورم ایران وانمود می‌کند. با این حساب و براساس مواضع زیاده‌خواهانه غرب، داشتن قدرت دفاعی بازدارنده و نفوذ منطقه‌ای (عمق راهبردی) از سوی ایران هم، گرفتاری‌ساز است، چرا که غرب درباره همه اجزای قدرت ایران حرف دارد!

نکته درس‌آموز که متأسفانه عبرت‌های آن از سوی عناصر غربگرا ندید انگاشته می‌شود، خوش رقصی همین جماعت در برجام و پسابرجام برای غرب است. با وجود واگذاری یا تعطیلی ۹۵ درصد برنامه هسته‌ای ایران در برجام، غربی‌ها به واسطه امثال آقای آخوندی، عملیات فریب را علیه ملت ایران و دولت وقت به اجرا گذاشتند و زیر همه توافقات- از لغو تحریم‌ها، تا قرارداد نفتی توتال و قرارداد ۱۵۰ فروند فروش هواپیمای ایرباس و بویینگ به ایران- زدند.

آقای آخوندی که خود متهم ماجراست،‌ باید توضیح بدهد چگونه به واسطه عکس یادگاری گرفتن با یک فروند هواپیمای خریداری شده در آستانه انتخابات مجلس (زمستان ۱۳۹۴) افکار عمومی را برای اکثریت گرفتن مدعیان اعتدال و اصلاحات در مجلس فریب داد، اما تمام آن قراردادها چند ماه بعد توسط طرف غربی زیر پا گذاشته شد و صدایی از دولتمردان وقت درنیامد؟ آیا آن زمان برنامه هسته‌ای، موی دماغ غربی‌ها بود، که نبود و واگذار شده بود؟ مسئله اوکراین، بهانه بود، که نبود و هنوز جنگ اوکراین اتفاق نیفتاده بود؟ بنابراین مسئله اروپایی‌ها چه بود که دقیقاً در تمام جزئیات، با نقشه آمریکایی‌ها برای محروم کردن ایران از حقوقش در برجام و قراردادهای کذایی، همراهی کردند؟!

این نکته را هم باید یادآور شد که بخشی از گرفتاری‌های فعلی اقتصادی - نظیر افزایش لجام گسیخته قیمت مسکن و تأثیر نهایی آن بر نرخ کلی تورم در کشور- زیر سر بی‌کفایتی و سوء مدیریت و ترک فعل برخی وزرای اشرافی غربگرا نظیر همین آقای عباس آخوندی است که مسکن مهر را مزخرف می‌خواندند و در دوره مدیریتی آنها قیمت مسکن ۷ برابر گران شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • علی IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    4 0
    با سلام آقای آخوندی شما همه چیزت رو بده بره همه چیز همه چیز و کاری به ایران نداشته باش چون تو نه ایرانی هستی و نه لیاقت ایرانی بودن را داری اصلا .. .۷۸۴۳۶
    • سید IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
      1 0
      همیشه نگران هستیم که نکند این نخبه سیاسی (آخوندی) را سازمان مرکزی جاسوسی یانکیستان بدزدد
  • جمشید IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    4 0
    مردم نعفم دزد خیال می کند مردم یادشان رفته چه به روزگار مردم در بحث خانه ساز بی آورد اگر قوه قضاییه داشتیم که نداریم زبان این آقا باید از حلقوم کثیفش بیرون می کشید
    • ۰محمد IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
      0 0
      درست گفتی
  • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    0 2
    اونچنان نمیشناسمش ولی خب برای شرایط دقیقن همین الان درست گفته بیچاره ، چرا بهش میپرید ؟
  • سعید IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    3 0
    آخه من نمیدونم این خائن کی باید محاکمه بشه و بسزای اعمال زشتش برسه! مردک تو که آخر بی لیاقتی هستی تو دیگه خفه شو و دهنتو ببند.
  • IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    4 1
    اگر آخوندی را برای پول‌هایی که از بورس برد محاکمه می‌کردند اینجوری پرگویی نمی‌کرد.
  • نشاط IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    0 1
    بی شرفی وقتی در فردی بروز کرد دیگه قابل کنترل نیست ، بقول روحانی تا بی شرفی بی شرفیه ، بی شرفیه 😂😂😂
  • علوی IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    2 1
    آقای آخوندی! به تقاص زایرین شهید قطار مشهد پرسشگری میکنم ،! از شراکت شما با خاندان هیئت سرلژ انگلیس و آمریکا چه خبر ؟
  • یک جانباز IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    4 0
    آخوندی با ترک فعل در نساختن مسکن در مدت وزارت خود و گماردن افرادی در وزارتخانه که پس از رفتن وی راه او را ادامه بدهند و گرفتن رانتهای متعدد برای شرکتهای بی شمار او و خانواده اش و صدها تخلف دیگر جالب است چرا در این کشور حتی قوه قضائیه متعرض وی نمیشود و او را به جرم فساد دستگیر نمیکنند تا بیش از این امید آمریکا و صهیونیستها نشود شاید همانطور که میگویند او هم از خودشان است پس مردم باید رنجها را تحمل کنند تا بمیرند و این مملکت درست بشو نیست
  • IR ۰۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    2 0
    خبیث تروخائن ترازاین ماله کش که می گفت طرح مسکن مهر«بیغوله»هست،دستشویی ویلای ساخته شده توسط این غرب گدای لواسان نشین بزرگ تراز طرح مسکن مهربودتاحالاندیدیم اینقدرپست فطرت ولیبرال!کابینه بنفش هاوجاسوس وطنفروش خائن
  • ایران قوی IR ۰۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    3 0
    از این جماعت مفت خور کاری مخواه این جماعت فقط نق میزنند و بعدش هم طلبکارند یعنی هر چی میگن باید برعکسش عمل کرد مثل همون گفته حسن کلید ! که همه چیزتون رو به بورس بسپارید و از فرداش بورس نزول کرد !حالا اگه از کشور جون و مالتون سیر شدین به اراجیف این برده های فکری غرب عمل کنید !
  • محمود IR ۰۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    3 0
    آقای آخوندی شما امتحان بدی دادی و مردود شدی با این افکار خود تحقیرانه شما لطف کن در حق مردم نجیب ایران و دیگر اظهار نظر نفرمایید.در خانه بمانید واز نوه های عزیز مراقبت فرمایید.حداقل آبروی برای جناح خود نگهدارید
  • IR ۰۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    2 0
    عباس اخوندی اگر محاکمه می شد وجواب اموال هدر رفته که در دوران چوپانیش از مملکت دزدید می داد حالا طلبکار نمی شد
  • حقگویان IR ۰۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    0 2
    با سلام و عرض ادب ! اینقدر که بفکر انتقام از اروپا و آمریکا هستید و این همه شعار میدهید و حرف میزنید و تهدید میکنید!
  • علی IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    3 0
    تا جمهوری اسلامی با امثال حسن روحانی و آخوندی بخاطر سوء فعل و ترک فعل مماشات می کند این تحلیل ها کمک کننده نخواهد بود بلکه درد روی درد است
  • ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    2 0
    با هر کشوری بخواهیم رابطه سیاسی و اقتصادی و فرهنگی خواهیم داشت و به هرکه منافع ملی ما اقتضا کند اسلحه میفروشیم و زیر بار زور نمی رویم مگر اروپا وقتیکه صدام را تا بن دندان مسلح میکرد و به او بمب های شیمیایی میفروخت از ما اجازه گرفت ؟
  • حسین IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    2 0
    مردک
  • سید IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    0 0
    همیشه نگران هستیم که نکند این نخبه سیاسی (آخوندی) را سازمان مرکزی جاسوسی یانکیستان بدزدد و کشور ما را از وجود چنین علّامه ای در سیاست داخله و خارجه محروم سازد! وای که اگر چنین روزی را ببینیم!!!!!
  • م ح IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    0 0
    واقعا اینا یا خائنند یا خیلی نادون تشریف دارند... آخه ابله ها ما به غیر از خدا از چی باید بترسیم؟نادون های بی دین اونا این ترس و ذلت و تو رفتار شما می بینند وسیاست ها شون را برپایه یه مشت ذلیل بزدل حقیر می چینند.تازه یه مشت امثال خودتون را هم راهی راه ذلت وخواری میکنید به امید راحتی تو دنیا..آخرش هم اگه تن به ذلت بدید کاه هم بار شما نخواهند کرد..باید نوکری کنید که جواب سلام شما را بدند...البته حق دارید شاید در زندگی شخصیتون هم به زندگی با خفت عادت کرده اید!!!
    • IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
      0 0
      واقعا اینا یا خائنند یا یا نداره!
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    0 0
    به همراه زنگنه دو پایه اصلی خنثی کردن تحریمها یعنی طرح های راهگشای مسکن مهر و کارت و سهمیه سوخت را حذف کردند! معلوم نیست چرا در این کشور به حساب این واده های برخوردار ومرفه رسیدگی نمیشود.
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    0 0
    آخوندی اگر جرات دارد یک خیابان را پیاده در میان مردم طی کند.
  • IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    1 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس