بورس

رئیس سازمان بورس خواستار برگزاری جلسه‌ای مشترک با حضور برخی از اعضای شورای عالی بورس و شورای رقابت، برای بررسی ادامه عرضه خودرو در بورس کالا شد.

به گزارش مشرق، «مجید عشقی»، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نامه‌ای به «سیدمحمدرضا سیدنورانی»، رئیس شورا و مرکز ملی رقابت ضمن تاکید بر زیان ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی سهامداران در پی انتشار بدون هماهنگی نامه رئیس شورای مذکور، خواستار برگزاری جلسه‌ای مشترک با حضور برخی از اعضای شورای عالی بورس و شورای رقابت، برای بررسی ادامه عرضه خودرو در بورس کالا شد.

وی در این نامه گفته است: سیاست‌های ناکارآمدی مانند قیمت‌گذاری دستوری و قرعه‌کشی در طول سال‌های گذشته موجب زیان انباشته در صنعت خودروسازی، بدهی بانکی گسترده، ورشکستگی در زنجیره تولید و رواج دلالی و سفته بازی در بازار خودرو شده است.

عشقی ادامه داد: کوچکترین اشتباه در سیاست‌گذاری و بازگشت به مسیر ناصواب گذشته علاوه بر آسیب جدی به صنعت خودروسازی، تاثیر منفی بر بازار سرمایه و نظام بانکی نیز وارد می‌کند.

رییس سازمان بورس در این نامه اعلام کرده است: از این منظر و در یک رویکرد تحولی و در راستای اصلاح ساختاری این صنعت، شورای عالی بورس که متشکل از وزیر امور اقتصادی و دارایی، نماینده‌ دادستانی، رئیس کل بانک مرکزی و نمایندگان مجلس و بخش خصوصی است با مساعدت رای مثبت وزیر صنعت معدن و تجارت، عرضه خودرو در بورس کالا را بررسی و به تصویب رسانده است.

وی همچنین گفته است: پس از گذشت مدت کوتاهی از این تصمیم شاهد تاثیر مثبت آن بر صنعت خودروی کشور هستیم که در صورت تداوم و با تکمیل سایر شرایط نظیر عرضه خودروی وارداتی، افزایش تولید و بالتبع افزایش عرضه و عرضه منظم از سوی خودروسازان، قطعا شاهد تعادل در بازار خودروی کشور خواهیم بود.

عشقی تاکید کرده است: از دیگر آثار مثبت این تصمیم دسترسی منصفانه عموم خریداران واقعی در گستره مناطق جغرافیایی کشور است، استفاده از ابزارهای رسیدگی به شکایات در بازار سرمایه اطمینان‌بخش رعایت حقوق مصرف‌کنندگان بوده و الزام به تحویل بموقع خودروها موجب رضایت مشتریان شده است.

رییس سازمان بورس افزود: یکی از مصادیق آسیب در اقتصاد تصمیمات خلق الساعه و بدون هماهنگی با ذینفعان بازار است که موجب نااطمینانی در اقتصاد و توزیع رانت می‌شود. نامه جنابعالی در همان لحظات ابتدایی انتشار (ساعت ۱۱ صبح) موجب افت ناگهانی قیمت در صنعت خودرو و ساخت قطعات و در ادامه بازار، باعث منفی شدن جو عمومی بازار سرمایه شد.

وی اعلام کرد: اثر این خبر به گونه‌ای بود که شاخص کل بورس اوراق بهادار براساس قیمت‌های لحظه‌ای با افت قابل ملاحظه ۲۵ هزار واحدی مواجه شد و این جو منفی برای روز بعد نیز ادامه یافت.

عشقی افزود: همچنین ارزش بازار سرمایه به واسطه تأثیر مستقیم این خبر در همان روز نزدیک به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان افت و ضرر قابل توجهی به دارایی سرمایه‌گذارانی که به مصوبات پیشین اعتماد کرده بودند وارد کرد.

رییس سازمان بورس خاطرنشان کرد: بدیهی است اعلام سیاست‌های بازار قبل از تصمیم‌گیری نهایی، عدم هماهنگی نهادهای عالی تصمیم‌گیری پیش از مداقه لازم و تصمیم‌گیری قطعی به نحوی که کلیه جوانب امر در نظر گرفته نشود، در نهایت به ضرر نظام حکمرانی خواهد بود.

وی در ادامه این نامه گفته است: تصمیم دولت سیزدهم در راستای اصلاح بازار خودرو در بستر بورس کالا نیازمند حمایت همه دستگاه‌ها جهت پیاده‌سازی این مهم می‌باشد و صد البته نیازمند هم افزایی دستگاه‌های متولی در این خصوص است؛ لذا خواهشمند است با توجه به رسانه‌ای شدن مخالفت برخی از اعضای شورای رقابت با نامه فوق الذکر و همچنین تبعات بسیار منفی در بازار سرمایه و بازار خودروی کشور، دستور فرمایید تا نهایی شدن موضوع بازبینی دستورالعمل‌های بازار خودرو در آن شورا، از اظهار نظر در این خصوص ممانعت به عمل آید و به منظور بهره‌مندی از همفکری و اتخاذ تصمیمات بهتر، دعوت می‌شود طی جلسه‌ای مشترک با حضور برخی از اعضای شورای عالی بورس و شورای رقابت، موضوعات کارشناسی مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.

عشقی در پایان اعلام کرده است: لازم به ذکر است تجربه همکاری‌های گذشته در بازار کالاهای مختلف نشان می‌دهد، استفاده از ابزارهای موجود در بازار سرمایه بهترین گزینه برای مدیریت انحصار، حذف رانت و ایجاد دسترسی منصفانه به بازارها برای مصرف‌کنندگان است.

ضرر ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی شورای رقابت به سهامداران

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۷
    2 0
    فقط نگران خودروسازان هستید و زیان انباشته. ای که مشخص نیست چرا و از کجا تو این صنعت انحصاری میاد. اصولا منافع مردم هم کشک
  • ایران IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۷
    2 1
    این دوسال ضرر نبود حالا که میخواین خودروهاتون رو با دوبرابر قیمت بندازین به مردم تو بورس شد ضرر
  • ایرانی IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۷
    0 0
    این و هم بزاریم کنار سایر ضررها
  • IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۷
    0 1
    خودرو ساز همیشه از قیمت پایین شکایت داشت الان در بورس قیمت برای تولیدکننده مناسب شده و به ضرر مصرف کننده، مردم که باز میگن راضی به قیمت بورس هستن البته اگه موفق به خرید بشوند، عجیبه که ضلع سومی اومده و میگه در بورس ماشین عرضه نشود، آیا ضلع سوم نماینده کدوم قشر میتونه باشه؟! خودرو ساز در هفته پیش ماشین فروخته البته کسی نتونسته خرید کنه بجز.... !!!
  • دامغانی IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۷
    1 0
    اقای عشقی عجب اشکالی گرفتی(عدم هماهنگی با ذینفعان بازار)
    • دهقان IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۷
      1 0
      دقیقا با این حرفش (عدم هماهنگی با ذینفعان) معلومه که ضرر100هزارمیلیارد به سهامدارن وارد نشده بلکه ذینفعان که معلوم نکردند چه کسانی هستند خورده است.
  • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۷
    2 0
    اصلا خودرو چه ربطی به پالایشی و بانکی داره که دارایکم و پالایشی که هیچ رشدی نکردن هم منفی میکنن ؟؟؟
    • دهقان IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۷
      2 0
      مخصوصا بورس را منفی کردن تا بگویند مخالفت شورای رقابت با ارائه خودرو در بورس باعث این ریزش شده.ظاهرا فروش خودرو در بورس منافع عده ای را تامین خواهد کرد
  • حسین IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۷
    0 0
    راست میگه خوب اگر خودروسازی سود ده باشه کلی سرمایه میاد خودروسازی جدید راه می‌اندازه یا تیراژ بالا می‌بره این مدل رانت و لاتاری بر پایه کدام بی سوادی اقتصادی است آخه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس