کد خبر 1459257
تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰

به‌طورکلی روش‌های مختلفی برای قالب‌بندی وجود دارد. برای انجام پروژه‌های ساخت‌وساز معمولاً قالب‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قالب‌ها برای شکل‌گیری بتن به‌کار ‌می‌روند که برخی از آن‌ها پس از استفاده، قابلیت جدا شدن از بتن را دارند و می‌توان چندین بار آن‌ها را به‌کار برد. پلی وود یکی از انواع قالب‌بندی است. این نوع قالب ورقه‌های چوبی و لایه‌های ظریف و سبکی هستند.

این ورقه‌ها با توجه به وزن کم و دوام بالا و همچنین کمک به کاهش هزینه‌ها، مورد توجۀ پیمانکاران بسیاری قرار گرفته‌اند. مدرن چوب ازجمله فروشندگان پلای وود است که می‌توان به‌صورت عمده و یا حتی جزئی از آن خرید کرد. شاید برای برخی سؤال باشد که پلی وود قالب‌بندی چیست؟ ما در این مطلب قصد داریم با توضیحاتی دربارۀ این موضوع، پاسخ این سؤال را بیان کنیم. با ما همراه باشید.

آشنایی با قالب پلی وود

شاید برخی با این نوع قالب چوبی آشنایی نداشته باشند و چیزی دربارۀ آن ندانند. پلی وود را از خرده‌های چوب، چسب، خاک اره، ترموپلاستیک می‌سازند و درنهایت یک تختۀ چوبی‌مانند از آن به‌دست می‌آید. با توجه به خصوصیات مناسبی که این ماده از آن برخوردار است، آن را در صنایع مختلف به‌کار می‌گیرند. قالب‌هایی که از این ماده تهیه می‌شوند، ازجمله بهترین قالب‌های بتن می‌دانند. برای پروژه‌های مختلف ساخت‌وساز، این‌گونه قالب‌های بتن انتخاب مناسبی محسوب می‌شوند.

صاف بودن سطوح چنین قالب‌هایی موجب شده‌است که محبوبیت بیشتری داشته باشند، علاوه‌بر این، پایین بودن وزن آن‌ها هم به دلیل راحت‌تر شدن جابه‌جایی آن‌ها یکی دیگر از دلایل مناسب بودن آن‌ها به حساب می‌آید. سطح صاف این قالب کمک می‌کند درنهایت بتنی صاف و یکنواخت با کیفیت بالا به‌دست آید. ویژگی‌هایی که مادۀ سازۀ این قالب دارد، باعث می‌شود که رضایت استفاده‌کنندگان آن را جلب کند.

این قالب نه تنها برای پروژه‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در ساخت سازه‌های بتنی به هر منظوری کارایی دارد. این تخته سه لایی با توجه به نیاز مشتریان، در اندازه‌های متنوع تولید می‌شوند و در هر ابعادی که لازم باشد می‌توان آن‌ها را تهیه کرد.

پلی وود قالب بندی چیست؟

علت استفاده از پلی وود در پروژه‌های ساخت‌وساز

قالب‌هایی که با این تخته‌های سه لایه به‌وجود می‌آیند، علاوه‌بر بتن‌ریزی در ساختمان‌ها و پروژه‌های ساخت‌وساز، برای قسمت‌های بیرونی هم به‌کار برده می‌شوند. بخش‌های بیرونی مانند دیوارهای ساختمان یا قسمت کف آن هم از این تخته‌ها بهره می‌گیرند. علت استفاده از این قالب‌ها، دوام آن‌ها و وزن بسیار پایینشان است، همچنین سازگار بودن این نوع قالب با محیط هم می‌تواند دلیلی دیگر برای مناسب بودن آن به حساب آید.

آشنایی با کاربردهای پلی وود

این تخته سه لایی با توجه به ویژگی‌هایی که دارد، به‌عنوان یکی از کاربردی‌ترین قالب‌ها به‌شمار می‌رود. در مکان‌های مختلفی برای انجام پروژه‌های متنوع از این نوع قالب استفاده می‌کنند. امنیت این تخته‌های سه لایه بسیار بالاست. برای جابه‌جایی و حمل‌ونقل این تخته‌ها، هم می‌توان از جرثقیل کمک گرفت و هم این‌که به‌خاطر سبک بودن آن‌ها، امکان جابه‌جایی با دست هم وجود دارد.

این نوع قالب‌بندی بتن از جدیدترین نوع قالب‌بندی است که در ابعاد مختلفی به‌کار گرفته می‌شوند. موارد زیادی از کاربرد این تخته‌ها را می‌توان نام برد به‌طور مثال، در ساختمان‌های با ارتفاع بالا، برای ساخت پل‌ها، در ساخت و ساز گذرگاه‌ها و... این نوع قالب را به‌کار می‌برند.

پلی وود قالب بندی چیست؟

مزایای پلای وود قالب‌بندی

این تخته‌ها در پروژه‌های ساخت‌وساز مزایای زیادی دارند و این موضوع باعث می‌شود که انتخاب مناسبی به نظر برسد. در ادامه به برخی از مزایای این نوع قالب بتن اشاره می‌کنیم:

  • قالب‌هایی که از این نوع متریال ساخته می‌شوند، دارای سطحی صاف هستند. این موضوع باعث می‌شود بتنی که به کمک آن به‌دست آمده‌است هم سطحی صاف داشته باشد.
  • همان‌طور که اشاره کردیم، این نوع تخته سه لایی وزن کمی دارد و به‌خاطر سبک بودن، به‌راحتی می‌توان آن را مورد استفاده قرار داد.
  • این نوع قالب را می‌توان در هر اندازه‌ای که موردنیاز است برش داد. علاوه‌بر این، برش دادن آن هم برای به‌دست آوردن اندازۀ دلخواه از تخته سه لایه کار راحتی است. با این تخته‌ها می‌توانید قالب منحنی هم بسازید.
  • به علت دوام بالای این قالب، می‌توان تا مدت زیادی از آن استفاده کرد و در پروژه‌های مختلفی آن‌ها را به‌کار برد.
  • این نوع تخته تحت فشار زیاد و حرارت بالا تولید شده‌است و مقاومت زیادی دارد. درواقع می‌توان گفت که این قالب از مقاومتی حدود دو برابر مقاومت چوب برخوردار است.
  • این تخته‌ها را می‌توان با سرعت بیشتری قالب‌گیری کرد و این موضوع می‌تواند یکی از مزایای آن نسبت به قالب‌های فولادی و قالب‌های آلومینیومی در نظر گرفت.
  • یکی دیگر از مزایای این تخته‌های سه لایه، می‌توان به قیمت مناسب آن‌ها اشاره کرد.
  • این نوع قالب را به دلیل این‌که با محیط زیست سازگار است، می‌توان بازیافت کرد.
  • از مزایای دیگر این تخته سه لایه جذب رطوبت با سرعت بالاست که سریع هم خشک خواهد شد.

میزان مقاومت تخته سه لایه پلای وود

در ساختار این نوع تخته‌ها از چسب‌های بسیار قوی استفاده شده‌است که میزان مقاومت آن‌ها را بسیار افزایش می‌دهد. همچنین دارا بودن لایه‌های مختلف آن‌هم به استحکام این تخته نیز می‌افزاید. چنانچه به برخی از آثار تاریخی نگاه کنید، نمونه‌هایی را مشاهده خواهید کرد که هیچ آسیبی به تخته‌های سه لایه وارد نشده‌است. دوام بالای این محصول موجب می‌شود که برخی برای سرمایه‌گذاری از آن بهره ببرند.

پلی وود قالب بندی چیست؟

جمع‌بندی

ما سعی کردیم برای آشنایی بیشتر شما با پلی وود، مطالبی را بیان کنیم تا چنانچه درمورد این نوع قالب‌بندی اطلاعاتی ندارید، بتوانید با استفاده از این توضیحات به‌دست‌ آورید. این تخته سه لایه مزایای زیادی دارد که تلاش کردیم برخی از آن‌ها را برای شما نام ببریم. برخی با توجه به این مزایا و مقاومت بالای آن، سعی در سرمایه‌گذاری در این زمینه دارند. مدرن چوب یکی از بهترین فروشندگان این تخته‌های سه لایی است که به‌صورت عمده و تکی محصولات خود را در اختیار مشتریان می‌گذارد.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس