کد خبر 1459831
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۹
جاوید قربان اوغلی

دیپلمات سابق و غربگرا ادعا کرد: مسئله اروپا با ایران، جنگ اوکراین است. ایران باید با کی‌یف مذاکره کند.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: جاوید قربان اوغلی به سایت جماران گفت: به اعتقاد من، فعلاً در این مرحله عزم جدی برای اینکه سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی قرار دهند وجود ندارد و اروپایی‌ها نمی‌خواهند سطح تنش با ایران را ارتقاء دهند و سعی می‌کنند تا جایی که ممکن تنش با ایران را مدیریت کنند و رفتار ایران درباره موضوعاتی که مورد امنیتی هستند، مثل اوکراین یا مسائلی که اهتمام دموکراتیک حقوق بشری پیدا می‌کند، بتوانند با تحریم‌ها و فشارهای دیپلماتیک تغییر داده شود، نه این لزوماً به مسیری بروند که پل‌های پشت‌سر را خراب کنند و ایران وارد اقدامات واکنشی تندی شود.

وی گفت: آنچه باعث چرخش رابطه ایران و اروپا شد نه اقدامات اروپا، بلکه اقدامات ایران بود. بعد از آنکه اعتراضات شروع شد پل‌های روابط بین ایران و اروپا شکسته شد و این اعتراضات بنزینی بر روی آتش بود به‌خاطر اینکه اروپایی‌ها از دو مسئله تحت فشار بودند.

وی در پاسخ به پرسشی در این خصوص که اروپا تلاش داشته ایران و آمریکا را بر سر میز مذاکره بنشاند و اختلافات را حل کنند، اما با شروع اعتراضات در ایران رویه آنها تغییر کرد و کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و آلمان شمشیر را از رو علیه ایران بستند، گفت: موضع اروپا در قبال ایران موضع منعطف و نرمی بود. در موضوع هسته‌ای که مهم‌ترین مسئله در چند سال گذشته بود، ابتکار عمل و شروع مذاکره ایران با اروپایی در دوره آقای خاتمی آغاز شد. زمانی که آمریکایی‌ها وارد شدند ما چین و روسیه را وارد کردیم و گروه ۵+۱ شکل گرفت.

وی اضافه کرد: اروپایی‌ها همواره تلاش داشتند با ایران به یک تفاهمی برسند، به‌دلیل اینکه در هرگونه مسئله اشاعه هسته‌ای و رقابت‌های هسته‌ای متضرر اصلی به لحاظ امنیتی اروپایی‌ها هستند، تا آمریکایی‌ها. اروپا در این زمینه متضرر می‌شود؛ هم به لحاظ امنیتی و هم به لحاظ مسائل دیگر. لذا اروپایی‌ها اهتمام بیشتری به تفاهم داشتند و کار نهایتاً به این رسید که ۵+۱ انجام شد و علی‌رغم اینکه آمریکا از برجام خارج شد، بیشترین تلاش را اروپا کرد تا برجام را نجات بدهند.

قربان اوغلی تصریح کرد: آنها برای احیای برجام و باز گذاشتن کانال‌های ارتباط با ایران، برای منتفع شدن ایران از دستاوردهای اقتصادی برجام تلاش کردند. مضاف بر این کار، بیشترین انتقادات را به ترامپ و دولت آمریکا کردند که ما در آن زمان شاهد منازعه لفظی بین اروپا و آمریکا بودیم. همچنین آمریکا را شماتت می‌کردند که غیرمسئولانه از یک توافق‌نامه یا دستاورد بین‌المللی که چندین کشور پای آن بودند، بدون مشورت با آنها خارج شده و انتقادات زیاد به آمریکا می‌کردند.

وی همچنین یادآور شد: در ماه‌های پایانی دولت روحانی که مذاکرات شروع شد اروپایی‌ها مسئول این پرونده بودند. چون ایران با آمریکایی‌ها مذاکره نمی‌کرد و ۴+۱ را قبول داشتند. اروپایی‌ها نیز در این زمان بیشترین تلاش را کردند تا بتوانند دیدگاه‌های آمریکا و ایران را به هم نزدیک کنند. حتی با اینکه دولت آقای رئیسی خطای فاحش استراتژیک کرد و کاری که در ماه‌های پایانی دولت آقای روحانی انجام شد را پشت پا زد و قبول نکرد، در حالی که آن مذاکرات به تفاهم رسیده بود و آقای باقری را به‌عنوان مذاکره‌کننده قرار دادند.

قربان اوغلی اضافه کرد: متأسفانه اقدامات تیم فعلی باعث شده اختلافات بیشتر شود و شاهد بن‌بست شدیم. حتی موقعی که این بن‌بست به وجود آمد اروپایی‌ها دست از تلاش برنداشتند. دو دوره مذاکره در قطر و وین برگزار کردند، ولی متأسفانه ایران موضع سرسختانه خود را ادامه داد و دستاوردی نداشت. اروپایی‌ها همواره در تلاش بودند با ایران به یک نتایجی برسند، اما چرا موضع اروپایی‌ها این‌گونه شد؟ این‌طور نیست که از اعتراضات داخلی ایران بیاید. شروع اختلافات اروپا با ایران و انتقادات اروپا از ایران از مسئله جنگ اوکراین و روسیه آغاز شد.

برخلاف اظهارات این تحلیلگر برجام‌زده و غربگرا، مشکل اصلی اروپایی‌ها دنباله‌روی مطلق از آمریکایی‌ها نه فقط در ماجرای جنگ برجام و حتی نقض برجام، بلکه زیر پا گذاشتن توافق‌های دو دهه قبل با دولت خاتمی بود. نه آن روز و نه در فاصله زمانی سال ۹۴ تا زمستان ۱۴۰۰ که برجام بارها از سوی آمریکا و اروپا زیر پا گذاشته شد، ماجرای جنگ اوکراین وجود نداشت که اروپایی‌ها بخواهند ماجرا را بهانه‌ای برای خباثت علیه کشورمان قرار دهند اما به دلیل بی‌چشم‌ورویی که ویژگی چندده ساله انگلیس و فرانسه و آلمان است، حقوق برجامی ایران را پایمال کردند. و شاید یک دلیل مهم جرأت آنها در این خباثت، پشتگرمی به تحریف‌های شرم‌آور جریان غربگرا در ایران بود؛ جریانی که به موگرینی قول و تضمین داده بود- وپای آن هم ایستاد- مبنی بر اینکه غرب هر بلایی سر برجام آورد، آنها پای برجام بمانند و تعهدات یکطرفه را اجرا کنند.

از سوی دیگر در موضوع مذاکرات پسابرجام نیز، طرف آمریکایی هرگز حاضر نشد تضمین معتبر برای لغو موثر و پایدار تحریم‌ها و عدم تکرار خدعه‌های قبلی بدهد و بنابراین، توافق از اساس منتفی بود؛ درست به همان دلیل که اروپایی‌ها یازده تعهد خود را زیر پا گذاشته و آمریکا زیر توافق زده بود.

در موضوع جنگ اوکراین هم گفتنی است که طرف آتش‌افروز این جنگ و باعث بدبختی‌های ملت اوکراین حق ندارد اشک تمساح بریزد؛ هرچند که پهپادهای فروخته شده ایران به روسیه، مربوط به قبل از آغاز جنگ بوده است. اروپایی‌ها هم اگر واقعا طرفدار پایان این جنگ خانمان‌سوز هستند، باید به نقشه شوم گسترش نفوذ ناتو به دیگر کشورها و ایجاد تهدید نظامی علیه دیگران خاتمه دهند و منطق امنیت برای همه، ناامنی برای همه را بپذیرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • علی GB ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
    15 10
    این دیپلمات ها را از تخم مرغ شانسی دراوردین
    • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
      7 0
      دیگه گل سر سبد اصلاح طلبان که اینها ازشون الگو برداری میکنن عطاالله مهاجرانی و فاطمه حقیقت جو هست همشون شکل این دوتادهستن ولی فعلن میگن میخایم همچی به کشور ضربه بزنیم که رفتیم اون ور آب از اینها سرتر بشیم
  • خسرو IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
    4 14
    بخدا قسم اگر این تحلیلهای آبکی شما اصلاح طلبان تا بحال نبود ایران کار را با غرب یکسره کرده بود
  • IR ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
    8 11
    نادان مگه ایران بااوکراین درجنگه که مذاکره کنه .
    • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
      0 0
      چرا ابتکار عمل و شروع مذاکره ایران با اروپایی در دوره آقای خاتمی آغاز شد؟! چون اصل پرونده هسته ای و به دنبالش قطعنامه های شورای حکام در زمان ایشون شکل گرفت
  • IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
    4 0
    ما پول میخواهیم ، کدوم راهش ، پول برامون میشه ؟ این رو بگو .
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
      1 0
      میدونم سخته کسی بیکار بشه، بره دنبال کار، کار نباشه و... ولی شدنیه...اگر تخصصی داشته باشی، میتونی کار پیدا کنی، شاید پولش کم باشه، ولی بایستی زندگی کرد...نمیشه دست رو دست بذاری، وضع بد از بدتر بشه.. برو کار کن مگو چیست کار که سرمایه جاودانیست کار. اللهم عجل لولیک الفرج والعافیة والنصر.
    • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
      1 0
      راهش این است که ای آقا وهم فکرانش را بعنوان مشاور سیاسی و اقتصادی برای کشورهای غربی و امریکا صادر کنیم در عرض ده سال تمام ان کشورها ورشکست که هیچ بلکه تجزیه خواهند شد. آن گاه تمام تحریمها و مزاحمت ها تمام خواهد شد
  • ناشناس IR ۰۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
    8 0
    درسیاست‌خارجی‌نه‌به‌غرب‌ونه‌به‌شرق‌اعتماد‌کرد
  • بهروز IR ۰۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
    3 3
    با این جماعت درمواقعی سمت جانبی غش می کنن
  • ترابیان IR ۰۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
    3 2
    خاک عالم تو سر این مملکت که توی نادان بی سواد دیپلمات این کشور بودی ۸ سال با برجام کذایی بدون هیچ دستاوردی مردم و کشور را سرکار گذاشتید مگر به تصویب شورای امنیت نرسیده بود چرا باید دوباره بعد از ۷ سال با آمریکا و اروپا برای احیای برجام کذایی مذاکره می کردیم مگر با وجود حق وتوی سه کشور مذاکره کننده میشه ضمانت اجرا گرفت این گوسفندها اسمشان دیپلمات است
  • حسن IR ۰۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
    2 3
    آدم حسابی کم بود که قرباناوغلیییییی هم تحلیل گر شد.!!!! ؟؟؟
  • IR ۰۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
    2 2
    چقدر یه موجود میتونه سرش رو توی برف کنه و بخاطرش دلار بگیره ؟
  • نا شناس IR ۰۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
    3 3
    شما اگر خر هم بشین آمریکا با اروپا سوار تان بشوند حاضر به همکاری در گشایش اقتصادی ایران نیستند
    • IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
      2 1
      البته درستش این هست،حتی اگر توافقی هم بشه(که قبلا هم شده)دولت کاری برای گشایش اقتصادی مردم نخواهد کرد!و وضع مردم هرروز بدتر خواهد شد..
  • محمود IR ۰۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
    2 2
    بله همه چیز در زمان دولتهای قبلی غربگرا گل وبلبل بود
  • IR ۰۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
    3 1
    دیگه گل سر سبد اصلاح طلبان که اینها ازشون الگو برداری میکنن عطاالله مهاجرانی و فاطمه حقیقت جو هست همشون شکل این دوتادهستن ولی فعلن میگن میخایم همچی به کشور ضربه بزنیم که رفتیم اون ور آب از اینها سرتر بشیم
  • علی IR ۰۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
    4 12
    رحمت به پدر و مادرش عین حقیقت گفته منتها عده ای عوامفریب نمی خواهند حقیقت را قبول کنند چون منافعشان به خطر می افتد
    • IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
      2 1
      دقیقاً این عین حقیقت است که امثال وی همواره نگران صدمه به منافع کدخدایشان هستند! برجام نافرجام یک نمونه اش!!! برای ایران چه دستاوردی داشت و برای کدخدا چه دستاوردی؟!؟!
    • ناشناس IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
      1 2
      برای ما و همه ملت عزیز و شریف ایران هم سختی هست . اما مسئله اینجاست که با وادادگی و جا زدن مشکلی هرگز حل نخواهد شد و پیرو آیات قرآن کریم و احادیث معصومین ع و فرمایشات حکیمانه و داهیانه رهبر عزیزمان راه مقابله با دشمنان خدا فقط و فقط ایستادگی با بصیرت است و با نرمش این دشمنی ها ادامه دار و سخت تر خواهد شد.
    • نقی محصولی IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
      0 1
      من هم با شما هم نظرم می ترسم این نخبه را و این مغز کارکرده را فراری بدهند. جماران اشتباه می کنه سرمایه های کشور را در دید همگان می ذاره و می ترسم طلسم بشود
    • محمود IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
      0 0
      شماها یا خیلی نادان هستید ویا خودتان را به بی اطلاعی می زنید چه در دوره دولت تدبیر ناامیدی و چه در دولت فعلی همه هم وغم بر انجام تعهدات غربی‌ها و دادن تضمین عدم تخریب برجام بوده حالا آیا این آمریکای خبیث و اروپا بودند که حاضر به انجام تعهدات ناقص و دست وپا شکسته برجام نشدند ویا ایران چرا جای جلاد و مظلوم را عوض می کنید.مثل روز دبه درآوردن اینا مشخص هست تورا به خدا دیگر حالا دست از ماله کشی اعمال خلاف این شیاطین بردارید قبل از اینکه مردم فقیر شماها را بیدار کنند.
  • ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
    0 1
    از نظر این غربگداها غرب قربونشون برن خیلی نایسه خیییییلی
  • IR ۰۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
    0 0
    سیاست پیشرفته ما اینه که با همه درگیر باشیم دچار خود درست بینی مفرط شدیم و مثل بچه پررو مهمان... کل دنیا میگن روسیه متجاوزه اون هیچی تمام کشورهایه همسایه ما پایگاههای آمریکا دارن دلیل میشه ما حمله کنیم بهشون؟
  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
    0 0
    اصلاحاتچی‌ها که روزی خود را صاحب انقلاب و وارث امام می دانستند آن قدر بدبخت وبیچاره شدند که هر روز مثل يک بچه سرراهی خود را به یکی وصل می کنند روزی پیاده نظام صهیونیست ها و آمریکایی ها مي شوند روزی آلت دست سلبریتی ها ورقاصه ها یند واکنون نیز برای مطرح شدن به ربع پهلوی وکالت می دهند. در راستی این ادعاها همین بس که تاکنون هیچ اصلاح طلبی مانند عبدی انصاری خاتمی مهاجری هاشمی رفسنجانی روحانی کروبی میبدی صادقی ربیعی دایی خادم پرستویی که‌ برای کوچکترین مطلب کلی هیاهو و جنجال وجوسازی می کنند.از این مطالب نه تنها اعلام برائت نکرده اند بلکه با اعمال خود ثابت کردند که هر روز پست تر شده اند که امروز بجایی رسیده اند که به نظام و انقلاب و امام و ولایت ورهبری پشت کرده و پادوی ربع پهلوی شدند
  • IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
    1 0
    اگر به نظر شما وطن فروشان نصف خاک ایران را بدهیم به امریکا واروپا توافق برد -بردی هست که شماها بتوانید بروید ان طرف لجن امریکائیان واروپائیان را بشویید؟
  • ع. رها IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
    0 0
    چقدر ساده لوحانه است این تفکرات، اروپا بدون اجازه آمریکا آب هم نمی خورد ، در قضیه برجام ، اروپا نقش نشان دهنده چماق و هویج به ایران را داشت و دارد، ، و از ابتدای شروع برجام تا الان هیچگونه تعهدی را انجام نداده است، کدام انعطاف ؟ !!!!! اینها فقط و فقط زبان زور را می فهمند ، مشکل ما با غرب فقط با اقتدار ما حل می شود این را تاریخ ثابت کرده است،
  • محمد IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
    0 0
    کدام حقیقت این به اصطلاح کارشناس نمیگه که همین اروپایی ها بانقش پلیس خوب کلاه گذاشتن سر دولت قبل .فرق اروپا با آمریکا تو لباس پوشیدن گرگ میمونه یکی با لباس گوسفند دیگری خود نقش گرگ رو بازی می‌کنه شما هر کدوم رو انتخاب کنی خورده میشی
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
    0 0
    مساله غرب با ایران چپاول و اسثثمار هست که هیچ وقت خوی دزدی و وحشی گری غرب با ما حل نمیشه
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
    0 0
    عجب با این همه ریاکاری غرب در مورد ایران اسلامی باز هم بعضی ها دارند میگن غرب غرب . یعنی اینان نمی فهمند که غرب برای ما هیچ فایده ای نداره
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
    0 0
    وای بر ما که این موجودات به عنوان دیپلمات های ما در جلو غربی ها ظاهر شدند بیخود اروپایی ها و امریکایی ها به کشور ما طمع نکردند این خود باختگان رنجور را مردم ایران و قاطبه آن تلقی کردند خدا را شکر که دست خدا از شرشان نجاتمان داد ان شاالله از مکرشان هم نجات دهد
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
    0 0
    این قبیل افراد شک نکنید مامور غرب در ایران هستند و غرب همواره جیبشان را پرکرده است
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
    0 0
    مگه ایران بوده که رفته با اوکراین جنگیده ؟؟که باید بره با اوکراین مذاکره کنه؟ ؟شما غربگراها از اینهمه سال سر شکستگی و گردن کج کردن پیش غرب خسته نشدین ؟؟ضمنا در هر دوره ای که ایران نرمش نشون داد که اتفاقا بدتر اروپا و امریکا تحت تحریم‌های سختتر ایران گذاشتن که؟میشه شما اصلاح طلبا لطف کنید نظر ندید؟شما اصلاح طلبا راحت باشین شما همون حقوقت بگیر
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
    0 0
    جاسوس قبلی که اعدام شد هم نظرات خوبی راجع به اوضاع داشت ! پس خیلی جدی نگیرید !!
  • م ح IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
    0 0
    عجیبه خیلی ها پول خرج میکنند اقامت بگیرند برند اروپا نوکری ولی توخونه بشون بگی شیر چکه میکنه یه واشر ببند حال ندارند... استعمار استعمار شکلش عوض شده...چقدر ذوق میکنند ازاین که مثلا بگندداداشم انگلستان زندگی میکنه تازه ماهم باید حسرت بخوریم!!!!! من نمی گم اونجا اخه ولی اینهمه حقارت بسیار دردناکه...همه عزت وسربلندی مال خداست ونزد خداست ..خودتون را به چی میچسبونید که قیمت پیدا کنید؟
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
    1 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس