1

عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان خواست مردم ایران را وجود دو دولت اسرائیل و فلسطین در کنار هم دانست. صرف‌نظر از اینکه او از کدام جایگاه به نمایندگی از مردم ایران صحبت می‌کند!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم. در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

*******

روزنامه‌های امروز دوشنبه ۱۰ بهمن ماه در حالی چاپ و منتشر شد که زلزله در هوای برفی خوی، سفر وزیر امور خارجه قطر به ایران و ادامه واکنش‌ها به طرح مولدسازی در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

سفر وزیر امور خارجه قطر به تهران مورد توجه بسیاری از روزنامه‌ها قرار گرفته است، روزنامه سازندگی نوشته است:

شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امور خارجه قطر در نشست مطبوعاتی با وزیر امور خارجه در پاسخ به به این سوال که پیام از سوی چه کشورهایی امروز به ایران منتقل کرده‌ایم و آیا پیامی از طرف آمریکا در جریان سفر امروز به مقامات تهران منتقل کرده‌ایم؟ اظهار کرد: این پیام‌ها از سوی طرف‌های متعدد و مختلف در مورد موضوعات مختلف بود. از دیدگاه ما اکنون فرصت مناسبی است که مشکلات در خصوص توافق هسته‌ای حل و فصل شود و شرایطی برای بازگشت طرفین به این توافق ایجاد شود. در کنار اینکه حرف‌ها و نگرانی‌های همه طرف‌ها نیز در نظر گرفته شود. وزیر خارجه قطر ادامه داد: آمریکایی‌ها نیز یک سری پیام به ما داده‌اند تا آن را به ایران منتقل کنیم. در خصوص موضوعی که مرتبط و در رابطه با توافق است و شاید به صورت مستقیم با این موضوع مرتبط نباشد.

در ادامه این گزارش آمده است:

در ادامه این نشست وزیر خارجه قطر در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به نقش قطر در انتقال پیام بین ایران و آمریکا و دیگر طرف‌های مذاکره کننده مذاکره رفع تحریم‌ها آیا احتمال دارد که قطر میزبان گفت‌وگوهای ایران و آمریکا در آینده باشد، گفت: ما کارمان را بر اساس خوش بینی انجام می‌دهیم و در همین چارچوب تا جای ممکن تلاش می‌کنیم که دغدغه‌ها و ترس‌های موجود بین طرفین توافق از بین برود و محیط مناسبی برای گفت‌وگو حاصل شود. جدا از اینکه گفت‌وگوها کجا انجام می‌شود. ما به دنبال ثبات در منطقه و حصول توافق هسته‌ای هستیم؛ چرا که آن را عامل مهمی برای افزایش ثبات در منطقه می‌دانیم.

پیام‌رسان آمریکایی‌ها در تهران چه می‌کرد؟ / تناقض‌های اسرائیلی عبدالحمید همچنان ادامه دارد!

روزنامه اعتماد نیز با اشاره به سفر وزیر خارجه قطر در تحلیلی نوشته است:

شواهد موجود و به ویژه اظهارات وزرای خارجه ایران و قطر نیز نشان می‌دهد مسائل «ترس‌ها و دغدغه‌های طرفین» که شاید ارتباط مستقیمی هم با توافق هسته‌ای نداشته باشد روی مذاکرات احیای برجام سایه افکنده و مانع از برداشته شدن «گام‌های نهایی برای رسیدن به توافق» شده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند تا زمانی که مشکلات و تنش‌ها میان ایران و غرب - به ویژه مساله ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین- حل و فصل نشود، شانس زیادی برای احیای توافق وجود ندارد. شواهد موجود و به ویژه اظهارات وزرای خارجه ایران و قطر نیز نشان می‌دهد مسائل «ترس‌ها و دغدغه‌های طرفین» که شاید ارتباط مستقیمی هم با توافق هسته‌ای نداشته باشد روی مذاکرات احیای برجام سایه افکنده و مانع از برداشته شدن «گام‌های نهایی برای رسیدن به توافق» شده است. محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر روز گذشته در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه ایران گفت: «شرایطی که امروز در آن به‌سر می‌بریم در هفته‌ها و ماه‌های گذشته متاسفانه شرایط مناسب و مثبتی نبود و تلاش می‌کنیم اوضاع آرام‌تر و سوءتفاهمات برطرف تا آمادگی برای حصول توافق فراهم شود.»

پیام‌رسان آمریکایی‌ها در تهران چه می‌کرد؟ / تناقض‌های اسرائیلی عبدالحمید همچنان ادامه دارد!

روزنامه ایران نیز در گزارشی با عنوان «فرستاده دوحه با یک پیام» نوشت:

سفر وزیر امور خارجه قطر به ایران که همراه با تسلیم پیامی درباره مذاکرات برجام صورت گرفت، پس از بروز ۲ واقعه مرتبط رخ داده است: ابتدا شکست غرب در پروژه مهندسی اغتشاشات در ایران و دیگری بی‌نتیجه ماندن ایده «توافق موقت» که پیش‌تر نیز به فراخور تحولات وقت از سوی کشورهای طرف مقابل روی میز قرار گرفته بود. ارسال پیام اخیر به تهران تنها چند روز پس از آن صورت گرفته است که «ند پرایس»، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا آخرین مواضع اعلامی کشورش درباره مذاکرات را بازتاب داد و مدعی شد که احیای توافق هسته‌ای در دستور کار دولت «بایدن» نیست.

در ادامه این گزارش تحلیلی آمده است:

اما به نظر می‌رسید که این مواضع تنها در قالب بازی تاریخ مصرف گذشته واشنگتن برای به دست آوردن امتیازات حداکثری معنا پیدا می‌کرد. گرچه بهانه این بازی هم به واسطه بروز اغتشاشات و به اجرا درآمدن طرح‌های تجزیه طلبانه علیه ایران به دست آمد اما به نظر می‌رسد برای پی بردن به حقیقت این‌موضع گیری‌های متناقض باید کمی عقب‌تر رفت؛ زمانی که ایران تا اواخر سال گذشته به‌واسطه یک ابتکار عمل هوشمندانه روند گفت‌وگوهای رفع تحریم‌ها را به نقطه‌ای رسانده بود که پیشنهاداتش به استثنای امریکا مورد پذیرش همه کشورهای طرف مذاکره از جمله تروئیکای اروپایی قرار گرفته و مقام‌های واشنگتن را به تصمیم‌گیری هرچه سریع‌تر پیرامون ایده‌های تأیید شده روی میز ناگزیر کرده بود.

پیام‌رسان آمریکایی‌ها در تهران چه می‌کرد؟ / تناقض‌های اسرائیلی عبدالحمید همچنان ادامه دارد!

اهداف یک حمله کور در اصفهان چه بود؟

ساعت ۲۳و ۳۰ دقیقه شامگاه هشتم بهمن‌ برخی منابع محلی در استان اصفهان از شنیده‌شدن صدای انفجار در محدوده خیابان «خانه اصفهان» خبر دادند و محل دقیق وقوع این انفجار را در یکی از مراکز نظامی وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اعلام کردند.

روزنامه آرمان ملی درباره این ماجرا نوشته است:

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به واکنش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نسبت به حمله ریزپرنده‌ها به نهادهای وابسته به یک مرکز نظامی در اصفهان اظهار داشت: سه‌شنبه تیم سه نفره از مجلس برای بررسی موضوع حمله ریزپرنده‌ها به اصفهان می‌روند. وی در واکنش به اینکه روز شنبه حمله انتحاری در اسرائیل صورت گرفت و شامگاه شنبه این اقدام در اصفهان اتفاق افتاد آیا این موارد ارتباطی با یکدیگر دارند؟ اظهار کرد: بعید می‌دانم حمله به اسرائیل و از طرفی حمله به نهادهای وابسته به وزارت دفاع ارتباطی داشته باشند چراکه حمله به اسرائیل مساله داخلی است. اما اسرائیل همیشه برای انحراف افکار عمومی اقداماتی بیرون از مرزها انجام می‌دهد که بتواند اثرگذاری عملیاتی که در فلسطین اشغالی صورت گرفته را تحت‌الشعاع قرار بدهد. لذا این دو اتفاق ماهیت متفاوتی دارند اما همیشه رژیم صهیونیستی اقدامات تروریستی علیه تأسیسات هسته‌ای ایران و شخصیت‌ها انجام می‌دهد. حیدری تصریح کرد: فعلا موضوع حمله ریزپرنده‌ها به نهادهای وابسته به وزارت دفاع در دست بررسی است.

پیام‌رسان آمریکایی‌ها در تهران چه می‌کرد؟ / تناقض‌های اسرائیلی عبدالحمید همچنان ادامه دارد!

روزنامه هم‌میهن انگشت اشاره عامل این ترقه بازی کور را به سمت نتانیاهو برده و نوشته است:

بنیامین نتانیاهو در روزهای نخست بازگشت به منصب نخست‌وزیری، در یک سخنرانی اولویت نخست دولتش در عرصه سیاست خارجی را مقابله با ایران عنوان کرد. آویو کوخاوی، رئیس پیشین ستاد کل ارتش اسرائیل نیز پیش از پایان دوران مسئولیتش عنوان کرده بود که ارتشی به جانشین خود تحویل می‌دهد که از توانایی و آمادگی لازم برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران برخوردار است.
یک شاهد دیگر نیز در هفته‌های اخیر احتمال آغاز مجدد سلسله اقدامات خرابکارانه اسرائیل را پررنگ کرده بود و آن هشداری بود که سیاستمدار باسابقه قطری از آن سخن گفته بود؛ شیخ حمد بن‌جاسم آل‌ثانی، نخست‌وزیر سابق قطر، دی‌ماه در رشته توئیتی نوشت: «اگر طرف‌های درگیر به توافق هسته‌ای جدید با ایران نرسند و آمریکا تسلیحات موردنیاز اسرائیل را در اختیار این رژیم قرار دهد، خدای‌ناکرده اقدام نظامی صورت خواهد گرفت که ممکن است امنیت و ثبات در منطقه را متزلزل کند و پیامدهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی داشته باشد.» او در بخش دیگری از توئیت خود می‌نویسد: «می‌دانیم که اسرائیل به‌شدت برای به‌دست آوردن تجهیزات و تسلیحاتی که بتواند به اهداف ایران حمله کند تلاش می‌کند؛ با این حال، آمریکا تاکنون تمایلی به ارائه این تسلیحات به اسرائیل نداشته است.»

در ادامه این خبر آمده است:

عبدالباری عطوان، روزنامه‌نگار شاخص جهان عرب پس از این توئیت در یادداشتی نوشت: «شیخ حمدبن جاسم که برجسته‌ترین «مهندس» انقلاب‌های موسوم به بهار عربی با هماهنگی آمریکا بود، نمی‌تواند این توئیت‌ها را در این زمان‌بندی مشخص با هدف به‌دست آوردن «لایک» یا شهرت بیشتر یا بدون هماهنگی با دولت خود انجام داده باشد.» البته همزمانی سفر ویلیام برنز، رئیس سیا به سرزمین‌های اشغالی، با حمله ریزپرنده به مجتمع صنایع دفاعی ایران شاید بتواند حامل این پیام به ایران باشد که واشنگتن مخالفتی با آغاز حملات گسترده و پراکنده تل‌آویو علیه تهران ندارد.

پیام‌رسان آمریکایی‌ها در تهران چه می‌کرد؟ / تناقض‌های اسرائیلی عبدالحمید همچنان ادامه دارد!

تناقض‌های اسرائیلی عبدالحمید

روزنامه جوان در ستون اخبار ویژه خود می‌نویسد:

، این موضع را می‌توان به رسمیت شناختن دولت جعلی صهیونیست‌ها توسط او دانست. او پیش از این از بهائیان هم دفاع کرده بود، اما نکته این است که عبدالحمید تا قبل این، نظرات دیگری در مورد اسرائیل داشت. عبدالحمید در جریان وقایع پاییز سال جاری در کشور، چنان در فتنه‌انگیزی تند رفته که حتی مواضع پیشین و نه چندان قدیمی خودش را هم درنوردیده است. به نظر می‌رسد سطح هماهنگی او با غرب از طریق همپیمانان منطقه‌ای به جایی رسیده که او همچون رفقای سعودی‌اش در حال اصلاحات اساسی در عقاید اسلامی خود می‌باشد و از آن‌ها گذشته است. اسماعیل‌زهی که الان از دولت اسرائیل در کنار دولت فلسطین می‌گوید، خرداد ۹۹ موضع دیگری داشت. دوم خرداد ۹۹ او ضمن محکوم کردن طرح الحاق بخشی از کرانه باختری به اسرائیل در جمع نمازگزاران اهل سنت زاهدان با اشاره به مناسبت «روز قدس» گفته بود: اجرای این طرح و تعیین بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل برای تمام مسلمانان جهان غیرقابل قبول است. حتی یک وجب از سرزمین فلسطین نباید به خاک اسرائیل ملحق شود.

پیام‌رسان آمریکایی‌ها در تهران چه می‌کرد؟ / تناقض‌های اسرائیلی عبدالحمید همچنان ادامه دارد!

جوان در ادامه نوشته است:

حال چطور او از موضع «حتی یک وجب از سرزمین فلسطین نباید به اسرائیل ملحق شود» رسیده به موضع به رسمیت شناختن اسرائیل!؟
او می‌تواند یک مخالف نظام باقی بماند، اما ضدیت با فرقه انگلیسی بهائیت یا مقابله با ظلم صهیونیست‌ها را با دعوای خود با جمهوری اسلامی نیامیزد و از خطوط قرمز اسلام و انسانیت عبور نکند. گرچه به نظر می‌رسد آن‌هایی که او را در این مسیر پیش می‌برند، صرفاً به مخالفتش با نظام قانع نیستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
    1 1
    تروریستهای صهیونیست نیل تافراتی که بعدش همه جهان رابرای خودفاسدجنایتکارفاشیست مرتدشون میخوان ابدا نخواهند توانست بیش ازاین مساجد وکلیساهای فلسطین ولبنان وسوریه راویران کنند زهی سخنش این نبود بلکه ازارامش فلسطین ابراهیمی حرف زد
  • محمود IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
    2 0
    برای مردم شریف ایران اسلامی و بخصوص بلوچستان تا کنون در یافته اند که آقای عبدالحمید جیره خوار عربستان سعودی است و آنچه بن سلمان برای عادی سازی روابط با اسراییل در افکار عمومی مردم منطقه نیاز دارد را تبلیغ می‌کند
  • CA ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
    4 0
    داعش از ابتدا با همکاری آلسعود تکفیری بوسیله آمریکا و صهیونیستها ساخته شد. حتی زخمیهای داعش در بیمارستانهای رژیم صهیونیستی مداوا میشدن. و هدف اختلاف انداختن بین مسلمانها بود نه فقط شیعه و سنی بلکه جنگ بین همه مسلمانها و دیدیم که بسیاری از قربانیان داعش از اهل سنت بودن. تمام آنچه عبدالحمید انجام میده داعشی/صهیونیستی هست. او پادو آلسعود،آمریکا و صهیونیستهاست. قبل از حمله بعدی داعش جلوش رو بگیرید.
  • علی IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    3 1
    این روزها اسم عبدالحمید رو زیاد میشه شنید...گنده کردن این یارو بیشتر از این واقعا صلاح نیست
  • یزدان IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    1 4
    یه نظر سنجی بزار ببین استاد عبدالحمید راست میگه یا شماها
  • IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    5 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس