کد خبر 1460057
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۷

چک‌لیست وسایل لازم برای سفر به کویر

اگر از زندگی کردن در شهر خسته شده‌اید، صدای رفت و آمد ماشین‌ها و سروصدای داخل شهر خیلی وقت است که روی اعصابتان است، آلودگی هوا نفس کشیدن را برایتان سخت‌تر کرده است و می‌خواهید کمی از این فضا فاصله بگیرید، تور کویرگردی بهترین گزینه برای شما است. با سفر کردن به کویر می‌توانید چند روزی را در آرامش و سکوت طبیعت بگذرانید. برای تجربه یک سفر لذت‌بخش در دل کویر لازم است که وسایل ضروری کویر نوردی را همراه داشته باشید. در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا با لوازم ضروری سفر به کویر آشنا شوید.

لباس مناسب

برای سفر به کویر بهتر است از لباسی استفاده کنید که تمام بدن شما را بپوشاند. در غیر این‌صورت، بعد از سفرتان دچار آفتاب‌سوختگی می‌شوید. سعی کنید از یک پارچه خنک یا شال یا روسری برای پوشاندن گردن خود استفاده کنید. پوشیدن شلوار بلند به‌همراه کفش ساق دار به شما کمک می‌کند که در طول سفر در طبیعت از پای خود در برابر خراشیدگی یا نیش حشرات محافظت کنید.

حتی اگر تابستان با بلیط پرواز به کویر می‌روید، لباس گرم نیز با خود ببرید. چرا که شب‌های کویر سرد است.

چک‌لیست وسایل لازم برای سفر به کویر

کفش مناسب

اگر می‌خواهید حرفه‌ای و اصولی کویرنوردی کنید، می‌توانید از کفش‌های ساق دار کوهنوردی یا طبیعت‌گردی استفاده کنید. اما اگر می‌خواهید راحت‌تر باشید، می‌توانید از کتانی نیز برای این سفر خود بهره بگیرید. همچنین می‌توانید از صندل‌های مخصوص پیاده‌روی در کویر استفاده کنید تا به‌راحتی در شن‌زارهای کویر قدم بگذارید.

وسایل بهداشتی شخصی

در سفرهای طبیعت‌گردی لازم است که وسایلی را برای رعایت بهداشت شخصی همراه خود داشته باشید. از جمله این وسایل می‌توان به نخ دندان، مسواک، خمیردندان، دستمال مرطوب و محلول بوگیر اشاره کرد.

اگر قصد دارید با بلیط چارتر سفرمارکت سفر چندروزه‌ای را در کویر تجربه کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که حداقل یک شب را در یکی از اقامتگاه‌های بومگردی اطراف بروید تا بتوانید به‌راحتی حمام کنید.

درصورتی‌که می‌خواهید در دل کویر حمام کنید، می‌توانید از دوش خورشیدی استفاده کنید. این وسیله جدید و جالب به شما کمک می‌کند تا در دل کویر نیز دوش بگیرید. دوش خورشیدی از یک کیسه‌ی سیاه‌رنگ تقریباً بزرگ تشکیل می‌شود. درون آن را باید پر از آب کنید و اجازه دهید آب آن گرم شود. سپس شیر آن را باز کنید و از آب آن برای دوش گرفتن استفاده کنید. این دوش را باید در ارتفاعی بالاتر از قد خود قرار دهید.

کوله‌پشتی مناسب

یکی از مهم‌ترین وسایل سفر به کویر کوله‌پشتی است. کوله‌پشتی مناسب، نه آن‌قدر بزرگ است که حمل آن برایتان سخت شود و نه آن‌قدر کوچک که نتوانید لوازم ضروری سفرتان را در آن جای دهید. متناسب با تعداد روزهای سفر و وسایلی که لازم است همراه خود ببرید، اندازه کوله خود را مشخص کنید.

برای سفرهای کویر نوردی باید به‌دنبال کوله‌ای بگردید که دارای جایگاهی برای محفظه آب باشد. به این محفظه اصطلاحاً کمل گفته می‌شود.

آب

یکی از مهم‌ترین وسایل برای سفر به کویر آب است. آب را می‌توانید به شیوه‌های مختلفی در سفرتان حمل کنید. می‌توانید یک کلمن به‌همراه چندین قطعه یخ را درون وسیله حمل‌ونقل خود قرار دهید تا در صورت لزوم از آن استفاده کنید. می‌توانید چندین گالن آب را برای مصارف بهداشتی یا شست‌وشوی ظروف خود به کویر ببرید. همچنین می‌توانید یک کمل بگ بخرید و آن را پیوسته پر از آب کنید و در داخل کوله کوهنوردی خود قرار دهید تا بدون آن‌که کوله خود را درآورید، تنها با استفاده از یک شلنگ باریک، در زمان پیاده‌روی در کویر آب بنوشید.

عینک، کلاه و کرم ضدآفتاب

یکی از مهم‌ترین وسایلی که باید در هنگام سفر به دل کویر همراه داشته باشید، عینک، کلاه آفتابی و کرم ضدآفتاب است. بدون این وسایل پوست بدنتان دچار آفتاب‌سوختگی خواهد شد. بعد از مدتی از شروع سفر، از سوزش ناشی از آفتاب‌سوختگی رنج خواهید برد. علاوه‌بر این وسایل، می‌توانید از دستمال گردن نیز استفاده کنید. این دستمال را می‌توانید در گردنتان قرار دهید تا از این ناحیه از بدنتان در برابر تابش نور خورشید محافظت کنید. همان‌طور که در بخش لباس‌های مناسب کویرنوردی اشاره کردیم، برای آن که دچار آفتاب‌سوختگی نشوید، بهتر است که از لباسی استفاده کنید که تمام بخش‌های بدنتان را می‌پوشاند.

سایبان

درصورتی‌که گروهی سفر می‌کنید، می‌توانید از یک سایه‌بان بزرگ پایه‌دار، برای اتراق کردن استفاده کنید. این سایبان به شما کمک می‌کند تا در زمان‌هایی که قصد خوردن غذا را دارید یا می‌خواهید در طول روز یک‌جا اتراق کنید، زیر تابش مستقیم نور خورشید قرار نگیرید.

چادر مناسب کویر

یکی از مهم‌ترین وسایل طبیعت‌گردی و کویرگردی چادر است. در هنگام انتخاب چادر برای سفرهای کویری باید به دو نکته دقت کنید. نکته اول این است که چادر شما باید بتواند تا حد ممکن در برابر اشعه سوزان خورشید از شما مراقبت کند تا بتوانید در طول روز نیز به داخل چادر بروید. همچنین چادری رو انتخاب کنید که دریچه‌هایی یا پنجره‌هایی داشته باشد تا باد به‌راحتی به داخل چادر جریان پیدا کند و در نتیجه از گرمای داخل چادر کاسته شود.

جعبه کمک‌های اولیه

یکی از مهم‌ترین وسایل سفر به کویر جعبه کمک‌های اولیه است. جعبه کمک‌های اولیه را می‌توانید از داروخانه‌ها یا مغازه‌های فروش لوازم سفر و کمپینگ تهیه کنید. اگر در طول سفر، اتفاقی برای شما یا هم‌سفرانتان پیش بیاید که نیاز باشد بخشی از بدنتان را پانسمان یا بانداژ کنید، آن‌وقت است که به اهمیت جعبه کمک‌های اولیه برای سفر به کویر پی خواهید برد.

اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید، حتماً داروهای شخصی خود را به همراه داشته باشید. همچنین می‌توانید استامینوفن یا قرص سرماخوردگی را نیز همراه خود داشته باشید تا اگر احساس سردرد یا سرماخوردگی کردید از آن استفاده کنید.

کیسه‌خواب و زیرانداز آن

در سفرهای کویری شما باید در چادر استراحت کنید. یکی از مهم‌ترین وسایل برای استراحت مناسب در داخل چادر، کیسه‌خواب و زیرانداز آن است. می‌توانید از بالشت‌های مسافرتی یا بالشت‌های بادی که امکان باد کردن آن وجود دارد، نیز در سفر کویری خود استفاده کنید تا بتوانید خواب راحتی را در کویر داشته باشید.

چک‌لیست وسایل لازم برای سفر به کویر

هد لامپ

با تاریک شدن هوا شما نیاز به چراغ‌قوه خواهید داشت. اما یکی از وسایل جذاب و مفیدی که می‌تواند جایگزین چراغ‌قوه باشد، هد لامپ است. هد لامپ را می‌توان بر روی پیشانی قرار داد تا در شب، به‌راحتی به هرکجا که می‌خواهید قدم بگذارید.

ظروف غذاخوری

اگر به فروشگاه‌های لوازم سفر و طبیعت‌گردی مراجعه کنید، می‌توانید ظروف غذاخوری مناسب سفر را خریداری کنید. ظروف مناسب سفر وزن و اندازه کوچک‌تری دارند و به راحتی در کوله‌پشتی جا می‌شوند؛ بدون آن‌که جای وسایل دیگر را بگیرند. این وسایل شامل قاشق، چنگال، قابلمه، ماهیتابه است. از دیگر وسایل این‌چنینی می‌توان به فلاسک چای و لیوان اشاره کرد. همچنین می‌توانید سر شعله و کپسول گاز را نیز در این سفر همراه داشته باشید تا برای درست کردن غذا در طول سفر از آن‌ها استفاده کنید.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس