تکرار ادعای دیپلماسی آمریکا در قبال ایران/مالی:آماده تداوم مذاکرات غیرمستقیم با ایران هستیم

رابرت مالی ادعای دیپلماسی در قبال ایران را تکرار و گفت که واشنگتن آماده تداوم مذاکرات غیر مستقیم با ایران است.

به گزارش مشرق، «رابرت مالی» این ادعا را در گفت‌وگو با برنامه هارد تاک شبکه بی‌بی‌سی مطرح کرد و مدعی شد: «دیپلماسی هرگز به پایان نمی‌رسد حتی در شرایطی که ما سرگرم اقدامات دیگر هستیم شامل تحریم، اعمال فشار، مقابله با اقدامات ایران در منطقه و بسیج کردن جامعه جهانی. مذاکرات غیرمستقیمی را با ایران داشتیم و علنا اعلام کردیم که آماده‌ایم مذاکرات غیرمستقیم را ادامه دهیم. اما در عین حال برای توقف اقدامات خشونت آمیز ایران و یا محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران تردید نخواهیم کرد. بنابراین موضوع بر سر دیپلماسی یا سایر گزینه‌ها نیست؛ موضوعات با همدیگر پیگیری می‌شوند.»

وی اعتراف کرد: «دو سال پیش که ما (دمکرات‌ها) روی کار آمدیم به دلیل تصمیم نسنجیده دولت قبل برای خروج از توافقی که کار می‌کرد شرایط خطرناکی را تحویل گرفتیم»

نماینده آمریکا که ریاست هیات این کشور در مذاکرات برای ازسرگیری اجرای برجام را برعهده دارد در پاسخ به سووالی درباره وضعیت اجرای توافق هسته‌ای و دورنمای رسیدن به توافق در وین گفت: می‌دانم که می‌خواهید بدانید امروز در چه مرحله‌ای قرار داریم و منصفانه است که بگویم اوضاع بهتر نشده است. اما فکر می کنم مهم است بدانیم چرا در این نقطه هستیم.

وی با اشاره به پیشرفت‌های ایران در حوزه علوم هسته‌ای مدعی شد: «ما امروز خیلی بیشتر از دوران ریاست جمهوری ترامپ با اروپا متحد شده ایم و اتحاد با شرکای اروپایی و دیگران ما را در موقعیت بسیار قوی تری برای مقابله با ایران قرار داده است. بنابراین اوضاع بدتر شده است، ایران برنامه هسته‌ای خود را به گونه‌ای توسعه داده است که بسیار خطرناک است، اما ما متحدتر هستیم و موضع قوی‌تری برای مقابله با ایران داریم.»

مالی در پاسخ به سووالی دیگری مبنی براینکه آیا از نظر او برجام مُرده است این طور پاسخ داد که کار او نوشتن متن ترحیم نیست و تمایلی ندارد که مرده یا زنده بودن برجام را اعلام کند. وی بدون اشاره به فقدان اراده در کاخ سفید برای بازگشت به برجام ادعا کرد: «ایران چندین فرصت را برای پایان دادن به این بحران از بین برد؛ تا ما به برجام و آن ها هم اجرای به تعهداتشان بازگردند. آن ها بودند که به این (فرصت) پشت کردند. بنابراین شما می‌توانید به نتیجه دلخواه خود برسید اما اعلام کردیم که آماده‌ایم به گفت‌وگوها با ایران ادامه دهیم تا به یک نتیجه دیپلماتیک برسیم»

مجری برنامه به کلیپ جنجالی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا اشاره که برجام را مرده اعلام کرد و گفته بود ماجرای آن طولانی است. مالی در این باره گفت: به نظر من نکته مهم این است که شانس واقعی برای احیای برجام وجود داشت، آن‌ها به این فرصت پشت کردند. ما هم طوری رفتار نمی‌کنیم که انگار اتفاقی نیفتاده است. اما نتیجه دیپلماتیک هرچه باشد ما آماده پیگیری آن هستیم و باید ببینیم آیا می‌توانیم به نتیجه برسیم.

نماینده آمریکا در پاسخ به سووالی مبنی بر اینکه که ایران از نظر او تا چه اندازه به ساخت سلاح هسته‌ای نزدیک است عنوان کرد که موضوع غنی سازی اورانیوم از تولید بمب هسته‌ای مجزاست. وی ادعا کرد: «آن ها برنامه تولید سلاح هسته‌ای خود را از ازسر نگرفته‌اند. اگر این اقدام صورت گیرد شرایط تغییر خواهد کرد اما به این مرحله چندان نزدیک نیستیم چراکه (ساخت بمب هسته‌ای) به تلاش‌های طولانی‌تری نیاز دارد. با این حال ما با این مقدار که آن‌ها (به تولید سلاح هسته‌ای) نردیک هستند راحت نیستیم. به همین خاطر مسیر دیپلماتیک را در پیش گرفته‌ایم و همانطور که بایدن گفت اگر این راه به نتیجه نرسد تمام گزینه‌ها روی میز خواهد بود.»

مالی مدعی شد که تمایلی ندارد تا توانمندی ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای را دستکم بگیرد و تکرار کرد که اگر مسیر دیپلماتیک به شکست منجر شود، آمریکا سایر گزینه‌ها را بررسی خواهد کرد. وی با این حال پیشرفت‌های هسته ای ایران از جمله غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم را «نگران کننده» خواند و آن‌ را عاملی برای تهدید جامعه جهانی توصیف کرد.

مجری برنامه در ادامه پیرامون تبعات روی کار آمدن بنیامین نتانیاهو در قدرت و دورنمای حصول توافق وین پرسید. مالی مدعی شد که تجربه گذشته نشان داده است که فشار توام با تلاش‌های دیپلماتیک منجر به توافق سال ۲۰۱۵ شد. «بنابراین من نمی‌خواهم این واقعیت را نادیده بگیرم که این روش (دیپلماسی) ممکن است دوباره کار کند»

هنگامی که مجری دوباره به اظهارات ادعایی بایدن درباره مردن برجام اشاره کرد، نماینده آمریکا گفت: «من باید در اینجا یک نکته را روشن کنم. او مطلبی را مطرح کرده است اما هرگز نگفت که دیپلماسی و احتمال تفاهم با ایران مرده است، بلکه ما درست مخالف آن را بارها بیان کرده‌ایم. ما می‌توانیم با کلمات درباره اینکه دقیقا چه چیزی مرده یا نمرده است بازی کنیم؛ اما من از طرف رئیس جمهوری انتخاب شده‌ام تا نتیجه دیپلماتیک را پیگیری کنم و این کاری است که هم زمان با سایر اقدامات (در کاخ سفید)، من انجام می‌دهم.»

وی در همین پیوند تصریح کرد: اقدام نظامی نخستین گزینه آمریکا نیست. این گزینه دشوار و خطرناکی است و رئیس جمهوری آمریکا تنها در صورت لزوم به ان متوسل خواهد شد.

مالی درباره نتانیاهو و رژیم صهیونیستی هم گفت: «اسرائیل منافع خود را پیگیری می‌کند و دیدگاه خودش را درباره ایران دارد. ما همیشه درباره تاکتیک‌ها اتفاق نظر نداریم و به نظرم درباره اهداف با یکدیگر موافق هستیم؛ که اطمینان حاصل شود ایران به سلاح هسته‌ای دستت پیدا نمی‌کند.»

در ادامه این گفت‌وگو مجری به رزمایش اخیر مشترک میان آمریکا و رژیم صهیونیستی اشاره کرد و پرسید که آیا این اقدام برای ارسال پیام به تهران است که دو طرف درحال برنامه ریزی اقدام نظامی علیه ایران هستند» مالی گفت: «نه. این رزمایش طراحی شده که نشان دهد ما از حمایت اسرائیل برخوردار هستیم و دو طرف می‌توانند برای دفاع از منافع مشترک با هم کار کنند. همین انعکاس دهنده این واقعیت است که فارغ از آنچه در اوکراین، روسیه و اروپا رخ می‌دهد می‌توانیم کارهای دیگری را صورت دهیم، قوای نظامی خود را بسیج کنیم تا از منافع خود دفاع کنیم. بنابراین این نشان‌دهنده اتحاد ما با اسرائیل است و ظرفیت ما که می‌توانیم بیش از یک کار به طور هم زمان انجام دهیم.»

او همچنین گفت به‌عنوان نماینده آمریکا در امور ایران، پیام‌هایی را که از دولت جدید تل‌آویو درباره ایران شنیده با دولت‌های قبل تفاوتی ندارد. مالی گفت که دیدگاه‌های دو طرف درباره ایران مشابه است اما مقاطعی وجود دارد که نظرات بایکدیگر فرق می‌کنند.

ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ این توافق از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفت.

دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ محکوم کرد اما تاکنون دربرابر هرگونه اقدام معتبر برای جبران رفتار نادرست گذشته کوتاهی کرده است.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق مد نظر ایران، سندی است که تحریم‌ها به صورت حداکثری رفع و منطقه‌ هم از اجرای آن بهره‌مند شود.

دولت دموکرات بایدن سیاست های فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ را در پیش گرفته و به بهانه حقوق بشری در حمایت از ناآرامی ها در ایران تاکنون تحریم هایی را همگام با متحدان غربی خود اعمال کرده و اگرچه نقش خود را در حوادث اخیر ایران منکر شده و مدعی است در پی تغییر رژیم نیست، اما از آغاز ناآرامی ها در ایران از هیچ اقدامی فروگذار نکرده و به صراحت اعلام کرده است که به جای تمرکز بر مذاکره و رویکرد دیپلماسی که همواره شعار آن را سرداده ، بر ناآرامی های ایران متمرکز است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 15
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سید IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
    16 2
    چی شد؟! تمرکزشان را می گویم!! می گفتند که تمرکزشان بر موضوع هسته ای و مذاکرات نیست! زاییدند!!!!؟؟؟
  • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
    13 2
    مذاکره الویت بایدن نبود حالا چی شده درخواست گفتگوی غیر مستقیم ویا مستقیم میدهید
  • مهدی IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
    10 2
    دارم از تنگی اقتصادی ناله می کنم ولی اگر به سلاح هسته ایران دست یابد حاضریم بخاطر نسل آینده از کمبود ناله نکنم ولی سلاح هسته بسازیم
    • IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
      0 0
      یا اتم بسازید یا توافق کنید
    • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
      0 0
      احسنت آقا مهدی، بنده و خیلی از دوستان و آشنایان هم همین نظرو داریم!!
    • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
      1 0
      هزاران موشک نقطه زن وصدها شهرموشکی داریم اونقدر هست که ازاستکبارچیزی نذاره
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۰
    0 0
    امریکایی ها کارشون درسته الانم امریکا به برجام نیاز نداره و فهمیده دولت ایران هوش بالایی نداره امیر عبدالهایان چیزی از سیاست نمیدونه امریکا داره با ایران بازی میکنه امریکا ایران رو محاصره کرده با این حرکات داره نشون میده به دنیا که ایران دنبال مسئله حل برجام نیست اتفاقا درست میگه همه میدونن رئیسی اصلا دنبال برجام نبود و مذاکره میکرد تا وقت تلف بشه و همچنین این رو به مردم ایرانم نشون داره میده
  • IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    0 0
    بدوید برید مذاکره کنید؟شماکه بافرستادن واسطه التماس برای مذاکره میکردید .ولی بدونید تحت هیچ شرایطی این بار دلار خبری نیست
  • IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    1 0
    بدوید برید مذاکره کنید؟شماکه بافرستادن واسطه التماس برای مذاکره میکردید .ولی بدونید تحت هیچ شرایطی این بار دلار خبری نیست
  • IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    1 0
    حرفی هم مگه مونده لعنتی.
  • ش. AE ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    1 0
    خیلی غلط کردی تو با همه ایل و طایفه تون
  • IR ۰۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    0 0
    برو جوجو برو‌با نازنین زاغری مذاکره کن تا بزودی نور قارچ اتمی چشماتو کور کنه
  • علی IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    0 0
    سیاست چماق و هویج یک سیاست دائمی امریکا علیه ایران و سایر کشورهای مستقل میباشد
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    0 0
    مذاکره که بد بود
  • علی افصحی IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    4 2
    امام خامنه‌ای با اعلام شرایط رهبری برای ادامه مذاکرات برجام در دوره دولت فاسد و واداده روحانی جهانگیری، و به دنبال آن مصوبه راهبردی مجلس چنان صربه ای به مجموعه بایدن گیج زده که دیگر به هذیان گویی افتاده اند.مالی می گوید هم به آشوب دامن می زنند هم به خرابکاری ، هم به تهاجم علیه تاسیسات صنعتی ، هم به مذاکرات و دیپلماسی ! بسیار خب این کار شیطان بزرگ آمریکا ست که خیلی پوست کنده می گوید همینی که هست! اما رابرت مالی نماینده شیطان خطای وحشتناکی که دارد این است که طرف مقابلش نه دیپلمات خنگی مثل خودش بلکه، یک رهبر فرزانه و فقیهی قرار دارد که فرموده «من یک دیپلمات نیستم من انقلابی ام» و همین پاشنه آشیل همه تقلاهای رقت انگیز شیطان بزرگ آمریکا و نماینده اش «مالی» است که نه خودش می فهمد چه می خواهد و نه رئیس گیجش بایدن! این که همه چیز از جمله ضعف ایران اسلامی را بخواهند که تلاش بی فرجامی می کنند. این که هم تهدید و هم مذاکره و هم اتحاد با اروپا برای فشار بر ایران اسلامی را بخواهند این، دورانش گذشته است باور نمی کنند همین مشی را ادامه دهند! این که زمانی فشار با مذاکره کار کرد دلیل بر قانون شدن آن نمی شود که رابرت مالی به دستور بایدن گیج همچنان به چماق و هویج رو بیاورد . همان طور که امام خامنه‌ای فرمود ه شرایط عوض شده ،ایران اسلامی ، ایران یک سال پیش نیست نه حتی ایران پنج سال پیش که اصلا نیست باور ندارند به خباثت خود ادامه دهند به فرموده امام خامنه‌ای خباثتشان فقط روند رو به رشد بی وقفه ایران اسلامی را کمی کند می کند و الا ایران اسلامی اراده کرده سرآمد علم و فناوری که شاخص اش پیشرفت در دانش ، پژوهش و فناوری هسته ای است،باشد.با این که جریان داخلی غرب وحشی توان درک این مسائل را نداشته و دانش و فناوری هسته ای را به قول رهبری عزیز همانند نفت که قاجاریان می گفتند چیز سیاه و کثیف و بد بویی است! دنباله های عرب وحشی هم چنین تلقی ای از فناوری و دانش هسته ای دارند. در این بین این منویات امام خامنه‌ای است که اجرایی می شود.منویاتی که با تکیه بر مبانی تشیع انقلابی و بر اصل« العلم سلطان»که فرموده پیامبر بزرگوار است یعنی «آقایی نتیجه دانش جویی در فراتر از قله هاست؛ بوده و ایران اسلامی عزیز را به قله های علم و فناوری پیش برده و از مرزهای آن نیز خواهد گذراند. سلامتی و طول عمر امام خامنه‌ای صلوات.
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    0 0
    انجام تعهدات نیازی به مذاکره ندارد.
  • FR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    1 0
    از شیطان بزرگ مثل امریکا فقط بر می اید که رسما بگوید ما به شکل های مختلف دشمنی می‌کنیم تا شمارا نابود کنیم در عین حال به دیپلماسی هم ادامه میدهیم ! تازه برجام که حاضر آماده بود بقول خودتان ترامپ از آن خارج شد حال اگر بایدن میخواست وارد شود بهمان شکل یک امضا میخواست دیگه مذاکره برای چی بود دولت در ایران هم که دولت برجام بود …
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    0 0
    اروپاییها بر سر هستی تان با شما مذاکره می کنند شما برای چه بر سر این مرده متعفن مذاکره می کنید واقعا سیاست یعنی پدرسوختگی!
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    0 0
    این دانه پاشی برای صید پرنده است //. اماده مذاکره مستقیم دولت و طرح خواسته های فوق برجامی
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    1 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس