پزشکانی که کارتخوان اجاره می کنند/ ماجرای ۱۴ میلیارد فرار مالیاتی

معدود پزشکانی هستند که همچنان در مطب خود از کارتخوان استفاده نمی‌کنند و بیمار را مجبور می کنند از عابر بانک استفاده کند و یا شماره کارت همسرشان را می دهند تا از پرداخت مالیات، فرار کنند.

به گزارش مشرق، گلایه‌های برخی از شهروندان از برخی پزشکان و دندانپزشکان و…، هر روز بیشتر می‌شود. آنها از اینکه مجبور می‌شوند برای پرداخت هزینه درمان، از مطب خارج شوند و سراغ عابر بانک بروند و یا اینکه از طریق سامانه‌های اینترنتی، هزینه را انتقال یدهند؛ به شدت شاکی هستند.

در همین حال، مسئولان سازمان نظام پزشکی به عنوان مدافع حقوق بیمار و پزشک، مدعی است که به هر گونه شکایت در این راستا، رسیدگی می‌کند.

اما، سوالی که مطرح می‌شود، این است که مگر چند درصد بیماران در مراجعه به مطب پزشک؛ اگر با چنین صحنه‌ای مواجه شدند؛ حاضر می‌شوند موضوع را پیگیری کنند. قطعاً، خیلی از مردم و بیماران، حال و حوصله ندارند.

محمدعلی محسنی بندپی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در مورد فرار مالیاتی آن دسته از پزشکان که از دستگاه کارتخوان استفاده نمی‌کنند، گفت: سازمان امور مالیاتی سامانه‌ای راه اندازی کرده است که فرار مالیاتی را چک می‌کند، اگر تراکنش‌های مالیاتی از نظم خاصی پیروی کنند، نشان دهنده این مطلب است که پرداخت مالیات به درستی انجام می‌پذیرد برای اینکه این مهم به بهترین شکل انجام شود، نیازمند سخت افزارهایی هم هستیم.

وی در مورد استقبال مردم از سامانه طراحی شده برای فرار مالیاتی، افزود: استقبال مردم از سامانه سوت زنی منجر شد تا اطلاعات مطب پزشکانی که از ارائه کارتخوان خودداری می‌کنند، ثبت شود.

محسنی بندپی خاطرنشان کرد: بر مبنای گزارش‌های مردمی در سامانه سوت زنی از شروع سال تاکنون بیش از ۱۵ هزار گزارش مردمی به سازمان امور مالیاتی کشور واصل شده و سهم گزارش‌های موضوع پزشکان فاقد کارتخوان بیش از ۵۰ درصد از گزارش‌ها است.

محسنی بندپی گفت: بی تردید این نظارت‌ها در راستای استیفای حقوق مردم و دریافت مالیات عادلانه است، بسیاری از کارمندان و کارگران پیش از اینکه حقوق دریافت کنند مالیات از حقوق آنها کسر می‌شود این در شرایطی است که بسیاری از تجار و پزشکان و حتی وکلا از پرداخت مالیات امتناع می‌کنند.

در همین حال، وحید عزیزی مدیرکل مبارزه با فرارهای مالیاتی، گفت: ما می‌توانیم بر اساس ماده ۱۸۱ قانون مالیات‌های مستقیم، سراغ کسانی برویم که کتمان درآمد کنند.

وی افزود: این ماده قانونی، یکی از ابزارهای سفت و سخت برای جلوگیری از فرارهای بزرگ مالیاتی است. به طوری که بعضی کلینیک‌ها را در تهران به همین شکل رصد کردیم و متوجه شدیم مالیات‌های چند صد میلیونی که داده‌اند، پس از بررسی؛ به ۱۴ میلیارد تومان رسید.

عزیزی همچنین به استفاده از کارتخوان مشاغل معاف از مالیات در برخی مطب‌ها اشاره کرد و گفت: متأسفانه برخی پزشکان به این شکل، از پرداخت مالیات بر درآمد واقعی؛ فرار می‌کنند.

جامعه پزشکی همواره با تعرفه‌های مصوب شورای عالی بیمه سلامت، کنار آمده و پذیرفته که با همین تعرفه‌های غیر واقعی، بیماران را ویزیت کند. اما، معدود پزشکانی هم هستند که به رغم درآمدهای بالایی که دارند و اصولاً جزو آن دسته از پزشکانی هستند که در مطب خود کارهای درمانی را انجام می‌دهند؛ ولی حاضر نمی‌شوند از کارتخوان استفاده کنند.

تخلف در هر صنف و حرفه‌ای وجود دارد و فقط شامل جامعه پزشکی نمی‌شود؛ اما جایگاه پزشکی در جامعه ما به گونه‌ای است چنین تخلفاتی را بر نمی تابد. لذا، سازمان نظام پزشکی، به عنوان مدافع حقوق بیمار و پزشک؛ می‌بایست بیش از پیش، از ابزارهایی که در اختیار دارد، برای ارتقای جایگاه پزشکی، استفاده کند و اجازه ندهد معدود پزشکان متخلف، چهره جامعه پزشکی را خدشه دار کنند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • کامی IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    3 0
    این همه درامد داری زورت میاد مالیات بدی طمع کار
    • IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
      1 0
      در بندرعباس خانم دکتر س. ک پزشک متخصص زنان و زایمان بیمارانش رو رها کرده و از الان تا نیمه دوم فروردین رفته فرانسه برای تفریح. مگه اینها چقدر درآمد دارن؟
    • IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
      1 0
      نفر دوم : حالا چون یه دکتری مریصش،یه بار اومده صد تمن داده و دکتر دیدتش ، دیگه خانم دکتر باید تا توی خونه تک تک مریصها بهشون سر بزنه ‌ و مراقبشون باشه ؟ اینکه کسی سفر کنه هم ربطی به کسی نداره که با چه پولی و چطور و برای چی و کجا رفته . خیلی پر رو شدین دیگه .
    • IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
      1 0
      متخصص زنان یا هر دکتر دیگه ، مگه پرستار سر خونه بچه ها یا خودتونه که باید از شما یا مریصهاش قبل رفتن اجازه بگیره ؟
  • تیمسار IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    1 1
    معدود پزشکان؟ هشتاد درصد پزشکان کارتخوان ندارن
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    1 0
    من اهواز زندگی میکنم مادر من برای لیزر درمانی به مطب دکتر امیر فخرعطار میره که توی کیانپارس هستش این دکتر برای ویزیت هاش از کارتخوان استفاده میکنه ولی برای لیزر درمانی میگه باید هزینه اش رو با موبایل به کارتش واریز کنید خیلی هم گرون میگیره جلسه ای حدودا 200 الی 300 تومان میگیره که متاسفانه بیمه تکمیلی ها هم هزینه اش رو قبول نمی کنند
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    2 0
    این پزشکان را بخاطر فرار مالیاتی 1- ممنوع الخروج کنید 2- انها را ممنوع المعامله کنید و اجازه فروش اموال انها را بگیرید 3- سهام این پزشکان را در بیمارستان های خصوصی را مصادره کنید . یا طبق قانون امریکا و انگلیس انها را مجازات کنید جان و ناموس این بی معرفت ها پول است. بهترین جریمه گرفتن پول انهاست
  • سید محمد IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    1 0
    یکی ودتا هستند گزارش بدهند از کار وزندگی بگذرنند تا گزارس دهند فوانین بازدارنده باشند که مثل بمب صدا کند اخه بابچه بازی کاردرست نمی شود زیر میزی وفرار مالیات مردم معطل کردن کار تو مسول است
    • IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
      0 1
      کلاس اولی ، فرار مالیاتی دیگه رخ نمیده ، در مقاله گفته که حسابهای بانکیشون رصد میشه ، جدای از کارتخوان . اگر از یکی دو سال سال گدشته به بعد ، اداره دارایی گفت فرار مالیاتی قابل توجهی در جامعه پزشکی رخ داده ، مشکل از خود داراییه چون ابزار و قوانینش رو در دست دارد و دارد بکار میبرد ‌
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    1 0
    خودت میگی ، معدود . اخه برای معدود ، میان این مقاله ها و صحبتها رو پیش میکشن ؟
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    0 2
    ویزیتی که مساوی قیمت یه سطل ماست هست ،اخه کارتخوان نکشیدن داره ؟
    • سعید IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
      1 1
      خودت فهمیدی چی نوشتی بیسواد نه منظورت مشخصه نه معلومه داری از کی انتقاد میکنی
    • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
      0 0
      اخه چندرغاز ویزیت ، ارزش کارتخوان نکشیدن داره ؟ مگه ماشین‌ یا طلا معامله میکنن که مالیاتش سر به فلک بکشه . سعید جان متوجه شدی ؟ دوبار با دید بیطرفانه بخونش متوجه میشی . چون فرصت نداشتم جمله خیلی سنگین شد ولی با چندبار خوندن ، احتمالا میشد که متوجه بشی . کسی از مالیات فرار میکنه که معامله بزرگ انجام میده و‌اگر قرار باشه مالیات ازش بگیرن زیاد میشه . نمیدونم دیگه چیطور توصیح بدم 😅
  • رضا IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    2 0
    متاسفانه دولت هیچ نظارتی بر در آمدهای پزشکان و رادیولوژی ها و مراکز پزشکی هسته ای ندارد. پزشکان با اجاره ده ها کارت بانکی از دادن مالیات فرار می کنند. چرا باید کارگران و کارمندان و کسبه خرد مالیات بدهند اما پزشکانی که در آمد نجومی دارند، مالیات ندهند. آقای دولت کجایی؟
    • IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
      0 2
      رضا ، چرا چرت میگی ؟ در مقاله گفته که حسابهای خودشون و بستگانشون رصد میشه . کارتخوان از یک ملیون نفر هم بگیره ،باز هم اون صاب کارتها میخوان پول رو به حساب دکتر بریرن یا نه ؟ همون پوقع دارایی متوجه ورود حجم جدید پول شده . در یک جامعه ، ایکیو پایین بقبه ، دردسره برای باهوشها .
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    0 1
    "جامعه پزشکی همواره با تعرفه‌های مصوب شورای عالی بیمه سلامت، کنار آمده و پذیرفته که با همین تعرفه‌های غیر واقعی، بیماران را ویزیت کند". آره کنار اومدیم ولی به همون اندازه ویزیت هم‌ کار میکنیم . کارتخوان‌هم داریم .‌ دیگه خود دانید و سیستم درمانتان .
  • آستارا IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    0 1
    از پزشکان بدتر املاکیها هستند با یک معامله 5 میلیون به جیب میزنند اونم با کارتخوانهایی که میوه و سبزی و بقالیه مشخص نیست از کجا میارن کسی هم رسیدگی نمیکنه نمونش املاکیهای سطح شهر آستارا
    • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
      0 1
      آستارا ،، ۵ ملیون چی ؟ ریال ، دلار ، تمن یورو ؟؟!! چون پزشکها که مشخصه متخصصش در مطب یک ملیون ریاله ، قیمت یک دو تا پفک ، به نطرت خیلی زیاده ؟
  • IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    0 1
    اللن همه مشاغل همین شدن املاکی داروخانه لباس فروش طلافروش و... همه کارت به کارت میکنن هیچیکی دیگه زیر بار مالیات کارتخوان نمیره
  • سپهر IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    1 0
    من اکثراااا دکتر رفتم چیزی به اسم دستگاه پز ندیدم فقط پول نقد
    • IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
      0 0
      مقاله که نطر کارشناسها و بازرسان اداره دارایی هست ، میگه معدود ، مگه شما کشور دیگه رفته باشی .
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    0 0
    صحبت فرار مالیاتی دیگه منتفیه . این مقاله فوقش این رو باید میگفت و میگه از پزشکان محترم ، خواهش میکنیم بیماران را سرگردون خیابون برای پول نقد نکنن چون تاثیری در محاسبه مالیاتی شما نداره . واقعیت فعلی اینه . ابزار و قوانینی که دولت در دست داره نه تنها برای پزشکان بلکه برای تک تک افراد جامعه قابل اجرا هست . پس اینکه گاهی اسم صنفی را می اورند فقط شانتاژ تبلیقاتی هست . اداره دارایی ورود و خروج پول به تک تک افراد ایرانی رو در اختیار داره . فکر نکنم دو سه هفته بیشتر وقت بخواد که اداره دارایی اسم ادمها یا شرکتهایی رو بزاره روی میز ریسش که اینها ورودی پول به حسابهاشون از افراد عیر رده اولشون بیشتر از اطاهر مالیاتیشون بوده ‌ . الان در قرن ۲۱ هستیم ، دوران چرتکه و دفتر و دستک گدشته ، با یک کلیک میفهمن روزی چند لقمه نون میخوری ،این مالیات که چیزی نیست .
  • حسن IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    0 0
    این طرح اداره دارایی نه تنها پزشکان را ار استفاده کارت خوان بی زار کرده بلکه اکثر فروشنده ها وغیره که در امد با کارت خوان داشته اند کارت خوان را کنار گذاشته وبه نحوی دور زنی می کنند تنها در صد کوچکی از بازاریان استفاده از کارت خوان دارند اینکار مردم را خود بخود خلافکار بار می اورند مثل دیگر کارها که نتیجه ان روز بروز می بینیم . صداقت بی صداقت /
  • IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    1 0
    پزشکان زنان به خانم ها توصیه به عمل سزارین میکنند و 7 میلیون هم از خانم های باردار میگیرند و تازه برای دوستان خودشون هم کار تراشی میکنند و بیماررو می فرستند از دکتر پزشک قانونی و روانپزشک مورد نظر خودشون ویزیت و نامه بیارن.
    • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
      0 1
      تقریبن همه خانمها به دلایلی دوست دارن که سزارین بشوند و اتفاقن پزشک خودشان را تحت فشار میگدارند که راهی برای کسب مجوز سزارین پیدا کنن که با اون مجوز ، هزینه سزارین شامل بیمه بشود .‌ الان به مثل قبل ،پزشکان و بیماران دستشان برای انتخاب سزارین باز نیست و نامه پزشک یا کمسیون پزشکی برای لزوم سزارین باید داشته باشن . از اونطرف هم این سختگیری برای اجبار زایمان طبیعی گاهی منجر به اسیب به مادر و نوزاد میشود .
  • IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    0 0
    عاقبت پزشکی که به بسیجی حمله کرده و به او ضربه زده بود چه شد؟ شنیدم یکی از پزشکان سرشناس سفارششو کرده.
    • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
      1 0
      ضربه ؟؟ !! همین ؟
  • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    0 0
    این اقای بند می را باید به عنوان فری که باعث تشویش اذهان عمومی میشه روتحت پیگرد قرار داد .پزشکان ، یک افراد حقیقی هستند که ارایه خدمت دارن و به ازای اون خدمت چولی دریافت میکنن که وارد حساب سخصیشون میشه . اینکه این مسیر پولی و درامدی واصح رو بگن دارای فرار مالیاتی هست ، ینی مشکل از خودشونه . اللن هر ادم کم سوادی هم میتونه با اتصال به اینترنت بانک خودش در پایان سال با یک کلیک گردش بستانکاری و بدهکاری سالانه خودش رو در هر سال مالی بدست بیاره ، اخه این چیزیه که بشه پنهانش کرد یا ازش فرار کرد ؟ انگار ایشونمعنی مالیاتو فرار مالیاتی و حتی اینکه چه فعالیتهای مالی امکان فرار مالیاتی راند رو بلد نیستن .
  • IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    0 0
    بعد همینا به دولت شریف ومردمی رییسی انگ اختلاس میزنن بعضی از این پزشکان عین دزد سرگردنه می‌مونن
    • IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
      0 0
      بعضی از کدوم اقشار مثل دزد سر گردنه نیستند ؟
  • احمدی IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
    0 0
    چه کسی موظفه جلوی پزشکان متخلف روبگیره
  • ملکزاده IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
    0 0
    حالا تو سیستم قضایی موقعیت اجتماعی یک دکتر متهم خیلی زیاد لحاظ میشه و تاثیرگذارر است در حکم قاضی در مقابل شاکی که کارگر شهرداری است همون رفتگری که قبل از واریز حقوق ناچيزش مالیات کسر میشه به راحتی مورد توهین و الفاظ بد و زننده قرار میگیره در دادسرا ودادگاه از سوی بازبرس و قاضی!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس