بالُن چینی؛ همصدایی تایوان با آمریکا در جنجال‌آفرینی

در ادامه جنجال‌آفرینی درباره حضور بالُن چین در حریم هوایی آمریکا، تایوان در واکنش گفت که «بالن جاسوسی» که بر فراز ایالات متحده پرواز می‌کرد، نباید از سوی جامعه بین‌المللی تحمل شود.

به گزارش مشرق، در ادامه جنجال‌آفرینی درباره حضور بالُن چین در حریم هوایی آمریکا، تایوان هم در واکنش گفت که «بالن جاسوسی مظنون چینی» که بر فراز ایالات متحده پرواز می‌کرد، نباید از سوی جامعه بین‌المللی تحمل شود و افزود پکن باید از رفتاری که باعث بی‌ثباتی منطقه‌ای می‌شود، دست بکشد.

وزارت خارجه تایوان شنبه (چهارم فوریه) در بیانیه‌ای ادعا کرد: چنین اقداماتی از سوی دولت حزب کمونیست چین تخطی از قوانین بین‌المللی، نقض حریم هوایی سایر کشورها و حاکمیت آن‌هاست. رژیم حزب کمونیست چین باید فوراً چنین رفتاری که باعث تجاوز به سایر کشورها و ایجاد بی‌ثباتی منطقه‌ای می‌شود را متوقف کند.

به نوشته وبگاه خبری هیل، تایوان که چین آن را بخشی از سرزمین خود می‌داند، تجربه حضور بالن‌های چینی در حریم هوایی خود را دارد. تایپه همچنین شاهد ورود جت‌های نظامی چین به حریم هوایی خود بوده که باعث افزایش تنش بین دو طرف شده است.

پیش‌تر و در پی جنجال نفوذ بالن چینی به آسمان آمریکا، شینهوا خبرگزاری دولتی چین خبر داد که رئیس سازمان هواشناسی این کشور از کار برکنار شد. به نوشته سی‌ان‌ان، اقدامی که برخی تحلیلگران معتقدند تلاش برای تقویت موضع پکن مبنی بر این است که پرواز این بالن در ارتفاع بالا بر فراز قاره آمریکا ماهیت غیرنظامی و عمدتاً اهداف هواشناسی داشته است.

رسانه‌های آمریکا پنجشنبه به نقل از یک مقام ارشد این کشور گزارش دادند پنتاگون از چند روز قبل مشغول رصد یک بالن تجسسی چین بوده‌ که در ارتفاع بالا بر فراز آمریکا پرواز می‌کرده است. «پاتریک رایدر» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت: «اطمینان داریم که این بالون تجسسی متعلق به جمهوری خلق چین است. نمونه چنین فعالیت‌هایی طی سال‌های گذشته مشاهده شده است».

شامگاه شنبه (به وقت تهران) بود که به دنبال چند روز جنجال آمریکایی‌ها و رسانه‌های این کشور درباره ورود «بالن جاسوسی» چین به حریم هوایی آمریکا، جو بایدن رئیس‌جمهور این کشور به ارتش دستور سرنگونی این بالن را داد. ارتش آمریکا سرانجام با اعزام یک جنگنده اف-۲۲ این بالن را بر فراز اقیانوس اطلس سرنگون کرد؛ بالنی که چین می‌گوید یک بالن «غیرنظامی» و برای دریافت اطلاعات هواشناسی بود.

اقدام جنجالی ارتش آمریکا برای سرنگون کردن بالن چینی بر فراز اقیانوس اطلس، واکنش وزارت دفاع چین را در پی داشت. پکن به اقدام ارتش آمریکا در سرنگون کردن بالن چینی اعتراض و اعلام کرد که این اقدام، پاسخ چین را به دنبال خواهد داشت.

«تان کِفِی» سخنگوی وزارت دفاع چین اعلام کرد که چین این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که از ابزارهای لازم برای مقابله با شرایط مشابه استفاده کند.

پیش از واکنش وزارت دفاع چین، وزارت خارجه این کشور هم سرنگون کردن بالن را بشدت مورد انتقاد قرار داد و این اقدام آمریکا را «واکنش افراطی صریح و نقض جدی عرف بین‌المللی» توصیف کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس