کد خبر 1462137
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۲

افراد زیادی در دنیا هستند که به دلایل مختلفی رژیم گیاهخواری را در پیش گرفته‌اند. رژیم غذایی این افراد بیشتر متشکل از غذاهای گیاهی مانند میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات، مغزها، دانه‌ها و غلات است. دلایل زیادی وجود دارد که افراد به دنبال رژیم غذایی گیاه‌خواری هستند از جمله دلایلی مانند اعتقادات مذهبی، حقوق حیوانات، نگرانی‌های زیست محیطی و فواید گیاهخواری برای سلامتی. یک رژیم غذایی گیاهی سالم به تعادل مصرف کربوهیدرات‌ها، پروتئین و چربی نیاز دارد. با تمام فواید گیاهخواری، برخی از مواد مغذی هستند که نیاز به توجه ویژه‌ای در رژیم گیاهخواری دارند که شامل پروتئین، آهن، روی، کلسیم، چربی‌های امگا3 و ویتامین B12 است. مصرف منظم مغزها و تخمه‌ها در رژیم غذایی گیاهخواری می‌تواند به گیاهخواران کمک کند تا نیازهای بدن خود به این مواد مغذی مهم (البته به غیر از ویتامین B12) را تامین کنند.

فروشگاه اینترنتی حاجی بادومی انتخاب مناسبی برای خرید انواع آجیل خشکبار، شکلات و تنقلات می‌باشد.

مصرف تخمه چه مزایایی دارد؟

مغزها خوردنی‌های خوشمزه و پرطرفداری هستند که در هر رژیم غذایی از جمله رژیم‌های غذایی گیاهخواری به سادگی می‌توان از آنها بهره‌مند شد. این خوردنی‌های جذاب علیرغم داشتن چربی بالا مزایایی دارند که برای سلامتی و وزن بدن می‌تواند مفید و موثر باشد. تخمه منبعی غنی از مواد مغذی ضروری و همینطور آنتی‌اکسیدان و ترکیبات ضدالتهابی است که می‌تواند برای سلامتی طولانی مدت بسیار مفید باشد. طبق تحقیقات انجام شده، افرادی که به طور منظم از تخمه در رژیم غذایی گیاهخواری خود استفاده می‌کنند در مقابل با سایر افراد با مصرف کم این خوراکی‌ها، کمتر در خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان‌ها هستند.

از دیگر مزایای مصرف تخمه می‌توان به کمک به کاهش وزن، کاهش کلسترول و تری گلیسیرید، مفید برای دیابت نوع 2 و سندروم متابولیک، کاهش التهابات، کاهش خطر حمله‌ی قلبی و سکته‌ی مغزی و در نهایت کاهش مرگ و میر اشاره کرد.

البته در این میان فرآیند خرید آجیل از فروشگاهی معتبر و اطمینان از کیفیت آن نیز حائز اهمیت است.

آجیل برای گیاهخواران چه فوایدی دارد؟

دلیل اهمیت مصرف تخمه برای گیاه‌خواران

همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردیم مصرف مغزها با کاهش خطر مرگ و میر ناشی از بسیاری از بیماری‌ها و همچنین بیماری‌های قلبی و عروقی همراه است. با این حال، رژیم‌های غذایی گیاهخواری می‌توانند با خطر کمبودهای تغذیه‌ای مانند کمبود پروتئین، آهن، روی، کلسیم، اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین B12 همراه باشد و به همین خاطر گیاهخواران باید با برنامه‌ریزی دقیق، ترکیبات تغذیه‌ای خود را بهبود و افزایش دهند. افزودن انواع مغزها و تخمه مغذی سهم قابل توجهی در رژیم غذایی گیاهخواری به ویژه گیاهخواری محض (وگان) دارد چرا که هر کدام از این مغزها فواید غذایی خاصی با خود به همراه دارند.

مصرف مغزها و تخمه در رژیم غذایی گیاهخواری علاوه بر تامین انرژی بدن، دارای کربوهیدرات‌های پیچیده با شاخص گلیسمی پایین، فیبر و اسیدهای چرب ضروری و میزان بالای پروتئین هستند. پسته، بادام و بادام زمینی از جمله مغزهای غنی از پروتئین هستند و 50 گرم پسته حاوی پروتئین بیشتری نسبت به یک تخم مرغ است. ترکیب فیبر، پروتئین و چربی در مغزها باعث بی‌نیازی و سیری نسبت به وعده‌های غذایی یا میان وعده‌های ناسالم می‌شود. در یک رژیم غذایی مختلط افراد می‌توانند ویتامین B2 را از طریق محصولات لبنی و پنیر تامین کنند اما در مقابل وگان‌ها این ویتامین را با مصرف بادام، پسته و بادام هندی می‌توانند بدست آورند. گردو نیز منبعی عالی از اسید آلفا-لینولنیک، یک اسید چرب امگا3 بسیار مهم است. ماکادمیا یا فندق استرالیایی نیز بالاترین محتوای اسیدهای چرب اشباع نشده را فراهم می‌کند و سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است.

به طور کلی مواد مغذی مغزها و تخمه‌ها برای همه‌ی افراد از جمله گیاهخوار و افراد همه‌چیزخوار مفید است و وجود ویتامین‌ها و عناصر شیمیایی گیاهی موجود در این مواد غذایی مزیتی برای حفظ سلامتی محسوب می‌شود.

آجیل برای گیاهخواران چه فوایدی دارد؟

تخمه‌هایی که گیاه‌خواران می‌توانند در برنامه غذایی خود بگنجانند

در میان انواع تخمه، گیاه‌خواران گزینه‌های متنوعی برای گنجاندن در برنامه غذایی خود دارند. برای مثال، گیاه‌خواران می‌توانند مغزهایی مانند مغز بادام، پسته، گردو، فندق، میوه درخت شاه‌بلوط، و بادام زمینی را در رژیم غذایی خود بگنجانند. در میان تخمه‌ها چند نوع تخمه مناسب مانند بذر کتان، دانه کنجد، شاه‌دانه، تخم خشخاش، تخمه آفتاب‌گردان و تخم کدو تنبل وجود دارد که برای رژیم غذایی گیاه‌خواری مناسب است. مغزها و تخمه در رژیم غذایی گیاهخواری می‌تواند به صورت خام و یا کره (مانند کره‌ی بادام زمینی) مصرف شود.

آجیل برای گیاهخواران چه فوایدی دارد؟

نحوه افزودن تخمه به رژیم غذایی

مصرف تخمه و افزودن آن‌ها در رژیم غذایی گیاهخواری کار آسانی است. برخی از افراد از مغزها و تخمه در تفت‌های روغنی، خورشت‌های سس دار، سوپ‌ها، ساندویچ‌ها و غیره به‌عنوان چاشنی غذایی استفاده می‌کنند. برخی هم انواع مغز و تخمه را به سالادشان اضافه می‌کنند. همچنین، شما می‌توانید محصولات کره‌ای مغزها و تخمه را تهیه کرده و آن‌ها را به سوپ یا سس‌هایی اضافه کنید که همراه با غذای اصلی سرو می‌شوند.

علاوه بر این، برخی از گیاه‌خواران خود در خانه پنیرهای گیاهی را درست کرده و از انواع مغز و تخمه‌ها برای تولید پنیرهای خامه‌ای با طعم‌های متفاوت استفاده می‌کنند. یک راه بسیار آسان دیگر هم این است که باز مغزها و تخمه به عنوان یک میان‌وعده‌ی سالم استفاده کنید. تخمه‌ها با داشتن چربی‌های اشباع‌نشده، پروتئین‌های گیاهی و مواد مغذی دیگر می‌توانند منبع غذایی مناسبی برای شما باشند و هم این که تا زمان وعده اصلی در روزتان به شما حس سیری می‌دهند.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس