خبر ویژه

روزنامه وابسته به طیف مدعیان اصلاح‌طلبی، سازمان برنامه و بودجه رژیم پهلوی را «منجی اقتصاد ایران از بی‌برنامگی» توصیف کرد!

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبرویژه خود نوشت: روزنامه دنیای اقتصاد در مطلبی با همین عنوان نوشت: ابوالحسن ابتهاج، اولین رئیس سازمان برنامه و بودجه و از مدیران برجسته دوران پهلوی اول و دوم، در سال ۱۲۷۸ شمسی در رشت متولد شد و تحصیلات ابتدایی خود را تا ۱۲سالگی در این شهر گذراند. پدرش ابتهاج‌الملک سال‌ها تحت نظارت فتح‌الله‌خان اکبر سردار منصور، سپهدار اعظم رشتی، مسئول گمرک انزلی و همچنین پیشکار او بود. ابوالحسن، ۱۴ساله بود که به همراه برادرش غلامحسین برای ادامه تحصیل به پاریس رفت؛ اما پس از دو سال اقامت در این شهر بنا به تصمیم پدرش راهی بیروت شد و در کالج پروتستان سوریه تحصیلات خود را ادامه داد. در سال ۱۲۹۳ دو برادر برای گذراندن تعطیلات به ایران آمده بودند که جنگ‌جهانی اول آغاز شد.

ابتهاج در رشت پیشنهاد فرمانده انگلیسی‌ها برای مترجمی را پذیرفت. در جریان تشکیل جمهوری توسط میرزاکوچک‌خان جنگلی در رشت ابتدا ابوالحسن ابتهاج و برادرش به‌دلیل مخالفت با میرزا دستگیر و برای مدت کوتاهی زندانی شدند، سپس پدر وی دستگیر و اعدام شد. از این رو خانواده ابتهاج به تهران مهاجرت کردند. ابوالحسن ابتهاج در تهران پس از انجام مصاحبه و شرکت در آزمون ورودی به استخدام بانک شاهی درآمد و مدارج ترقی را به‌سرعت پیمود، به‌طوری‌که در سال ۱۳۰۹ به سمت معاونت بازرس کل منصوب شد. او بعد از ۱۶سال کار در این بانک در سال ۱۳۱۵ استعفا داد و به‌واسطه آشنایی با علی‌اکبر داور در وزارت مالیه استخدام و به‌عنوان بازرس دولت در بانک فلاحتی مشغول به‌کار شد. در بهمن ۱۳۱۶ پست معاونت بانک ‌ملی به ابتهاج واگذار شد و سه‌سال بعد به ریاست بانک رهنی رسید. او پنجم دی‌ماه ۱۳۲۱ ریاست بانک‌ملی را بر عهده گرفت.

ابتهاج در دوره هفت‌ساله ریاست بانک ملی ایران- دوره‌ای که بانک ‌ملی تنها مرجع اقتصادی بود- با وجود بحران‌های شدید مالی و پولی کشور، به امور اقتصادی سروسامان داد، در توسعه شعب بانک ملی زحمات زیادی متحمل شد و سرمایه بانک را به چند برابر رساند. او در مقام ریاست بانک ملی با دکتر میلیسپو، رئیس‌کل دارایی ایران که دارای اختیارات وسیعی در امور مالی و پولی کشور بود، اختلاف‌نظر پیدا کرد و میلیسپو با استفاده از اختیارات خود، او را عزل کرد. در پی اعتراض ابتهاج و پس از کش‌وقوس‌های فراوان معلوم شد که میلیسپو چنین اختیاری نداشته و حکم برکناری ابتهاج خارج از حدود اختیارات وی صادر شده است؛ به این ترتیب ابتهاج به سمت خود بازگشت.

اما سرانجام خلق تند و روحیه سازش‌ناپذیر ابتهاج در برابر مداخله و فساد که دشمنان بسیاری برایش به ارمغان آورد، باعث شد در سال ۱۳۲۹ همزمان با دولت رزم‌آرا عزل و در مرداد همان سال به‌عنوان سفیر ایران در فرانسه انتخاب شود. او در سال ۱۳۳۱ از سوی صندوق بین‌المللی پول دعوت به‌کار شد.

ابتهاج در سال ۱۳۳۳ در پی اتمام قراردادش به ایران بازگشت و به ریاست سازمان برنامه منصوب شد. ابتهاج در شرایطی به سازمان برنامه رفت که برنامه عمرانی اول در سال پایانی خود بود. او به محض ورود به سازمان، به کمک کارشناسان و نخبگان کشور تدوین برنامه عمرانی دوم را آغاز کرد و از یک‌سال بعد تا سال ۱۳۳۷ اجرای آن را بر عهده گرفت. ابتهاج طی دوران ریاستش بر سازمان برنامه، تحولی بزرگ در ساختار برنامه‌ریزی ایران مبتنی بر استفاده از دانش اقتصاد به‌وجود آورد. آنچه توجه وی را به این موضوع جلب کرد، فقدان دفتر اقتصادی در سازمان برنامه بود. در دوران نخست‌وزیری منوچهر اقبال، لایحه‌ای برای تصویب به مجلس رفت که براساس آن ریاست سازمان برنامه به نخست‌وزیر واگذار می‌شد و او می‌توانست از طرف خود قائم‌مقامی برای سازمان تعیین کند. هنگامی که این لایحه در مجلس شورای ملی مطرح شد، ابتهاج با اطلاع از طرح این لایحه، بلافاصله ساختمان سازمان برنامه را ترک کرد. ابتهاج پس از کناره‌گیری از کارهای دولتی به پشتوانه سابقه طولانی‌اش در امر بانکداری، بانکی خصوصی به‌نام «بانک ایرانیان» را با سرمایه چندتن از جمله همسرش آذر صنیع (ابتهاج) و حسن شمشیری تاسیس کرد.

ستایش روزنامه مذکور از ابتهاج و سازمان برنامه و بودجه رژیم پهلوی در حالی است که با وجود فروش روزانه ۶ میلیون بشکه نفت در روز در دوره رژیم پهلوی و جمعیت ۳۶ میلیونی ایران، فقر و محرومیت و شکاف طبقاتی در کشور بیداد می‌کرد. همچنین نابودی کشاورزی ملی، گسترش بی‌رویه واردات و نابودی صنایع بومی به علاوه تورم شدید، از دیگر آثار برنامه‌ریزی اقتصادی معطوف به تبعیت از فرامین سفارت آمریکا بود که موجب نارضایتی شدید ملت ایران شد و در کنار انزجار از سیاست‌های ضددینی و وابسته‌گرای رژیم پهلوی، به انقلاب اسلامی ختم شد؛ برخلاف ادعای روزنامه اجاره‌ای، که سازمان برنامه و بودجه آن رژیم، را منجی اقتصاد ایران از بی‌برنامگی معرفی می‌کند!!

گفتنی است فساد در برنامه‌ریزی و عدم رسیدگی به مردم به حدی بود که به روایت مسعود بهنود، نخست‌وزیر هر سال روزنامه‌نگاران را به هنگام سفر دوماهه به سوئیس جمع می‌کرد و به آنها می‌گفت اعلیحضرت از کار خسته شده‌اند و دو ماهی می‌خواهند در سوئیس استراحت کنند. بنابراین در مطبوعات ننویسید که جوادیه آب ندارد و بم نان ندارد. جوادیه و بم همیشه آب و نان نداشته‌اند(!)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 27
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ترابیان IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    0 1
    چرا در این روزنانه های افسادطلب را به گل نمی گیرید کاغذ بیت المال مصرف کنند اراجیف تحویل مردم بدهند
  • IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    2 0
    خخ چه جالب
  • CN ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    1 1
    درد و بلا
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    2 8
    اصلا هم عجیب نیست! چند سالی میشود که غربگراها (غربگداها) با دروغگوئی مشغول تطهیر وزرای تکنوکرات دولت هویدا هستند. میخواهند با اینکار به تطهیر فجایع مدیریتی خودشون بپردازند و همچنان غرب را بزک کنند
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    5 1
    اونا فاسد بودن یا نبودن الان دیگه اهمیتی نداره
  • US ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    15 7
    لعنت به هر چی پالانی و تطهیر کننده ی پالانی
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    6 3
    ابوالحسن ابتهاج احتمالا با جورج سوروس هم ارتباط داشته
  • یدالله IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    0 0
    تا چشمتون دراد
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    0 0
    کاملا درست گفتند
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    1 7
    خب در دهه فجر تبلیغ پهلوی ها در پوشش یه بحث اقتصادی یعنی چی ؟! تعجب می‌کنم از عدم برخورد محکم قضایی با وجود هزاران سند آشکار و پنهان در اسب تروا بودن جریان اصلاحات ...
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    0 7
    مگه از اصلاحطلب جماعت انتظاری غیر از این دارید؟
  • US ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    1 5
    اینها کسانی اند که نمک نظام اسلامی را میخورند و نمکدان میشکنند
  • عظیم IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    9 0
    روح هر آزاد مرد و زنی که قدمی برای پیشرفت ایران برداشته است شاد
  • رضا IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    11 1
    چرا نمیخواید واقعیت رو قبول کنید.
  • رضا داوری IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    3 5
    مرگ براسراییل
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    3 0
    وقتشه كه خودت بيايي وسط و سررشته ي همه ي امور كشورمون رو به دست بگيري و با تدبير و درايت و علمي كه ميدونم داري ما ايراني ها رو به جايگاهي كه استحقاقش رو داريم برسوني
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    2 2
    مکتب فکری اصلاحات دیگه گندش در اومده
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    2 1
    عزیز برادر علت مطرح شدن دوبار پهلوی چیه؟
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    7 1
    آن زمان که نهایت اقتصاد و صنعت چین تولید فانوس نفتی و جاسوئیچی بود در ایران تراکتور و لودر و کامیون و اتوبوس و خودرو و ماشینهای صنعتی تولید میشد.
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    7 0
    همه میدونن کی فاسد هست خخخخخخ
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    0 4
    باید پذیرفت که مدیران ناکارآمد برنامه و بودجه در سالیانی نه تنها سواد کار را نداشتند بلکه به گفته شهید چمران تقوا و تعهد هم نداشتند .
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    0 4
    ابهاج و هویدا ، نامردان بزرگی بودند حتی اگر حقیر بوده باشند
  • خودم IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    3 0
    خوب چرا زورتون میاد؟؟
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    0 1
    ذات خودشون رو دارن رو میکنن
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    0 0
    متاسفانه جوادیه و بم هنوز محرومند!!!!.در ضمن شش میلیون صادرات بشکه نفت و سی و شش میلیون جمعیت مربوط به سال 55 است.البته حتما در جامعه مشکل بوده ولی تاریخ را باید منصفانه شرح داد.
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    5 0
    طرف اومده ازیک مقام تعریف کرده شماکه ازکل پهلوی انتقادکردی!
  • علی افصحی IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    0 6
    بی سوادی و بی اطلاعی تارو پود رسانه نماهای اصلاح طلبان فاسد منافق را در بر گرفته است البته نه تنها بی سوادی بلکه خباثت را نیز باید چاشنی آن کرد وقتی نظریه چی های اصلاحات آمریکایی هی تکرار می کنند اگر شاه جلاد اصلاحاتش را زودتر شروع کرده بود انقلاب نمی شد!و یا فائزه هاشمی پیام تبریک فرح را در روزی نامه ضد زنش چاپ می کند و یا مخملباف در حالی که از جمله نماینده گان میرحسین در غرب وحشی بوده و پیام تسلیت به فرح برای خودکشی پسرش می نویسد و فرح علاقه مند می شود او را ببیند و هم اکنون نیز با ربع پهلوی مغازله می کند! یا علی کریمی که در فتنه هشتاد و هشت با دستبند سبز میدان رفت و حالا وکالت برای ربع پهلوی برای سلطنت می دهد و...از تعریف و تمجید روزی نامه اقتصاد اصلاحات آمریکایی از یک کارگزار وابسته و البته فاسد شاه جلاد به نام« ابتهاج »»نباید تعجب کرد. ابتهاج پس از فراز و فرودهای زندگی سینوسی و فرصت طلبانه اش توانست بر سازمان برنامه و بودجه که کلا در اختیار آمریکایی ها بود تکیه زند. سازمانی که در کنار وزارت نفت، وزارت جنگ ، سومین نهاد مالی بود که به جز شاه جلاد و آمریکا پاسخگوی دیگری نبود چنان که وزارت جنگ هم همین طور بود که فقط پاسخ گوی شاه جلاد بود و لاغیر!در کنار مدیریت جزیره ای سازمان برنامه توسط ابتهاج ، راه اندازی شرکت با مشارکت آمریکایی ها ،برای چپاول منابع مالی ایران در قالب طرح های صنعتی ناتمام مثل سد سازی های بی حساب و بدون محاسبه علمی و انحصار همه طرح های صنعتی توسط آمریکایی ها با وساطت ابتهاج ،میلیون ها دلار سرمایه ایران را به جیب آمریکاییان سرازیر کرد که البته به واسطه شراکتش با آمریکایی ها از این خوان دلارهای. بی حساب نیز نصیب ابتهاج شد که به خاطر همین انحصار طلبی ها وقتی توسط رقبای فاسد تر از خودش حذف و عبدالمجید مجیدی جایگزینش شد اقدام به خروج از ایران نمودو در بررسی ها مشخص شد ابتهاج سازمان برنامه را سهامی خاص خود ، شاه جلاد و امریکائیان کرده بوده و میلیون ها دلار اختلاس نموده است. خاطرات عبدالمجید مجیدی از همه زوایای اختلاس ابتهاج پرده برداشته است.
    • یدالله IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
      4 0
      حرف حق حق است
    • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
      2 3
      بوی بندگی غرب میدهد هر که اسمش میذاره اصلاحطلب
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    1 2
    بجا دنیای اقتصاد باید میبود دنیای مد نظر اصلاح طلبان. چه اسم رد گم کنی برا روزنامشون گذاشتن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس