کد خبر 1465040
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۸
خودرو نمایه

اصلاحیه ضوابط واردات خودرو توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد و بر اساس این ابلاغیه، واردات خودرو خارج از بورس کالا آزاد شد.

به گزارش مشرق، اصلاحیه ضوابط واردات خودرو توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد و بر اساس این ابلاغیه، واردات خودرو خارج از بورس کالا آزاد شد.

قابل توجه است که در آئین نامه واردات خودرو تاکید شده است که خودروهای وارداتی صرفا در بورس کالا عرضه خواهند شد و فروش آنها تنها از طریق بورس خواهد بود. ولی با حذف بند 2 این آیین نامه فروش خودروهای وارداتی تنها از مسیر بورس کالا انجام نخواهد شد.

به موجب اصلاحیه ضوابط واردات خودرو که به پیشنهاد وزارتخانه‌های صمت و اقتصاد انجام شده، عبارت «خودروهای وارداتی صرفاً در بورس کالا عرضه می‌شوند» از بند دوم آیین‌نامه حذف شد.

همچنین در بند (۲) آیین‌نامه تصریح شده بود «کارگروهی با مسئولیت وزارت صمت و عضویت وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه موظف است نرخ سود بازرگانی خودروهای وارداتی بر حسب ارزش (فوب) را به‌گونه‌ای تأمین کند که مابه‌التفاوت قیمت پایه با قیمت پایانی در بورس کالا معادل سود عادلانه باشد» که عبارت «بورس کالا» از آن حذف شده است.

بند (۵) این آیین‌نامه هم اینگونه اصلاح شده که خودروهای دارای مجوز تردد در مناطق آزاد، مشروط به پرداخت تمامی عوارض و بدهی‌های مربوطه و حقوق ورودی (گمرکی و سود بازرگانی) مجاز به پلاک‌گذاری ملی و تردد در سرزمین اصلی خواهند بود که البته خودروهای مستثنی از حکم بند (۱) تفاهم‌نامه مشترک شورای عالی مناطق آزاد و ویژه و گمرک، مشمول این بند نمی‌شوند.

در تبصره این بند آمده است: «قیمت خودرو برای محاسبه حقوق و عوارض گمرکی با رعایت ماده (۱۴) قانون امور گمرکی مصوب سال ۹۰ از طریق سامانه مرتبط با سازمان امور مالیاتی کشور (سامانه پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو) تعیین می‌شود» و «سازمان مذکور موظف است اطلاعات قیمتی این سامانه را به‌طور مستمر به‌روزرسانی کند».

قابل توجه است که ضوابط واردات خودرو سوم شهریور ماه امسال به تصویب هیأت دولت رسیده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    3 0
    ما منتظر مشخص شدن وعده خودروهای اقتصادی برای قشر متوسط که وزیر صمت گفته بود هستیم اگرچه مثل روز روشن که قیمت این خودروها نه اقتصادی خواهد بود نه مشکل قشر متوسط رو حل میکنه
    • IR ۰۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
      0 0
      کم کم باید مدعی‌العموم وارد بحث خودرو شود!! چرا خودروی وارداتی که با همین ارز گران، ۲۰۰ میلیون می‌شود را ۸۰۰ میلیون عرضه می‌کنید؟
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    1 0
    عجب
  • حبیب IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    0 2
    با عزل دو وزیر صمت و اقتصاد بازار خودرو و مسکن درست خواهد شد
  • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    0 0
    شاهکار قرن در دولت ابراهیم زمان داش محمود اراده میکردیم ماشین داخلی میخریدیم یا خارجی وارد میکردیم
    • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
      3 2
      هر جا اصلاح طلبا ورود کردن مملکت رو به گند کشیدن.
  • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
    0 0
    چرا یک‌کوضوع ساده‌در این کشور با عظمت انقدر پیچیده شده؟؟؟؟حتما با منافع عده ای گره خورده بدون شک
  • IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
    0 0
    اگر فقط برای یک دور ، خودروی وارداتی را به قیمت اقتصادی و بدون بالاسری‌های رنگ وا رنگ! عرضه کنند کل بازار دلالی و بساط خودروساز بی‌کیفیت و گران‌فروش سامان می یابد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس