کد خبر 1469320
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۹
دیدار امیرعبداللهیان با وزیر خارجه فنلاند در ژنو

در دیدار و رایزنی‌های متعدد امیرعبداللهیان با مقامات کشورهای خارجی در ژنو مواضع جمهوری اسلامی ایران در حوزه حقوق بشر و روایت ایران از نقض حقوق بشر توسط آمریکا و اروپا در دنیا مخابره شد.

به گزارش مشرق،حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت در پنجاه‌ودومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل و همچنین نشست سالانه کنفرانس خلع سلاح در ژنو به سر می‌برد، دیروز سه‌شنبه ۹ اسفندماه در بخش عالی‌رتبه پنجاه‌ودومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل حضور یافت و به تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران درخصوص حقوق بشر پرداخت.

امیرعبداللهیان در نشست مذکور تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در اجرای تعهدات حقوق بشری قاطعانه به کار خود ادامه داده و از حقوق ملت بزرگ ایران قویاً دفاع می‌کند.

تروریسم‌پروری برخی از کشورهای اروپایی

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین به اغتشاشات اخیر در ایران اشاره کرد و با بیان اینکه نقش گروه‌های تروریستی ضدایرانی در اغتشاشات اخیر ایران کاملاً مشهود بود، گفت: برخی از کشورهای اروپایی در چارچوب معیارهای دوگانه و در «تروریسم‌شویی» (terrorism laundering) شرکت کردند. آنها تسهیلات مالی و لجستیکی قابل توجهی را در اختیار برخی از عناصر تروریست قرار دادند.

وی همچنین به وضعیت حقوق بشر در سرزمین‌های اشغالی نیز اشاره کرد و گفت که مفهوم حقوق بشر در هیچ کجای دنیا بیشتر از فلسطین اشغالی به چالش کشیده نشده است و افزود: نقض سیستماتیک حقوق بشر و جنایت علیه بشریت توسط رژیم صهیونیستی باید متوقف شود. تا زمانی که فلسطین تحت اشغال باقی است و جنایات اسرائیل ادامه دارد، به سختی می‌توان اعتباری برای سازوکارهای حقوق بشری سازمان ملل در نظر گرفت.

کشورهای هسته‌ای با تجهیز زرادخانه هسته‌ای خود باعث تهدید صلح و امنیت بین‌المللی شده‌اند

امیرعبداللهیان گفت: جای تأسف است که درخواست جامعه جهانی برای خلع سلاح هسته‌ای و پایبندی کشورهای هسته‌ای به تعهدات خلع سلاحی‌شان هنوز محقق نشده است. کشورهای هسته‌ای علی‌رغم تعهد صریح حقوقی خود، در عمل به گسترش سلاح‌های هسته‌ای خویش ادامه داده‌اند. متاسفانه کشورهای هسته‌ای به جای پایبندی به تعهدات خلع سلاحی خود و کاهش و حذف سلاح‌های هسته‌ای، با اتخاذ سیاست‌های تسلیحاتی در چارچوب دکترین‌ها و مفاهیم امنیتی و نظامی، به ساخت و تولید نسل‌های جدیدی از سلاح‌های ‌هسته‌ای و مدرنیزه کردن زرادخانه هسته‌ای خود اقدام می‌کنند که موجب تضعیف ان‌پی‌تی و تهدید صلح و امنیت بین‌المللی شده‌اند.

وزیر خارجه ایران ادامه داد: برخی کشورهای هسته‌ای NPT را تنها برای کشورهای غیرهسته‌ای الزام‌آور می‌دانند و خود را مصون از اجرای آن می‌بینند. با این حال شدت خطرات و تهدیدات ناشی از سلاح‌های هسته‌ای ایجاب می‌کند که خلع سلاح هسته‌ای به‌عنوان یکی از ستون‌های اصلی ان‌پی‌تی، بایستی اولویت اصلی جامعه بین‌المللی و فوری‌ترین کار پیش‌روی کنفرانس خلع سلاح باشد.

وی اظهار داشت: ایران به‌عنوان قربانی سلاح‌های کشتار جمعی به همراه ملل صلح‌طلب قویاً بر این باور است که تنها تضمین قطعی در برابر استفاده یا تهدید به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای نابودی کامل و برگشت‌ناپذیر آنهاست و تا تحقق آن هدف کشورهای غیرهسته‌ای حق دارند تا در برابر استفاده یا تهدید به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای، تضمین‌های امنیتی دریافت کنند.

ضدانقلاب باز هم سنگ روی یخ شد

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان عصر دوشنبه ۸ اسفندماه نیز در پنجاه‌ودومین نشست شورای حقوق بشر شرکت و سخنرانی کرد.

امیرعبداللهیان در این سخنرانی نیز به نقض حقوق بشر از سوی کشورهای اروپایی اشاره کرد و گفت: برخی از کشورهای اروپایی در چارچوب معیارهای دوگانه و در «تروریسم‌شویی» شرکت کرده و تسهیلات مالی و لجستیکی قابل‌توجهی را در اختیار برخی از عناصر تروریست در اغتشاشات اخیر ایران قرار دادند.

گفتنی است به‌رغم تلاش‌های آمریکا و ضدانقلاب برای به حاشیه راندن سخنرانی امیرعبداللهیان، این سخنرانی در فضایی به دور از چالش و آرام برگزار شد.

جریانات معاند و اپوزیسیون از چند هفته پیش در تدارک بودند تا با سیاه‌نمایی و انتشار اخبار کذب و جعلی از ایران، تلاش شود تا هنگام سخنرانی وزیر خارجه ایران در نشست حقوق بشر سازمان ملل، هیئت‌های ‌شرکت‌کننده در این نشست در قالب اقدامی اعتراضی، سالن را ترک و مواضع ایران را محکوم کنند.

اما دیروز و پس از دیدار و رایزنی‌های متعدد امیرعبداللهیان با مقامات کشورهای خارجی که در قالب دیپلماسی فعال و مبتکرانه ایران صورت گرفت، تلاش ضد انقلاب به در بسته خورد و جز تعداد محدودی از کشورها از جمله آمریکا، همگی شرکت‌کنندگان در جلسه حاضر و به سخنان وزیرخارجه ایران گوش فرا دادند.

ایرنا دیروز سه‌شنبه در خبری در این خصوص نوشت، «تصاویر موجود از جلسه نشان می‌دهد که به هنگام سخنرانی حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه هیئت‌های رسمی در سالن نشسته و به آن گوش فرا دادند.»

امیرعبداللهیان: آیا آلمان‌ها می‌پذیرند که اگر هیتلر فرزندی داشت امروز صدراعظم آلمان شود؟

وزیر خارجه ایران دیروز (سه‌شنبه) نهم اسفندماه در جمع خبرنگاران درباره سفرش به ژنو و رایزنی‌های انجام شده، گفت: سفر به ژنو با هدف شرکت در نشست شورای حقوق بشر انجام شد.

وی اضافه کرد: روز دوشنبه در شورای حقوق بشر مواضع جمهوری اسلامی ایران را در این خصوص تبیین کردیم. ماه‌های گذشته تلاش زیادی را دشمنان کردند که از یک موضوعی که در ایران پیش آمده بود حداکثر سوءاستفاده را بکنند و به‌دنبال اغتشاش، ناامنی، بی‌ثباتی و ترور در ایران بودند. از این فرصت استفاده شد واقعیت‌های صحنه برای شرکت‌کنندگان تشریح شود. همچنین با برخی از همتایان و وزرای خارجه درخصوص مناسبات دوجانبه و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو داشتیم.

امیرعبداللهیان درباره بحث تروریسم‌شویی که در سخنرانی خود در نشست شورای حقوق بشر به آن اشاره کرده بود نیز گفت: دشمنان ملت ایران خیلی تلاش کردند که از جمهوری اسلامی ایران و فراتر از آن حتی از ایران بخواهند مشروعیت‌زدایی کنند و کار دیگری که انجام شد این بود که تروریست‌ها را هم شست‌وشو بدهند و چهره جدیدی از آنها خلق کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: در گفت‌وگویی که با وزرای خارجه اروپایی و گوترش داشتم خطاب به آقای گوترش گفتم آیا آلمان‌ها می‌پذیرند که اگر هیتلر فرزندی داشت امروز بیاید صدراعظم آلمان شود؟ این چه رفتاری است که یک فردی که پدر و خاندانش ده‌ها هزار نفر را در سال‌های حکومت‌شان در ایران به قتل رساندند چهل‌وچند سال پیش میلیون‌ها و میلیاردها دلار از اموال ایران را سرقت کردند امروز ادعای لیدر بودن برای افرادی را داشته باشد که به‌دنبال تغییر وضعیت در ایران هستند، این مثل این است که فرزند هیتلر امروز صدراعظم آلمان شود.

وی ادامه داد: اینکه فردی که در گروهک تروریستی مسئول شهادت بیش از ۱۷ هزار زن، مرد و کودک بی‌گناه است، توسط یک سناتور آمریکایی به‌عنوان رئیس‌جمهور آینده ایران معرفی شود.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه البته مردم ایران پاسخ آنها را دادند، گفت: کاربرد این واژه برای اینکه این مسئله و خطایی که دارد صورت می‌گیرد را به خوبی تبیین کنند. اینها غربی‌ها را به خطای در تحلیل و ارزیابی نسبت به ماهیت تروریستی و غیرانسانی خودشان واداشتند.

دیدار معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه با امیرعبداللهیان

«مارتین‌گریفیتس» معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و کمک‌های اضطراری دیروز (سه‌شنبه) نهم اسفندماه با حضور در محل اقامت حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه با وی دیدار و گفت‌وگو کرد.

دیدار رؤسای سازمان‌های بین‌المللی بشردوستانه مستقر در ژنو با امیرعبداللهیان

رؤسای سازمان‌های بین‌المللی بشردوستانه مستقر در ژنو با حضور در محل اقامت وزیر امور خارجه با امیرعبداللهیان دیدار و گفت‌وگو کردند.

«فیلیپو گرندی» کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل، «آنتونیو ویتورینو» مدیرکل سازمان بین‌المللی مهاجرت، خانم «ماریانا اسپولجانیک» رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و «رامش راجاسینگهام» نماینده و رئیس دفتر اوچا در ژنو و مدیر هماهنگی‌های اوچا در این ملاقات حضور داشتند.

دیدارهای مبتکرانه ایران در ژنو

وزیر امور خارجه روز دوشنبه ضمن شرکت و سخنرانی در بخش عالی‌رتبه پنجاه‌ودومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل با وزرای خارجه فنلاند، نروژ، بلژیک، ارمنستان، اندونزی، دبیرکل سازمان ملل متحد و کمیسر عالی حقوق بشر دیدار و گفت‌وگو کرد.

دیدار امیرعبداللهیان با کمیسر عالی حقوق بشر تشریح ابعاد نقض حقوق بشر ملت ایران توسط آمریکا

امیرعبداللهیان شامگاه دوشنبه هشتم اسفندماه و در ادامه رایزنی‌ها با مقامات حاضر با «فولکر تورک» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در مقر اروپایی این سازمان در ژنو دیدار و گفت‌وگو کرد.

موضوعات مورد اهتمام در حوزه مسائل حقوق بشر از جمله مباحث مورد گفت‌وگو در این دیدار بود.

امیرعبداللهیان در این دیدار مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران درخصوص موضوع حقوق بشر را تبیین کرد و به برخی نکات و ملاحظات کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در این زمینه پاسخ داد. در همین راستا برخی ابعاد نقض حقوق بشر ملت ایران توسط آمریکا از طریق اعمال تحریم‌های ظالمانه و غیرانسانی را مورد اشاره قرار داد.

توافق امیرعبداللهیان و گوترش بر سر مذاکرات رفع تحریم‌ها

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در ادامه رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای دیپلماتیک با وزرا و مقامات عالی‌رتبه شرکت‌کننده در پنجاه‌ودومین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو با «دبیرکل سازمان ملل متحد» دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار نسبتاً مفصل و سازنده، موضوعات مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله مسائل یمن، اوکراین، موضوع حقوق بشر، اقدامات و تحولات مرتبط با تقویت روند ثبات و همگرایی منطقه‌ای و... مورد گفت‌وگو و تبادل‌نظر قرار گرفت.

آخرین تحولات مرتبط با همکاری‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به منظور رفع اختلاف نظرهای فنی و سفر مقامات آژانس به تهران و همچنین تحرکات و اقدامات دیپلماتیک در حال انجام درخصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها و بازگشت همه طرف‌ها به برجام نیز مورد تبادل‌نظر قرار گرفت. توافق شد که گام‌های طراحی‌شده درخصوص موضوعات یادشده با هماهنگی و استمرار مشورت‌های مشترک مورد پیگیری قرار گیرد.

امیرعبداللهیان: از هیچ طرفی در جنگ اوکراین حمایت نمی‌کنیم

وزیر امور خارجه در دیدار همتای اندونزیایی در ژنو گفت: برخلاف غرب که میلیاردها دلار به اوکراین سلاح داده و می‌دهد، جمهوری اسلامی ایران برای جنگ اوکراین هیچ سلاحی به هیچ طرفی نداده و از هیچ طرفی در این جنگ حمایت نمی‌کند.

انتقاد امیرعبداللهیان از مواضع غیرسازنده تعدادی از کشورهای اروپایی در اغتشاشات اخیر

وزیر امور خارجه در دیدار وزیر خارجه نروژ از مواضع غیرسازنده و محاسبات نادرست تعداد مشخصی از کشورهای اروپایی در ارتباط با اغتشاشات اخیر و همچنین مواضع نادرست رئیس پارلمان این کشور انتقاد کرد.

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    2 3
    حالا اینکه تقاضای دیدار میکنید این نشانه قدرت میدونید!!! قدرت دیپلوماسی اونه که کشورهای دیگه تقاضای دیدار و مشورت با شما رو داشته باشند..
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    0 1
    دريغ از سر سوزني فايده و ارزش براي ملت تحت فشار ايران!
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    1 3
    خیلی فعااااااااااله!! کل دنیا علیه ما گارد گرفتن بعد این میگه فعااال!
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    2 3
    افزایش دلار و گرانی
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    0 1
    این دیپلماسی فعالی که شما دم می زنید.پس چرا هیجچ نتیجه ای نداره. سفره های ملت دیگه چیزی نداره، این دیپلماسی مبتکرانه کی به ثمره میشینه.
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    4 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
    0 0
    متاسفانه دیپلماسی شما هم مثل کنترل دلار واقتصاد شما شعار زده متوهم ومشتی ناکار بلد بی سواد در راس امور هستند فکر می کنید با این بازی‌ها چیزی عوض می شود
  • شم IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    0 0
    ديپلماسى فعال و مبتكرانه !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس