.

مجله آمریکایی فارن افرز تاکید کرد با وجود این که روابط ایران و روسیه هنوز به طور کامل گسترش نیافته، اما همکاری دو کشور با یکدیگر می‌تواند بسیار موثر باشد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: این نشریه به قلم دینا اسفندیاری عضو گروه آمریکایی «بحران» نوشت: ژوئیه ۲۰۲۲ میلادی زمانی که تهاجم روسیه علیه اوکراین در جریان بود و مسکو با کمبود تسلیحات مواجه شد «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی ایالات متحده موضوع مهمی را مطرح کرد: ایران در حال ارائه یا آماده شدن برای ارسال پهپادها به روسیه بود. تهران این اتهام را رد کرد. مسکو از این پهپادها که کوچک، ساده و به سختی قابل شناسایی هستند برای هدف قرار دادن اوکراین استفاده کرد. هم چنین، پهپادها به روسیه کمک کردند تا منابع اوکراین را تخلیه کند و به روس‌ها اجازه دادند منابع خود را حفظ نمایند.

به نوعی فروش سلاح از سوی ایران به روسیه کاملا منطقی بود. ایران و روسیه در حال حاضر هر دو از سوی اکثر قدرت‌های بزرگ جهان تحت فشار قرار گرفته و تحریم شده‌اند و بنابراین به کمک نیاز دارند. هیچ علاقه عمیقی بین روسیه و ایران در تاریخ پرفراز و نشیب‌شان وجود ندارد. دو کشور در تاریخ در چندین جنگ رویاروی یکدیگر قرار گرفته‌اند. روابط کنونی ایران و روسیه هنوز دقیقا گرم نیست.

این رابطه بیش‌تر شبیه یک شراکت تجاری است تا یک دوستی واقعی. با این وجود، علی‌رغم آن که هنوز فاصله زیادی تا ایجاد اتحاد رسمی بین ایران و روسیه وجود دارد همکاری دو کشور با یکدیگر می‌تواند بسیار موثر باشد. دو کشور در تقسیم‌بندی جنبه‌های مختلف روابط خود مهارت پیدا کرده‌اند تا اطمینان حاصل کنند که می‌توانند هر زمان که مناسب است با یکدیگر شراکت داشته باشند. روابط دو کشور در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و نظامی است. ایران و روسیه هر دو دریافته‌اند که طرف مقابل چیزهای زیادی برای ارائه دارند.

یک دیپلمات ایرانی که نخواست نام اش فاش شود به من گفت: «هر دو کشور مخالف تحریم و مخالف مداخله غرب در امور سایر کشورها هستیم. مشارکت دو کشور امری طبیعی است».

با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی روابط ایران و روسیه تعمیق یافت. در سال ۱۹۹۵ میلادی روسیه موافقت کرد که راکتور آب سبک نیروگاه هسته‌ای ایران در بوشهر را تامین کند. دو دولت هم چنین روابط نظامی خود را تقویت کردند و تا سال ۲۰۰۰ میلادی ایران سومین بازار بزرگ تسلیحات روسی بود. روسیه در سال ۲۰۰۷ میلادی وعده داد سامانه دفاع موشکی اس -۳۰۰ را به تهران بفروشد. روابط تجاری، سیاسی، مبادلات در سطح بالا و همکاری‌های امنیتی بین دو کشور از سال ۲۰۱۴ میلادی در حال افزایش بودند.

حتی همکاری دو کشور در سوریه نیز پیچیده بوده است. تهران قصد داشت از مشارکت با روسیه در کارزار خود برای حفظ اسد در قدرت استفاده کند، اما باور داشت که این امر باعث تشدید مداخله روسیه در امور داخلی سوریه شده است. در هر حال ایران دارای قوای زمینی در حوزه میدانی در سوریه بود در حالی که قرار بود روسیه صرفا پوشش هوایی عملیات را برعهده گیرد.

سپس روسیه به اوکراین حمله کرد و همکاری ایران و روسیه به نقطه اوج خود رسید. دو کشور در ژوئیه ۲۰۲۲ میلادی دیدارهای متعددی در سطوح بالا از جمله بین رهبر انقلاب ایران و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در تهران داشتند. دو کشور روابط اقتصادی خود را تعمیق بخشیدند. برای مثال، طی ده ماه نخست سال ۲۰۲۲ میلادی صادرات روسیه به ایران ۲۷ درصد و واردات روسیه از ایران ده درصد افزایش یافته است. دو کشور حذف دلار از تجارت دوجانبه شان را آغاز کردند و یادداشت تفاهمی را امضا نمودند مبنی بر آن که روسیه ۴۰ میلیارد دلار در پروژه‌های گازی ایران سرمایه‌گذاری خواهد کرد که ۶.۵ میلیارد دلار آن پیش‌تر تا ماه نوامبر منعقد شده بود.

روابط نظامی ایران و روسیه اهمیت ویژه‌ای یافته است. این همکاری یک راه یک طرفه نیست. در ماه دسامبر سفیر بریتانیا در ایالات متحده به «رویترز» گفته بود که روسیه آماده ارائه حمایت بی‌سابقه نظامی از ایران است. در اواخر همان ماه مقام‌های اطلاعاتی غربی گزارش دادند که روسیه در حال آماده شدن برای تامین جنگنده‌های سوخو -۳۵ به ایران است. ایران این خرید را در ماه ژانویه تایید کرد و اشاره نمود که این جنگنده‌ها را پس از ماه مارس تحویل خواهد گرفت. هم چنین، تهران بالگردها و سامانه‌های دفاع هوایی و موشکی را از روسیه خریداری کرده بود.

دو کشور چیزهای زیادی برای عرضه به یکدیگر دارند. برای مثال، ایران می‌تواند نحوه دور زدن تحریم‌ها را به روسیه بیاموزد. روسیه اکنون بازاری جذاب برای ایران است و ایران می‌تواند معاملات تسلیحاتی با روسیه داشته باشد. هم چنین روسیه از حق رای در شورای امنیت سازمان ملل متحد برخوردار است که می‌تواند برای ایران در صورتی که بار دیگر بحران هسته‌ای ایران در آن شورا مطرح شود کمک‌کننده باشد.

دو کشور سابقه عملگرا بودن در روابط خود را دارند و در جایی که می‌توانند، با یکدیگر همکاری می‌کنند در حالی که زمینه‌های بروز اختلاف را نادیده می‌گیرند. دو کشور از خود در برابر غرب محافظت می‌کنند و تا جایی که امکان داشته باشد ائتلاف‌های جایگزین برای نظم تحت رهبری آمریکا را ایجاد خواهند کرد. روسیه و ایران ممکن است به یکدیگر اعتماد و حتی علاقه‌ای نداشته باشند. با این وجود، دو کشور می‌دانند چگونه به روش‌هایی همکاری کنند که برای‌شان مفید باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    9 19
    چقدر سعی داره مزخرفات القا کنه: "روسیه و ایران ممکن است به یکدیگر اعتماد و حتی علاقه‌ای نداشته باشند."
    • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
      6 1
      08:00 یانکی گاوچرون تروريست همجنس باز هستن دیگه، دست خودشون نیست!!!
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    4 18
    روسیه از ابرقدرتی ساقط شد
    • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
      6 2
      امریکا که زمان جنگ ویتنام از ابرقدرتی ساقط شد که، هنوز رد اردنگی ویتکنگ ها پشتشون مونده!!! خخخخخخخخخ
    • CH ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
      4 0
      ابر قدرت نبود چطوری یک سال غرب متوقف کرده؟
    • IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
      1 0
      ابرقدرت بود ، چطور اوکراین یکساله متوقفش کرده ؟
    • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۸
      0 0
      روسیه به کمک ایران و چین توانست امریکا ، کشورهای اروپایی ، رژیم صهیونیستی و ... را از قدرت ساقط کند
  • سید IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    17 1
    به کوری چشم کاسبان دوگانه تحریم ــ برجام !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • آریایی IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    3 4
    روسیه برای ایران لاته.‌ولی مقابل اکراین شکلاته.! ‌..
  • ایرانی🇮🇷 IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    0 0
    گزارش خوبی بود و واقع بینانه. سپاس.
  • محمد سعید زارعی IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    4 0
    از قول امام علیه الرحمه به بلینکن باید گفت از ارسال موشک و پهباد ایرانی به روسیه نگران باش و از این نگرانی بمیر.
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    0 0
    خرید با عزت جنس بهتر درمقابل ذلت
  • مصطفی IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    5 1
    بابت اطلاع رسانی و زحمات شما بسیار سپاسگزار هستیم در جنگ جهانی اول و دوم شاهان ترسوی ما سیاست بی طرفی را در پیش گرفتند. جنگ به کشور کشیده نشد ولی بیشتر جمعیت در اثر گرسنگی و قحطی و بیماری های ویروسی در گذشتند و کاملا سیاست اشتباهی بود بهتر است با تکیه به امام شیعیان سیلی محکمی به اروپا بزنیم و پشتیبان روسیه باشیم
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    2 0
    غرب توقع دارد ایران را تحریم کند و مردم را تحت فشار قرار دهد تا دست به شورش بزنند یا به دشمنان ایران کمک کند و یا با عملیات روانی یاس و نامیدی و بی دینی و فساد را بپراکند ولی ایران هیچ کاری نکند ؟ غربی ها مثل یک گله سگ وحشی از هر طرف به ایران و دوستان ایران حمله میکنند و انتظار دارند ایران ارام بنشیند . امام ما فرمود اگر در مقابل دین بایستند در مقابل دنیای انها خواهیم ایستاد . جنگ سیاسی - اقتصادی - فرهنگی و...با ایران برای انها گران تمام خواهد شد و به یقین موجب فروپاشی غرب میشود.
  • امیر IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    2 2
    روسیه بازنده این جنگ است، لطفا عاقل باشید و توی تیم بازنده ها بازی نکنید
    • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
      2 0
      روسیه چه برنده جنگ باشه چه بازنده از رابطه با یه مشت یانکی گاوچرون تروريست همجنس باز و اروپایی‌ نوکر چیزی نصیب کشور نمیشه، 100 ساله این مسئله ثابت شده!!!
    • محمود IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
      0 0
      شماها هنوز متوجه نشدید که جنگ فعلی فقط منحصر به اوکراین و روسیه نیست جنگ بین غرب وحشی کشورگشا با روسیه تک وتنها ویا همان شرق هست.چیزی که سالها قبل باید اتفاق می افتاد اکنون در حال وقوع هست و هر دو طرف خسارات سنگین خواهند دید.چون دو طرف بشدت به همدیگر نیازمند هستند
  • صادق IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    3 2
    با شرق ارتباط داریم،پس بهتره با غرب هم رابطه باز کنیم،اصلا ضرر نمکنید،چون به نفع مردمه
    • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
      2 3
      رابطه با غرب کلا در 100 سال گذشته هیچ چیز جز ضرر برای ما نداشته، عطاشونو بخشیدیم به لقاشون!!!
    • IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
      0 12
      کامنتهای پایینی ، اعراب حاشیه خلیج در صد سال رابطه با غرب چه ضرری کردن ؟
    • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
      0 1
      برای نظام منافع خودش مهم است نه منافع مردم
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    15 2
    برای اونایی که از ارتباط با روسیه ذوق میکنند میگم: برید یه کم تاریخ بخونید، تو رو خدا یه کم بخونید
    • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
      1 0
      برای اونایی که از رابطه با روسیه دچار سوزش شدن میگم، لازم نیست تاریخ بخونین، همین چهل سال گذشته رو به یاد بیارین و ببینین این یانکی‌های گاوچرون تروریست و نوکرهای اروپاییش چه بلاهایی سر ما که نیاوردن بعد خودتون تصمیم بگیرین. به نظر من چهل سال سعی کردیم این غربی‌ها رو آدم کنیم نشد، یه ده سال هم با این شرقی‌ها امتحان کنیم شاید شد، کی میدونه؟؟!!
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
      0 0
      رفتم تاریخ خوندم و فهمیدم به یانکی‌ها، عن گلیسی ها، اروپایی‌ها و صهیونیست‌ها نباید اعتماد کنیم، امر دیگه ای باشه؟؟!!
  • از شهرستان سراب IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    2 2
    مقاله کامل و جامعی بود
  • IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    12 1
    روسیه سالهاست که داره با کارت ایران بازی می‌کنه اونا اصن به ملت ایران اهمیتی نمیدن فقط برای انجام هر کاری برای ایران باج خواهی میکنند و بعضیا از روی ساده لوحی فکر میکن روسیه با ایران پسرخاله شده!!
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    0 1
    سودش هم همیشه برای روسیه ست
  • پرشیا IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۲
    0 0
    آری منطقی است. و آمریکا هم می‌تواند بپیوندد اگر آزاد است و منطقی!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس