کد خبر 1474880
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۸
زنجان آماده میزبانی از گردشگران نوروزی

شهر زنجان این روزها خود را مهیای میزبانی از گردشگران و مسافران نوروزی کرده و مسئولان نیز به اشکال مختلف در تلاش هستند تا کاری سازنده در راستای رونق صنعت گردشگری انجام دهند.

به گزارش مشرق، اگر ایران‌گردی را در زمره برنامه‌های‌تان قرار داده باشید، بی‌آنکه به چرایی ماجرا فکر کنید، عناوین مختلف از شهره شهرهای ایران از ذهن‌تان عبور می‌کند. زنجان یکی از شهرهایی است که در ایام نوروز میزبان گردشگران و مسافرانی است که یا این شهر را به عنوان مقصد گردشگری و یا آن را به عنوان شهر گذار انتخاب می‌کنند و همین مسئله باعث شده است تا از آن به عنوان میزبان مهربان یاد کنند.

زنجان از دیرباز محل عبور کاروان‌های تجاری بوده و امروز مسئولان این شهر در تلاش هستند تا با ایجاد زیرساخت‌های گردشگری و اهتمام به حفظ و نگه‌داشت آنچه که از دیرباز نگین گردشگری این شهر بوده، مسافران نوروزی را به ماندگاری در این خطه از ایران اسلامی ترغیب کنند، از اینرو آمار حاکی از آن است که طی سال‌های اخیر وضعیت گردشگری این شهر نسبت به ادوار گذشته ارتقا یافته است.

زنجان آماده میزبانی از گردشگران نوروزی

وجود ابنیه تاریخی، اماکن دیدنی، صنایع‌دستی منحصر به فرد و از همه مهم‌تر مردم مهمان‌نواز که باعث شده از زنجان به عنوان میزبان مهربان یاد شود، جملگی دست به دست هم داده تا این شهر در طول اجرای طرح نوروزی، روزهای شلوغی را پشت سر گذاشته و میزبانی شایسته برای مسافران و گردشگران نوروزی در بهار ۱۴۰۲ باشد.

سبزه‌میدان؛ تحقق آرزوی دیرینه زنجانی‌ها

بدون شک راجع به ابنیه و اماکن دیدنی زنجان بارها صحبت شده اما آنچه که در گزارش‌های نوروزی امسال بیش از همه مورد توجه خواهد بود، موضوع سبزه‌میدان است. افتتاح بخشی از این پروژه عظیم طی روزهای گذشته حاکی از عزم جدی مسئولان این شهر برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری است، زیرساختی که زنجانی‌ها سال‌ها منتظر به ثمر رسیدن آن بودند.

احداث پیاده‌راه سبزه‌میدان که چند سال قبل محقق شد، گوشه‌ای از ظرفیت‌های گردشگری شهری را به منصه‌ظهور گذاشت اما افتتاح بخشی از پروژه بزرگ سبزه‌میدان باعث شد تا شاهد اتصال این بخش به پیاده‌راه سبزه‌میدان و ظهور مکانی مناسب برای حضور گردشگران نوروزی باشیم

احداث پیاده‌راه سبزه‌میدان که چند سال قبل محقق شد، گوشه‌ای از ظرفیت‌های گردشگری شهری را به منصه‌ظهور گذاشت اما افتتاح بخشی از پروژه بزرگ سبزه‌میدان باعث شد تا شاهد اتصال این بخش به پیاده‌راه سبزه‌میدان و ظهور مکانی مناسب برای حضور گردشگران نوروزی باشیم، مکانی که علی‌رغم کامل نشدن طرح، هر گردشگری را مجذوب و وادار به قدم زدن در این تفرج‌گاه می‌کند.

زنجان آماده میزبانی از گردشگران نوروزی

مردان نمکی و موزه صنایع‌دستی در جوار سبزه‌میدان

یکی از ویژگی‌های بارز طرح سبزه‌میدان، قرار گرفتن دو موزه مردان نمکی و صنایع‌دستی در ضلع شمالی این پروژه است. دیر زمانی است که این دو موزه میزبان گردشگران داخلی و خارجی است اما الحاق شدن پروژه سبزه‌میدان به این دو موزه، موجبات حضور بیش از پیش علاقه‌مندان به آثار تاریخی را فراهم خواهد کرد.

زنجان در حوزه صنایع‌‎دستی تاریخچه دیرینه‌ای دارد، از چاقو و مس گرفته تا ملیله و فرش همگی نشان‌دهنده هنرمندی مردمان این دیار است، بنابراین استقرار موزه صنایع‌دستی در جوار سبزه‌میدان که اینک به یکی از اماکن گردشگری این شهر تبدیل شده است، می‌تواند خود موجبات آشنایی بیش از پیش مسافران با این هنرمندی و سوق به سمت فروشگاه‌های صنایع‌دستی را فراهم کند.

مردان نمکی نیز که غریبانه در موزه ذوالفقاری آرمیده‌اند، اینک قرار است میهمانان نوروزی را نمک‌گیر کنند. این مردان که زمانی در معدن نمک گرفتار شدند، حال یادآور دورانی هستند که مردمان این دیار در عرصه فعالیت‌های معدنی نام‌آور بودند و این خطه خاک معدن‌خیزی دارد و امروز در دامان خود، معادن زیادی را که برخی از آن‌ها شهرت جهانی دارد، ذخیره کرده است.

زنجان آماده میزبانی از گردشگران نوروزی

رختشویخانه؛ رختی برای شستن زشتی‌ها

یکی از اماکن تاریخی و دیدنی شهر زنجان که هر ساله میزبان گردشگران داخلی و خارجی است، موزه مردم‌شناسی رختشویخانه است. مکانی مملو از آرامش و حکایت‌گر دورانی که زنان زنجانی فارغ از دغدغه‌های امروزی، از این مکان برای شستن رخت استفاده می‌کردند.

محل شست‌وشوی لباس‌ها متفاوت بوده و در حوضچه نخست آب آشامیدنی تهیه شده و پس از آن لباس‌ها به ترتیب لباس‌های تمیز شسته می‌شد، حوضچه آخر نیز مربوط به افراد بیمار بوده تا بیماری آن‌ها به سایر افراد سرایت نکند. با توجه به اینکه برای شست‌وشو از مواد شوینده شیمیایی استفاده نمی‌شد، آب کثیف نیز از مجموعه خارج شده و به زمین‌های کشاورزی هدایت می‌شد و لذا شاهد استفاده بهینه از آب در این مکان بودیم.

مساجد زنجان؛ دورنمای اعتقادات محکم

مساجد همواره در طول تاریخ نقش‌ها و کارکردهایی داشته که با هیچ نهاد اجتماعی دیگر قابل مقایسه نیست. این نهاد دینی، فرهنگی و اجتماعی سیاسی، گنجینه‌دار محرمانه‌ترین سیر و سلوک‌های عرفان ناب تا انقلابی‌ترین و سیاسی‌ترین تصمیم‌ها و مشاوره‌های نظامی کلان و خُرد حکومت نبوی و میراث‌دار فرهنگ، هنر و تمدن اسلامی و دانشگاه علمی آموزشی و تربیتی و نیز مرکز وحدت‌بخشی و انسجام مردم در امور اجتماعی و تعاونی بوده است.

فارغ از اینکه زنجانی‌ها با عزاداری منحصر به فرد خود، دهمین اثر میراث معنوی کشور را به نام خود ثبت کرده‌اند اما وجود مساجد شاخص در این شهر باعث شده است تا زنجان در حوزه گردشگری مذهبی نیز از جایگاه ارزشمندی برخوردار باشد.

مسجد جامع تنها مسجدی است که در میان مساجد شهر زنجان به سبک و سیاق مساجد چهار ایوانی ساخته شده و همه قوانین و قراردادهای مفروض در معماری مساجد سنتی ایران را با تأثیرپذیری از سلیقه‌ها و امکانات محلی در خود جای داده است

مسجد جامع در بافت بازار زنجان (راسته قیصریه) قرار گرفته و بزرگ‌ترین و زیباترین مسجد و مدرسه دینی شهر است. مسجد جامع تنها مسجدی است که در میان مساجد شهر زنجان به سبک و سیاق مساجد چهار ایوانی ساخته شده و همه قوانین و قراردادهای مفروض در معماری مساجد سنتی ایران را با تأثیرپذیری از سلیقه‌ها و امکانات محلی در خود جای داده است.

آستان مقدس حسینیه اعظم زنجان یکی از اماکن متبرک و معنوی استان است که آوازه و شهرت آن به برکت توجهات خاصه حضرت سیدالشهدا (ع) جهانی شده است. هیئت امنای این مکان مقدس از توان و ظرفیت‌های موجود برای ارتقای فرهنگ عاشورا و کیفیت مجالس عزاداری سرور شهیدان استفاده کرده و با سازمان‌دهی نیروی انسانی مخلص توانسته است تا حد نسبتاً مطلوب در مقطع کنونی این مکان را اداره کند.

مسجد زینبیه زنجان با بیش از ۴۰۰ سال قدمت، از جمله مساجد باستانی در استان زنجان محسوب می‌شود و بنا به گفته برخی پیشکسوتان و همسایگان محل مسجد زینبیه زنجان، قبلاً به صورت باغی سرشار از گل‌های محمدی بوده و صاحب این ملک که اغلب اوقات متوجه صدای «یازینب یازینب» توأم با گریه و شیون می‌شده، تصمیم می‌گیرد بخشی از باغ را به صورت «تکیه» که در آن سال‌ها متداول و معمول بوده درآورد و نام آن را نیز «زینبیه» بگذارد.

زنجان آماده میزبانی از گردشگران نوروزی

مسجد میرزایی، قدیمی‌ترین بنای مذهبی پابرجا در سطح شهر زنجان است که در مجموعه بازار پایین قرار دارد و احتمالاً در حد فاصل اواخر دوران صفویه تا اوایل دوران قاجار احداث شده است. این مسجد از دو بخش تشکیل شده است. بخش نخست معروف به شبستان قدیم است و بخش دوم مسجد جدید بوده و در سبک کلی، تقلید ناقصی از مساجد به شیوه چهار ایوانی است.

مسجد خانم زنجان از بناهای دوره قاجار است که در محله قدیمی فخیم‌الدوله این شهر قرار دارد. این مسجد فاقد گنبد بوده و دارای دو مناره بسیار زیبا است که در سال ۱۳۲۳ هجری قمری و به درخواست یکی از زنان مقتدر ایران به نام جمیله خانم دختر حسین قلی‌خان نظام‌العداله (ذوالفقاری) و توسط استاد اسماعیل ساخته شد.

امام‌زاده سید ابراهیم (ع) در مرکز شهر زنجان که جزو قدیمی‌ترین بافت های شهر نیز محسوب می‌شود، قرار دارد. در مورد نسب این امام‌زاده بزرگوار در بین علما اختلاف است. گروهی ایشان را فرزند امام چهارم شیعیان، حضرت امام زین‌العابدین (ع) و گروهی دیگر ایشان را از نوادگان حضرت عباس و نوه امام اول شیعیان می‌دانند.

زنجان آماده میزبانی از گردشگران نوروزی

شهر زنجان این روزها خود را مهیای میزبانی از گردشگران و مسافران نوروزی می‌کند. مسئولان این روزها به انحای مختلف در تلاش هستند تا کاری سازنده در راستای رونق صنعت گردشگری در زنجان انجام دهند.

افتتاح گذر گردشگری ملت، تاسیس تشکل اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی، استقرار کیوسک‌های راهنمایی مسافران نوروزی در مبادی ورودی شهر، اقامت تشویقی برای گردشگران و مسافران نوروزی و … از جمله اقدامات مسئولان این شهر برای ایام نوروز است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۹
    0 0
    سلام من یک کارگرم ک چند وقته سرگذر کار بهم نمیخوره نزدیک عیده به امام حسین ع دوتا بچه دارم مستعجرم خیلی محتاجم اگه مسلمونی میتونه کمکم کنه انسانیت کنیین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس