پاکستان و افغانستان

طالبان در تلاش برای رسیدگی به نگرانی‌های پاکستان درباره ناامنی در مرزهای مشترک و مبارزه با عناصر تروریستی یک هیات امنیتی-اطلاعاتی خود را بی سر و صدا به اسلام‌آباد اعزام کرد.

به گزارش مشرق از رسانه‌های پاکستانی، منابع آگاه در اسلام‌آباد و کابل اعلام کردند که اعضای هیات ۱۰ نفره طالبان به سرپرستی رئیس اداره کل اطلاعات افغانستان طی سفر به دور از رسانه‌ها و بی سروصدا به اسلام‌آباد با مسوولان اطلاعاتی و امنیتی پاکستان دیدار کردند.

مبارزه قاطع دولت موقت افغانستان علیه عناصر تروریستی به ویژه گروه طالبان پاکستانی دستورکار اصلی این سفر و مطالبه اسلام‌آباد بود که طی این سفر به مسوولان اطلاعاتی و امنیتی حکومت طالبان ابلاغ شد.

این بازدید درحالی انجام می‌شود که گزارش‌ها حکایت از تشدید اختلافات درونی میان سرکردگان تحریک طالبان پاکستان است. با توجه به افزایش عملیات نظامی علیه عناصر طالبان پاکستانی از سوی ارتش این کشور برخی از فرماندهان تحریک طالبان به دلیل تلفات ناشی از اقدامات دولت و ارتش پاکستان‌، تصمیم به جدایی راه خود را این گروه‌ گرفته‌اند.

با این روزنامه انگلیسی زبان «اکسپرس تریبیون» چاپ اسلام‌آباد امروز گزارش داد که پاکستان اقدامات کابل در رسیدگی به چالش‌های امنیتی در مرزها و مبارزه با تروریسم را رضایتبخش نمی‌داند و خواهان اقدامات موثرتر است.

در این‌ گزارش آمده است: سفر هیات طالبان به اسلام‌آباد پس از سفر غیرمنتظره هیات بلندپایه پاکستانی به ریاست وزیر دفاع به افغانستان انجام شد. در عین حال حساسیت این موضوع باعث شد تا دو کشور بی سروصدا به تعاملات خود و یا سفرهای متقابل ادامه دهند.

تریبیون نوشت: بحث گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان به موضوعی حساس بین اسلام‌آباد و کابل تبدیل شده است. اسلام‌آباد انتظار داشت که طالبان پس از بازگشت به قدرت در تابستان ۲۰۲۱ نگرانی های خود در مورد عناصر ضدپاکستانی رسیدگی کند. اما برخلاف انتظارات، حملات تحریک طالبان در پاکستان افزایش یافت.

بی میلی طالبان افغانستان برای مقابله با تحریک طالبان پاکستان ناشی از ترس آنها از پیوستن جنگجویان این گروه به داعش بود. با این وجود، دو کشور در تلاش برای یافتن راهی برای خروج از چالش طالبان پاکستان هستند، زیرا تهدیدی برای تضعیف همکاری‌های آینده آنها تلقی می‌شود.

یک مقام ارشد که بخشی از هیات پاکستانی در سفر اسفند ۱۴۰۱ به کابل بود بدون ذکر نام خود به رسانه‌ها گفت که اسلام‌آباد شواهد انکارناپذیری درخصوص حضور عناصر تروریستی تحریک طالبان پاکستان در قلمروی افغانستان را به رهبران طالبان در کابل ارائه کرده و خواستار برخوردی فوری و جدی افغانستان با این عناصر شده است.

مقامات پاکستانی از جمله وزیر دفاع و رئیس سازمان اطلاعات ارتش این کشور در کابل از رهبران طالبان خواستند تا گام قاطع و همکاری بدون اما و اگر علیه چالش تروریسم و استفاده تروریست‌ها از قلمروی افغانستان علیه پاکستان بردارند.

پاکستان مدعی همکاری حکومت طالبان افغانستان با گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان است و همچنین ادعا می کند که طالبان افغانستان به عوامل تحریک طالبان پاکستان پناه می هد و یا از آنها حمایت می کند؛ ادعایی که طالبان افغانستان آن را بی اساس می داند.

تشدید حملات طالبان پاکستان در این کشور که به ادعای اسلام‌آباد این گروه در قلمروی افغانستان پایگاه دارد، روابط میان دو کشور را متشنج کرده و پس از سوء قصد چندماه پیش به جان کاردار پاکستان در کابل تعاملات دیپلماتیک دو کشور به پایین ترین سطح رسیده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
    3 0
    اطلاعات غاری که توش ناس جاسازی کرده بودن رو میخوان به پاکستان بدن تا برن بردارن‌
  • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
    4 1
    قابل توجه عزیزانی که می گفتن طالبان عوض شده و جنبش اصیل منطقه است. این حد از ساده لوحی خیلی جذابه
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
    1 2
    وقتی بشار اسد ایران رو دور میزنه و با امارات رو هم می‌ریزه دیگه چه توقعی از طالبان دارید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس