کد خبر 1475062
تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۳
روسیه: ادعای بوریس جانسون درباره پوتین «دروغی گستاخانه» است

نخست وزیر پیشین انگلیس دفاعیه‌ای را روز سه‌شنبه پیرامون رسوایی پارتی‌گیت به کمیته تحقیقات پارلمان این کشور ارائه داد.

به گزارش مشرق، بوریس جانسون در این دفاعیه که در افزون بر ۵۲ صفحه تنظیم و یک نسخه آن در تارنمای پارلمان منتشر شد، نوشته است: همانطور که در ۲۵ مه ۲۰۲۲ به مجلس عوام اعلام کردم، مسئولیت کامل تمام اتفاقاتی را که در دوران من رخ داد بر عهده می‌گیرم. افشاگری‌های گزارش «سو گری» عموم مردم و من را شوکه کرد. بنابراین، من با عذرخواهی مجدد از مردم به دلیل آنچه که در دوران من رخ داد، این دفاعیه را شروع می کنم.

رسوایی پارتی گیت، با انتشار گزارشی در روزنامه انگلیسی دیلی میرور در نوامبر ۲۰۲۱ کلید خورد. براساس گزارش این روزنامه، دفتر نخست وزیر انگلیس در میانه دور دوم محدودیت های کرونایی و در شرایطی که برگزاری گردهمایی غیرکاری در فضای بسته ممنوع بود، میزبان مهمانی و جشن های غیرکاری بوده است.

جانسون بابت اتهامات وارده از مردم عذرخواهی و با انجام تحقیقات مستقل در این باره موافقت کرد. برهمین اساس پروژه تحقیقات برعهده خانم «سو گری» محول شد. به فاصله کوتاهی پلیس متروپولیتن تحقیقات مستقل جداگانه‌ای را در مورد نقض محدودیت‌های کرونایی در دفتر نخست وزیری آغاز کرد و در نتیجه آن جانسون متهم شناخته و جریمه شد.

گزارش اولیه تحقیقات خانم گری در ۳۱ ژانویه ۲۰۲۲ و گزارش نهایی وی در می ۲۰۲۲ منتشر شد. در این گزارش، رویدادهای متعددی از جمله نوشیدن بیش از حد الکل و عدم احترام به کارکنان نظافت و امنیت بوضوح مشهود است. او نتیجه گرفت که مسئول ارشد سیاسی کشور "باید مسئولیت این تخلف فرهنگی را بر عهده بگیرد".

بوریس جانسون که تا چند ماه در داونینگ استریت برو و بیایی داشت این روزها برای حفظ کرسی پارلمانی‌اش سخت مبارزه می‌کند. اگر کمیته تحقیقات به این نتیجه برسد که جانسون پارلمان را فریب داده، ممکن است او از نمایندگی مجلس تعلیق شود. طبق قانون اگر تعلیق وی بیشتر از ۱۰ روز طول بکشد، احتمال برکناری وی از این کرسی و برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای در حوزه انتخابیه او یعنی آکسبریج و رویزلیپ جنوبی وجود دارد.

جانسون در دفاعیه خود نوشته است که این گردهمایی‌ها «هرگز نباید اتفاق می‌افتاد، و من را سرشار از اندوه و پشیمانی کرده است.» وی ادعا کرد که در نخستین فرصت در مجلس عوام حاضر شد و از عموم مردم عذرخواهی کرده است. نخست وزیر اسبق انگلیس با این حال ادعا کرد که «هیچ مدرکی وجود ندارد که ادعای گمراه کردن عمدی مجلس را توسط او تایید کند. »

او در بخشی از دفاعیه خود به دریافت مشورت از سوی نزدیکانش درباره قانونی بودن برگزاری تجمعات دفتر نخست وزیری اشاره و ادعا کرد که به عنوان رئیس دولت "روز و شب" سرگرم مقابله با بحران همه‌گیری کرونا بود و "بدیهی است که برای من منطقی بود که به تضمین هایی که از مشاورانم دریافت کردم اعتماد کنم".

جانسون در بخش‌های مختلف این دفاعیه تلاش کرده تا خود را از این رسوایی تبرئه کند و در این رابطه از مقصر جلوه دادن مشاورانش کم نگذاشته است.

به هر روی او قرار است فردا در جلسه استماع کمیته تحقیقات پارلمان حاضر شود. این جلسه آینده سیاسی نامبرده را که همچنان در سودای بازگشت به داونینگ استریت و گرفتن سکان دولت است مشخص خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس