ايده ساخت يك دوچرخه پرنده منحصر به فرد به نام «Flying Bike» كه «FBike» هم ناميده ميشود حدود يك سال پيش در ذهن گروهي از مهندسان كشور چك شكل گرفت، آنها دوچرخهاي را با قابليت پرواز و مجهز به شش پروانه الكتريكي جهت بالا بردن و حفظ تعادل طراحي كردند و حال آنها اميدوارند با برنامهريزي انجام شده به زودي اقدام به ساخت و نخستين پرواز آزمايشي آن كنند.
مهندسان معتقدند، اين دستاورد توانسته فصل تازهاي در طراحي و توليد وسايل حمل و نقل شهري باز كند.
در طراحي اين دوچرخه پرنده امكان نصب تعدادي پروانه الكتريكي به دوچرخههاي افراد متقاضي وجود دارد، به اين ترتيب پرواز و فرار از خيابانهاي شلوغ و پرترافيك تا زماني كه ذخيره باتري اين وسيله اجازه دهد، ممكن ميشود.
اعضاي اين طرح با استفاده از ابزار مدلسازي سهبعدي (3D) اقدام به شناسايي نحوه عملكرد دوچرخه پرنده و مولتيكوپترها كردهاند، تا امكان ساخت نمونه كاملتر و كارآمدتري فراهم شود.
محاسبات مهندسان براي دوچرخه پرنده نشان ميدهد كه اين وسيله نياز به چهار موتور 10 كيلوواتي الكتريكي براي تامين نيروي مورد نياز چرخش پروانه دوقلوي جلو و عقب با قطر ۱۳۰۰ ميليمتر را دارد، همچنين دو موتور 3.5 كيلوواتي الكتريكي نيز بايد نيروي مورد نياز پروانههاي كناري چپ و راست را با قطر 650 ميليمتر جهت تعادل و نگهداري آن تامين كنند.
به اين ترتيب دوچرخه پرنده كه به همراه دوچرخه سوار وزني حدود 170 كيلوگرم را دارد ميتواند براي تغيير وضعيت خود از حالت ايستايي و سكون به حالت عمودي حركت كند.
همچنين براساس طراحي انجام شده، از آنجا كه اين دوچرخه روي زمين يك دوچرخه پدالي معمولي است، در صورت نياز وسايل جانبي و موتورهاي تعادلي و نگهدارنده دوچرخه ميتوانند با چرخش 90 درجه در حالت افقي قرار گرفته و وضعيت حركت دوچرخه را تغيير بدهند و بيشترين نيروي مورد نياز براي بالا رفتن و پرواز آن را فراهم كنند.
در طراحي اين دوچرخه به منظور تامين انرژي كافي از باتريهاي ليتيوم ـ پليمري 50 اهمي استفاده شده است، موقعيت اين باتريها در زير محور اصلي و افقي شكل دوچرخه قرار دارد.
اين باتريها به صورت 10 قطعه يكي بالاي ديگري و هر كدام شامل 14 سلول هستند كه به صورت سري به هم متصل شدهاند و مجموعهاي را با وزني حدود 20 كيلوگرم شكل دادهاند.
از سوي ديگر ژيروسكوپ و شتابسنج مستقر در قسمت پردازش و كنترل اين وسيله به طور مرتب حالت ثبات و تعادل دوچرخه را كنترل ميكنند و سرعت هر يك از پروانهها نيز براي پروازي ثابت و آرام به طور خودكار تنظيم ميشود.
اين دوچرخه پرنده ميتواند به مدت سه تا پنج دقيقه تنها با اتكا بر باتريهايش پرواز كند. اگر دوچرخهسوار خود در نقش ژنراتور برق ظاهر شده يا از باتريهاي بيشتري استفاده شود، اين زمان ميتواند به 30 تا 50 دقيقه نيز افزايش يابد.
به گفته مهندسان اين طرح، طراحي نهايي اين دوچرخه تكميل شده و در آن تمام جزئيات از جمله طراحي يك صندلي ويژه، راحت و ايمن براي دوچرخهسوار نيز مدنظر قرار گرفته است، آنها در تلاش هستند تا در همين ماه مراحل توليد اين وسيله را آغاز كنند.