کد خبر 1476361
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵
عصبانیت آمریکا از برقراری رابطه کشورهای عربی با سوریه

اعلام آغاز بکار دوباره کنسولگری عربستان در دمشق پس از عید فطر و دعوت احتمالی از "بشار اسد" رییس جمهور سوریه به سی و دومین اجلاس اتحادیه عرب، شدیدا مقامات واشنگتن را نگران کرده است.

به گزارش مشرق، از قرار معلوم کشته شدن بیش از ۶۰۰ هزار سوری و آوارگی ۱۲ میلیون نفر دیگر از شهروندان این کشور در ۱۲ سال گذشته برای سران جنایتکار آمریکا کافی نمی باشد و آنها خواستار ادامه وضعیت فعلی سوریه و حتی بدتر از آن هستند.

از اسفند ماه سال ۱۳۸۹ که بحران سوریه آغاز و به جنگ بین المللی تبدیل شد و با کمک جبهه غربی – عربی – صهیونیستی، گروه های تروریستی – تکفیری پا به عرصه جنگ سوریه گذاشتند، مردم سوریه روز خوشی را شاهد نبوده اند و همواره در نگرانی به سر برده اند، هرچند ارتش این کشور به کمک رزمندگان جبهه مقاومت اسلامی و نیروهای روسی توانست بسیاری از گروه های تروریستی همچون داعش را شکست دهد، ولی حضور تروریست های آمریکایی در شرق و شمال شرق سوریه از سال ۱۳۹۶ این امکان را فراهم نکرده تا امنیت در سراسر خاک سوریه برای سوری ها فراهم شود و اقدامات بیشمار ترورست های آمریکایی و مزدوران تحت امرشان هنوز هم کام مردم سوریه را تلخ نگاه داشته است.

اما، با وقوع زلزله مهیب هفت و هشت دهم ریشتری ۱۷ بهمن ماه شمال غرب سوریه (و جنوب ترکیه) که خسارت های زیادی به بار آورد، به یکباره ورق برگشت و در عین حالی که مردم سوریه از این فاجعه طبیعی غمگین بودند، باب کمک های برخی کشورهای جهان به سوریه باز شد و از این تاریخ چند هیات سیاسی، پارلمانی به دمشق سفر کردند و راه بازگشت دمشق به اتحادیه عرب به یکباره هموار شد.

کشورهایی همچون قطر دفتر معارضین سوری در دوحه را بستند و ریاض چراغ سبز خود را برای برقراری رابطه و رفع کدورت ها با دمشق نشان داد. (ترکیه نیز طی چند ماه گذشته بارها اعلام کرده که خواهان برقراری رابطه با سوریه است.)

این روند مثبت، در عین حالی که با استقبال کشورهای دوست سوریه و گروه های مقاومت منطقه مواجه شد، با مخالفت و واکنش واشنگتن و تل آویو مواجه گردید و سران آمریکا و رژیم صهیونیستی از این اقدام مصلحانه عصبانی و ناراحت شدند، چرا که برقراری صلح و دوستی در منطقه به هیچ وجه به نفع واشنگتن و تل آویو نیست و آنها خواهان ناامنی و بی ثباتی سوریه و منطقه برای ادامه حیات نامشروع خود هستند.

روند رو به رشد نزدیکی سوریه با کشورهای عربی به حدی برای واشنگتن نگران کننده بوده که برخی مقامات سابق آمریکا در نامه‌ای از دولت "جو بایدن" خواسته‌اند تا مانع از نزدیکی روابط سوریه با کشورهای عربی شود.

روزنامه آمریکایی "پالتیکو"، در گزارشی در این باره اعلام کرده که، گروهی از مقامات، محققان و کارشناسان سابق آمریکایی با ارسال نامه‌ای به دولت آمریکا از مسئولان کشورشان خواسته اند تا تلاش بیشتری برای جلوگیری از نزدیکی روابط سوریه با کشورهای عربی انجام دهند.

در این نامه‌ که روز دوشنبه برای "جو بایدن"، رئیس‌جمهور و "آنتونی بلینکن"، وزیر امور خارجه آمریکا ارسال شده، آمده است: «عادی‌سازی روابط بی قید و شرط با نظام دمشق اجتناب‌ناپذیر نیست؛ مخالفت با عادی‌سازی روابط با دمشق هم به تنهایی در قالب کلمات کافی نیست. تایید بی‌صدا، کوته‌بینانه است و برای هر امیدی به امنیت و ثبات در منطقه مضر است».

امضاکنندگان این نامه که معلوم است از نزدیکی دمشق با کشورهای عربی بسیار ناخرسند هستند، نگرانی خود را از سیاست‌های دولت بایدن در قبال سوریه ابراز کرده و خواستار فشار بیشتر بر دولت‌های خارجی برای بازگرداندن هزاران زندانی مظنون به عضویت در داعش و تهیه طرحی جایگزین برای انتقال کمک‌های بشردوستانه به سوریه شده اند.

به دنبال ارسال این نامه، یک روز بعد یعنی روز سه شنبه، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن هرگز به عادی سازی روابط با نظام اسد نمی‌پردازد و هیچ کشوری را نیز تشویق به این کار نمی‌کند، موضوعی که نشان دهنده خشم آمریکا می باشد.

ناراحتی و نگرانی مقامات آمریکا نشان می دهد که به رغم مخالفت واشنگتن، اقدام اخیر کشورهای عربی برای بازسازی روابط با دمشق کاملا درست می باشد و تضمین کننده امنیت و ثبات سیاسی و اقتصادی منطقه می باشد و کشورهای منطقه باید به مسیر صحیح خود برای برقراری رابطه با دولت دمشق بدون نظر واکنش آمریکا و رژیم صهیونیستی ادامه دهند.

یکی از دلایل اصلی نگرانی مقامات آمریکا از همگرایی و نزدیکی کشورهای عربی با سوریه، تنگ شدن جا برای یانکی ها در این کشور می باشد، چرا که در صورت برقراری رابطه میان دمشق و کشورهای عربی، این کشورها همصدا با سوریه خواهان خروج تروریست های آمریکایی از خاک این کشور خواهند شد و در صورت انجام این کار، دست آمریکا از چپاول نفت، گاز و گندم مردم سوریه کوتاه می گردد و سوری ها می توانند اقتصاد خود را با منابع نفتی و گازی خود سامان دهند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    0 0
    آیا اینها همه از معجزاتِ امامزاده چین است ؟
    • IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
      0 0
      نه از معجزات استقامت و پایداری ملل مستقل مثل ایران، روسیه، چین و.... هست و همینطور نشانه نزدیک شدن پایان اربابهای یانکی گاوچرون تروريست همجنس باز آدمکشته!!!
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    0 0
    سفارت آمریکا در تهران کی باز میشه ؟!
    • IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
      0 0
      تو بازار یه توالت عمومی هست، فعلا میتونی از اونجا استفاده کنی!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس