رای دادگاه لاهه دستاوردی برای دولت و ملت ایران است

این ابزارها، ابزارهای نامشروعی هستند و کشورها به دلیل ضعفی که دارند ناچارند به این خواسته‌ها تن بدهند.

به گزارش مشرق، نوذر شفیعی درباره رای دادگاه بین‌المللی لاهه اظهار کرد: ما تقریبا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران شعاری داشتیم مبنی بر اینکه آمریکایی‌ها در رفتارشان با سایر کشورها از ابزارهای سیاسی و نظامی استفاده می‌کنند.

وی افزود: این ابزارها، ابزارهای نامشروعی هستند و کشورها به دلیل ضعفی که دارند ناچارند به این خواسته‌ها تن بدهند.

‌*آمریکا کمتر تمایل دارد مسائل را به شیوه‌های فنی و حقوقی حل کند

این استاد دانشگاه تصریح کرد: ما همچنین معتقدیم که آمریکا کمتر تمایل دارد مسائل را به شیوه‌های فنی و حقوقی حل کند از جمله اینکه الان در مساله هسته‌ای ایران هم آمریکا بیشتر در بحث‌های سیاسی وارد می‌شود تا اینکه بخواهد بحث‌های فنی و حقوقی را مطرح کند.

شفیعی عنوان کرد: لذا با در نظر گرفتن این موارد و وجود پرونده‌ای مانند این پرونده و پرونده‌های قبل از آن که به دادگاه می‌رود و در آنجا مطرح می‌شود و آن دادگاه رایی را به نفع ما صادر می‌کند نشاندهنده این موضوع است ادعاهای جمهوری اسلامی ایران در مورد اقدامات آمریکا همواره درست بوده است.

*رای دادگاه لاهه موفقیتی هم‌برای دولت و هم برای ملت ایران است

وی خاطرنشان کرد: بنابراین این موفقیت نه تنها برای دولت آیت‌الله رئیسی بلکه برای نظام جمهوری اسلامی ایران نزد مردم ایران و افکار عمومی بین‌المللی یک موفقیت به‌شمار می‌رود.

کارشناس مسائل بین‌الملل یادآور شد: پیامد محکومیتی که درخصوص آمریکا انجام شده است فقط یک بحث ساده حقوقی نیست به این معنا که اینگونه نیست که آمریکا فقط در دادگاه یک توافقنامه که همانا عهدنامه دوستی و مودت میان تهران و واشنگتن است را نقض کرده است.

شفیعی بیان کرد: در حالی که این اقدام به اعتبار استراتژیک ایالات متحده هم لطمه می‌زند و زمانی که این اتفاق برای آمریکا به عنوان یک قدرت برتر رخ بدهد به مشروعیت آمریکا به عنوان کشوری که نظم سیاسی بین‌المللی را هدایت می‌کند هم لطمه می‌زند.

*آمریکا تصور می‌کند رهبری او در جهان مبتنی بر عدالت است

وی ادامه داد: لذا بازتاب منفی این کار برای آمریکا محدود به نقض یک عهدنامه در روابط دو کشور نیست بلکه مربوط به عدم مشروعیت قدرتی است که مدعی رهبری جهان است که از دید خود تصور می‌کند این رهبری مبتنی بر عدالت است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم خاطرنشان کرد: این موضوع صرفنظر از بحثی که در روابط دوجانبه ایران و آمریکا دارد، بازتاب بین‌المللی منفی برای ایالات متحده هم دارد.

شفیعی گفت: نکته دیگر اینکه در هر حال این بحث یک موفقیت برای تیم حقوقی جمهوری اسلامی ایران است. اینکه در ظاهر حکمی صادر شده و آمریکا محکوم و ایران پیروز شده است کمتر کسی به این نکته توجه دارد که چه بدنه کارشناسی فنی و حقوقی پشت این جریان بوده است.

وی افزود: بنابراین این نشان می‌دهد که تیم حقوقی ایران تیمی است که در ارتباط با موازین حقوقی بین‌المللی آشنایی مطلوبی داشته است که توانسته در مقابل قضات آمریکایی و حتی دیوان بین‌المللی لاهه که در نهایت، نهاد غربی است چنین موفقیتی را کسب کند.

کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل یادآور شد: بنابراین این موضوع در سطح خیلی خُرد یک موفقیت برای تیم حقوقی جمهوری اسلامی، در سطح میانه موفقیت برای جمهوری اسلامی و در سطح بین‌المللی ضربه مهم به اعتبار استراتژیک ایالات متحده آمریکا است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
    2 12
    سفارت آمریکا کی بازگشایی میشه ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس