کد خبر 1477445
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۰
روس‌ها چه کردند که با وجود تحریم‌ ارزش روبل سقوط نکرد؟

بانک مرکزی ضمن ابلاغ شریط جدید فروش ارز با کارت ملی اعلام کرد: برداشت اسکناس از حساب ارزی خریداران ارز با کارت ملی، صرفاً پس از گذشت ۵ روز کاری پس از زمان واریز به حساب ارزی متقاضی امکان پذیر است.

به گزارش مشرق، براساس سیاست جدید ارزی بانک مرکزی از ۱۴ فروردین، سهمیه خرید ارز با کارت ملی از ۵ هزار یورو به ۲ هزار یورو کاهش یافته است.

ضمن اینکه متقاضیان خرید ارز با کارت ملی باید حتما حساب ارزی افتتاح کنند چراکه زین پس ارز سهمیه‌ای به حساب ارزی خریداران واریز خواهد شد.

با تصمیم بانک مرکزی از روز دوشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۱۴، فروش دلار دولتی با کارت ملی از روش «پرداخت اسکناس به خریدار» به روش «واریز به حساب ارزی خریدار» تغییر کرده است.

در بخشنامه ابلاغی تأکید شده است: از روز دوشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۱۴، روش فروش ارز به‌صورت اسکناس در سرفصل "تأمین نیازهای ضروری کد ۵۶" به متقاضیان از روش «پرداخت مستقیم اسکناس به متقاضی» به روش «واریز به حساب ارزی متقاضی نزد بانک‌ها» تغییر می‌کند.

گفتنی است، متقاضیان خرید ارز سهمیه‌ای برای افتتاح حساب ارزی باید معادل ریالی ۱۰۰ دلار را به حساب خود واریز کنند؛ ضمن اینکه امکان برداشت اسکناس دلار از حساب ارزی، پنج روز کاری پس از خرید و واریز ارز به حساب ممکن است.

* شرایط جدید خرید ارز با کارت ملی/ کارمزد برداشت اسکناس دلار چقدر است؟

بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای به صرافی‌ها جزئیات شرایط جدید فروش ارز با کارت ملی را اعلام کرد؛ در این بخشنامه آمده است:

۱ـ کلیه بانک‌ها مکلفند جهت فروش و پرداخت ارز بابت سرفصل تأمین نیازهای ضروری (کد ۵۶) به صورت اسکناس، بنا به درخواست متقاضی نسبت به افتتاح حساب سپرده قرض‌الحسنه پس‌انداز ارزی بدون اخذ موجودی اولیه با رعایت مقررات مربوط اقدام نمایند.

تبصره ـ افتتاح حساب به درخواست وکیل متقاضی مجاز نمی‌باشد.

۲ـ پرداخت به صورت اسکناس از محل حساب ارزی موضوع این دستورالعمل صرفاً به صاحب حساب (اصیل) امکان‌پذیر است.

۳ـ حساب‌های مذکور صرفاً به ارزهای دلار/ یورو و با منشاء اسکناس و جهت استفاده برای واریز اسکناس موضوع سرفصل تأمین نیازهای ضروری (کد ۵۶) خواهد بود.

۴ـ برداشت اسکناس از حساب مذکور، صرفاً پس از گذشت ۵ روز کاری پس از زمان واریز به حساب ارزی متقاضی (T+۵) امکان‌پذیر است. بانک‌ها مکلفند پس از دوره مذکور، نسبت به پرداخت اسکناس موضوع حساب‌های این دستورالعمل در هر زمان حسب درخواست مشتری اقدام نمایند.

۵ـ کارمزد برداشت از حساب به صورت اسکناس معادل ۵ درصد معادل ریالی مقدار برداشت است. نرخ تسعیر برابر با نرخ فروش اسکناس دلار/ یورو سامانه معاملات الکترونیکی ارز به اضافه یک درصد در روز برداشت خواهد بود.

۶ـ دریافت هرگونه کارمزد از مشتری برای ارائه خدمات موضوع این دستورالعمل به جز موارد تعیین شده در دستورالعمل، ممنوع است.

۷ـ حساب ارزی موضوع این دستورالعمل، باید حداقل به مدت شش ماه مفتوح بماند.

تبصره: حداقل موجودی لازم برای استمرار حساب ارزی موضوع این دستورالعمل ۱۰۰ دلار/یورو خواهد بود.

قیمت دلار , قیمت ارز , بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ,

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    0 0
    اگر این مقررات برای یک هفته اجرا شود و مقررات به وضعیت قبلی برگردانده نشود شاید بتوان به بانک مرکزی بیش از یک واحد معاملات املاکی نگاه کرد.
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    0 0
    هشتاد درصد مردم از ترس روز افزون ریزش ارزش پولشون دنبال دلار هستند بانک مرکزی ضمانت بدهد من خودم شخصا حاضرم ریال بخوابونم بجای دلار و برداشت نکنم به شرطی که هر زمان خواستم به من دلار بدهد
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    1 0
    عالی و ضد دلال بازی یا کارت ملی فقرا پس لطفا ادامه یابد و لغو نشود
    • US ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
      0 0
      شل خلی
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    1 1
    این قانون مسخره را بردارید اصال چرا باید ارز بدید تنها جایی که باید ارز بدید وارد کردن تکلنوژی است
    • وطنم IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      0 0
      موافقم. مثلا ارز تخصیص میدن که اونهایی که میخوان سرمایه اشون کم ارزش نشه نروند به سمت طلا و سکه!!! ولی این مشکلات دیگه ای به وجود خواهد آورد.
  • علی افصحی IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    0 1
    امیرالمومنین علیه‌السلام در دورهٔ حکومتش هر روز اول وقت ابتدا به بازار رفته و بخشنامه آن روز را صادر می کرد و همواره می فرمود «یا معشر التجار الفقه ثم المتجر اول به قواعد و بخشنامه های شرعی مسلط شوید بعد دست به تجارت بزنید»این عمل مولی علی نشان از آن دارد که جریان بازارها با قوانین ثابت و لایتغیر و نیز اکتفا به صدور بخشنامه ،روال مطلوب نمی یابد. امام علی هم بخشنامه صادر می کرد و هم میدانی اوضاع بازار را میدانی و اول وقت رصد می نمود چرا که بازار بسیار سیال و لغزان بوده و هرلحظه تحت تاثیر عوامل مختلف اقتصادی و سیاسی است لذا گفته شده «التجارة مخاطرة اساسا بازار افت و خیز دارد و گاهی این افت و خیزها شدید و لحظه ای است . بعد امام علی به دکة القضاء برای رفع خصومات می رفت. یعنی در عین حال که رصد بازار بسیار مؤثر است اما باز تنازعات مالی رخ می دهد. برخی با تحرک روزآمد بانک مرکزی که در دورهٔ جدید مدیریتش شاهدیم و بسیار کارساز و مبارک است میانه ای ندارند در حالتی که حتی اگر جنگ تمام عیار اقتصادی هم نباشد که هست، باز می طلبد که برای سامان بازار ارز بانک مرکزی پویا و فعالانه برخورد کند. همانند بخشنامه جدید بانک مرکزی که گامی به پیش برای حذف عوامل غیر اقتصادی از بازار ارز است.البته هیچ بخشنامه و دستورالعمل اقتصادی ثابت برای بازار ارز به ویژه در میانه فتنه اقتصادی امکان پذیر نیست اما برای تقلیل آسیب های روانی و عملیاتی فتنه اقتصادی لازم است بانک مرکزی تحرکی سیال و نامتقارن داشته باشد که در این دوره الحمدلله دارد.
  • US ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
    1 0
    ضامن چی ؟ چند تا ضامن معتبر میخاد سفته چی ؟ سند خونه ؟ بگو میخایم استارت افزایش قیمت ارز بزنیم چرا ملت میپیچونید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس