آمریکا: جنگ اوکراین الهام‌بخش فنلاند برای عضویت در ناتو بود

نماینده آمریکا در ناتو مدعی شد که الحاق فنلاند به ناتو حاوی این پیام برای روسیه است که ارعاب نتیجه بخش نخواهد بود.

به گزارش مشرق به نقل از شبکه الجزیره، نماینده آمریکا در ناتو از اهمیت پیوستن فنلاند به این ائتلاف برای کمک به امنیت اروپا استقبال کرد.

«جولیان اسمیت» نماینده آمریکا در ناتو امروز چهارشنبه اعلام کرد که پیوستن فنلاند به ناتو برای امنیت اروپا و آتلانتیک مهم است.

نماینده آمریکا در ناتو با بهانه جویی از جنگ اوکراین برای گسترش ناتو مدعی شد که جنگ اوکراین الهام بخش فنلاند و سوئد برای پیوستن به این ناتو شد.

این مقام آمریکایی، که کشورش ذینفع اصلی جنگ در اوکراین است، افزود: پیوستن فنلاند به ناتو حاوی یک پیام شفاف به پوتین بود، اینکه ارعاب و تجاوز فایده‌ای به همراه ندارد.

نماینده آمریکا در ناتو همچنین گفت که آمریکا بستر دیدار و گفتگو میان مقامات سوئد، فنلاند و ترکیه را فراهم کرد تا در خصوص نگرانی‌های خود با یکدیگر رایزنی کنند.

ماتوئوش موراویسکی، نخست‌وزیر لهستان روز سه شنبه اعلام کرد که فنلاند، به عنوان سی‌ویکمین عضو، رسماً به عضویت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در آمد.

فنلاند و سوئد با کنار گذاشتن دهه‌ها عدم تعهد نظامی، در ماه می سال ۲۰۲۲ میلادی رسماً درخواست پیوستن به ناتو را مطرح کردند. با این حال، ترکیه، یکی از اعضای قدیمی ناتو، از دو کشور شمال اروپا درخواست کرد تا علیه گروه‌هایی مانند پ ک ک و گولن اقدامات مشخصی انجام دهند.

در ماه ژوئن یعنی حدود ۹ ماه پیش، فنلاند و سوئد یادداشتی را با ترکیه برای رسیدگی به نگرانی‌های امنیتی آنکارا امضا کردند و دیپلمات‌های ارشد و مقامات سه کشور از آن زمان جلسات مختلفی را برای بحث در مورد اجرای توافق سه جانبه برگزار کردند، اما مقامات ترکیه اعلام کردند که سوئد بر خلاف فنلاند نتوانسته به همه تعهدات خود به آنکارا برای مقابله با گروهای تروریستی کردی پای بند باشد و از این رو آنکار عضویت سوئد را برخلاف فنلاند تائید نکرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    3 2
    لعنت خدا بر روسیه متجاوز

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس