سازوکار ثبت نام الکترونیکی از رأی‌دهندگان انتخابات مجلس تعیین شد

بر اساس مصوبه مجلس، حداقل یک ماه قبل از برگزاری انتخابات از رأی‌دهندگان به صورت الکترونیکی ثبت نام می‌شود تا شعبه اخذ رأی خود را اعلام کنند.

به گزارش مشرق، نمایندگان در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی چند ماده از طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را تصویب کردند.

بر اساس ماده ۲۴ این طرح، یک ماده به عنوان ماده (۴۵ مکرر ۱) به شرح زیر به قانون الحاق می‌شود:

ماه ۴۵ مکرر ۱؛ وزیر کشور موظف است صد و ده روز قبل از شروع ثبت نام الکترونیکی موضوع ماده (۴۵) این قانون، دستور شروع فرآیند انتخابات را صادر کند.

متقاضیان پس از صدور دستور شروع فرآیند انتخابات، باید ظرف مدت هفت روز از طریق درگاه الکترونیکی واحد با مدیریت وزارت کشور، صدور گواهی و مدارک موضوع این ماده را از دستگاه‌ها و مراجع ذی‌صلاح از جمله نهادهای زیر درخواست نمایند. دستگاه‌های یادشده موظفند به شرح زیر حداکثر تا یک ماه پیش از شروع ثبت نام الکترونیکی موضوع ماده (۴۵) این قانون، گواهی‌های مربوط را صادر و به درخواست‌کننده تحویل دهند. وزارت کشور موظف است اطلاعات متقاضیان و نسخه‌ای از مدارک را پس از دریافت به شورای نگهبان ارسال کند. عدم صدور گواهی در موعد مقرر یا عدم رسیدگی به اعتراض متقاضیان مستوجب مجازات درجه شش قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی برای مقام یا شخصی است که فعل یا ترک فعل به او مستند است.

۱- سازمان ثبت احوال کشور نسبت به صدور گواهی موضوع بند (۸) ماده (۲۸) این قانون

۲- وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، حسب مورد، نسبت به صدور گواهی موضوع بند (۵) ماده (۲۸) این قانون

۳- سازمان امور اداری و استخدامی نسبت به صدور گواهی موضوع ماده (۲۹) این قانون

۴ - دادستانی کل کشور نسبت به صدور گواهی موضوع بندهای «۳»، «۴»، «۵»، «۷»، «۸»، «۹»، «۱۰» و «۱۱» ماده (۳۰) این قانون و مواد ۶۵ مکرر ۱ و ۶۶ این قانون

۵ – فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران نسبت به صدور گواهی موضوع بند (۱۰) ماده (۲۸) این قانون

۶ - سازمان ثبت احوال کشور و وزارت امور خارجه نسبت به صدور گواهی موضوع بند (۳) ماده ۲۸ و بند (۱۲) ماده (۳۰) این قانون

۷ - هیأت عالی نظارت موضوع قانون رسیدگی به تخلفات اداری نسبت به صدور گواهی ماده ۱۷ مکرر این قانون در صورت عدم پاسخ دستگاه‌های مذکور در این ماده در مدت مقرر گواهی یاد شده، صادر شده محسوب می‌شود.

تبصره ۱- دستگاه‌های یادشده موظف به رسیدگی به اعتراض داوطلبان نسبت به گواهی‌های صادرشده حداکثر تا ۲۴ ساعت قبل از ثبت نام، می‌باشند. سازمان اداری و استخدامی موظف است حداکثر ظرف یک ماه پس از پایان درخواست متقاضیان نسبت به پاسخ به استعلام و رسیدگی به اعتراض در خصوص گواهی‌های بند «۳» این ماده اقدام کند.

تبصره ۲- متقاضیانی که مطابق گواهی‌های موضوع این ماده شرایط داوطلب شدن را ندارند و یا در سامانه درخواست خود را ثبت نکرده اند، نمی‌توانند به عنوان داوطلب نمایندگی مجلس ثبت‌نام کنند. سایر متقاضیان باید گواهینامه‌های مذکور را در زمان ثبت‌نام در سامانه الکترونیکی موضوع ماده (۴۵) این قانون بارگذاری کنند.

بر اساس ماده ۲۵ این طرح، یک ماده به شرح زیر به عنوان ماده ۴۵ مکرر ۲ به قانون الحاق می‌شود:

ماده ۴۵ مکرر ۲- وزارت کشور با موافقت شورای نگهبان می‌تواند برای همه یا برخی از حوزه‌های انتخابیه حداقل یک ماه قبل از برگزاری انتخابات از رای‌دهندگان به صورت الکترونیکی ثبت‌نام به عمل آورد تا رأی دهندگان نسبت به تعیین شعبه اخذ رأی اقدام نمایند. آئین نامه موضوع این ماده حداکثر ظرف شش ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون توسط وزیر کشور تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    0 0
    میخواید ببینید کیا رای نمیدن تهدید کنید؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس