کد خبر 1487727
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۴
روزنامه شرق

روزنامه شرق می‌گوید: جریزه‌فروشی سرنوشت محتوم اقتصادهای جریزه‌ای شده است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: این روزنامه نوشت: «در روزهایی که ایرانیان بیش از هر چیز در انتظار چشم‌اندازی صریح یا به قرینه از آینده اقتصادی و اجتماعی خود نشسته‌اند، شاید هولناک‌ترین هشدار، سیر در مسیر یونانی‌شدن اقتصاد یعنی «جزیره‌فروشی» برای پرداخت مستمری بازنشستگان در بحران روزافزون و پیچیده صندوق‌های بازنشستگی است که خواب را از دیدگان هر ایرانی می‌رباید. ناشنیدن و نادیدن این هشدار و بستن دهان گوینده البته ذره‌ای از نگرانی آن نمی‌کاهد؛ بلکه دست‌کم دو پرسش ناگزیر را در پی دارد؛ یکی آنکه گیریم تعهدات صندوق‌های بازنشستگی با جزیره‌فروشی تأمین شود؛ اما ناترازی و کسری‌های بزرگ و فزاینده در بودجه عمومی دولت برای پرداخت حقوق و مزایای کارکنان که سالانه از هزار و ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بالاتر رفته و تعهدات دولت به بانک‌ها و پیمانکاران و نیروگاه‌های تولید برق و... و نیز ناترازی بزرگ بانک‌های دولتی را با کدام فروش تأمین می‌کنید؟ و دوم اینکه واگذاری شتاب‌زده دارایی‌های دولت در دو دهه گذشته که در سال‌های اخیر به اوج خود رسیده و نیز فروش اموال و دارایی‌های دولت با نام «مولدسازی دارایی‌ها» چه مناسبتی با جزیره‌فروشی دارد؟

جزیره‌فروشی سرنوشت محتوم و ناگریز «اقتصادهای جزیره‌ای‌شده» و در حال کوچک‌ شدن دنیای امروز است که یونان نه اولین آن بوده و نه آخرین آنها. جهانی ‌شدن به‌مثابه یکپارچگی، ادغام، پیوستگی و فشردگی ویژگی مهم دنیای امروز است که بیش و پیش از هر زمینه‌ای در پیوستگی اقتصادی و توانایی کشورها برای توسعه مبادلات مالی و تجاری، جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، جذب فناوری، جذب گردشگر، جذب سرمایه انسانی و به‌ویژه سرمایه خلاق و تنوع‌بخشی به ترکیب سبد کالاها و خدمات و شرکای تجاری شناخته می‌شود.

در دنیای جهانی‌شده و یکپارچه، جزیره‌ای‌شدن و در پیله خود ماندن گونه‌ای از هنرمندی است. در دوران نرخ‌های رشد اقتصادی ۶-۱۰ درصدی و بالاتر از آن در بسیاری از کشورهای شرق و جنوب آسیا، آمریکای لاتین، خاورمیانه و آفریقا که به معجزه‌های رشد شهرت یافته‌اند، حدود ۵۰ سال درجازدن با نرخ رشد اقتصادی حدود ۱.۵ درصدی (کمتر از نرخ متوسط رشد جمعیت) و رشد اقتصادی نزدیک به صفر در یک دهه معجزه وارونه اقتصاد ایران است. در نیم‌قرن اخیر تولید ناخالص داخلی جهان تقریبا ۱۰ برابر و تجارت جهانی حدود چهار برابر شده است؛ اما سهم ایران از تولید ناخالص داخلی جهان به حدود یک‌سوم و سهم آن از تجارت جهانی به حدود یک‌چهارم کاهش یافته است.

در سال‌هایی که درآمد ترکیه از گردشگری به حدود ۶۰ میلیارد دلار و امارات به حدود ۳۰ میلیارد دلار نزدیک می‌شود، سهم ایران با برخورداری از ظرفیت‌های کم‌نظیر تاریخی و فرهنگی به زحمت به سه میلیارد دلار می‌رسد.

بازگویی این ارقام و بازبینی جایگاه ایران از رتبه‌بندی‌های اقتصادی و تجاری و مالی جهان به‌روشنی مفهوم «جزیره‌ای‌شدن»، کوچک ‌شدن و کم‌اهمیت شدن و کم‌رنگ ‌شدن تدریجی بازیگری ایران در اقتصاد منطقه‌ای و جهانی را نشان می‌دهد».

شرق نویسنده این متن را «حجت‌(الله) میرزایی» معرفی کرده، بی‌آنکه به سوابق وی بپردازد. میرزایی که در اینجا ژست تحلیلگر و کارشناس منتقد گرفته، در گذشته در دوران وزارت علی ربیعی و محمد شریعتمداری در وزارت «تعاون، رفاه و کار»، معاون اقتصادی بوده است. او همچنین در دوره شهرداری محمدعلی نجفی در شهرداری تهران، معاونت برنامه‌ریزی را برعهده داشته است.

به عبارت دیگر، هم روزنامه شرق و هم نویسنده آن، در حالی ژست اپوزیسیونی و انتقادی می‌گیرند که هرکدام به اعتبار دوران مسئولیت با فضاسازی برای مدیریت اشرافی غربگرا، باید پاسخگوی عملکرد و نتایج خود باشند.

شرق و نویسنده سابقاً مسئول آن در حالی درباره جزیره‌ای شدن اقتصاد ایران اظهار نگرانی می‌کنند که دولت و مدیریت متبوع آنها با وعده‌های خلاف واقع و اعتماد به آمریکا و تروئیکای اروپایی، ۸ سال فرصت تنوع‌بخشی به شرکای اقتصاد کشور را تباه کرد و موجب پسرفت چند رتبه‌ای اقتصاد کشور شد.

همان دولت بود که پس از واگذاری و تخریب ۹۵ درصد برنامه هسته‌ای در برجام، به صرافت افتاد در مسیر برجام ۲ و ۳ و...، توانمندی نظامی و موشکی، و نفوذ منطقه‌ای ایران را هم در مقابل چک‌های بلامحل غرب، بفروشد. همچنان که بر مبنای امضای بیانیه پاریس و تعهدات پنهان و آشکار مشابه، به جای گسترش پالایشگاه‌سازی و نیروگاه‌سازی و خروج از خام‌فروشی نفت، توقف پروژه‌هایی از این دست را در دستورکار قرار داد و طبق هیجان برجامی، خام‌فروشی نفت را پیشه کرد اما سرانجام به جایی رسید که آقای نوبخت بگوید حتی یک قطره نفت هم نمی‌توانیم بفروشیم.

برعکس دولت رئیسی با وجود همه پسرفت‌های مذکور، اهتمام گسترده‌ای برای تنوع‌بخشی به تجارت خارجی، شرکای اقتصادی و توسعه ظرفیت‌های پالایشگاهی و نیروگاهی داشته است.

نکته بعدی مقایسه غلط ایران و یونان است. یونان در حالی جزیره‌فروشی کرد که بخشی از اتحادیه اروپا و هضم شده در اقتصاد آن است اما همین عضویت، موجب بدبختی یونان شد. در عین حال در مقابل، اقتصاد ایران با وجود همه خسارت‌های دولت غربگرای سابق، بیستمین اقتصاد بزرگ دنیاست که در یکی دو سال اخیر توانسته و لو با کندی، رشد اقتصادی را احیا و صادرات و تجارت خارجی را رونق ببخشد.

شرق و تحلیلگران اگر به مواردی مانند کسری بودجه اشاره می‌کنند، آن قدر صداقت ندارند که بگویند دولت متبوع‌شان ۴۸۰ هزار میلیارد تومان به علاوه تورم ۴۵ درصد را به ارث گذاشت که با احتساب نرخ تورم، اکنون باید رقم کسری به بالای ۷۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسید اما سال گذشته این رقم به زیر۳۰۰ هزار میلیارد کاهش یافت.

در حوزه تأمین اجتماعی و بدهی‌ها و تعهدات آن نیز دولت و وزارت رفاه موفق شده‌اند چند ده هزار میلیارد تومان از تعهدات ایجاد شده در دولت سابق را بازپرداخت کنند. منتها وقاحت و بی‌صداقتی روزنامه شرق و معاون سابق وزارت رفاه و کار اجازه نمی‌دهد واقعیت‌ها را دولت به اطلاع مخاطبان خود برسانند. این محافل عمداً نمی‌گویند که چه چوب حراجی به منابع ارزی و طلای کشور، و کارخانه‌ها و شرکت‌های بزرگ در دولت سابق زده شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 59
  • در انتظار بررسی: 23
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    33 14
    با احترام به نظر مشرق اما شرق درست می گوید....از مشرق انتظار داریم کمی از بالاتر قضایا را بررسی و تحلیل کند تا واقعیات و حقایق بیشتری ببیند...شرق عزیز چرا متوجه نیستید چرا نمی بینید کشور از همه نظر گرفتار شده...؟
    • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
      10 3
      مردم را داشتن زجرکش می کردن
    • محمدقزل IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
      20 9
      کاری که روحانی ودولتش با کشور کرد قوم مغول نکرده بود با خاک یکسان کرد نمونه اش بورس
    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
      4 3
      چطور ایرانی ها کلی از اراضی امارات کانادا اروپا ترکیه را خریدند اشکالی ندارد
    • حمیدرضا IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
      0 3
      بالاخره شرق درست میگوید یامشرق؟شرق بلندگوی غربگدایان لیبرال وطنی است ومشرق یکی ازخاکریزهای جنگ رسانه ای انقلابیون!!
  • امیر IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    12 22
    این چیز عجیبی نیست طبیعی هست که همچین افراد بی حیایی زبان دراز هم بشوند. من نمی دانم در ایران فردی باسواد و بالیاقت و اعیان تاکید می کنم اعیان فکر کنم معنی اعیان را خیلی ها ندانند. پیدا نمی شود که می آیند اینجور افراد ارزان قیمت که برای کشور گران تمام خواهد شد
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    38 12
    همتون سر تا پا یه کرباسین
    • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
      5 1
      نه بخدا کرباس قیمت داره.
  • بهرام IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    78 14
    کدام گردشگری میاید ایران. خودتو چرا به اون راه زدی
    • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
      2 1
      نقدا نفت هست تا سالیان سال نیاز نیست مثل ترکیه ایمانشان را بفروشند بخاطر چند غاز دلار گردشگر
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    53 8
    واقعا یعنی عرضه ندارند اقتصاد وتورم را درست کنند آدم خجالت می کشد
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    43 2
    با این حساب آقای شریعتمداری دولت‌ قبل که مسبب فلج شدن اقتصاد کشور وذخایرملی کشور بوده چرا محاکمه نمی شوند
    • IR ۰۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
      0 0
      سوال کردن داره آخه
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    8 1
    دلا بسوزد بر ملت غیور و انقلابی همون هایی در سوراخ موش بودند و هیچ نقشی در انقلاب و قطره خونی از دماغشان نیامد مدعی تاریخ و تمدن و ثروت این مملکت شدند باز هم تکرار تاریخ باز هم ظالم و مظلوم
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    31 7
    خوب چرا ناراحتید واقعیت گفته مگر چیزی از این ایران مانده اون از معادن اون از محیط زیست اون از نفت پتروشیمی به حراج گذاشته .اون از تمام منابع ملت ،دست یک عده آقازاده افتاده هر طوری می دانند خرج می کنند
    • فرزاد IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
      6 8
      دروغ ممنوع. دولت روحانی کشور را بر لبه پرتگاه برده بود اما آقای رئیسی همه وجودش را گذاشت اول ملت رابا ساخت وواردات واکسن از مرگ حتمی کرونا نجات دادبعدهسته ای درتمام ابعادمانندپزشکی هسته ای کشاورزی هسته ای و صنعت هسته ای .ودربخش هوافضا هم همینطور درموشکی وپهپادی و ساخت موتور توربو جت هواپیما و ساخت داروهای سرطانی و......عضویت در گروه اقتصادی شانگهای و.....را انجام داد البته ساخت وسازهای سدها راه آهن ها و جاده ها ورزشگاهها نیروگاهها ومسکنهاوناوهواپیمابروهزاران هزار کارهای که درحال انجام است.
  • سید IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    43 2
    ننگ بر بانیان اوضاع اقتصادی حاضر !!!!!!!!!!!!
  • حاج کیوان IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    27 7
    میدانم که منتشر نمیکنی ولی از نظر شما هر که واقعیت گفت متهم و زبان دراز است راستی جمع و تفرق که حتما بلد هستید تفاوت دلار مرداد سال1400 با الان چند هست؟لطفا یک مقاله وزین مثل همه مقاله ها از دستاوردهای مجلس باب میل حودتون بنویسید و در آن از مزایای طرح راهبردی رفع تحریمها بنویسید تا بهره مند شویم
    • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
      8 2
      وقتی در یک دهه، رشد اقتصادی حدود صفر بوده و نقدینگی چند برابر شده، این اثراتش رو در سال های بعد نشون میده، بفهمید.
    • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
      3 5
      متوهمی دولت روحانی ۹۵ صنعت هسته و۹۰ درصد کارخانجات کشور وذخایرملی ارز کشور رانابود کرده بود قصد تسلیم کردن ایران به اربابان خود بودنند ولی زمان کم آوردنند
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    6 58
    خرابکاریهای بعضا عمدی شیخ حسن بنیانهای نظام را نشانه گرفته بود، توقف مسکن مهر و حذف کارت و سهمیه سوخت، توقف طرح گاز سوز کردن خودروها، نق زدنهای مستمر برای حذف یارانه و ... تماما توانائی ایران را برای مقابله با تحریم و تسلیم در برابر برجام منحوس را نشانه گرفته بود . از آنجا که تمام این طرح های تحریم شکن و محروم نواز مربوط به مدیریت هوشمند دولت 9 و 10 بود مناسفانه جناح شما هم در روشنگری آن کوتاهی میکند.
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    60 3
    حاج حسین عزیز تا زمانی دست دولت مردان چه اصلاح طلب یا به دورغ اصولگرا (که از دوچرخه سواری فقط زنگ زدن و قیافه دوچرخ سوار رادارند)از زندگانی اشرافگری و دست در جیب بیت المال(رانت گرفتن وام های بالای هزار میلیاردی وسهیم داشتن خود و خانواده و کیشان از سفره انقلاب و خرج و هزینه خانواده و.. از کیسه دولت)کوتاه نشود هیچ اتفاق مثبتی نه در اقتصاد کلان نه در فرهنگ و نه...... رخ نخواهد داد بروید بایک دوربین مخفی فیلمی از نوع زندگانی وارتباطات اجتماعی و سفرهای خارجی خود و خانوادهایشان در خارج و داخل ایران بردارید انگاه متوجه فاجعه در ارکان دولت ومجلس و... خواهید شد حقیر کارمند سابق وزارت خارجه بوده و خود شاهد خرید و بریز به پاش انها چه در خارج و داخل بوده ام . مقامات دول اروپایی حتی کشورهای مرتجع عرب این کارها را نمیکنند اگر هم بکنند در انظار عمومی برای حفظ شان و ابروی دولتشان نمیکنند
    • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
      1 4
      کارمند وزارت خارجه کمپ اشرف یا تیرانا بودی؟
  • محمد IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    0 0
    فکر نکنم
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    24 3
    بیش از۶۰در صد اقتصاد ایران شبهه دولتی یعنی ازدست دولت خارج می باشد
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    5 3
    عشقی و خاندوزی را برکنار کنید.
  • LT ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    35 7
    همه سر و ته یک کرباس هستید .
    • حاجی ازجوبشور قم IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
      8 5
      جنگ سوریه لبنان فلسطین یمن سودان لیبی عراق
    • سید IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
      18 1
      ننگ بر بانیان اوضاع اقتصادی حاضر !!!!!!!!!!!!
    • حاجی ازجوبشور قم IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
      0 1
      من فقط اینو گفتم
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    23 6
    سلام ،امام خمینی که روحش شاد باد،،گفت نگذارید این انقلاب به دست نااهل بی افتد،،افسوس که اتفاق افتاده،،،،مردم در زیر بار گرانی کمر خم کردهاند دزدان مسول طلبکارهم شدند
  • Darvish IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    4 0
    فاصله بدبختی و خوشبختی را فعلی به نام خواستن پر میکند.
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    2 0
    فرقی نمیکنه این دولت و دولت قبل نداره همه زباندرازی در فسادهاشون میکنن مشکل قوه برخوردی که اونهم... وگرنه الان اینحوری نبود
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    0 1
    حرف های صادقی اصلاحات مورد تایید خاتمی
  • رضا IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    3 0
    یعنی واقعا این دولت داره همه چی رو درست میکنه از کیهان میخوام اعلام کنن این دوولت کجا رو درست کرده
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    0 1
    یونان به خاطر اجرای سیاست صندق بین المللی پول و اتحادیه اروپا به این روز افتاد چون اجازه نمیدادن کارشان را انجام دهند در مورد صندوق بازنشستگی آن کشور
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    2 1
    اینقدر به مغز تان فشار نیاورید تمام این مشکلات که فرمودید یک راه حل خیلی ساده دارد (((( مذاکره وکنار آمدن با آمریکا بدون واسطه مستقیم چکشی )))) تا زمانی که سیاست این است ((( همین آش است و همین کاسه ))) تا دیر نشده دست بجنبانید ه
  • امید IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    0 0
    عجب تحلیلی
  • سید سعید IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    3 3
    اگر آزادی مانند ترکیه و امارات در ایران بود نه مهاجرت داشتیم و هم توریست ها در ایران 100 میلییارد دلار درآمد حاصل میشد.....اما حیف.....
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    2 0
    ته حرفاش رابطه باغربه
  • علی IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    1 3
    لعنت بر لاشخوران دولت قبل امثال ظریف و فریدون که سفیران انگلیس بودن...درودبررهبر
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    0 3
    ادامه تلاش اصلاح طلبها برای براندازی
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    3 1
    کم حرفبزن. روحانی نبود الان تو درگیر جنگ بودی.وهرچی پس اندازکشور داری. واسه همان دوسال برجام بودداری. فقط مردم. سوختن ودارن ودارن میسوزن
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    3 0
    شما مال مملکت داری نیستین
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    3 0
    اقتصاد مالخر است.
  • امین IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    3 1
    سلام من اززمانی که یادم میادتاحالا روزنامه کیهان وشخص شریعتمداری فقط دارد جناح مخالف رامقصرجلوه می دهدخوب اگر چنین بود که می فرمائید چرا مجلس محترم یک بار مشتی حسن مارا به مجلس نخواند ویا به قوه قضایه معرفی نکرد چرا دولت شما به علم خرابی گذشته ریسک کرد مسئولیت رئیس جمهوری را پذیرفت؟ چرا فقط گیر می دهید وراهکار برون رفت از این مشکل را بازگو نمی کنید؟الان که جمعتان جمع هست بفرما حل کنید این معادله ی اقتصادی را.
  • امین IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    3 0
    سلام من اززمانی که یادم میادتاحالا روزنامه کیهان وشخص شریعتمداری فقط دارد جناح مخالف رامقصرجلوه می دهدخوب اگر چنین بود که می فرمائید چرا مجلس محترم یک بار مشتی حسن مارا به مجلس نخواند ویا به قوه قضایه معرفی نکرد
  • عباس ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    4 0
    غلط میکنند یک وجب از خاک کشور را به بیگانه بفروشند
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    1 3
    این همه راه درآمدی غیر از گردشگری وجود داره حتما باید عشرتکده بزنیم تا ادای ترکیه و امارات را درآورده باشیم
  • دوستی US ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    2 0
    جزیره فروشی بدین معناست این همه تلفات جنگ ۸ ساله بخاطر حفظ خاک وطن یعنی هیچ
  • عباس IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    0 0
    آن موقع که شرکت‌های دولتی را خصوصی میکردن کجا خواب بودید این ریل گذاری از ده هفتاد انجام شده و الان نتیجه داده اگه باز هم از خواب غفلت بیدار نشید جزایر که سهله مجبورید کشورتان را هم بفروشید
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    3 0
    بينهايت از آحاد مسئولان خدوم و پاكدست و پاك طينت و پاك نيت و همه چي تمام كشورمان بخاطر مواهب و بركات و نعماتي كه بواسطه حسن تدبيرها و عقلانيت و مديريت بي نظيرشان بر ما مردم فرو ميريزد سپاگزارم و براي ايشان طلب حظ وزين و نظ حزين را دارم.
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    1 0
    اگر به موضوعات اتهامی خاصه اقتصادی زکه سری در لابی های سیاسی هم دارند ودتر و بموقع رسیدگی شود بسیار اثرگذار و روشنگر تر است و فرصت از سوءاستفاده کنندگان برای پشتک وارو زدن و ذهنیت سازی برای مظلوم نمائی و فساد بیشتر گرفته میشد
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    2 0
    ما میتونیم از کیش وقشم وجزایر جنوبی کشور به اندازه کل بوجه درآمد دربیاوریم باسرمایه گذاری وجذب توریست مثل کشورهای دیگه حوزه خلیج فارس
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    1 1
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • US ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    0 1
    افتضاح طلبان فرافکنی نکنند وضعیت اقتصادی فعلی حاصل چهار دوره دولت افتضاح طلبان است .
  • ایرانی IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    0 0
    باشه شما خوبین ... اگر دولت به اصلاح انقلابی موفق بوده آثارش کجاست ...
  • ناشناس IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    1 1
    در دولت روحانی افرادی بدون مغز وارد ادارات شدن و شروع کردن مثل موریانه پول مملکت را خوردن خدا ازشان نگذرد
  • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    1 1
    اگر می‌خواهید کشور به آرامش و پیشرفت برسد ابتدا باید اصلاح طلبان خائن و بازیگرهای دوزاری مزدور را به سختی مجازات کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس