کد خبر 1488285
تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۰
قالیباف با رئیس شورای عالی قضایی عراق دیدارکرد/ قالیباف خواستار پیگیری مجازات تروریسم دولتی آمریکا شد

رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس شورای عالی قضایی عراق با اشاره به لزوم ارتقای روابط اقتصادی دو کشور بر تسهیل فعالیت تجار و فعالان اقتصادی و حل و فصل مشکلات حقوقی و قضایی این در حوزه، تاکید کردند.

به گزارش مشرق، فائق زیدان رئیس شورای عالی عراق که روز گذشته در رأس هیئتی قضایی وارد تهران شده بود پیش از ظهر امروز(چهارشنبه، 20 اردیبهشت ماه) با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با دیدار و گفت و گو کرد.

دکتر قالیباف در ابتدای این دیدار ضمن خوشآمدگویی به این مقام عالی‌رتبه قضایی عراق، روابط دو کشور همسایه، دوست و برادر عراق را به لحاظ فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و دینی در اوج همکاری ها دانست و گفت: به ویژه در حوزه همکاری های امنیتی و سیاسی، تعامل خوبی وجود دارد از این رو امیدواریم در حوزه همکاری های قضایی مثل تبادل زندانیان و سایر حوزه های این بخش نیز بتوانیم روابط خود را توسعه دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از تصویب قانون جرم انگاری عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در عراق افزود: یکی از اقدامات خبیثانه آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه این است که قبح برقراری روابط کشورهای مسلمان با رژیم صهیونیستی را بشکنند از این رو جرم انگاری این موضوع در عراق می تواند در برهم زدن این نقشه آمریکایی اسرائیلی و تبیین اهداف آن بسیار موثر باشد.

رئیس قوه مقننه همچنین پیگیری جدی، محکومیت و مجازات تروریسم دولتی آمریکا در ترور شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس را خواسته ایرانیان، جبهه مقاومت و همه کشورهای اسلامی دانست و گفت: ترامپ به صراحت اعلام کرد که این جنایت را صورت داده است لذا باید تا زمان محکومیت و مجازات عاملان، این قضیه را پیگیری کرد.

دکتر قالیباف در حوزه اقتصادی نیز ضمن تاکید بر لزوم تسهیل مبادلات پولی و بانکی دو کشور اضافه کرد: باید به گونه ای اقدام کرد که تجار با علاقه و انگیزه بیشتر در دو کشور فعالیت کنند از این رو لازم است در حوزه حقوقی و قضایی و در زمانی هایی که ممکن است تجار به دلیل برخی مشکلات ایجاد شده با دادگاه ها سروکار داشته باشند، به آنها کمک کنیم.

رئیس شورای عالی قضایی عراق: عاملان جنایت شهید سلیمانی و شهید المهندس را به سزای عمل خود می‌رسانیم/ عراق بر حل مسائل قضایی حوزه تجارت در دو کشور تأکید دارد

فائق زیدان نیز در این دیدار ضمن تشکر از میزبانی کشورمان، با اشاره به تأکید عراق برای توسعه و تعمیق روابط میان دستگاه های قضایی دو کشور، گفت: اوج همدلی و همبستگی ما زمانی بروز و ظهور پیدا کرد که برادران ما از جمهوری اسلامی ایران در صف اول جبهه مبارزه با داعش قرار گرفتند.

رئیس شورای عالی قضایی عراق بر همین اساس یادآور شد: در زمانی که بخشی از خاک عراق تحت اشغال بود، برادران ایرانی ما خالصانه از ما حمایت کردند و حتی شهدایی در این راه فدا شدند که نشان از عمق روابط میان دو کشور دارد.

وی همچنین تجلی همبستگی و پیوستگی میان عراق و ایران را در زمان شهادت شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس عنوان کرد و افزود: ما در چارچوب همکاری های قضایی خود با ایران تلاش می کنیم، جنایتکاران این ترور را تحت پیگرد قرار داده و عاملان اصلی آن را به مجازات برسانیم و این کمترین کاری است که می توانیم در قبال برادران ایرانی و احقاق حق این شهدای عزیز انجام دهیم.

رئیس شورای عالی قضایی عراق ادامه داد: در هر صورت برای ما جایگاه عاملان این جنایت بزرگ تفاوتی نمی کند و تا زمان محکومیت و مجازات آنها، این قضیه را پیگیری خواهیم کرد و تمام افرادی که به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این جنایت دست داشتند را محاکمه می کنیم.

وی اقدامات کشورهای غربی علیه ایران را به دلیل مواضع قاطع جمهوری اسلامی ایران دانست و عنوان کرد: ما تعجب نمی کنیم که آن ها اقدام به خرابکاری در ایران کنند اما مهم این است که این اقدامات در نهایت نتیجه ای برای آنها در بر نخواهد داشت.

زیدان با اشاره به برخی تلاش ها برای رفع محدودیت های تردد میان ایران و عراق اظهار کرد: طی دیدارهای متقابل قضایی تلاش کردیم بسیاری از مشکلاتی که برای زوار ایجاد می شود را برطرف کنیم و در این زمینه یادداشت های تفاهمی داشتیم که به حل مشکلات کمک می کند.

وی در ادامه موضوع قانون جرم انگاری روابط با صهیونیست ها در عراق را صرفا تصمیم پارلمان این کشور ندانست و گفت: تمام ملت عراق خواستار آن بودند. عراقی ها از بدو تولد نسبت به صهیونیست ها احساس انزجار و تنفر دارند از این رو تصمیم گرفتیم این موضوع را در کشورمان به صورت قانون درآوریم.

وی با تأکید بر ضرورت تسهیل کار تجار، بازرگانان و فعالان اقتصادی و ارتقای روابط اقتصادی میان دو کشور، عنوان کرد: قرار است در پی تفاهمنامه های که به امضا رسیده، دادگاه های صالحی مختص مسائل حقوقی میان تجار دو کشور ایجاد شود تا بتوانند مسائل قضایی حوزه اقتصادی میان دو کشور را در اسرع وقت برطرف کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس