هفت پرونده از تخلفات ناشران در نمایشگاه کتاب بررسی شده است

قائم مقام سی و چهارمین نمایشگاه کتاب گفت: هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران ۷ پرونده مورد بررسی قرار گرفته است و یک پرونده به دلیل تعطیلی غرفه از دستور کار خارج شد و برای ۶ مورد رأی صادر شد.

به گزارش مشرق، علی رمضانی قائم مقام سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در چهارمین نشست خبری خود که عصر امروز یکشنبه ۲۴ اردیبهشت برگزار شد، گفت: از تمام رسانه‌هایی که در برگزاری این دوره از نمایشگاه فعالیت کردند و انعکاس‌های ویژه ای که در رسانه‌ها داشته به ویژه رسانه‌هایی که در صفحه اصلی خود صفحه‌ای را به این رویداد اختصاص دادند تشکر می‌کنم.

وی افزود: خدا را شاکریم که امروز مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران؛ مقام معظم رهبری در نمایشگاه حضور پیدا کردند و سپاس گذاریم از تفقدهای ایشان به مجموعه صنعت نشر کشور و برگزارکنندگان و دست اندرکاران مجموعه نمایشگاه، همانطور که ملاحظه کردید آنچه که در اتفاق بود نشان می‌داد توجه ایشان به صنعت نشر، اتفاقاتی که در آن وجود دارد از مسئله کاغذ تا ادبیات کودک و نوجوان راهبردهایی است که تکلیف مجموعه فعالین صنعت نشر را مشخص می‌کند.

رمضانی گفت: بسیار دیدار روح افزا و لذت بخشی برای همه صنعت نشر بود و مطالبی که منتشر شده است به عنوان دستور کار مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه‌ها و سازمان‌های زیر مجموعه آن قرار گرفته است که می‌تواند مسیر ما را روشن کند؛ موضوعات ویژه تولید کاغذ که به آن اشاره شده است پیش از این هم مورد توجه بوده است و امیدواریم دستگاه‌های مختلف به کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیایند تا بتوانیم به دغدغه معظم الله بپردازیم.

قائم مقام سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: مسئله بازدید از نمایشگاه از سوی مخاطبان در گوشه گوشه نمایشگاه قابل مشاهده است همچنین استقرار مجموعه ناشران در بخش‌های مختلف مردم ما را به پرسش و جستجو عادت می‌دهند، در بخش بین الملل نیز شور و نشاط خوبی برقرار است و امروز میهمانان خارجی نمایشگاه که به ترجمه آثار نوجوان می‌پردازد بیان کرد در نمایشگاه می‌توانیم به گزینی از آثار تولید شده ایران انجام می‌شود؛ همچنین از بخش‌های شلوغ نمایشگاه؛ بخش کودک و نوجوان است که خانواده‌ها بیشتر به آن مراجعه می‌کنند. همچنین نظافت و خدمات این بخش نسبت به قبل بیشتر شده است.

وی افزود: مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری در ابتدای ورودی دربت ۱۳ مستقر هستند و ارتباط مردم و دولت از این طریق پیگیری می‌شود همچنین برخی از معاونین وزرا در این بخش پاسخگوی سوالات مردم در حوزه‌های مختلف هستند. از مسئولین مختلف کشور و مجموعه‌های لشکری و کشوری تشکر می‌کنم این مهمانی جای پذیرایی بیشتری دارد و انتظار حضور مسئولان دائمی است.

قائم مقام سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران افزود: در روز گذشته نزدیک به هزار و ۲۰۰ نفر در نشست‌های مختلف اعم از سراهای مختلف و سینما کتاب مشغول استفاده از برنامه‌ها بودند همچنین در کارگاه آموزشی تصویرسازی کتاب برگزار شد، «عصرانه شعر طنز فارسی» با حضور بیابانکی انجام شده است و زبان فارسی از نگاه دیگر و تأمین منابع حوزه دانشگاهی در زبان و ادبیات فارسی انجام شده است و رونمایی از کتاب «مقدمه زبان فارسی» با حضور مهمانانی از کشورهای مختلف برگزار شد.

وی گفت: مرکز پاسخگویی تماس تاکنون به ۸ هزار تماس که ۷ هزار تماس خروجی و هزار تماس پاسخگویی داشتند همچنین در بخش اطلاع رسانی ۱۹ غرفه در بخش‌های مختلف اطلاع رسانی تا ۸ شب در نمایشگاه مستقر هستند.

رمضانی افزود: کمیته تخلفات تاکنون پنج ناشر را به واسطه عدم رعایت ضوابط نمایشگاه کتاب از جمله پوشش به تعهد کتبی محکوم کرده است و یک انتشارات را به دلیل فروش کتاب بدون مجوز و سایر تخلفات به رفع تخلف، درج پرونده، تعطیلی غرفه و پنل مجازی محکوم شده است.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: از ناشر دیگری که عرضه فروش پازل داشت تعهد کتبی گرفته شده است و تعهد به عدم تکرار تخلف و رفع آن محکوم شد؛ یکی دیگر از ناشران به دلیل عرضه کتاب‌های مغایر با ضوابط نشر به تعطیلی یک روزه غرفه و پنل مجازی تا پایان نمایشگاه کتاب محکوم شد؛ همچنین سه ناشر به دلیل عرضه کتاب سایر ناشران به تعهد و رعایت مقررات درج در پرونده و عدم تکرار تخلف محکوم شد و یکی از ناشران که کتاب بدون مجوز عرضه می‌کرد به اخذ تعهد کتبی و عدم تکرار آن محکوم شد؛ بنابراین در هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران ۷ پرونده مورد بررسی قرار گرفته است و یک پرونده به دلیل تعطیلی غرفه از دستور کار خارج شد و برای ۶ مورد رأی صادر شد.

رمضانی گفت: تاکنون دورترین بخش مرسوله مجازی نمایشگاه از زاهدان در استان سیستان و بلوچستان به خوی در استان آذربایجان غربی ارسال شده است که مجموعا دو هزار و ۷۰۰ کیلومتر در ۲۱ ساعت بوده است این زمان از نهایی شدن سفارش تا دریافت خریدار پست اعلام شده است.با تجربه ترین خریدار مجازی نمایشگاه کتاب یک آقا ۸۹ ساله و جوان ترین خریدار یک خانم ۱۲ ساله بوده است.

وی افزود: تا ساعت ۲۰ روز چهارم شنبه مطابق گزارش دستگاه های رسمی کارتخوان ها مجموعا ۵۰ میلیارد تومان که با برآورد حدود ۱۵ میلیاردی خرید نقدی و دستگاه های کارتخوان خارج از شبکه در مجموع ۶۵ میلیارد تومان خرید حضوری نمایشگاه بوده است، همچنین در بخش مجازی نمایشگاه مجموع فروش ۳۷ میلیارد تومان بوده است که ۲۶ میلیارد تومان سهم ناشران و ۱۱ میلیارد سهم کتابفروشان بوده است.

قائم مقام سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: میزان فروش در مجموع ۱۰۲ میلیارد تومان تا پایان روز چهارم است و تاکنون ۳۱۰هزار نسخه کتاب فروخته شده است.

رمضانی در پاسخ به سوالی مبنی بر تعلل در ترخیص کتاب های کشور سوریه و حشدالشعبی از گمرک نمایشگاه و اعتراض ناشران و غرفه داران سوری گفت: ترخیص کتاب ها از گمرک باید مورد بررسی قرار گیرد آنچه گزارش من است طبق آیین نامه ۱۰ روز پیش از آغاز نمایشگاه باید کتاب ها وارد کشور شده باشند تا قابلیت ارزیابی داشته باشند. همه ناشرانی که این قاعده را رعایت کرده باشند یا حتی به فاصله دو تا سه روز کتاب ها را وارد کرده باشند از مرحله ارزیابی گذر کردند. حتما نمایشگاه کتاب تهران نسبت به رضایتمندی میهمانان خارجی حساس است و در قالب ضوابط نمایشگاه موارد را پیگیری می کند.

رمضانی در پاسخ به سوال دیگری درباره عرضه کتاب هایی که مخالف با ضوابط نشر وسیاست های کلان نظام جمهوری اسلامی در حال حاضر در محیط نمایشگاه عرضه می شود هم توضیح داد: کتاب هایی که با مضامین مغیر سیاست های کلان نظام ممکن است عرضه شده باشد ، پیرامون آنها این دقت مضاعف تر باید در بخش گمرک صورت گیرد. ما پیش از عید فطر فعالیت گمرک را آغاز کردیم.

قائم مقام سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران درباره فروش کتاب های ممنوعه در بخش مجازی نمایشگاه که مصادیقی از آنها موجود است، افزود: باید مصادیق این کتاب های ممنوعه ارائه شود هرچند کتابی که از ارشاد مجوز گرفته باشد، و این مجوز همچنان پابرجا باشد، امکان عرضه در نمایشگاه عمومی و مجازی را خواهد داشت. اگر شما به مصادیقی برخوردید ما حاضریم بررسی کنیم.

وی درباره کتابی که با مصداق ضدفرزندآوری در شبستان مصلی عرضه می شود، گفت: اگر مشمول قاعده مجوز شده باشد درباره نحوه تعامل و عرضه باید تأمل کرد. موضع نمایشگاه دربرابر موضوعات کلان نظام مشخص و شفاف است.

وی درباره سوال دیگری درباره عدم انتشار هزینه های نمایشگاه در دوره گذشته و اینکه عنوان می شود در این دوره صد و بیست میلیارد هزینه جاری نمایشگاه داشته است، گفت: خیلی زود گمانه زنی ها به شکل غیرواقعی مطرح می شود ما مبلغی مانند صدو بیست میلیارد نداریم که بخواهیم هزینه نمایشگاه کنیم، البته در حال اجرا هم نمی توان برآورد دقیقی داشت. تأکید میکنم که منابع ارشاد اجازه هزینه های این چنینی را نمی دهد. هزینه سال گذشته به مراجع مربوطه اعلام شده است.

رمضانی در پاسخ به این سوال که طبق مصوبه وزارت فرهنگ و ارشاد شما در راستای شفاف سازی باید هزینه کردها را اعلام کنید، گفت: اگر مصوبه باشد عمل میکنیم اما چرا این شفاف سازی ها تنها مربوط به وزارت ارشاد مطرح می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس