بایدن خواهان عادی سازی روابط ریاض و تل آویو در ۶ماه آینده است

دولت بایدن خواهان عادی سازی و روابط نزدیکتر عربستان و رژیم صهیونیستی تا پیش از پایان سال ۲۰۲۳ است.

به گزارش مشرق، برخی منابع آگاه آمریکایی به رسانه‌ها گفته‌اند که دولت بایدن خواهان عادی سازی و روابط نزدیکتر عربستان و رژیم صهیونیستی تا پیش از پایان سال ۲۰۲۳ است.

این گزارش پس از آن منتشر شد که سفیر آمریکا در رژیم صهیونیستی گفت که عادی سازی روابط بین تل آویو و ریاض برای واشنگتن «بسیار مهم» است.

رسانه‌های عبری زبان نیز به نقل از دو مقام آمریکایی روز چهارشنبه گفتند که واشنگتن قصد دارد در شش ماه آینده یک ابتکار عمل دیپلماتیک انجام دهد تا تل آویو و عربستان سعودی را به یکدیگر نزدیک کند.

به گفته وبگاه عبری زبان والا، مقامات آمریکایی اعلام کردند که کاخ سفید تلاش خواهد کرد تا قبل از اینکه کارزار انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا؛ «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا را درگیر کارهای نفس گیر و فشرده کند، برای یک توافق عادی سازی بین ریاض و تل آویو تا پیش از پایان سال ۲۰۲۳ حداکثر تلاش خود را به سرانجام برساند. در این گزارش همچنین گفته شده که هرگونه توافق عادی سازی بین تل آویو و ریاض با میانجیگری واشنگتن نیز می‌تواند روابط تیره بین ایالات متحده و عربستان سعودی را بهبود بخشد.

این گزارش چند روز پس از آن منتشر شد که «توماس نایدز»، سفیر ایالات متحده در رژیم صهیونیستی گفت که عادی سازی روابط بین عربستان سعودی و تل آویو برای واشنگتن بسیار مهم است و ما در حال کار با تل آویو برای به رسیدن به این توافق عادی سازی هستیم. همچنین گفته شده در جریان سفر اخیر «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی دولت بایدن به جده و دیدار با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، مقامات آمریکایی دستگاه سیاسی عربستان سعودی را در جریان تلاش برای عادی‌سازی روابط تل آویو و ریاض قرار داده اند.

همچنین دو مقام آمریکایی به وبگاه والا خبر داده‌اند که محمد بن سلمان در دیدار اخیرش با مشاور امنیت ملی دولت بایدن گفته است که علاقه‌ای به برداشتن گام‌های کوچک برای گرم کردن روابط با تل آویو ندارد و دستیابی به یک توافق جامع را که شامل عادی سازی کامل روابط و در عین حال تقویت همکاری امنیتی با تل آویو باشد، ترجیح می‌دهد.

در این گزارش همچنین گفته شده است که یکی از بزرگترین موانع بر سر راه دستیابی به توافق عادی سازی، نگرانی عربستان در مورد نحوه تقویت همکاری نظامی با واشنگتن و دسترسی به سامانه‌های تسلیحاتی آمریکا است که هنوز این خواسته ریاض برآورده نشده است.

این گزارش در حالی مطرح شده که پیشتر «اشرف عجرمی»، کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی تأکید کرده بود که ریاض به طرح صلح عربی، پایبندی کاملی دارد و تا زمانی‌که مسأله فلسطین حل‌وفصل نشده باشد، به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی فکر نمی‌کند. وی افزود: «با توجه به ازسرگیری روابط میان ایران و عربستان، رؤیای صهیونیست‌ها برای عادی‌سازی روابط با عربستان و درپی آن تشکیل محور صهیونیستی عربی ضد ایران، بر باد رفته و امری دور از انتظار است؛ چراکه این دو کشور برای حل اختلافات خود به طرح‌هایی از این دست نیاز ندارند.»

عجرمی در ادامه این گفتگو به روابط میان عربستان و ایالات متحده آمریکا پرداخت و تصریح کرد که با اتفاقاتی چون توافق عربستان و روسیه در چارچوب اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت، امضای توافقنامه‌های راهبردی میان عربستان و چین و تمایل این کشور برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای، روابط میان عربستان و آمریکا با مشکل مواجه شده است.

از سوی دیگر، یک نشریه آمریکایی نیز در بخشی از گزارش خود درباره تلاش دولت جو بایدن برای عادی‌سازی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی گزارش داده بود که «محمد بن سلمان» گفته فعلاً نمی‌خواهد گام‌های بیشتری در جهت گرم شدن روابط با تل‌آویو بردارد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس