کد خبر 1491345
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۳
خط‌پایان تروریست‌های «خانه اصفهان»

عاملان جنایت خانه اصفهان صبح دیروز در زندان به دار مجازات آویخته شدند. اما پرونده این محکومان از کجا آغاز شد و چه مراحلی را طی کرد تا به اجرای احکام رسید؟

به گزارش مشرق،۳نفر از مجرمان حادثه خانه اصفهان که در جریان ناآرامی‌های آبان‌ماه سال گذشته با تیراندازی به‌سوی نیروهای حافظ امنیت ۳نفر از آنها را به شهادت رسانده بودند، صبح دیروز در زندان به دار مجازات آویخته شدند. اما پرونده این محکومان از کجا آغاز شد و چه مراحلی را طی کرد تا به اجرای احکام رسید؟

به نقل از مرکز رسانه قوه‌قضاییه، شامگاه ۲۵آبان‌ماه سال ۱۴۰۱، در جریان ناآرامی‌ها در شهر اصفهان چند مرد مسلح در میدان نگهبانی محله خانه اصفهان به‌سوی نیروهای مدافع امنیت شلیک کردند و ۳نفر از آنها به نام‌های اسماعیل چراغی، محسن حمیدی و محمد کریمی را به شهادت رساندند. علاوه بر این در این حمله شمار دیگری از مردم و نیروهای حافظ امنیت نیز مجروح شدند. به‌دنبال این حادثه تلخ تلاش‌ها برای شناسایی و دستگیری عاملان جنایت آغاز شد و یک روز بعد مأموران موفق شدند با شناسایی ۶نفر از متهمان اصلی، آنها را که سعی داشتند به شهرهای شمالی کشور فرار کنند دستگیر کردند.

در دادگاه

دستگیرشدگان در همان بازجویی‌های مقدماتی به‌دست داشتن در حادثه خانه اصفهان اعتراف کردند و به این ترتیب پرونده اتهامی‌شان با صدور کیفرخواست به دادگاه فرستاده شد. در جلسه محاکمه ۴نفر از متهمان دارای وکیل تعیینی بودند و برای ۲نفر دیگر که وکیل معرفی نکرده بودند نیز وکیل تسخیری درنظر گرفته شد. در جلسه دادگاه هر یک از متهمان به نقش خود در حادثه اعتراف کردند و در نهایت صالح میرهاشمی متهم ردیف اول، مجید کاظمی متهم ردیف دوم و سعید یعقوبی متهم ردیف سوم به اتهام محاربه به اعدام محکوم شدند. همچنین شمار دیگری از متهمان به حبس محکوم شدند و یکی از آنان نیز تبرئه شد.

تأیید حکم در دیوان عالی کشور

کمی بعد از صدور این حکم متهمان به آن اعتراض کردند و پرونده برای بررسی دقیق‌تر به دیوان عالی کشور فرستاده شد که قضات دیوان بر رأی دادگاه مهر تأیید زدند. در دادنامه دیوان عالی کشور آمده است: متهمان از طریق تیراندازی با کلت کمری و کلاشنیکف موجب شهادت ۳نفر از مأموران حافظ امنیت شدند و قصد براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و سرکردگی اغتشاش و آشوب را برعهده داشته‌اند و از طرف دیگر با سرپل گروهک تروریستی منافقین در خارج از کشور در ارتباط مستقیم بوده‌اند.

ارتباط با منافقین

یکی از اتهامات این ۳محکوم ارتباط با گروهک تروریستی منافقین بود. صالح میرهاشمی در اعترافات خود در دادگاه درباره این اتهام گفت: یک صفحه به نام بی‌باک به من پیام داد که حاضر به همکاری با ما هستید؟ که در ادامه من هم چندین نقطه را برای اطلاع منافقین شناسایی و ارسال کردم، ازجمله حوزه علمیه لیمجیر، پایگاه سپاه در خانه اصفهان و پایگاه بسیج که از طریق تلگرام آدرس این اماکن را برای آنها ارسال و اعلام کردم که مسلح هستم. او در ادامه به عوامل گروهک منافقین گفته بود:‌ ما یک تیم ۵نفره مسلح هستیم و از نظر مالی و پشتیبانی به هیچ‌کسی احتیاجی نداریم.

ساخت کوکتل مولوتف در اصطبل

محکومان همچنین در اعترافات‌شان به ساخت کوکتل مولوتف نیز اعتراف کردند. صالح میرهاشمی همراه همدستان خود در یک اصطبل اقدام به ساخت کوکتل مولوتف و تصاویر کوکتل‌ها را برای سرپل گروهک تروریستی منافقین ارسال کرده بود. او همچنین درخصوص سلاح کمری خود گفته بود که سال۱۴۰۰ در کردستان اسلحه کلت کمری را به همراه تعدادی تیر به قیمت ۸میلیون و ۳۰۰هزار تومان با یک خشاب اضافه خریده بود.

شهادت ۳مأمور به روایت صالح

صالح میرهاشمی جزئیات بیشتری درباره شب حادثه را بیان کرد و گفت:‌ زمانی که مجید کاظمی شروع به تیراندازی کرد به سمت او ایستادم و گفتم که روبه‌رو شلوغ است، در محل سر و صدای زیادی بود و متوجه حرف من نشد. شروع به دویدن کردم که متوجه شدم فردی از پشت سر با سلاح کلت در حال تیراندازی به سمت شهید اسماعیلی است. زمانی که مأموران آمدند، مجید در حال تیراندازی بود، از پشت یک نفر را دیدم که اقدام به تیراندازی کرد، صورت او پوشانده شده بود، اما از نظر هیکل و ظاهر شبیه سعید یعقوبی بود. من حدود یک سال و نیم گذشته بود که کلت کمری ترکیه‌ای را به همراه ۱۲فشنگ از فردی به نام حمیدلره خریده بودم و هیچ استفاده‎ای از آن نکردم. در شب وقوع حادثه اسلحه در پارکینگ خانه و زیر زین موتور من بود. این اعترافات در حالی انجام شد که مجید کاظمی نیز در دفاعیات خود گفت: در زمان دستگیری ما، سلاح‌های کلاشنیکف و کلتی که سعید یعقوبی به من داده بود در اصطبل کشف شد.

آب از سرم گذشت، همه را می‌کشم

سعید یعقوبی، متهم ردیف سوم پرونده نیز در دادگاه گفت: شب درگیری صالح به من زنگ زد و گفت که به نگهبانی خانه اصفهان بیا. زمانی که به محل رفتم سهیل و صالح را دیدم. کمتر از ۱۰۰نفر وسط معرکه و ۲۰۰نفر نیز در حال تماشا بودند. در همین زمان مأموران آمدند و دیدم که مجید از زمین خاکی تیراندازی کرد. مجید اسلحه را روی یک خودرو گذاشته بود و تیراندازی می‌کرد. بعد همراه مجید به یک کبابی رفتیم. در آنجا مجید از من خواست تا از وی فیلم بگیرم. در زمان فیلمبرداری صاحب کبابی ما را دید و فکر می‌کنم که صحبت‌های مجید را شنید. مجید به من گفت که من را جایی ببر تا فشنگ بخریم، من که چند نفر را کشته‌ام، آب از سرم گذشته، بگذار همه را بکشم.

پایان شرارت

سرانجام با قطعی شدن احکام این ۳جوان شرور در دیوان عالی کشور و درحالی‌که همه شواهد و مدارک ازجمله اعترافات متهمان علیه آنها بود، صبح دیروز (جمعه) هر ۳نفر در زندان اصفهان اعدام شدند تا پرونده زندگی‌شان برای همیشه بسته شود.

منبع: روزنامه همشهری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • نیما IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    16 4
    گاهی وقت ها عدالت جز با طناب دار برپا نمی شود
    • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      8 8
      ان شاءالله نصیبتون بشه
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      7 2
      نصیبش نمیشه چون آدم عدالت پروریه
    • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      1 0
      ان شاءالله نصیب هر چی آدم ریاکار دو روست بشه
  • IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    9 1
    از قوه قضائیه تشکر میکنیم
  • رضا IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    2 1
    خدا رو شکر به سزای اعمالشون رسیدن
  • محمد IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
    2 1
    قانون قانون است بهتر از بی قانونی و هرج و مرج است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس