طحان نظیف: در شورای نگهبان کارت زرد و قرمز نداریم

با بررسی طرح حمایت مالی از افشاگران فساد در شورای نگهبان، این شورا ۴ ایراد به آن گرفت که سخنگوی شورادر این باره گفت: عمده ایرادات به طرح در راستای حمایت از مشمول این طرح است.

به گزارش مشرق، نمایندگان مجلس شورای اسلامی ۲۱ اسفند سال گذشته، کلیات طرح حمایت مالی از افشاگران فساد که در ۱۷ ماده و در قالب پنج فصل تدوین شده بود را به تصویب رساندند، با تصویب کلیات این طرح، مجلس شورای اسلامی وارد بررسی و تصویب جزئیات آن شد و روند بررسی مواد ۱۷گانه طرح حمایت مالی از افشاگران فساد در جلسه روز ۲۰ فروردین به پایان رسید.

پس از پایان بررسی جزئیات طرح، ۳ ماده از آن برای بررسی بیشتر و رفع ابهام به کمیسیون قضایی و حقوقی ارجاع شد و در نهایت بررسی سه ماده ارجاع شده به کمیسیون نیز که در مورد میزان حمایت مالی از گزارشگران بود، در جلسه علنی مجلس در ۲۷ فرودین سال جاری بررسی و تصویب و برای تایید به شورای نگهبان ارسال شود.

با بررسی طرح در شورای نگهبان، این شورا ۴ ایراد به آن گرفت که هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در این باره گفت: عمده ایرادات به طرح در راستای حمایت از مشمول این طرح است.

ابهامات حمایتی شورای نگهبان از طرح «حمایت از گزارشگران فساد» چیست؟

بر همین اساس امروز هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نود و چهارمین گزارش‌ از سلسله گزارش‌های خود به مردم درباره این طرح توضیحات کامل تری را ارائه کرد.

طحان نظیف در این باره تاکید کرد که طرح «حمایت از گزارشگران فساد» که ۲۷ فروردین‌ماه سال جاری به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، برای بررسی از حیث انطباق با شرع و قانون اساسی به شورای نگهبان ارسال شد. این طرح تلاش دارد با فعال کردن ظرفیت عموم مردم بالاخص افرادی که در جریان مفاسد مذکور قرار گرفته‌اند، کشف مفاسد اقتصادی را تسهیل کند لذا با تمرکز بر انگیزه‌بخشی و حمایت از کسانی که از ارتکاب فساد آگاه می‌شوند، این افراد را به گزارش کردن فساد ترغیب کند.

وی ادامه داد که این طرح در ۱۷ ماده و در قالب پنج فصل تدوین شده است. فارغ از فصل نخست و انتهایی طرح که به «تعاریف و مصادیق» و برخی «مقررات عمومی» پرداخته، سه فصل دیگر با عناوین «فرایند دریافت گزارش»، «حمایت» و «پاداش» با پیش‌بینی احکامی متعدد، محتوای طرح تشکیل می‌دهند. در فصل دوم ابتدا سازوکاری برای دریافت گزارش‌های فساد پیش‌بینی شده که بار عمده آن بر دوش سازمان بازرسی کل کشور در جهت راه‌اندازی «سامانه گزارشگران فساد» است.

طحان نظیف همچنین افزود: در فصل سوم تعیین وکیل معاضدتی و حفظ امنیت جانی، مالی یا شغلی به عنوان موارد حمایت از گزارشگر مطرح شده‌اند و در فصل چهارم احکامی در خصوص میزان پاداش و سازوکار دریافت آن توسط گزارشگر فساد پیش‌بینی شده است.

وی گفت: شورای نگهبان پس از بررسی این طرح، نسبت به چهار ماده آن ابهاماتی داشت. از جمله مهم‌ترین این ابهامات، می‌توان به ابهام در خصوص ماده ۷ طرح اشاره کرد که در آن سازوکار حمایت از گزارشگر فساد پیش‌بینی شده است. توضیح آنکه در ماده ۷ برای اعمال حمایت‌های مذکور در ماده ۶ یعنی حفظ امنیت جانی یا مالی یا شغلی گزارشگر و تعیین وکیل معاضدتی برای وی محدودیت زمانی تا «یکسال پس از شروع به اجرای حکم قطعی» پرونده فساد افشاشده توسط گزارشگر پیش‌بینی شده بود که شورای نگهبان در راستای ضرورت حمایت همه‌جانبه و بدون محدودیت از گزارشگران فساد، عدم تعیین تکلیف مواردی که خطرها و تهدیدهای مورد نظر، پس از مهلت یکساله مذکور در ماده ایجاد شود را واجد ابهام تشخیص داده است.

سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: همچنین شورا، در تبصره «۱» این ماده که مهلتی پانزده روزه برای بررسی و تصمیم‌گیری مقام قضایی در خصوص درخواست اعمال حمایت، پیش‌بینی کرده است را نیز در راستای دفع احتمال به خطر افتادن جان،‌ مال یا شغل گزارشگر در حین رسیدگی به درخواست وی و به جهت عدم تعیین تکلیف برای مواردی که نیاز به رسیدگی فوری دارند، دارای ابهام دانسته است. با عنایت به ابهامات مذکور، این طرح به مجلس عودت داده شد تا پس از اعمال اصلاحات لازم مجدداً مورد بررسی شورای نگهبان قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    0 0
    ما فسادها راندید گرفته میپوشانیم توقع دارید پول همبدهیم یک طرح راکهدولت میاورد مثل یک صید است کهعدهای درپی شکارش هستند مثل طرح خصوصی سازی اتوبوسرانی که وقتی انرا اجرا کردندهزاران اتوبوس ومیلیارها تومان یارانه ای که دولت داد بین مدیران شرکت واحد وشرکتهای خصوصی به یغما رفت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس