کد خبر 1492942
تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۱

به گزارش مشرق، کانال حرف حساب در ایتا متنی با عنوان (سطحی‌نگری؛ گرفتاری عصر حاضر) منتشر کرد:

حضرت [علی به امام حسن علیهماالسلام] می‌فرمایند: «وَ تَفَقَّهْ فِی الدّین.» فرزندم! در دین، عمیقاً فکر کن. امام این سخن را می‌گویند تا فرزندشان را حقیقتاً نجات دهند، چون خوب می‌دانند راه نجات همین است و بس.

فهم ضعیف در دین‌داری جای وسوسه‌های شیطانی را باز می‌گذارد. این بدیهی است که عبادات هرکس را به اندازه‌ای قبول می‌کنند که در دین تفقه کرده است. به همین جهت نماز همه به یک اندازه قبول نمی‌شود، چون فهمی که از نماز دارند یکسان نیست.

‼متأسفانه ما در دورانی زندگی می‌کنیم که «سطحی‌نگری» همه را گرفتار کرده و به تعبیر «رنه گنون» کمّیت بر همه چیز سیطره پیدا کرده است. در سطحی‌نگری، انسان‌ها به کمّیت‌ها اهمیت می‌دهند و همین امر باعث می‌شود که افراد به جای عمق بخشیدن به دانسته‌هایشان، در فکر زیادکردن آن‌ها باشند و عملاً عمیق فکرکردن از آن‌ها گرفته شده و نور حکمت در آن‌ها کشته شده.

بنا به توصیهٔ حضرت که می‌فرمایند: «در دین تفقه کنید» سعی بفرمایید که از عمیق فهمیدنِ دین خسته نشوید. برداشت‌های سطحی، لایهٔ اولیهٔ دین است. نباید دین الهی را در همان سطح خلاصه کرد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    2 1
    البته تفقه یعنی فهم عمیق در دین خیلی خوبه و سطحی نگری خیلی بد هست لیکن مواظب باشیم هر کسی با نظرات غالب مخالف بود او راسطحی نگر و عدالت خوار و اینا قلمداد نکنیم. نباید عدالت خواهان را عدالت خوار نامید . نباید متفکران را با برچسب جریان انحرافی اصولگرایی از میدان بیرون کرد. بلکه باید از عدالت خواهان حمایت کنیم.
    • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
      3 1
      وقتی رویه اش چیزدیگه اس چه حمایتی مردک
    • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
      1 0
      رویه اش چیز دیگه هست چون واقع بین هست و میبینه این راهی که میرن به جایی نمیرسه مردک. کورکورانه حاضر نیست حرف جریان غالب رو بپذیره و بی عدالتی های کم سابقه رو نبینه
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    1 0
    تورم و توهم رکورد زد. تورم در بازار و توهم پیروزی در سر.....!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس