کد خبر 1492988
تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۹

به گزارش مشرق، پایگاه اطلاع رسانی مجلس، در توئیتر متن زیر را منتشر کرد:


از شب گذشته برخی فعالان فجازی به بهانه تصمیم هیئت بررسی و تطبیق مصوبات دولت باقوانین مبنی بر ابطال تصمیم دولت برای «تعیین نرخ تسعیر ارز شرکت‌های پالایش نفت و پتروشیمی» که خلاف قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور و قانون بودجه است.


هجمه‌ای علیه مجلس آغاز کرده اند که آشکارا در راستای حمایت از سیاست‌های ارزی است که در گذشته و با تجربه ارز ۴۲۰۰ تومانی موسوم به ارز جهانگیری، باعث تورم‌های افسار گسیخته در کشور شد تا جایی که دولت سیزدهم در اردیبهشت ۱۴۰۱ ناچار به حذف ارز جهانگیری شد.


در گزارش پیش رو براساس نظر مرکز پژوهش‌های مجلس که در ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ منتشر شده به بررسی سیاست تثبیت نرخ ارز و آسیب‌های آن بر نرخ ارز و معیشت مردم پرداخته شده است.


متن گزارش بدین شرح است:


در ۱۳ اسفند ۱۴۰۱، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش کارشناسی رسمی (https://rc.majlis.ir/fa/report/show/۱۷۵۸۷۵۱) در شرایطی که دلار نرخ افزایش پیدا کرده بود و تقریبا هر روز سقف‌های قیمتی جدیدی را در می‌نوردید. بخش قابل توجهی از اقدامات دولت در ماه‌های گذشته معطوف به کاهش بی ثباتی ارز بوده، اما این اقدامات برای کاهش نوسانات نرخ ارز نه تنها به کنترل نرخ ارز منجر نشد بلکه خود به عامل تشدید بی ثباتی بدل شد در شرایطی که می‌توانست افزایش‌های غیرمنطقی صورت گرفته دربازار ارز کنترل شود.


پس از گذشت حدوداً۲ماه از تغییر ایده‌های دولت در مدیریت بازار ارز بر همگان روشن شد که تثبیت نرخ ارز رسمی در شرایط تداوم ناترازی‌ها تکرار سیاست‌ها و اقدام‌های شکست خورده گذشته بوده و شرایط را پیچیده‌تر می‌کند.


از حیث کارشناسی نیز مشخص نیست تداوم مسیر فعلی با چرخه فزاینده‌ای که این سیاست در قالب تشدید مازاد تقاضا، افزایش نرخ، فاصله بیشتر نرخ رسمی وغیررسمی و مجدداً افزایش تقاضا ایجاد می‌کند، بازار ارز با چه وضعیتی روبرو خواهد شد.


ازاین رو لازم است دولت با شجاعت از اقدامات این دو ماه تجربه اندوزی کرده و رویکرد خود را در قبال بازار ارز تغییر دهد.


ذکر این نکته نیز ضروری است که تجربه ارز ۴۲۰۰تومانی نشان داد که عدم تغییر سیاست نادرست در همان ابتدا و اصرار بر تداوم یک سیاست غلط، چقدر می‌تواند در سال‌های آتی برای کشور هزینه داشته باشد.


بیش از نیمی از پایه پولی کشور در پایان سال ۱۴۰۰ [و درنتیجه تورم سنگین سال‌های اخیر]درنتیجه تداوم سیاست ارز ۴۲۰۰تومانی خلق شد» افزوده است: «سیاست‌های ارزی دولت در واکنش به تلاطمات ارزی سال گذشته که می‌توان عصاره آن را «تثبیت نرخ ارز رسمی» معرفی کرد.


موجب تضعیف بازار رسمی، عمق بخشیدن به بازار غیررسمی، کاهش سرعت بازگشت ارز و افزایش مضاعف تقاضای واردات شد و خود به عاملی برای افزایش مداوم نرخ و رساندن آن به سطوح غیرقابل باور ۶۰ هزار تومانی تبدیل شد.


پس از تغییررئیس کل بانک مرکزی و اعلام نرخ ۲۸۵۰۰ تومانی، نرخ ارز کاهشی شد، اما این کاهش دوام پیدا نکرد و با حاکم شدن روند افزایشی در نیمه دوم دی ماه نرخ ارز در اوایل بهمن به ۴۵ هزار تومان رسید.


همزمان با تصمیم اعمال نرخ دستوری بر نرخ فروش ارز همانطور که در نمودار مشخص است، نرخ امارات به شدت افزایش و فاصله پیدا کرد و به دنبال آن نرخ تهران نیز افزایشی شد.

"نمودار روند روزانه نرخ دلار در بازار غیررسمی تهران و امارات در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ (رالر) "

هجمه به مجلس برای تصمیم ضد تورمی


اولین اثراعلام سیاست ارز ترجیحی جدید با عنوان ارز ۲۸۵۰۰ تومانی، افزایش تقاضای واردات در سامانه نیما بود که بلافاصله پس از اعلام آن، تجربه شد. صف طویل پدید آمده برای دریافت ارز ۲۸۵۰۰ تومانی عملا وارد کننده را ترغیب کرد تا تقاضای حواله ارز خود را به بازار غیررسمی منتقل کرده و همزمان منتظر دریافت ارز ترجیحی بماند.


در سمت عرضه نیز تعیین نرخ دستوری و ثابت ۲۸۵۰۰ تومانی برای صادرکنندگان عمده درحالی که روند نرخ افزایشی پیش بینی می‌شد، موجب کاهش بازگشت ارز شد که به معنای افزایش خروج سرمایه است.


ازسوی دیگر، تثبیت دستوری نرخ ارز صادرکنندگان به معنای عدم افزایش بازدهی سهام این صادرکنندگان متناسب با افزایش نرخ ارزبود وبدین ترتیب عملا یکی از جایگزین‌های ریالی بدیل بازارطلا و ارز (یعنی بازارسهام) توسط این سیاست تضعیف و منجربه افزایش تقاضای خروج سرمایه وفشار برحساب سرمایه شد.


مرکز پژوهش‌های مجلس در پایان این بخش از گزارش خود آورده است:تجربه ارز ۴۲۰۰ تومانی نشان داد که عدم تغییر سیاست نادرست در همان ابتدا و اصرار بر تداوم یک سیاست غلط، چقدر می‌تواند در سال‌های آتی برای کشور هزینه داشته باشد.

هجمه به مجلس برای تصمیم ضد تورمی

هجمه به مجلس برای تصمیم ضد تورمی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 47
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    18 7
    توفع داری بگیم ممنون تورم بیشترازانتظارنبودای خدا
    • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
      8 7
      هنوز گندهاتون پاک نشده
    • IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
      7 1
      باز هم لابی نفوذی نیلی ها و غنی نژاد ها تو مجلس انقلابی! دست به کار شدن. خدا رحم کنه بوی گرانی و شورش جدید میاد!
    • IR ۰۵:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
      7 2
      کدوم بدتره مشرق؟ ارز جهانگیری یا ارز رئیسی؟ اگر بر نمیخوره چاپ کن مشرق
    • IR ۰۶:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
      5 1
      تصمیاتشون به اسم انقلاب هست و ولی به رسم نئولیبرال ها و سرمایه سالاران و به ضرر مردم
    • IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
      2 7
      همین مجلس بهتری مجلس است، از سر رای دهندگان هم بیشتر است! غر نزنید دیگه...
    • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
      6 1
      تورم و توهم رکورد زد. تورم در بازار و توهم پیروزی در سر.....!
    • وطنم IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
      7 2
      مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیسیون اقتصادی مجلس همگی یا لیبرال هستند یا تحت تاثیر تبلیغات و جو لیبرالی هستند. اطمینان بیش از حد به خودشان، کورشان کرده است. پس حرف امام خمینی این وسط چه خواهد شده که میگفت: نمیگذارم کشور دست لیبرالها بیافتد؟
  • IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    16 4
    ۴۲۰۰ حذف شد تورم چقدر اضاف شد ؟به جای جلوگیری از رانت ،راحت ترین راه انتخاب شد که دوباره تورم افزایش پیدا خواهد کرد،ودوباره چوب این تصمیم را مردم خواهند خورد
    • IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
      2 5
      تورم بیشتر بشه بهتر از این هست که کلا اقتصاد از بین بره، اون هایی که میگن اقتصاد ایران از بین رفته یا مغزشون پوک هست یا آلبانی نشین هستن یا اسرائیلی هستن
    • IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
      6 2
      مجلس به ظاهر انقلابی! شده موتور تولید تورم و ایجاد نارضایتی بعد مشرق چپ و راست مقاله میزنه که چپ ها آدرس خیابان می‌دهند! نه آقا این تصمیمات تورم زا آدرس خیابان به مردم میده
    • IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
      2 2
      چوب را مردم زمانی خوردند که با قر کمر و آواز خر برفت و خر برفت و ۱ دلاری و پانصد تومنی تا صبح در خیابان بچرخون و بلرزون راه انداختند پس فقط حرفت مفت نزن و طلبکار نباش البته اگر وضعیت تورم و قحطی ینگه دنیا را هم کمی مطالعه بفرمایید جای دوری نمیره
    • IR ۰۶:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
      3 3
      رشد نقدینگی خودش معلول افزایش نرخ ارز و افزایش فشار هزینه های دولته. اگر نرخ ارز ثابت باشه تورم و نقدینگی کنترل میشه. اینا از پله د م شروع کردن علت اصلی رو رها کردن که همون افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملیه
  • مجتبی IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    3 2
    عزل وزیر اقتصاد
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    3 0
    مرد مردونه اقتصاد پیش ببرید از همه عقب افتادیم جاده ابریشم که دادایم ترکیه و آذربایجان نفت که دادیم به عربستان گاز که دادیم قطر گردشگری که هیچ فرش پسته زعفران فولاد و .... پس کی قراره شروع به کار کنید
  • IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
    2 1
    از الان خبر آنلاین در حال خط دادن برای 19 خرداد هست
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    14 10
    رانت بدتر از تورم است. هم دزدی است هم تورم زا. تشکر مجلس و دولت ضد رانت
    • IR ۰۵:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
      9 3
      کدوم ضد رانت؟ شاسی بلند گیت؟ یا سیلی زدن عنابستانی برای استفاده از رانت مسیر بی آر تی؟
    • IR ۰۶:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
      4 2
      دیروز رفتم مرغ بخرم اثرات تصمیم ضد رانتی سال قبلشون رو دیدم! یه مرغ ۳۰۰ هزار تومن حق ق پایه کارگر ۶ میلیون! بعیده حتی یکی از اینا دوباره نماینده مجلس بشن.
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    5 2
    مجلس فقط میخاد دلار رو گرون کنه حتی به قیمت نابودی ایران . آقا من سهامدار راضیم ارز گرون نشه و ضرر کنم .پدر مردم در اومد
  • محمدبهرامی بلوچ US ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    4 1
    یکدفعه جایی کشوری برای مردم تهیه کنید کشور مال خودتان چی میخواهید از جون مردم
  • IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    6 3
    عدم تورم و گرانی کالا با حذف ارز ۴۲۰۰ رو هم مرکز پژوهش های مجلس پیش بینی کرده بود! شما را به خدا دست از سر مردم بر دارید! کی اسفند میشه از دست این مجلس خلاص بشیم؟
    • امین IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
      1 1
      در زمان اهدای میلیاردها دلار ارز 4200، به رانتخواران محترم تورم بالا نداشتیم استاد؟
  • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    4 2
    مجلس نئولیبرال حیا کن سفره مردمو رها کن
  • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    4 2
    نئولیبرال های به ظاهر انقلابی و ریشو مشکل اصلی مملکت ما هستن
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    3 2
    قبل از حذف ارز ۴۲۰۰ هم همین ارقام و نمودار ها رو برای مردم ردیف کردید و اوضاع شد این! واقعا خیلی رو دارید که باز دارید همون رویه رو ادامه میدید
  • IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    3 0
    طرف بیشترین ناترازی بانکی داره (بانک آینده) 21000 میلیارد یه هتل داره تو مشهد 56000 میلیارد ایران مال بعد یسری مثل غنی نژاد هم میگه چون نفت دست دولت هستش نه رفیق های ما معنی نداره مالیات بگیری از این آقایون مشکل ما مردم هستیم که زیاد میخوریم
  • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    3 1
    یارانه پنهان شکر ، سوخت. ارد.... دلار دولتی، باشگاه های دولتی و شرکت های خصولتی. استخوانی که همیشه لای زخم اقتصاد مردم ایران هست و حالا حالا ها خواهد بود
    • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
      4 6
      یارانه پنهان یک مفهوم توهمی غیر واقعی ساخته لیبرال های ایرانی است و وجود خارجی نداره و معلول کاهش ارزش پول ملی و افزایش نرخ ارز هست.
  • IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    1 0
    طرف بیشترین ناترازی بانکی داره (بانک آینده) 21000 میلیارد یه هتل داره تو مشهد 56000 میلیارد ایران مال بعد یسری مثل غنی نژاد هم میگه چون نفت دست دولت هستش نه رفیق های ما معنی نداره مالیات بگیری از این آقایون مشکل ما مردم هستیم که زیاد میخوریم
  • IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    3 1
    ضدتورمی حقا که پررویی تان نجومی است
  • IR ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    5 15
    از مشرق بعید بود در همان جبهه‌ای قرار بگیرد که نئولیبرالهای ریش دار میخوان...اخه مرد حسابی یک نفر عاقل او اون مجلس نیست بگه حذف ارز ۴۲۰۰ چقدر دهن ملت رو سرویس کرد؟ هنوز معتقدید ۸ درصد تورم داشته ؟ یا بیش از صد در صد؟!!! نمیدونم چرا باید پتروشیمی همه هزینه هاش ریالی باشه و نفت مردم رو بخوره، بعد دلاری به من فروخته بشه؟!!! این رانت نیست چه زهرماریه
    • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
      1 1
      بله کمتر از 8 درصد، اگه 4200 ادامه پیدا می کرد الان دلار 100 هزار تومان بود
    • امین IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
      1 1
      یه حرفی یاسر جبراییلی زد شما هم تکرارش میکنی! بعید میدونم بنده خدا اصلا معنی نیولیبرال هم بدونه چیه
  • IR ۰۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    1 1
    "تثبیت نرخ ارز ترجیحی"سبب شد ازبازاررسمی به بازارغیررسمی وسپس با افزایش واردت منجرشد .بهمان اندازه که ازارزجهانگیری اکثرا نفرت دارند بموازاتش ازحذف بیکباره این ارز وجایگزین کردن انواع سیاستهای باصطلاح کارشناسی شده چه برسرپایه پولی اورد .بناشده تا آخرامسال بهرترتیبی شده تورم موجود را مهارکنید با این ناترازیهاچگونه پایان میدهید ؟سوال اینجاست اگر رویه ایی که مجلس به دولت اعلام کرده وابطال نموده آیا میتواند تاثیرگذار باشد ویا خیر متاسفانه آنها که درصادرات وواردات دستی دارند قدمهای بلندی نسبت بقدمهای شماها دارند .این داستان پرغصه ایی که دهه هاست مردم را تحت شدیدترین فشارها قرارداده است .تسعیرارزیک مقوله ایی است که حتی مالیاتی ها را بسمت همین ناترازیها کشانیده وناچارند درمحاسبات خودشان تصمیمات شماها را درپرونده ها ملاک قراردهندکه گرچه مالیات یک هزینه نیست اما عملا آنانی که اهل حساب هستند میدانند درچه جاهایی ازآن استفاده کنند که هزینه هم تلقی نشود.
  • جعفری IR ۰۵:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    4 1
    آقا این تورم ۲۰۰درصدی احتمالا ازنظر مجلس کاراجنه بوده ودرحد قابل قبولی است،شرط میبندیم نصف نمایندگان رای مفت حتی نمدانند کلمه تسعیر به چه معنی است ،هیچ مجلسی تا این حد رو اعصاب ملت نبوده ،بهتراست استعفا بدهید.
  • IR ۰۷:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    2 1
    مشکل اینجاست...مجلس و دولت انقلابی اما کارشناسان لانه کرده در این نهادها غیرانقلابی و غربگرا که مثل طوطی سیاست های سازمان های بین المللی رو تکرار می کنند. نتیجه...وضع امروز مملکت.
  • IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    2 0
    دلار جهانگیری ، یارانه خاندوزی سیاست یکیه اسم فرق کرده
  • محمدرضا رهبری IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    3 1
    این مجلس اثرات حذف ارز ترجبعی رو پارسال فقط هشت درصد میدونستم که آخرش فهمیدیم تو محاسباتش اشتباه کرده ملت اسیر شدن تا نرخ ارز کنترل نشه تورم هیچوقت پایین نمیاد تورم در ایران معلول نرخ ارز هست .هر کی میگه نقدینگی تنها عامل تورم هست اشتباه میکنه
  • احمد IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    1 0
    چون شرکتهای صادراتی از سوبسید انرژی استفاده می کنند خودش یک امتیازه بعد بخوان ارز برگشتی رو آزاد حساب کنند این واقعا مشکل داره تازه ارز برگشتی صرف خرید گندم و روغن و چیزهای مورد نیاز مردم می شود هر وقت شرکتهای صادراتی از انرژی و آب و چیزهای دیگه آزاد استفاده کردند اون موقع ارزاشون هم آزاد حساب کنند بعضی از نماینده ها با کاراشون واقعا همه رو شوکه می کنند میان بی موقع حرف میزنند باعث سقوط بورس میشوند بعد میخوان برای رونق بورس از جیب مردم هزینه کنند
  • ایرونی IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    2 0
    وقتی خود رییس بانک مرکزی میگه صنایع ارزآور دلارهاشون رو به نرخ تلگرامی میفروشن این حرفا برای چیه؟ اینا میخوان با شناور کردن نرخ ارز به هر قیمتی که خودشون دلشون خواست ارز بفروشن حالا هرچی بیشتر بهتر
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    1 1
    ارز ۴۲۰۰ حداقل در کالای اساسی روغن برنج وارداتی مرغ گوشت تاثیر داشت قیمت قبل از شهریور ۱۴۰۰وبعد را ببینید افزایش نرخ ارز از چهار و دویست تا پنجاه هزار تومان ففط از جیب و سغره ملت برداشته می سود قیمت اقلام پنج برابر شد می گویید تورم کنترل شده. وفتی تورم هفتاد درصد و رشد حقوق بیست درصده هر روز به بهای سوق دادن مردم به زیر خط فقر به شعارهایتان ادامه می دهید اما ضد انقلاب ترین و براندازترین و ضد اساام ترین همان سردمداران و مشاورین قلم به مزد هستند که سفید را سیاه و برعکس جلوه می دهند .انقدر می نویسید که مردم فراموش کنند روزی برای اینکه مرغ به سی تومان رسیده گزارش سیما شب و روز بود امروز صدو ده تومان خفه خون گرفته اید.
  • سعید IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    3 1
    خدایا تحلیل و ببین میگه ارز 4200 باعث تورم افسار گسیخته شده بود تا وقتی که ارز 4200 بود یه مثالش مرغ 28تومن بود با حذفش مرغو کردید برای مردم 85 هزار تومن این تورم افسار گسیخته نیست ؟ مشکل اصلی کشور همین مدیران نئولیبرال هستن که با افزایش قیمت دلار و دلاری سازی هزینه های مردم تورم رو به اینجا رسوندن یکی نیست به اینا بگه چرا هزینه های مردم رو دلاری میکنید ولی حقوق کارگر معلم ... که ریالیه دلاری نمیکنید تا وقتی که نئو لیبرال های ریش دار سکان دار اقتصاد کشور هستن وضع روز به روز بدتر میشه
    • امین IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
      2 1
      اولا که 28 نبود، 35 بود، ثانیا برادر چرا قبلش رو نمیگی؟ وقتی سال 97، 4200 رو دادن مرغ کیلویی 5 هزار تومان بود وقتی حذف شد 7 برابر شده بود یعنی اندازه قیمت دلار رشد داشته و میزان اصابتش صفر درصد بوده. تازه میلیاردها دلار از ذخایر ارزی که باهاش میشه کلی کار عمرانی انجام داد رو بر باد دادن که شاید 10 هزار تومان ارزونتر بشه
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
    3 1
    امان از کم حافظه بودن مردم ایران. آنوقت که هنوز ارز ۴۲۰۰ تومانی بود چرا قیمت مرغ بال در می آورد. به نظرم تا ۶۰ هزار تومان هم رسید که حدود سه برابر قیمت خرده فروشی بین المللی به نرخ ارز آزاد همان وقت شد، پس اثر مثبت این ارز ۴۲۰۰ کجا بود!؟ تو را به خدا نگید بقیه اش مربوط به تورمه که خود مرغ پخته هم خنده اش میگیره. این مرغ هم شده اسم رمز بالا کشیدن خزانه مملکت بوسیله ارز ترجیحی. یه طوری از مرغ حرف می زنند انگار قراره مردم به جای ماشین سوار مرغ بشوند، به جای سقف خانه زیر پر و بال مرغ بخوابند، خدای نکرده فردا روزم لابد جوان ها قراره با مرغ ازدواج بکنند!! میگم پس دلار مرغی درست کردین دلار خروسی هم درست کنید که سر دخترا بی کلاه نمونه.... بس کنید این مسخره بازی را، اجازه واردات خودرو و لوازم خانگی را نمی دهند و قیمتش سر به فلک کشیده کسی حرفی نمیزند، زمین به مردم نمی دهند خودشان خانه بسازند مردم دارند کپر نشین می شوند از زور اجاره خانه های فضایی صدا از کسی در نمیاد. انگار همه چیز مردم همین مرغه که با وجود اینهمه ارز پاشی همچنان قیمتش از نرخ جهانی هم بالاتره!! همه اینها بهانه و بازی یک عده برای بالا کشیدن ارز بیت الماله. همین امروز دلار را تک نرخی کنند آنوقت میبیند قیمت مرغ به ۴۰ تومان هم می رسد چون دیگر خبری از رانت نیست که بخواهند برای بالا کشیدنش هر روز با قیمت مرغ بازی در بیارند.
    • امین IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
      1 1
      احسنت به تحلیلت دوست عزیز، حرف دل من رو زدی
    • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
      0 0
      مملکت در عمل ارباب رعیتی اداره میشه امثال فتح الله خان و قوام زیادند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس