سید مهدی فرحی

جانشین وزیر دفاع با بیان اینکه موشک «خرمشهر ۴» در ۱۲ دقیقه به اهداف اصابت می‌کند، گفت: مقابله با این موشک برای پدافند دشمن یک کارتقریباً محال است.

به گزارش مشرق، سردار سیدمهدی فرحی جانشین وزیر دفاع و پشتیانی نیروهای مسلح (جمعه ۵ خردادماه) در برنامه تلویزیونی صف اول که از شبکه خبر پخش شد، گفت: ما چهل سال قبل در نقطه صفر موشکی قرار داشتیم و فقط یک موشک بازسازی شده اسکاد را برای دفاع از مردم به کشور آورده بودیم.

وی افزود: در فاصله ۴۰ ساله که در عین حال تحریم‌های سنگین علیه کشور ما اعمال شده بود، توانستیم به موفقیت‌های بسیاری دست پیداکنیم که موشک خرمشهر ۴ یکی از آن‌هاست. البته باید یاد و خاطره شهید حسن تهرانی مقدم که پدر صنعت موشکی ایران است را گرامی بداریم که خدمات و فعالیت‌های ارزنده‌ای را برای این صنعت انجام داد.

جانشین وزیر دفاع با اشاره به موشک «خرمشهر ۴» عنوان کرد: امروز ما به نسل چهارم موشک خرمشهر رسیده‌ایم که به بومی‌بودن، جوانان پرافتخارمان و قابلیت‌های آن افتخار می‌کنیم.

وی ادامه داد: موشک «خرمشهر ۴» برد ۲ هزار کیلومتری داشته و وزن سرجنگی آن ۱۵۰۰ کیلوگرم است. طول سرجنگی آن حدود ۴ متر است و هدایت آن در فاز میانی انجام می‌شود.

سردار فرحی با اشاره به نحوه حرکت نسل چهارم موشک خرمشهر عنوان کرد: این موشک پس از رهاشدن از سکوی پرتاب مطابق با برنامه به سوی بالا حرکت می‌کند که در ارتفاع مشخص با سرعت مشخص بدنه از کلاهک جدا شده و فقط سرجنگی آن باقی می‌ماند.

وی اضافه کرد: این موشک پس از طی مراحل فوق وارد فاز میانی می‌شود که برد اصلی موشک در آنجا تنظیم می‌شود.

رئیس اسبق سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع با بیان اینکه سر جنگی موشک در ارتفاع چندکیلومتری خارج از جو قرار گرفته و در این مدت موتورهای پشت این سرجنگی دو فرآیند انجام می‌دهند، گفت: اولین قدم برطرف‌کردن اغتشاشات ناشی از جدایش موتور از سرجنگی است و گام دوم، استفاده از موتورهای دیگری است که به سرجنگی کمک می‌کنند تا به سوی هدف تعیین‌شده برود.

وی ادامه داد: هنگامی که فاز میانی به مرور در حال پایان است، باید تمام خطاها به سمت صفر برود. یعنی موتورها باید به نحوی در این فاصله طولانی ۲ هزار کیلومتری کار کرده باشند که همه خطاها را به سمت صفر برده و سر جنگی را به پایداری کامل برسانند.

سردار فرحی با اشاره به مراحل بعدی حرکت موشک «خرمشهر۴» گفت: هنگامی که حرکت موشک در فاز میانی رو به پایان است، سرجنگی آماده ورود به جو غلیظ می‌شود. در این مرحله، شاهد کاهش تدریجی سرعت موشک از ۱۶ ماخ در فاز میانی به ۸ ماخ است. سرعت ۸ ماخ برای یک موشک مانند خرمشهر۴ یعنی مقابله با آن برای سامانه های پدافندی تقریباً یک کار محال است.

وی افزود: هنگام ورود سرجنگی به جو غلیظ، برای ایجاد شرایط پایدار موتورهای دیگری فعال می‌شوند که سرجنگی را مانند یک مته و چرخ دوار در یک مدار دایره‌ای شکل گردش می‌دهند تا پایداری خود را در حرکت به سوی هدف حفظ کند و انحرافی در مسیر حرکت موشک ایجاد نشود.

جانشین وزیر دفاع با اشاره به مراحل مختلف حرکت موشک «خرمشهر۴» گفت: ما در این موشک سه فاز مختلف را داریم. فاز اول، ارتفاع، سرعت و برد اصلی را تعیین می‌کند. فاز دوم، مرحله میانی است که ۲ هزار کیلومتر را برای پایداری و کنترل اغتشاشات مدیریت می‌کند.

وی ادامه داد: فاز سوم، ورود موشک به جو غلیظ است که در این مرحله، موتورهای دیگری فعال هستند تا بتوانند با چرخش بسیار بالا جلوی انحراف را گرفته و این موشک را به سوی هدف از پیش تعیین شده هدایت کرده و به نقطه بزنند.

سردار فرحی با اشاره به سرعت موشک «خرمشهر۴» و مقاومت آن در برابر جنگ الکترونیک دشمن تصریح کرد: سرعت این موشک ۸ ماخ است و هنگام حرکت به سوی هدف در حال چرخش است. در این حین، سامانه‌ هدایت آن کاملاً قطع بوده و به همین دلیل، هیچ عملیات جنگ الکترونیکی روی آن موثر نیست. یعنی موشک در این مرحله یک قطعه مکانیکی کامل است.

وی افزود: همه هنر موشک خرمشهر ما دارابودن سیستم هدایت و کنترل در فاز میانی است که هم اغتشاشات را کنترل می‌کند و هم موشک را به سوی هدف نهایی سوق می‌دهد. بنابراین، موشک هنگام ورود به جو غلیظ عملاً یک موشک هدایت‌شده از قبل است و برای حفظ این هدایت با چرخشی که به سرجنگی موشک داده می‌شود آن را تا رسیدن به هدف کنترل می‌کنند.

جانشین وزیر دفاع با بیان اینکه موشک «خرمشهر۴»، نخستین موشکی است که در فاز میانی هدایت می‌شود، خاطرنشان کرد: موشک‌های قبلی ما از این ویژگی برخوردار نبودند و پس از ورود به جو غلیظ آن را تنظیم می‌کردیم تا به سوی هدف به حرکت کند. در واقع، سامانه هدایت و کنترل موشک نیز پس از ورود به جو غلیظ فعال بود که امکان داشت تا از طریق جنگ الکترونیک به آن آسیب وارد شده و به آن خطا بدهد.

سردار فرحی درباره تفاوت‌های موشک خرمشهر۴ با نسل‌های قبلی آن، تصریح کرد: موشک خرمشهر یک پلتفرم و یا سکوی ثابت طراحی شده است که با گذشت زمان فناوری‌های جدید را بر روی آن ایجاد کرده‌ایم. یکی از این تغییرات درخصوص سکوی موشک است که کامل‌تر شده و سرعت آن نسبت به قبل ۳ برابر شده است.

وی افزود: موشک خرمشهر ۴ نسبت به نسل های قبل دقت بیشتری دارد و ماندگاری سوخت در داخل این موشک سوخت مایع است، ۳ سال است.

جانشین وزیر دفاع در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه اعلام شده بود که این امکان وجود دارد تا سوخت در موشک «خرمشهر ۴» تا ۱۰ سال ذخیره شود، بیان کرد: تا پیش از این، ماندگاری سوخت مایع یک یا دو روز بود چون سوخت مایع خوردگی زیادی دارد و پس از یک یا دو روز باعث سوراخ شدن مخزن موشک می‌شد.

وی ادامه داد: به همین دلیل، ما برای افزایش مدت زمان ذخیره سوخت مایع در مخزن موشک‌ها، هم آلیاژ ها و هم ترکیب سوخت را تغییر دادیم و اکنون این ادعا را داریم که این سوخت ماندگاری ۱۰ ساله دارد یعنی مانند موشک‌های سوخت جامد ما که با قطعیت می‌گویم ۱۰ سال ماندگاری دارد و در انبارهای ما می‌تواند ذخیره شود. اکنون موشک‌های سوخت مایع ما نیز به چه عمری رسیده اند ولی برای اطمینان از موضوع زمان ماندگاری سوخت مایع در مخزن موشک را ۳ سال اعلام می‌کنیم.

سردار فرحی، افزایش سرعت به‌کارگیری نسل چهارم موشک خرمشهر را دیگر مزیت آن دانست و افزود: موشک خرمشهر ۴ برای پرتاب نیاز به سکوی ثابت نداشته و از روی سر کوی متحرک پرتاب می‌شود. زمان آماده‌سازی و عملیاتی شدن این موشک قبلاً زیاد بود اما اکنون به زیر ۱۵ دقیقه رسیده است.

وی ادامه داد: ما برروی سرجنگی موشک خرمشهر ۴ فعالیت های بسیاری انجام دادیم. اولاً سطح مقطع راداری آن را بسیار کاهش داده‌ایم تا رادارهای دشمن نتواند آن را تشخیص دهد.

رئیس اسبق سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع در پاسخ به چرایی عدم وجود بالک بر روی موشک «خرمشهر۴» عنوان کرد: عدم وجود بالک یکی دیگر از ویژگی های نسل چهارم موشک خرمشهر است. هدف از این کار، کاهش اصطکاک و اعوجاج و افزایش دقت آن است.

وی افزود: ما با دو موتور کوچک (تراست وکتور) که در داخل بدنه در کنار موتور اصلی قرار دادیم عملاً جهت‌های موشک را به جای بالک از آن طریق تعیین می کنیم. بنابراین؛ قابلیت مانورپذیری موشک را بسیار بیشتر کردیم.

سردار فرحی با بیان اینکه سرعت موشک «خرمشهر۴»، ۱۶ ماخ یا ۱۸ هزار کیلومتر بر ساعت است، خاطرنشان کرد: سرعت این موشک هنگام ورود به جو، ۸ ماخ بوده و دقت آن نیز براساس برد ۲ هزار کیلومتر حدود ۳۰ متر است.

وی ادامه داد: وقتی سرعت موشک افزایش یافته است، این فاصله در مدت ۱۰ تا ۱۲ دقیقه از فاصله شلیک تا برخورد زمان می‌برد.

جانشین وزیر دفاع با اشاره به سایر ویژگی‌های نسل چهارم موشک خرمشهر بیان کرد: ما در این موشک چند کار مهم انجام دادیم. اولاً، سطح مقطع راداری را به حداقل رساندیم. دوم، سرعت آن به قدری بالاست که حتی اگر آن را تشخیص بدهند نیز مقابله با آن برای دشمن بسیار مشکل است.

وی ادامه داد: جنس بدنه موشک «خرمشهر۴» به گونه‌ای است که اگر سطح مقطع آن بیشتر باشد، تشخیص آن بسیار مشکل است. همچنین، سامانه هدایت و کنترل هنگام ورود موشک به جو به طور کلی از مدار خارج است و حین ورود به جو هیچ پالس الکتریکی و الکترونیکی وجود ندارد تا جنگ الکترونیک دشمن روی آن اثر بگذارد و فرامین را منحرف کند.

سردار فرحی با بیان اینکه دو نکته مهم را در نسل چهارم موشک خرمشهر به عنوان محصول جدید اعمال کرده‌ایم، عنوان کرد: ما بر روی همه محصولات خود از جمله این محصول دفاع سایبری را فعال کرده‌ایم تا در مقابله با حملات سایبری دشمن مقاومت کرده و آن را خنثی کند.

وی افزود: نکته بعدی نیز، استفاده از هوش مصنوعی است که بتواند با مانورپذیری‌های لازم مسیر انحرافی داده و عملاً از کمین تهدید دشمن خارج شود.

جانشین وزیر دفاع درباره چرایی نامگذاری موشک «خرمشهر۴» به نام خیبر گفت: خیبر یک اتفاق تاریخی برای ما مسلمانان به خصوص شیعیان است که حضرت علی(ع) با اقتدار و دست خیبرشکن خود قلعه خیبر را جابجا کردند. ما به این امید که این موشک بتواند قلعه‌های دشمن را در هم بشکند نام آن را خیبر گذاشته‌ایم.

وی ادامه داد: البته همه این محصولات با هدف بازدارندگی طراحی و تولید می شوند. لذا، قدرت بازدارندگی ما با این محصولات افزایش پیدامی‌کند.

سردار فرحی با اشاره به سایر ویژگی‌های موشک «خرمشهر۴» عنوان کرد: در این موشک، ترکیب جالبی از سوخت مایع را طراحی کردیم که ایمپالس(انرژی ضربه) بسیار خوبی را ایجاد می‌کند. علاوه بر این، هرچه نسبت قطر به طول موشک بیشتر باشد موشک پایدارتر خواهد بود و در «خرمشهر ۴» این موضوع رعایت شده و موتور موشک در مخزن موشک جای گرفته است و طول موشک را کاهش داده است.

جانشین وزیر دفاع در پاسخ به سوالی درباره اینکه نسل چهارم موشک چه جایگاهی در بین همه موشک‌های ساخت ایران دارد، گفت: این موشک برترین و قابل‌ترین موشکی است که تاکنون جمهوری اسلامی ساخته است، چه سوخت مایع و چه سوخت جامد. البته در حوزه سوخت جامد دستاوردهای فوق‌العاده‌ای به‌دست آمده است.

سردار فرحی در ادامه سخنانش با بیان اینکه توانمندی و قابلیت فناورانه تولید موشک‌هایی با برد بیش از ۲ هزار کیلومتر را داریم، تصریح کرد: اما ما تابع سیاست‌های کلان کشور هستیم و آنچه رهبر انقلاب و شورای عالی امنیت ملی اعلام کردند این است که ما در برد ۲ هزار کیلومتر متوقف شویم. اما در صورت لزوم توان دستیابی به بردهای بلندتر را داریم ولی تاکنون چنین کاری انجام نداده‌ایم و برنامه‌ای هم برای آن نداریم.

رئیس اسبق سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع گفت: ما ۱۰ سال است که موضوع برد را حل کرده‌ایم و روی پنج سرفصل متمرکز شده ایم. اول، باید کمیت موشک را به حداکثر برسانیم اکنون تعداد موشک‌های ما به‌قدری شده است که زاغه برای نگهداری آن در اختیار نداریم. ما از ظرفیت‌های یک شبکه بزرگ در کشور استفاده می‌کنیم و امروز بیش از ۸ هزار شرکت مختلف به ما خدمات می‌دهند.

وی ادامه داد: دوم، افزایش کیفیت‌ موشک‌هاست که این موضوع به‌طور مرتب در حال ارتقاست. سوم، موضوع قیمت است که ما کاری کنیم تا تولیدات ما به حداقل قیمت برسد یعنی باید بتوانیم با روش‌های بهتر و قیمت ارزان‌تر موشک تولید کنیم. البته ما ادعا می‌کنیم قیمت محصولات ما نسبت به نمونه متعارف جهانی یک دهم است. اکنون قیمت نمونه‌های خارجی از دو تا هفت میلیون دلار متغیر هستند.

سردار فرحی، زمان تحویل را یکی‌دیگر از مولفه‌های مهم در حوزه موشکی دانست و افزود: تحویل به موقع یک محصول به نیرو در مقطع مشخص با تعداد مشخص یکی از مولفه‌های مهم در حوزه موشکی است. اگر نتوانیم این کار را انجام دهیم عملاً موجب بهم‌ریختگی در برنامه آن نیرو می‌شویم.

وی ادامه داد: بنابراین؛ اینکه بتوانیم فرآیند تولید، برنامه‌ریزی و انضباط کاری را به سمت و سویی ببریم که محصولات مورد نیاز یک نیرو را متناسب با نیاز آن نیرو و در موعد تعریف شده، تحویل دهیم، یک قدم بزرگ است که در حال کار بر روی آن هستیم.

جانشین وزیر دفاع با بیان اینکه باید محصولات ما تنوع داشته باشند، تاکید کرد: تنوع محصول ما باید برای مشتریان ما مرتباً خوشحالی بیاورد یا به قول خارجی‌ها آن‌ها را سورپرایز کند. البته تنوع دو مولفه دارد؛ اول، ایجاد فناوری‌های جدید بر روی محصولات موجود و دوم، تحویل محصول جدید به مشتریان است.

وی افزود: این کارها در سایه وجود جوانان، نخبه، علاقه‌مند و شایسته و همچنین، ارتباط با مجموعه دانشگاه ها محقق می‌شود. ما به عنوان وزارت دفاع امروزه با همه دانشگاه‌های سطح یک کشور ارتباط داریم و کمتر دانشگاهی وجود دارد که رنگ و بوی وزارت دفاع در آن نباشد.

سردار فرحی درخصوص توانایی موشک‌های ما برای هدف قراردادن اهداف دریایی گفت: در سرجنگی موشک‌های بالستیک امکان استفاده از سیکرهای راداری و اپتیکی برای انهدام اهداف متحرک وجود دارد.

وی ادامه داد: با استفاده از هوش مصنوعی، قدرت مانورپذیری و استفاده از سیکرهای اپتیکی و راداری به‌خصوص در موشک‌های سوخت جامد و بعضاً استفاده از سیکرهای دوگانه، دقت افزایش یافته و امکان انهدام اهداف متحرک فراهم شده است.

رئیس اسبق سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع با بیان اینکه گام به گام در حال حرکت به‌سوی رادارگریزی بیشتر هستیم، تصریح کرد: ما به‌زودی به مرحله‌ای خواهیم رسید که هیچ مانعی همچون گنبد آهنین، فلاخن داوود و... نمی‌تواند از رسیدن موشک‌های ما به هر نقطه‌ای جلوگیری کند. در این راستا، ۶ پروژه مختلف طراحی کرده‌ایم که یکی از آن‌ها کاهش سطح مقطع راداری است.

سردار فرحی در پاسخ به سوالی درباره دستاوردهای دفاعی در حوزه فضایی گفت: پرتابگر بهینه سیمرغ ما به‌زودی اقدام خواهد کرد و پرتابگر ذوالجناح نیز در چنین شرایطی قراردارد. هر دو ماهواره طی دو یا سه ماه آینده پرتاب خواهند شد. ماهواره‌برهای سریر و سروش از سال‌ ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۵ به عرصه خواهند آمد.

وی در پاسخ به سوالی دیگری درباره پایگاه فضایی چابهار عنوان کرد: با دستور آقای رئیسی و حمایت وزارت ارتباطات این پایگاه با حمایت سه‌جانبه وزارت دفاع، نیروی هوافضای سپاه پاسداران و وزارت ارتباطات در حال عملیاتی‌شدن است و در یک برنامه دو ساله مورد اولین بهره‌برداری از سکوی پرتاب چابهار انجام شود.

جانشین وزیر دفاع در پایان گفت: ما به زودی تحویل‌دهی موشک‌های راهبردی سوخت جامد را به نیروی هوافضای سپاه پاسداران خواهیم داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    16 4
    واقعا باید از کارشناسان ایرانی تقدیر و تشکر کرد که چنین موشکهای مدرنی می سازند که داشتنش برای کشورهای دیگر رویا و آرزو است. ترکیه با ایران فعالیت ساخت موشک را شروع کرد اما بعد از سی سال هیچ چیز نتوانست بسازد و مجبور شده و رفته موشک ktssm کره جنوبی را خریده و مونتاژ کرده و با نام تایفون ساخت ترکیه معرفی می کند. این موشک کره ای مونتاژ ترکیه سیصد کیلومتر هم بیشتر برد ندارد.
    • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
      2 23
      حاجی چرا برعکس می گی!!! ترکیه تازه ده ساله شروع کرده اتفاقا سرعش دو برابر ایرانه و مثل پهپادی و هوایی و دریایی در فضایی قطعا ایران یکی از مشتری هاش میشه تا ده سال دیگه
    • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
      2 22
      معلومه از پیشرفت ترکیه خوب میسوزید به زودی ترکیه با قدرت به صادرات موشک خواهد پرداخت و جلز و ولز ایرانیها تماشایی خواهد بود
    • IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
      5 0
      آمریکا Bunker buster بمب سنگر شکن را در افغانستان در کوههای تورابورا علیه بن لادن آزمایش کرد. این موشک را هم در صورت لزوم روی کله رهبر طالبان آزمایش کنید.
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    5 2
    نگو محاله
  • US ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    21 3
    اقایون مسول که کشور رو دارید نابود میکنید هواستان باشد طالبان داره با کمک تجار افغنستانی در سیستان و بلوچستان زمین خرید و فروش میکنند در تمام سایت های ایرانی دارن این هشدار را اعلام میکنند مردم محلی فقیر هستن توان خرید خانه ندارند به حاشیه نشینی افتادن بترسید سیستان و بلوچستان و دیگر شهرهای ایرانی به دست افغان ها نیفتد سرانجام ما مردم ایران مثل فلسطین بشویم لطفا بساط این افغان ها را جمع کنید ۱۵ میلیون افغان کشور رو گرفتن لطفا سریع تر افغان ها را اخراج کنید
  • علی IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    7 24
    اگه امکانش هست چند تا هم مرغ تولید کنید
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
      1 2
      اول یاد بگیر
    • ایرانی IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
      4 1
      اگه امکانش هست چند تا مغز انسان هم تولید کنید و در جمجمه خالی خودتحقیران فارسی زبان قرار دهید.
  • کارشناس IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    7 21
    منظورش کدام دشمن بود که 12 دقیقه بعد نابود میشه؟ از موتوری نخرید
    • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
      15 4
      آقای کارشناس، کار هایی که خودت انجام میدی رو به دیگران نسبت نده
    • IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
      2 3
      نترس تو ک تو آلبانی هستی 😂 منظورش افراد دیگ بودن تو پوشکتو بپوش فعلن با تو کاری ندارن نترس 😂
    • IR ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
      0 1
      موشک بالستیک سرعت ماهواره میره دیگه احتمالا
    • IR ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
      1 1
      ماهواره در ۵ دقیقه ۲۰۰۰ کیلومتر میرود ،موشک بالستیک هم باید همین باشه دیکه
  • NL ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    7 12
    درمورد نرخ تورم ۷۰ درصدی .....ساکتی رفتین تو غار...مرغ ۹۰ هزاری..مشرقی از ماله کشی خسته نشدی یکصدم قدرت شوروی ندارین...شوروی بخاطر اقتصاد پاشید
  • AT ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    8 2
    ۱-روی هوش مصنوعی برای جنگ افزارها از جمله موشکها باید بطور مستمر کار شود،چون دنیای کنونی و آینده روی هوش مصنوعی میگردد.۲-باید همین موشک باارزش خرمشهر۴ را با سوخت جامد نیز ساخت تا زمان پرتاپ هرچه کوتاهتر شود و دیگر اینکه مدل چندکلاهکه(Mirv) که هر کلاهک یک هدف را بتواند بزند،باید ساخته شود.۳-تربیت هر چه بیشتر متخصصان موشکی و ساخت زاغه های(ضد سنگرشکن) بیشتر در سراسر کشور.
  • مجتبی IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    7 11
    فعلاً طالبان و بزنید بعد برید سراغ بقیه سیاست توهم آقایون توهمی
  • حسین IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    7 2
    موتور بسیار پیشرفته ای داره احتمالا با کلاهک ۵۰۰ کیلویی تا ۴۰۰۰ کیلومتر هم برد داره.
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    0 3
    انشاالله رونمایی از قاعم 120
  • چی بگم IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    4 6
    اگه میشه قرص های اعصاب و روان رو ارزان تر کنید توان ندارم بخرم,خودم میکشم خونم گردنت میافته مشرق و ریس جمهور
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    5 4
    روی موشک های برد بلند و قاره پیما و هم چتین موشک های سنگین هم تمرکز باید کرد.بالاخره ما نیاز داریم تمان نقاط زیر چتر موشکی مون باشه.باید موشک های قاره پیما داشته باشیم واین باعث ارتقا جایگاه کشور در سطح بین الملل از:یک قدرت منطقه ای به بک قدرت جهانی شدنه.ما باید موشکهای قاره پیما و کلاهک های اتمی داشته باشیم .
    • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
      1 3
      پس کره شمالی قدرت جهانیه ! لطفا به مردمش اطلاع بدید.
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    4 4
    دست از توهم بردارید.
  • US ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    2 0
    چندتا بزنید کجکی و بند امیر خان.
  • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    1 0
    طالبان سگ هار آمریکا و اسراییل است...
    • متین IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      0 0
      تا دیروز که برادرمان بود .اولین کشوری که به رسمیت شناخت دولت و مجلس انقلابی ما بودن .چی شد؟
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    1 1
    از مقامات ارشد سیاسی اجازه تولید موشک دوربرد و قاره پیما را بگیرید. چگونه جزایر گوام دیگوگارسیا را از وجود بمب افکن های آمریکایی پاک میکنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس