.

در میان اهداف منهدم شده توسط لنست۳، میتوان تجهیزاتی نظیر هویتزرهای سزار فرانسوی، کرب لهستانی و ام۱۰۹ و ام۷۷۷ آمریکایی را ذکر کرد.

سرویس دفاع و امنیت مشرق _ هنگامی که در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ میلادی عملیات ویژه نظامی ارتش روسیه در خاک اوکراین آغاز شد، بسیاری از کارشناسان نظامی این نبرد بزرگ را فرصتی برای اثبات توانایی و بازاریابی برای تسلیحات جدید روسی نظیر هواپیماهای جنگنده، بالگرد رزمی یا تانک و توپخانه می‌دانستند.

وزارت دفاع روسیه و شرکت های بزرگ تسلیحاتی این کشور در سه دهه گذشته از زمان فروپاشی شوروی با برپایی نمایشگاه های تسلیحاتی در داخل روسیه یا حضور در موارد مشابه در کشورهای خارجی تبلیغات گسترده ای را در زمینه توانایی تسلیحات نوین روسی انجام داده و البته مشتریان بزرگی نیز پیدا کردند؛ اما جنگ اوکراین بهترین فرصت بود تا این توانایی ها توسط کشور سازنده این تسلیحات در عرصه عمل و با بالاترین ظرفیت موجود به اثبات برسد.

اما وقایعی که در ماه نخست جنگ رقم خورد به منزله یک نا امیدی بزرگ برای صنعت نظامی روسیه به شمار می رفت؛ علی رغم اینکه ارتش روسیه موفق به پیشروی گسترده در خاک اوکراین و کنترل حدود ۲۰ درصد از خاک این کشور شد اما عملکرد فنی تجهیزات ساخت این کشور متفاوت با تصورات گذشته و امید به درخشش آنها بود.

ارزش برنامه پهپادی ایران در نبرد ناتو و روسیه نمایان شد/ با برترین سلاح روسی در جنگ اوکراین آشنا شوید +فیلم و تصاویر
بقایای جنگنده سوخو۳۴ روسی که در اوکراین سرنگون شده است

در همان روزهای نخست جنگ مشخص شد نیروی هوایی روسیه برخلاف تصورات و ادعاهای انجام شده توان انجام عملیات سرکوب پدافند هوایی اوکراین را ندارد؛ موارد بسیار زیاد سقوط جنگنده های مردن این کشور نظیر سوخو۳۴ یا بالگردهای رزمی کاموف۵۲ و میل۲۸ نتیجه همین ضعف و ناتوانی بود.

به ناچار نیروی هوایی روسیه برای جلوگیری از خسارات بیشتر، فاصله خود با میدان نبرد را افزایش داد و تنها به پوشش هوایی و جلوگیری از عملیات نیروی هوایی اوکراین پرداخت.

ارزش برنامه پهپادی ایران در نبرد ناتو و روسیه نمایان شد/ با برترین سلاح روسی در جنگ اوکراین آشنا شوید +فیلم و تصاویر
بالگرد رزمی کاموف۵۲ که پس از اصابت و فرود اضطراری رها شده است

در نبود پشتیبانی هوایی و عدم بمباران خطوط دفاعی اوکراین، قوای زرهی و توپخانه ارتش روسیه نیز سرنوشتی مشابه پیدا کردند؛ تجهیزاتی نظیر تانک T-۹۰M یا هویتزرهای Msata-SM۲ که قرار بود با درخشش خود علاوه بر زمینه سازی پیروزی ارتش روسیه، مشتریان خارجی را نیز به خود جذب کنند تبدیل به اهداف آسانی برای دسته های ضد زره یا توپخانه هدایت دقیق اهدایی ناتو به اوکراین شدند.

ارزش برنامه پهپادی ایران در نبرد ناتو و روسیه نمایان شد/ با برترین سلاح روسی در جنگ اوکراین آشنا شوید +فیلم و تصاویر
ستون زرهی منهدم شده ارتش روسیه در ماه ابتدایی نبرد

سامانه های پدافندی نظیر اس۳۰۰، اس۴۰۰، بوک ام۲ و ... علی رغم موفقیت نسبی در خاک اوکراین، در دفاع موثر برابر حملات موشکی و پهپادی اوکراین به پایگاه های هوایی و مراکز حساس نظامی ارتش روسیه در خاک اصلی یا شبه جزیره کریمه ناکام ماندند و فجایعی نظیر قتل عام بالگردهای روسی در فرودگاه خرسون، نابودی ۱۱ فروند جنگنده در پایگاه هوایی ساکی یا آسیب به بمب افکن های استراتژیک این کشور در پایگاه های هوایی انگلس و ریازان رقم خورد.

پهپاد منجی وارد می شود!

اگر پیش از آغاز نبرد و مشاهده وقایع ۱ سال گذشته کسی مدعی می‌شد که یک پهپاد یا به عبارت دیگر مهمات پرسه زن هوایی تبدیل به برترین سلاح ارتش روسیه در میدان نبرد می‌شود احتمالا با تمسخر مخاطب مواجه می‌شد!

ارزش برنامه پهپادی ایران در نبرد ناتو و روسیه نمایان شد/ با برترین سلاح روسی در جنگ اوکراین آشنا شوید +فیلم و تصاویر
مهمات پرسه زن انتحاری لنست۳

اما در میدان نبرد این ادعا رنگ واقعیت به خود گرفت؛ اگر پاییز سال گذشته و ضد حملات بزرگ اوکراین در دو استان خارکیف و خرسون را بدترین دوره زمانی برای ارتش روسیه در جنگ اخیر بدانیم، تقریبا مبدا آغاز حملات پرتعداد پهپادهای انتحاری لانست۳ روسی نیز همین تاریخ بوده است.

حالا که تجهیزات سنگین تر نظیر سوخو۳۵، میل۲۸ یا توپخانه دوربرد ارتش روسیه قادر به مقابله با تجهیزات مدرن غربی در اختیار اوکراین نبودند، پای یک پهپاد به میدان نبرد باز شده بود!

ارزش برنامه پهپادی ایران در نبرد ناتو و روسیه نمایان شد/ با برترین سلاح روسی در جنگ اوکراین آشنا شوید +فیلم و تصاویر


با ایستا شدن میدان نبرد در فصل زمستان، تجهیزات مستقر در نزدیکی خطوط تماس دو طرف، میدان نبرد را به بهشتی برای مهمات پرسه زن Lancet تبدیل کردند؛ پهپادهای شناسایی دوربرد و با دوربین با کیفیت تر نسبت به گذشته اقدام به رصد دائمی میدان نبرد برای ارتش روسیه می کردند و با مشاهده استقرار ادوات نظامی اوکراینی، پهپادهای لنست۳ به سمت آنها روانه می‌شدند.

برای مدت زمان حدود ۸ ماه تقریبا هر روز شاهد هدف قرار گرفتن ادوات نظامی غربی مدرن در اختیار ارتش اوکراین بودیم؛ تمرکز اصلی حملات لنست روی توپخانه و پدافند هوایی ارتش اوکراین بود که دو معضل بزرگ برای روسیه از ابتدای جنگ محسوب می شدند.

بر اساس شمارش تصاویری که از سوی وزارت دفاع روسیه منتشر شده است مهمات پرسه زن روسی تا امروز چیزی حدود ۳۰۰ دستگاه انواع تجهیزات اوکراینی نظیر سامانه های پدافندی، هویتزرهای کششی و خودکششی، تانک، نفربر و رادار را مورد اصابت قرار داده اند؛ نیمی از این تجهیزات به طور کامل منهدم شده و نیمی دیگر نیز دچار آسیب در سطوح مختلف شده اند.

در میان اهداف منهدم شده توسط لنست۳، میتوان تجهیزاتی نظیر هویتزرهای سزار فرانسوی، کرب لهستانی و ام۱۰۹ و ام۷۷۷ آمریکایی را ذکر کرد؛ سامانه های پدافندی شرقی در اختیار اوکراین نظیر اس۳۰۰ و بوک نیز ضربات سنگینی را از سوی پهپادهای انتحاری روسی دریافت کرده اند.

ارزش برنامه پهپادی ایران در نبرد ناتو و روسیه نمایان شد

کمک‌های تسلیحاتی غرب به اوکراین از ابتدای جنگ تا کنون بر مبنای دسته بندی تهدیدات ارتش روسیه بوده است؛ به شکلی که ابتدا برای مهار لشکرهای زرهی انبوه ارتش روسیه غرب اقدام به ارسال گسترده موشک های ضد زره نظیر جاولین کرد؛ برای مقابله با بالگردها و جنگنده های پشتیبانی نزدیک دست به ارسال هزاران موشک دوش پرتاب نظیر استینگر و استار استریک زد.

هنگامی که نبرد در شرق اوکراین آغاز شد (بهار سال گذشته) برای ایجاد برابری آتش توپخانه اوکراین با رقیب خود، هویتزرهای ام۷۷۷، سزار و PZH۲۰۰۰ به دست کی‌یف رسیدند و در دوره زمستان و حملات گسترده با موشک های کروز به تاسیسات انرژی اوکراین، سامانه های پدافندی نظیر گپارد، کروتال و NASAMS برای اوکراین ارسال شدند.

ارزش برنامه پهپادی ایران در نبرد ناتو و روسیه نمایان شد/ با برترین سلاح روسی در جنگ اوکراین آشنا شوید +فیلم و تصاویر
هویتزر مستا اس نابود شده روسی

ناتو حتی برای مقابله با موشک های بالستیک اسکندر و هایپرسونیک کینژال نیز با ارسال سامانه پاتریوت موافقت کرد تا بخشی از حملات قابل دفع باشند اما با گذشت ۸ ماه تمام تکنولوژی و صنعت نظامی غرب راهکاری برای مقابله با پهپادهای انتحاری روسی نظیر گران۲ و لنست۳ پیدا نکرده اند.

ارزش برنامه پهپادی ایران در نبرد ناتو و روسیه نمایان شد/ با برترین سلاح روسی در جنگ اوکراین آشنا شوید +فیلم و تصاویر


مهمات پرسه زن لنست۳ قطع به یقین بیشترین آمار انهدام تجهیزات اوکراین مختص به یک مدل سلاح را در زرادخانه ارتش روسیه در اختیار داشته است؛ فشار شدید وارد شده از این سلاح روی ارتش اوکراین موجب شده تا این کشور دست به روش های ابتدایی نظیر نصب توری های فلزی روی ادوات نظامی خود بزند که البته موجب کاهش شدید تحرک و توان آتش این تجهیزات می شود.

ارزش برنامه پهپادی ایران در نبرد ناتو و روسیه نمایان شد/ با برترین سلاح روسی در جنگ اوکراین آشنا شوید +فیلم و تصاویر
نجات هویتزر Krab لهستانی از اصابت پهپاد لنست توسط توری فلزی

این مسئله شاید یادآور حملات پهپادی گسترده انصارالله یمن به تاسیسات نظامی و نفتی عربستان در دوره اوج جنگ نیز باشد که پدافند هوایی عربستان ناتوان از مقابله موثر با این حملات بود.

اکنون مشخص می شود دلیل تمرکز گسترده و پیشگام بودن جمهوری اسلامی ایران در عرصه پهپادی در چند دهه اخیر چه بوده است؛ جایی که در نبرد گسترده میان روسیه و ناتو و هنگامی که عمده تجهیزات مدرن روسی در میدان نبرد ناکام مانده بودند، ترکیب پهپادهای شناسایی و مهمات پرسه زن انتحاری ارتش روسیه خسارات گسترده ای را به تجهیزات غربی در اختیار اوکراین وارد کرده اند که تا امروز نیز هیچ راه حلی برای دفع این حملات پیدا نکرده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 87
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 32
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    37 17
    لنست بردش سی کیلومتر بیشتر نیست شاهد خوب عمل کرد جنگ الکترونیکش چند تا میگ رو انداخت نویسنده فقط بورو بمیر
    • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      11 5
      فعلا سوزش شما در حد مرگ و میره
    • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      17 41
      ‌پوتین( رئیس جمهور روسیه) تبدیل ب نعلین میشه دست آخرتبدیل ب کرکاب می‌شود جهت اطلاع کرکاب نوعی دمپایی چوبی است ک یه کفی چوبیست ک روی سینه آن یک بندبافتنی کلافی است ک روی سینه پاقرارمیگرد.ههههه
    • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      31 7
      خب اینکه پهباد خوبه و ایرران قویه درست.سوال اینجاست چرا توی مرزهای خودمون ازشون استفاده نمیشه اگه انقدر قدرت داریم؟!! مرزبان و پلیس شهید بشه مهم نیست؟؟؟؟؟
    • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      8 0
      قسمت ایران رو نگفت مثبت زدم ولی جرا بره بمیره:)
    • US ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      3 0
      لنست هم مال ایرانه
    • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      12 5
      تویی که میگی تو مرز استفاده بشه یه حمله کوچیک کردن یکی شهید کردن 50 تا شون به درک فرستادیم حالا تو چی میگی این وسط میخای افغنستان بمب اتم بزنیم ؟ چرا برا خون ایدز فرانسه و تحرین دارو سرطانی اروپا و دارو کودک پروانه سوید که کلی از مردم ما کشتن لالی دلیلش چیه ؟ اهان هر چی تلگرام بگه مثل طوطی تکرار میکنی خخخخ
    • IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      2 5
      ۱۵:۱۴ ساده نباش این همش طبل تو خالیه/////
    • حقیقت گو IR ۰۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
      4 2
      در جواب ۱۸:۲۷ ، فعلا همین طبل توخالی است که اربابهای تو یعنی آمریکا و اسرائیل و انگلیس شکر قهوه‌ای خوردن که به این طبل توخالی چپ نگاه کنن ، البته به کوری چشم تو و هرچی خائن و خودتحقیر کثیف مثل تو که فقط به درد مردن میخورید
    • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
      4 1
      ایران که پهپادی در کلاس لنست نداره و پهپادهای انتحاری ایران مثل شاهد ۱۳۶ بصورت راهبردی و برد بلند و بدون دوربین هدایتی هستند(برای اهداف ثابت مثل نیروگاه) ، از طرفی پهپاد لنست سرجنگی ضعیفی هم داره
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    10 43
    پس با این وجود باید دعا کنیم که راه حلی هم پیدا نکنن چون اگر راهی برای مقابله با پهبادها پیدا بشه عملا توان رزمی کشوری مثل ایران نزدیک به صفر میشه با این تفاسیر
    • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      37 4
      راه حلِ آن راه‌حل قبلاً در ایران پیدا شده چون همیشه اولینها پیشرو هستند
    • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      26 3
      طالبان بزرگتر از داعش نیست و هنوز سیاست ما مقابله تمام عیار با طالبان نیست . داعش با پشتیبانی تمام و کمال اسپانسرهایش از محور مقاومت شکست خورد . چند درگیری مرزی را ملاک توان رزمی کشورمان قرار ندهید .
    • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      22 3
      لازم نیست فسفرهای مغز آکبندت رو بسوزونی؛ برای اون هم شگفتانه های بسیاری آماده داریم ...!
    • سجاد IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      20 0
      لایه های دفاعی ایران خیلی بیشتر از این حرفاست اینایی که شما می‌بینید تاریخ مصرف گذشته است در نظر داشته باشید صنایع موشکی، سلاح لیزری ،هوش مصنوعی، رباتهای جنگی و به اینها هوانیروز و نیروی هوایی رو که سالهاست با سلاح های دور ایستا و بومی در حال تمرین هستند و در آخر نیروی زمینی ایران که در جنگهای نا منظم نظیر ندارند
  • سعید IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    28 61
    برنامه نظامیتونو از نحوه جنگیدن با طالبان که فیلمش پخش شد قشنگ میشه فهمید اگه حالا یه عده خوش خیال نیان فحاشی کنن.
    • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      24 7
      اونا سرباز صفر های با اموزش های کوتاه بودن ببین ارتشی ها سپاهی ها چین حالا بورو بوق بزن
    • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      34 4
      هرچه قدر فشار بخورید ما با طالبان نمی جنگیم حالا هی تکرار کن
    • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      28 1
      نه داداش !! کسی بهت فحش نمیده ولی تو هم یک کم چند سال گذشته را مرور کن آر کی 170 - گلوبال هاک - پایگاه الاسد - توقیف ناو های امریکایی و انگلیسی و . . . . پاسخ به ترقه بازی یک عده عقب مونده در شرق کشور را نمیشه به حساب جنگ گذاشت.
    • هادی IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      32 5
      اگه فکر کردی با طالبان می‌جنگیم و خودمونو تو باتلاقی که شوروی و آمریکا غرق کردن هلاک میکنیم خیلی احمقی.
    • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      23 1
      آقای باهوش!1 با طالبان جنگی در نگرفته که برنامه جنگی! معلوم بشه یک در گیری مرزی بوده بین دو پاسگاه مرزی در این سطح درگی ری که توان رزمی قابل سنجش نیست
    • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      22 0
      منافقین دروغ میگویند
    • IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      5 1
      این دوستمون که نگفته با طالبان جنگ رو شروع کنیم چرا مغلطه می کنید؟! ادب کردن اونها با دست برتر نظامی مون هم نباید انجام بشه؟
    • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
      0 3
      ۱۰:۵۵ چون می ترسید
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    23 19
    چه فایده به روسیه پهپادمیدیم جنگنده هم بهمون نمیدن😔
    • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      12 24
      فرمان تزار در مورد ایران همیشه سرلوحه است . حاکمان ایران را تحقبر کنید و مردمش را فقیر نگه دارید
    • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      24 7
      فرمان جرج واشنگتن همیشه در مورد ایران سرلوحه است، مردانشان را قتل عام کنید، زنانشان را به فحشا بکشید و منابع طبیعی شان را غارت کنید!!!
    • حقیقت گو IR ۰۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
      1 3
      کوری یا خودت رو به کوری زدی ؟ فیلم حضور سوخو ۳۵ توی مهرآباد تو اینترنت پره ، باید واقعا کوری !!!
    • IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
      4 4
      ۱۲:۳۹ فعلا که شماها ایران را غارت کردید نه امریکا
  • حجی زیدان IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    24 22
    مبارک باشه ، اما میشه یکم از این اقتدار بفرستیم مرز سیستان ، طالبانو ادب کنیم ؟
    • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      22 4
      ما طالبان رو ادب نمی کنیم بزرگترش رو ادب می کنیم ما به باتلاق شما گیر نخواهیم افتاد
    • مهدي IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      17 2
      هر دردي يك واكسن داره! طالبان چيزي مثه داعشه...كه قبلا واكسنش تهيه شده...نگران نباش فقط نبايد ايمان مان را به خداوند از دست دهيم
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      13 1
      اون هم به موقعش. حفظ منافع ملی فقط تیر و ترقه نیست. هر چند به پشتوانه نظامی قوی نیاز است.
    • محمد.قم IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      11 3
      12 کشته طالب در مقابل دو شهید عزیز و 36 مجروح طالب در برابر 5 مجروح عزیزمون و حمله توپخانه ای به مواضع خطوط دفاعی.این تنها بخشی از سیلی است.جمهوری اسلامی حرمت همسایه و مردم افغانستان رو نگه میداره که زیرفشار طالب قرارمیگیرن وگرنه باز کردن سد کجکی بازور و اسلحه بیش از 3 روز زمان نیاز نداره
    • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      9 4
      حداقل 12 نفرشون رو بخاطر این جنایتی که در مرز مرتکب شدن، کشتن، بعد میای فاز یه انتقام شل گرفتن بر میداری!؟ از این خریت کردنت؛ که یک ملتی رو سر هیچ وارد جنگ کنی چی گیریت میاد؟! همین شماها مگه نبودید که میگفتید چرا با داعش جنگ کنیم بریم باهاشون مذاکره کنیم؟! با داعشی که اونطرف مرزهاست و هدفش چیزی جز از بین بردن نیست؛ مذاکره کنیم! با طالبانی که هم مرز هستیم و جواب این کارشون رو دادیم ولی باز میشه مذاکره کرد چون اونها هم توی کشورشون منافع دارند، بریم جنگ کنیم!؟ این نظر جز از ذات یک اصلاح طلب کثیف، اپوزوسیون و طالبانی های آمریکا دوست از هیچ فرد دیگه صادر نمیشه. ملت شریف افغانستان حسابشان از اون بخشی از طالبان که عاشق و سر سپرده آمریکاست کاملا جداست، بخشی از همین طالبان به فکر رشد کشورشان و گسترش روابط بهتر با همسایگانشان هستند بجای اینکه عمله آمریکا و اسرائیل باشند!
    • Ace IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      3 0
      به هیچ وجه نباید با طالبان درگیر شد.
    • IR ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      0 0
      ادبش نکن مشکل حق ابه هامون سیستانه که داره خالی از سکنه میشه
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    18 1
    البته بیشتر از اینکه نجهیزات روسی ناکارآمد باشد سیاست عملیاتی بسیار اشتباه روسها و حملات بی محابا و بی تدبیر آنها که بدون پشتیبانی و راهبرد مشخص بود باعث تلفات زیاد در ماه های اول جنگ شد.
  • عباس رشنوادی IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    13 19
    خب مومن شما که تا حالا انکار می کردید به روسها پهپاد دادید؟ نمی دونم چی بهتون بگم دروغگو، ناهماهنگ و یا ساده لوح
    • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      21 4
      کجای این مقاله نوشته پهپاد های ایرانی ؟؟؟
    • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      3 4
      قبل از شروع جنگ پهپاد فروخته بودن الان همونارو روس داره استفاده می کنه
    • IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
      1 0
      در جواب دوستی که گفتن کجای مقاله نوشته پهپادهای ایرانی لطفا به تیتر مقاله مراجعه بفرمایید
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    0 1
    خیلی گفتی
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    3 1
    آنرا که باید می گفتی نگفتی
    • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      1 12
      ‌پوتین( رئیس جمهور روسیه) تبدیل ب نعلین میشه دست آخرتبدیل ب کرکاب می‌شود جهت اطلاع کرکاب نوعی دمپایی چوبی است ک یه کفی چوبیست ک روی سینه آن یک بندبافتنی کلافی است ک روی سینه پاقرارمیگرد.ههههه
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    2 2
    آنرا که باید می گفتی نگفتی . آنها که باید بفهمند منظورم چیه فهمیدند!!
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    2 2
    خیلی گفتی ولی آنرا که باید می گفتی نگفتی . آنها که باید بفهمند منظورم چیه فهمیدند!!
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    1 3
    خیلی گفتی ولی آنرا که باید می گفتی نگفتی . آنها که باید بفهمند منظورم چیه فهمیدند!!
    • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      7 0
      یک جمله مبهم را چند بار تکرار کردی اگر کسی منظورت را نفهمد می گویی آنکه باید بفهمد میفهمد آفرین خیلی باهوشی
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    14 6
    سربازای لب مرز با یک دست لباس و یک کلاش گذاشتین اونجا بعد میگین ...........
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    11 4
    کاش دو تا پهپاد میفرستادیم بالای سر نیروهای طالبان دو سه تا خودرو و نفر برشونو منفجر میکرد دفاع از مرز خودمون باید در اولویت باشه
    • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      2 3
      خوب حتما فکر بعدش هم کردی؟؟؟؟ حتی دزدا واختلاسگرا میخوان مقاومت وادامه بدن........
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    4 9
    به هر حال معلوم شد که دوستان کمونیست و شوروی شماها چیزی در چنته ندارن و اگر جنگی بزرگ درگیره شوروی یا روسیه خلاص آن ماها که هیچی نداریم باز گردن کشی هم می کنیم حداقل یک فکری بردارید
    • امید ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۶
      0 0
      احمق شوروی کمونیست )که اوکراین عزیزت هم جزوش بود به ع تاریخ پیوست از غار بیا بیرون از طرفی حماس توان نظامی و پوشالی شما رو نشون داد فقط به بیمارستان حمله میکنید بدبختها
  • فرهاد محسنی IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    5 2
    ایران باید پهپادهای بیشتری به روسیه بده و جنگنده سوخو درقبالش دریافت کنه..باید غربیها و اروپای باغ وحش به التماس بیفتن و تحریمارو لغو کنن تا ایران شاید نظرش عوض بشه و کمتر بهشون پهپاد بده
    • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      1 1
      شتر در خواب بیند پنبه دانه
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    8 6
    جنگ اوکراین یه آبرو ریزی برای تجهیزات روسیه بود
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    6 11
    به روسیه پهپاددادیم واوناقراربودبه ماجنگنده بدن وندادن بعدافتخارهم میکنیم
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    7 0
    یاشاسین ایران میلتی اولوم اولسون ایرانین دوشمنلره
    • کیوان IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      2 0
      ساغ اول
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    3 3
    خبر تحویل سوخو۳۵ توسط روسیه هم که وزیر دفاع تکذیب کرد خیلی ها جو گیر شده بودند و رنگ استتار و پایگاه هم براشون انتخاب کرده بودن
    • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      0 0
      یه نکته وجود داره. گفته شد ما خودمون تولید کننده تجهیزات هوایی هستیم و ... نکنه اتفاقی که در زمان فروپاشی شوروی در مورد موشک افتاد الان هم داره در مورد جنگنده میفته.
    • حمیدرضا IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      3 1
      مسترعقل کل :اونی که تکذیب شد سوخو30بود نه سوخو35!!
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    5 4
    چرا دروغ میگید هشتاد درصد شاهدهایی که شما به روسها دادید رو اوکراینی ها زدن
    • حجت IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      0 1
      گلم، کلا این پهپادا رو میسازن که بیفتن
    • رضا IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
      0 0
      آره بابا همه‌ش فتوشاپه:)
    • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
      0 0
      ۰۱:۰۵ خدای فتوشاپه
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    3 8
    جالبه تا دیروز بهترین جنگنده یسوخو ۳۵ بالگرد روسها و...بود دو رنگی تا کجا؟؟؟ بدبختها کلی ازتون پهپاد مفت گرفتن تو بلک لیست دنیا رفتین و کلی دشمن تراشی کردین همین آََشغالهایی که خودتکن اذعان کردین هم ندادن تف هم کف دسستون ننداختن
    • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
      2 2
      اگر قرار بود از قرارگیری توی بلک لیست غربیها بترسیم که اصلا نباید انقلاب میکردیم... ما دستمون رو توی جیبمون هم بکنیم اونا میگن لابد چیز خطرناکی توی جیبت داری پس باید جیبهات رو تحریم کنیم.
    • IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
      0 0
      فشار وتحریم
    • IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
      0 0
      ۱۸:۰۹ نادون فشار وتحریم که برای شما کاسبان تحریم نون وابه فشارش را دارن ملت بخت برگشته تحمل میکنن......
    • IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
      0 0
      ۱۸:۰۹ نادون فشار وتحریم که برای شما کاسبان تحریم نون وابه فشارش را دارن ملت بخت برگشته تحمل میکنن......
    • IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
      0 0
      ۱۸:۰۹ نادون فشار وتحریم که برای شما کاسبان تحریم نون وابه فشارش را دارن ملت بخت برگشته تحمل میکنن......
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    5 7
    پهپاد خوبیه ولی مرگ بر پوتین خوب تره
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    3 4
    چند وقتی از پهپاد های ایرانی خبر نیست با وارد شدن پدافند هوایی جدید به اوکراین پهپاد های ایرانی بی اثر شدن
  • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    2 1
    باشه فهمیدیم
  • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    1 0
    روسیه بما جنگنده بده نیست
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    1 3
    پهباهای ایران در جنگ روسیه و ناتو در خاک اوکراین در واقع یک عوض کننده بازی بودن‌‌‌.پهبادها ورق جنگ رو به نفع روسیه برگردوندن
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    1 1
    با یه فنس و توری کشیدن لنست را بی اثر کردند
  • IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    2 2
    جنگ کلاسیک یعنی حمله نیروهای زرهی موتوری و پشتیبانی هوایی جنگنده ها یا حرکت رزمناوها خیلی ساله که از اثر افتاده درواقع الان چیزی که جواب می دهد این است که تحرکات نظامی باید 70 درصد نامتقارن و چریکی باشد مثل همین پهبادهای انتحاری و 30 درصد در پناه این قوای نامتقارن , قوای کلاسیک حمله کند یعنی جنگنده ها و هلیکوپترها دیگر نباید در سینه خط مقدم حضور داشته باشند این ها باید پشت حملات فوجی پهبادها و از ارتفاعی بالاتر عمل کنند تا اگر پدافند دشمن هم عمل کرد پهباد سپر جنگنده ها و هلیکوپترها شود این دکترین ایران است یعنی ما 200 جنگنده مدرن هم بخریم استراتژی و دکترین ما (پهبادی , موشکی و ...) تکان نخواهد خورد و چون برای بیش از 2 دهه روی چنین دکترینی کار کردیم یک کشور پیشرو و قدرتمند هم در این زمینه حساب می شیم روس ها بهای سنگینی دادند تا این درس را یاد بگیرند و چون دیر متوجه شدند و در دل جنگ هم به چنین فهمی رسیدند همواره چند قدم عقب هستند درواقع اگر از 2010 و حتی از 2015 به این درک می رسیدند شاید با یک قوای 10 هزار فروندی از پهبادهای انتحاری وارد جنگ می شدند قوای موشکی خود را هم چند برابر توسعه می دادند آنوقت دیگر این همه هزینه نمی دادند خروجی هم بهتر می شد حالا هم کسری پهباد انتحاری دارند هم کسری موشک و نمی توانند حملات فوجی پهبادی و ترکیبی فوجی پهبادی و باران موشکی را برنامه ریزی کنند این ها اگر از دهه قبل به دکترین و فهم نخبه های ایرانی می رسیدند امروز با حمله فوجی 100 پهباد انتحاری و شلیک 30 موشک به سمت مثلا کیف می رفتند و همزمان تمام سیستم پدافندی و اماکن مهم این ها را می زدند دفعه بعد مثلا برای اودسا چنین برنامه ریزی می کردند تا با چند میلیون دلار هزینه بتوانند کمر اقتصادی نظامی غرب را بشکنند و میلیاردها دلار خسارت سنگین بزنند , خود آمریکایی ها دیگر رسما گزینه نظامی علیه ایران را کنار گذاشتند چون می دانند با ایران درگیر شود قوای نامتقارن ایران می تواند چه ضربات عمیقی بهشان بزند که ویتنام را کلا فراموش کنند .
  • IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    2 3
    چرا با یکی از پهبادها طالبان را سر جای خودشون نمی نشونید .با یک خمپاره عهد بود می جنگید ؟؟؟؟؟
  • IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
    1 0
    ایران بلند آواز
  • عمیر IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    1 0
    مرگ بر روسیاه
  • IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    0 0
    طالبان حتما پیام ایران را گرفت وگرنه به این زودی پا پس نمیکشیدند . برای هشدار به طالبان نیاز نیست کل توان ما وارد میدان بشود . مطمین باشید بزودی اهرم های فشار کافی بر علیه انها وارد میدان خواهد شد . به قول قدیمی ها از دست شپش که یخه پاره نمیکنند .
  • اکبر نصیری CA ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    0 0
    ظاهراً تهیه کننده مقالات مربوط به جنگ اکراین، نمی تواند عشق سوزان خود را نسبت به غرب پنهان کند. کافیست تحلیل های متخصصین غربی نظیر «ژاک بو» و کلنل «مک گرگور» را راجع به این جنگ بخوانید تا گرایش به غرب این گزارشگر برایتان روشن شود.
  • Bozorgpa US ۰۶:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    2 1
    Gepard المان قاتل پهباده. دیروز از ۵۰ تا ۴۹ تاش و زدن افتاد
  • سلام IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    1 0
    ما چیزی در حد این نداریم باید بسازیم از شاهد ۱۳۶ کارآمدتره چون بر علیه اهداف متحرکم می تونه مورد استفاده قرار بگیره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس