سوالی که در اکثر مواقع صاحبین کسب و کار از ما می پرسند! در مجموع هفت نوع شرکت وجود دارد و اینکه کدام یک از آن ها برای شما مناسب تر است بستگی به تعداد اعضا، میزان مسئولیت هر یک از اعضا، اهداف مشترک، موضوع فعالیت تجاری آن شرکت و غیره دارد.

طبق مطالعات انجام شده اینگونه نتیجه گیری شده است که از میان شرکت های 7 گانه، شرکت های با مسئولیت محدود و سهامی خاص در امر بازرگانی وتجارت از شرکت های فعال و متداول محسوب گردیده و از محبوبیت بیشتری برخوردارند.

اما سوال اصلی این است که ثبت کدام یک از این دو شرکت بهتر است؟ برای تصمیم گیری بهتر شما ابتدا لازم است که توضیح مختصری در رابطه با هریک از این دو نوع شرکت داشته باشیم و سپس به شباهت ها و تفاوت های اساسی آن ها بپردازیم.

ثبت شرکت مسئولیت محدود یا سهامی خاص؟ کدام بهتر است؟

ساختار شرکت سهامی خاص

در این شرکت حداقل تعداد اعضا 3 نفر است و مهمترین ویژگی این نوع از شرکت این است که صاحبان سرمایه که سهامداران شرکت تلقی می شوند، دارای اوراق سهم هستند.

در شرکت های سهامی خاص سرمایه آن ها به سهام مساوی تقسیم گردیده و هریک از شرکا یا سهامدارام مالک تعدادی سهام هستند.

برای درک بهتر فرض کنید سرمایه کل شرکتی که متشکل از سه شریک است 600 هزار ریال می باشد و هرکدام از این افراد یک سوم از این مبلغ را به شرکت داده باشند و سرمایه شرکت به 600 سهام 1000 ریالی تقسیم شده باشد.

در این صورت هر یک از این سهامداران مالک 200 سهم هستند و می توانند تمام یا میزانی از آن را به فرد دیگری منتقل کنند که این انتقال آزاد است و از دیگر ویژگی های شرکت های سهامی خاص محسوب می شود.

ازدیگر ویژگی های این نوع از شرکت ها این است که میزان مسدولیت هریک از سهامداران بسته به مقدار سهام آن هاست.

نکته دیگر آنکه موسسان یک شرکت سهامی خاص یعنی شرکای اولیه باید خودشان آورنده سرمایه باشند و نمی توانند با عموم مردم یا پذیره نویسی سرمایه شرکت را تامین نمایند.

توجه داشته باشید که حداقل سرمایه برای ثبت شرکت سهامی خاص طبق آخرین مصوبه 1402 1.000.000 ریال می باشد.

ثبت شرکت مسئولیت محدود یا سهامی خاص؟ کدام بهتر است؟

ساختار شرکت با مسئولیت محدود

از رایج ترین شرکت های بازرگانی در کشور ما شرکت های با مسئولیت محدود می باشند و معممولا بین اعضای یک خانواده یا دوستان و آشنایان و یا افراد فامیل تشکیل می گردد.

برای تشکیل این نوع شرکت حداقل دو شریک نیاز است و مسئولیت شرکا در مقابل طلبکاران محدود به سرمایه آورده آن ها به شرکت است.

برای مثال اگر دارایی مجموعه‌ای با مسئولیت محدود 6.000.000 میلیون ریال باشد و این مبلغ برای پرداخت طلب آن‌ها به طلبکاران کفایت نکند، طلبکاران بابت باقی مانده طلب خود حقی نسبت به دارایی شخصی شرکای شرکت نخواهند داشت.

سرمایه در این شرکت ها بصورت سهام نیست بلکه هر یک از شرکا مالک درصدی از سرمایه هستند که به آن سهم الشرکه گفته می شود و این سهم الشرکه بدون رضایت سایر شرکا قابل انتقال به فرد دیگر نیست.

در ثبت شرکت با مسئولیت محدود، حداقل سرمایه طبق آخرین مصوبه 1402، 1.000.000 ریال می باشد.

ثبت شرکت مسئولیت محدود یا سهامی خاص؟ کدام بهتر است؟

شباهت های شرکت مسئولیت محدود با سهامی خاص

  • برای ثبت هر 2 نوع شرکت حداقل سرمایه اولیه مورد نیاز 1.000.000 ریال می باشد.
  • افزایش سرمایه در هر دو شرکت اختیاری است و اجباری در افزایش سرمایه آن ها وجود ندارد.
  • در شرکت های سهامی خاص میزان حق رای سهامداران در مجامع بسته به تعداد سهام آن هاست همچنین در شرکت های با مسئولیت محدود هم حق رای به میزان سرمایه هر کدام از شرکا بستگی دارد.

شرکت‌های مسئولیت محدود با شرکت‌های سهامی خاص چه تفاوتی دارند؟

  • در تمامی اسناد و اوراق شرکت مسئولیت محدود پس از نام شرکت باید عبارت «با مسئولیت محدود» ذکر شود و در شرکت های سهامی خاص باید عبارت «سهامی خاص» آورده شود.
  • برای تاسیس و ثبت شرکت سهامی خاص حداقل تعداد اعضا 3 نفر به همراه 2 بازرس می باشد.

ولیکن برای ثبت شرکت مسئولیت محدود حداقل اعضا 2 نفر بوده و به معرفی بازپرس هم نیازی نیست.

  • درهنگام ثبت شرکت های سهامی خاص سهامداران موظف اند حداقل 35 درصد از سرمایه ی اولیه شرکت را در حسابی به نام شرکت در بانک قرار دهند و رسید آن را در هنگام ثبت شرکت به اداره ثبت شرکت ها تحویل دهند و 65 درصد باقی مانده سرمایه در تعهد شرکا یا سهامداران است.

چنین شرایطی در شرکت با مسئولیت محدود وجود ندارد و تمام سرمایه می تواند با موافقت اعضا در اختبار مدیرعامل شرکت قرار بگیرد و اقرار مدیرعامل به این موضوع که سرمایه پیش اوست کافی است و لزومی به ارائه رسید بانکی به اداره ثبت شرکت ها نیست.

  • در شرکت با مسئولیت محدود مدیران از میان شرکا و یا حتی خارج از شرکت تعیین می شوند ولیکن در شرکت های سهامی خاص مدیران لزوما باید از بین سهامداران شرکت انتخاب شوند.
  • در شرکت های سهامی خاص مدت زمان مدیریت برای هر فرد دوسال است اما زمان مدیریت در شرکت با مسئولیت محدود، محدودیتی ندارد.
  • تقسیم سود در شرکت های سهامی خاص بسته میزان سهام هریک از شرکا یا سهامداران است درحالی که در شرکت های با مسئولیت محدود تقسیم سود حاصله می تواند با توافق اعضا تغییر کند.
  • سرمایه در شرکت های با مسئولیت محدود به سهام تقسیم نمی شود بلکه هریک از شرکا با توجه به میزان سرمایه ی آورده خود به شرکت مسئول تعهدات و قرض های شرکت هستند.
  • درشرکت های سهامی خاص آورده ی غیرنقدی هر یک از اعضا می بایست توسط کارشناس رسمی دادگستری ارزیابی شده و در مواقع لازم اگر نیاز به تقسیم بندی شد طبق نظر کارشناسان رسمی دادگشتری تقسیم بندی شود ولی در شرکت با مسئولیت محدود این کارها توسط خود شرکا انجام می شود.
  • در شرکت های با مسئولیت محدود واگذاری سهام با توافق سه چهارم شرکا و پس از ثبت آن در دفترخانه اسناد رسمی انجام میگیرد ولی در شرکت های سهامی خاص نقل و انتقال سهام به شیوه عادی صورت میگیرد.

خلاصه مطلب

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با شرکت های سهامی خاص و شرکت های با مسئولیت محدود آشنا کنیم و تفاوت ها و شباهت های این دو شرکت را برای شما بررسی کنیم. اگر قصد ثبت شرکت خود را دارید و هنوز نتوانسته اید برای انتخاب نوع شرکت خود تصمیم بگیرید می توانید با شماره 88072626-021 با کارشناسان ثبت تکسفیر تماس بگیرید تا علاوه بر راهنمایی شما برای انتخاب بهترین گزینه شمارو در مراحل انتخاب نام شرکت، استعلام ثبت شرکت و باقی مراحل راهنمایی کنند.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس