مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به «رضا مراد صحرایی» برای تصدی وزارت آموزش و پرورش رای اعتماد دادند.

به گزارش مشرق، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی برنامه‌ها و صلاحیت رضا مراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در حال بررسی است.

قرار بود حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی برای دفاع از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن مجلس حضور یابد اما محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش حضور پیدا کرده است.

همچنین محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در صحن مجلس حضور دارد.

رئیس جمهور چرا به مجلس نیامد؟

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور درباره دلیل عدم حضور رئیس جمهور در مجلس گفت: قرار بود امروز رئیس جمهور برای تقدیم لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس حضور پیدا کند و در پایان هم از وزیر پیشنهادی خود دفاع کند. به دلیل آنکه تدوین برنامه هفتم توسعه نهایی نشده و به همین دلیل تقدیم آن به مجلس نیز به تأخیر افتاده است، برنامه حضور رئیس جمهور در مجلس لغو شد.

در ابتدا رضا حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گزارش این کمیسیون را قرائت کرد و بر اساس گزارش این کمیسیون صلاحیت صحرایی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش تأیید شد.

در ادامه موافقان و مخالفان گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش نقطه نظرات خود را مطرح کردند.

مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش چه گفتند؟

در ادامه جلسه، مخالفان وزیر پیشنهادی پشت تریبون قرار گرفتند و از دلایل خود در مخالفت با رضا مراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را مطرح کردند.

نگران اطرافیان و حلقه نزدیک به صحرایی هستیم

علی خضریان در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: صحرایی از ۱۴ فروردین امسال سرپرست وزارت آموزش و پرورش شد و متأسفانه همان تیم و حلقه ضعیف که در دوران یوسف نوری در وزارت آموزش و پرورش فعالیت می‌کردند، همچنان جزو حلقه نزدیک و دوستان صحرایی هستند و برای رأی اعتماد وی تلاش می‌کنند. شنیده‌ها حاکی از آن است که صحرایی هم می‌خواهد با همان تیم کار کند و این تیم همان کسانی بودند که عملکرد ضعیفی داشتند. ما نگران اطرافیان و حلقه نزدیک به صحرایی هستیم که مسبب وضع موجود این وزارتخانه هستند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: صحرایی از زمانی که سرپرست وزارت آموزش و پرورش شده است آنقدر غرق رایزنی شده که از مسائل وزارت آموزش و پرورش غافل شد و گزارش‌های دریافتی حاکی از آن است که به دلیلی بی تجربگی‌ها، امتحانات نهایی امسال با تأخیر فراوان برگزار شد و باعث ایجاد استرس برای دانش آموزان شد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با رفتن یک وزیر و آمدن یک وزیر دیگر، مشکلات وزارت آموزش و پرورش حل نمی‌شود و مهم آن است که ساختارها تغییر کند و اگر قرار باشد همین مسیر طی شود، چاره‌ای جز تغییر وز را در مجلس وجود ندارد.

خضریان گفت: علیرغم اینکه یکسال از انتصاب صحرایی به عنوان رئیس دانشگاه فرهنگیان می‌گذرد اما تعداد زیادی از عناصر شناسنامه دار غرب‌گرا و تابلودار جریان اصلاحات در این مجموعه جابجا نشده‌اند و با وجود آنکه وی هنوز بعد از ۱۳ ماه از تصدی در دانشگاه فرهنگیان نتوانسته است تیم مناسبی را برای کمک به خود جمع آوری کند، چگونه می‌خواهد در وزارتخانه آموزش و پرورش تحول ایجاد کند و تیمی حرفه‌ای روی کار بیاورد؟

صحرایی اشراف لازم به مسائل دستگاه تعلیم و تربیت ندارد

سیدعلی موسوی در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۹ خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: بزرگترین نقد بنده به گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش آن است که وی سابقه اجرایی لازم را ندارد و از بدنه آموزش و پرورش نیست و نمی‌تواند درک جامعی از مسائل این وزارتخانه داشته باشد.

وی بیان کرد: مدیریت و سکانداری وزارتخانه مهم آموزش و پرورش مستلزم توانمندی‌های اجرایی به مراتب بالاتری است که در سوابق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دیده نمی‌شود. صحرایی اشراف لازم به مسائل دستگاه تعلیم و تربیت ندارد و با وی قطعاً در وزارت آموزش و پرورش درجا می زنیم.

موسوی گفت: رتبه بندی معلمان یک مسئله بسیار مهم است که در برنامه‌های گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش نکته‌ای راهگشا در این خصوص مشاهده نکردیم و به نظر می‌رسد همان بی برنامگی را می‌خواهد ادامه دهد.

برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ابهام دارد

علی بابایی کارنامی در مخالفت با برنامه و صلاحیت رضامراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، گفت: این وزارتخانه توانسته در مسیر درست مقابله با جریانی که غربگراها دنبال کردند، حرکت کند اما نگرانی‌هایی داریم چرا که برنامه پیشنهادی وزیر دارای ابهام است.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: صحرایی باید برای تقویت روابط بین معلم و دانش‌آموز و همچنین معلم و خانواده‌ها برنامه خود را ارائه دهد. در برنامه‌های وی برخی سوالات و ابهامات درباره بیمه تکمیلی فرهنگیان، نحوه جذب فرهنگیان برای خرید خدمات آموزشی، نوسازی مدارس فرسوده و فوق‌العاده ویژه فرهنگیان وجود دارد که باید شفاف شود.

وی ادامه داد: آیا رئیس جمهور و معاون اول می‌خواهند از وزیر پیشنهادی حمایت کنند؟ برنامه وزیر پیشنهادی برای صندوق ذخیره فرهنگیان چیست؟ وی می‌خواهد برای مدارس غیردولتی و پرداخت حقوق آنها چه کارهایی انجام دهد؟

نماینده ساری در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مجلس محل تضارب آرا و بحث و گفتگو است و اگر صحرایی برنامه و راهبردی برای پاسخ به سوالات ما نداشته باشد، بدون تعارف با وی مخالفت می‌کنیم. همه ما در یک کشتی برای اجرای برنامه‌های انقلاب و مصلحت نظام و منافع ملی مردم نشستیم و امیدوارم تصمیم نهایی امروز مجلس بر اساس برنامه وزیر اتخاذ شود.

صحرایی باید برای معرفی قهرمانان جنگ در مدارس برنامه داشته باشد

عبدالعلی رحیمی مظفری یکی دیگر از نمایندگانی بود که امروز فرصت حضور در پشت تریبون را یافت و در مخالفت با برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، گفت: آقای صحرایی! شما برای مسائل مالی در بدنه آموزش و پرورش به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی معلمان چه برنامه‌ای دارید؟

وی بیان کرد: بنده به وزیر قبلی آموزش و پرورش هم گفتم نامه به رئیس سازمان برنامه و بودجه بنویسید، چرا که اگر بودجه رتبه بندی معلمان را ندهند، شما هم چند وقت بیشتر دوام نخواهید آورد. بنابراین صحرایی نیز باید در این مورد برنامه ارائه دهد.

نماینده مردم سروستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حوزه پرورشی طی ۲ سال گذشته چه اتفاقی افتاده است؟ امروز مشکل اصلی آموزش و پرورش علم نیست، چرا که امروز ناهنجاری بسیار زیادی در سطح اجتماع داریم که صریحاً به وضع آموزش و پرورش مرتبط می‌شود و صحرایی باید بگوید چه برنامه‌ای برای این مسئله مهم دارد؟

رحیمی مظفری تاکید کرد: مقام معظم رهبری فرمودند باید به معرفی قهرمانان ملی در مدارس اهتمام ورزید و بر این اساس وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باید به صراحت بگوید برای معرفی قهرمانان جنگ تحمیلی در مدارس چه برنامه‌ای دارد؟ مدارس باید محل آشنایی با قهرمانان جنگ تحمیلی باشد نه سلبریتی‌ها.

موافقان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش چه گفتند؟

در بخش دیگری از جلسه علنی امروز مجلس و روند برسی برنامه‌ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش موافقان صحرایی پشت تریبون رفته و ویژگی‌ها و توانمندی‌های صحرایی را بازگو کردند.

صحرایی شناخت مناسبی از فضای آموزش و پرورش دارد

سید محسن دهنوی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: صحرایی شناخت مناسبی از فضای آموزش و پرورش دارد و تجربه مناسبی در همه سطوح این وزارتخانه دارد.

وی متذکر شد: صحرایی کار را از سال‌ها پیش و از معلمی و از مناطق محروم آغاز کرده و به بالاترین سطح در وزارت آموزش و پرورش رسیده است و تجربه مناسبی در همه سطوح این وزارتخانه دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جوان بودن وی یک امتیاز محسوب می‌شود، گفت: در کنار تجربه بالا، جوان بودن و پرتلاش بودن صحرایی ویژگی خوبی است. وی شناخت مناسبی از فضا داشته و نقشه راه مناسبی برای حل مسائل آموزش و پرورش دارد.

برنامه‌های صحرایی منطبق با سند تحول بنیادین است

الهام آزاد نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: در سال‌های اخیر بزرگترین مطالبه مقام معظم رهبری از آموزش و پرورش اجرای سند تحول بنیادین بوده است.

وی بیان کرد: مدرسه مهمترین سنگر انقلاب است که نیازمند تحول است و اگر امروز به داد آن نرسیم، فردا بسیار دیر خواهد بود. اکنون که دشمنان خارجی و داخلی انقلاب پروژه تعطیل سازی مدارس را کلید زده‌اند، نیازمند مدیری شجاع و کاردان هستیم که در عین احیای مدارس کشور و مقابله با پروژه تعطیل سازی مدارس، به صورت جدی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را اجرا کند.

نماینده مردم نائین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با کارهای نمایشی و تبلیغاتی شدنی نیست و تحول نیازمند وزیری است که برنامه‌ای نوآورانه و هوشمندانه بر اساس سند تحول ارائه کند. برنامه‌های صحرایی را مطالعه کردم و باید بگویم در طول این سال‌ها هیچیک از وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش چنین برنامه منسجمی برای اجرای سند تحول بنیادین ارائه نکرده است. تمام برنامه‌های وزیر پیشنهادی منطبق بر اجرای سند تحول بنیادین است.

صحرایی: باید دانش آموزان را از چنگال فضای مجازی نجات دهیم

در ادامه رضا مراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نیز در جلسه رأی اعتماد خود گفت: اگر ایران قوی می‌خواهیم راهش آموزش و پرورش قوی است اگر اقتصاد خوب می‌خواهیم راهش آموزش و پرورش قوی است.

صحرایی تاکید کرد: حال آموزش و پرورش و معلمان خوب نیست و به همین حال کشورمان خوب نیست برای رساندن آموزش و پرورش به جایگاه خودش باید همدل شویم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش یادآور شد: در گزارشی که خدمت رهبری ارائه کردم مسائلی را مطرح کردم؛ از جمله اینکه باید خلأ ارتباطی و ادراکی با نسل جدید را از بین ببریم و دانش آموزان را از چنگال فضای مجازی وحشی نجات دهیم باید. در مورد تربیت معلم گفتم، باید بهترین‌افراد برای معلمی انتخاب شوند برای رفتن به آموزش و پرورش نمره خوب کافی نیست و برای معلمان فعلی باید برنامه ویژه داشته باشیم. در مورد مدرسه خدمت رهبری عرض کردم که معتقدم راه نجات ما از مسیر مدرسه‌ها می‌گذرد اگر می‌خواهیم کشور را نجات دهیم نقطه نجات، مدرسه و درس است، هر دانش آموز یک مهارت در هر مقطع هدف ماست. همچنین گفتم که اصلی ترین رکن‌ِ تربیت، خانواده است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه آرمان ما معلم الخیر است، گفت: نکته دوم ساماندهی نیروی انسانی است بازنشستگی زیادی داریم، امسال هم کمبود معلم داریم یک آزمون استخدامی پیش از این برگزار شد آزمون استخدامی دیگر نیز پیش از مهر برگزار می‌شود تا این معضل را حل کنیم.

آغاز رأی‌گیری

بعد از پایان سخنان نمایندگان موافق و مخالف و دفاعیات وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، محمدباقر قالیباف از اعضای دولت حاضر در صحن خواست که مجلس را ترک کنند تا روند اخذ رأی از نمایندگان آغاز شود.

کارت‌های اعلام رأی نمایندگان به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با سه گزینه موافق، مخالف و ممتنع توزیع شد.

صحرایی وزیر آموزش و پرورش شد

براساس این رأی گیری «رضا مراد صحرایی» با ۱۶۷ موافق، ۸۶ مخالف ،۱۴ ممتنع، از نمایندگان رأی اعتماد گرفت و به عنوان وزیرآموزش و پرورش انتخاب شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    5 4
    نظر معلمان هم شرط هست که متاسفانه بی سوادان مجلس اصلا اهمیت بر این موضوع ندارند
  • ممد IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    8 1
    رای ممتنع یعنی چی؟ یعنی یه عده فقط برا کیک و ساندیسش میرن مجلس؟ مگر میشه درباره بود یا نبود یه وزیر نظر نداشت!
  • IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    4 4
    یکی از بهترین شغل ها در جمهوری اسلامی معلمی است. هم حقوق نسبتا خوبی دارد هم استراحت و تعطیلات زیاد دارد هم سربازی راحت و آسوده انجام می شود هم ارزش و اهمیت در جامعه دارد و هم مسئولین از آنها حساب می برند. پس ناشکری نکنید
    • راست IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
      1 1
      احتمالا در فضای دیگه ی زندگی میکنی کاش یک ماه معلم میشدی تا جد و آبادت بیاد جلوی چشمت یا هم معلمی هستی از زیر کار در رو وگرنه معلم زندگی نداره...
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    0 0
    جند ماه بعد با یه بهانه ای برکنارش می کنند
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    0 1
    مشکل مملکت ما پرورش مدیران کل در تمام بخش ها از صنعت بگیر تا خدمات می باشد،مدیران کم توان رمق کشور را گرفته اند وبه کما برده اند،یه دانشگاهی بنام امام جعفر صادق درست کرده
  • اسمعیل دهقان قله زو IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    0 0
    سلام وزیر محترم شما قول دادید تا پایان اردیبهشت تمام معلمان فاقد رتبه را رتبه خواهم داد واولویت دوم رسیدگی به اعتراضات همکاران است ولی خرداد ماه هم هنوز خبری نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس