هراس اتحادیه‌ اروپا از واکنش احتمالی روسیه به حمله پهپادی اوکراین

سخنگوی ارشد اتحادیه اروپا هم زمان با تشدید تنش‌ها میان روسیه و اوکراین در پی حمله پهپادی کی‌یف علیه مسکو، از کرملین خواست که از اقدام تلافی‌جویانه خودداری کند.

به گزارش مشرق، پیتر استانو روز سه‌شنبه طی سخنانی در نشست خبری از بروکسل گفت: ما در جریان گزارش‌ها درباره پرواز ادعایی تعدادی پهپاد بر فراز آسمان مسکو قرار داریم.

وی با بیان اینکه «ما از منشاء این اتفاق اطلاعی نداریم و در این باره اظهار نظر نمی‌کنیم» افزود: تنها مطلبی که می‌توانم تکرار کنم درخواست قوی اتحادیه اروپا از روسیه است که از این اتفاق به‌عنوان بهانه‌ای برای تشدید تهاجم غیرقانونی علیه اوکراین استفاده نکند.

صبح امروز سه‌شنبه آندری وروبیوف فرماندار منطقه مسکو از سرنگونی چندین پهپاد هنگام نزدیک شدن به مسکو خبر داده بود. سرگئی سوبیانین شهردار مسکو نیز با تایید این خبر گفته بود که بر اثر حمله پهپادی به چندین ساختمان در جنوب این شهر خسارت جزئی وارد شده و کسی به طور جدی آسیب ندیده است.

در همین حال وزارت دفاع روسیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: تمام هواپیماهای بدون سرنشین اوکراین سرنگون شدند. در بیانیه این وزارتخانه آمده است: کی‌یف با هشت پهپاد پایتخت روسیه را هدف حمله قرار داد که همه آن‌ها منهدم شدند.

بر اساس بیانیه وزارت دفاع روسیه، سه پهپاد توسط ابزارهای جنگی الکترونیکی از مسیر خود منحرف شدند و سامانه‌ پدافند هوایی پانتسیر- اس (Pantsir-S) در منطقه مسکو پنج هواپیمای بدون سرنشین دیگر را سرنگون کرد.

پیشتر و در تاریخ سوم مِه (۱۳ اردیبهشت)، مسکو از تلاش اوکراین برای حمله پهپادی به کاخ کرملین محل اقامت ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و خنثی کردن آن خبر داده بود. همچنین اعلام شده بود پهپادها رهگیری و منهدم شدند و این حادثه تلفات جانی نداشت.

بر اساس این گزارش، ‌ پس از حمله ناموفق به کاخ ریاست‌جمهوری روسیه، پرواز هواپیماهای بدون سرنشین در آسمان پایتخت و چند منطقه دیگر این کشور ممنوع شد.

جنگ اوکراین که بیش از یک سال از آغاز آن می‌گذردِ، در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. مسکو در پی نادیده گرفتن دغدغه های امنیتی خود از سوی غرب و به ویژه آمریکا در پنج اسفند ۱۴۰۰ به اوکراین حمله برد.

طی این مدت کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از جمله آمریکا با کنار گذاشتن گزینه دیپلماتیک برای برقراری صلح، با حمایت های هنگفت نظامی از کی‌یف بر ادامه این جنگ افروزی ادامه داده و اکنون با تجهیز اوکراین به سلاح های پیشرفته و سنگین تر نظامی، آشکارا سیاست تحریک کرملین را دنبال می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • علی با توجه IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    0 0
    سوای از باطل بودن هر دو طرف جنگ؛ درخواست اتحادیه اروپا از روس جالبه!!!!!!
  • IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    0 0
    عمو پوتین بزن هر چی تروریسته خاکستر کن بزار همه دلقک های تاریخ بدونن روسیه خاورمیانه نیست هر بلایی سر مردشون بیاید
    • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
      0 0
      دایی پوتین فکر کردی میتونی از پس یه دلقک بر بیای ولی نتونستی و آبروت رفت.جواب مردمت رو هم باید بدی یا سرکوبشون کنی که جرات نکنن ازت بپرسن نتیجه جنگ چی شد
  • کامبیزکورانی IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    0 0
    باتوجه به فاصله ی۹۰۰کیلومتری مسکو بعیدبنظرمیرسدکه کاراکراین باشد، امروز حمله باپهپادکاربسیارسختی نیست.هرگروه مخالف پوتین می‌تواند در اطراف مسکو این کار راانجام دهد
  • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    0 0
    یک بم الکترونیک تست کنید
  • US ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    0 0
    روسیه از مثل ارازل اوباش میمونه !! فقط عربده و هارت و پورته...
  • US ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    1 0
    اجل، کیف بالای سرش می‌چرخد
    • IR ۰۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
      0 0
      احسنت ،دقيقأ همینطوره!! کیف دیگه به تاریخ پیوست!! خخخخخخخخ
    • عمیر IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
      0 0
      مرگ بر روسیه
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    0 0
    اتفاقا برای روسیه خوب شد تا طعم حمله به مراکز انسانی رو بچشه شاید هم بترسه که اوکراین هم واکنش نشون میده
  • جواد IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    0 0
    روسیه هیچ غلطی می تونه بکنه متجاوز حقشه البته بیشتر از این حقشه ابرقدرت پوشالی
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    0 0
    عمو پوتین در طول این چند ده سال اولین باره امنیت مسکو بخطر میفته و همش بخاطر بی عرضگی تو هست عمو جان.منتظر حملات بعدی هم باش. تازه تو تاریخ می‌نویسن توهم زده بودی فکر میکردی یه شبه میتونی کل دنیا رو بگیری ولی از یه دلقک باختی. زندگی اینه عمو جان چند نفر بهت گفتن عالیجناب فکر کردی خیلی بزرگ شدی.
  • خسرو IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    0 0
    هراس بجایی است چون شیطان نمیخوابد و مدام دستش به آشوبه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس