.

وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه در ادامه تلاش‌های ضد ایرانی خود در اسلواکی با همتایان اروپایی خود دیدار کرد.

به گزارش مشرق، «الی کوهن»، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه در ادامه تلاش‌های ضد ایرانی خود در اسلواکی با همتایان اروپایی خود دیدار و ادعاهای ضدایرانی را تکرار کرد.

رسانه‌های صهیونیستی نوشته‌اند الی کوهن در این دیدار از اروپایی‌ها خواسته پیش از آنکه دیر شود با «تهدید ایران» مقابله کنند.

وزیران خارجه کشورهای اتریش و اسلواکی در این دیدار حضور داشتند.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی تنها دارنده سلاح‌های هسته‌ای در منطقه غرب آسیا است و با حمایت‌های آمریکا برنامه تسلیحات هسته‌ای خودش را از نظارت‌های بین‌المللی دور نگاه داشته است.

در نشست غیرعلنی کوهن با وزیران خارجه کشورهای اروپایی که در «براتیسلاوا» برگزار شد کوهن درباره تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط کشورها با رژیم صهیونیستی نیز رایزنی کرد.

کوهن در توییتر نوشت: ««علاوه بر این، ما در مورد تقویت روابط بین کشورهای پیمان ابراهیم گفتگو کردیم. ما به تقویت روابط با کشورهای اتحادیه اروپا ادامه می دهیم که گامی مهم و راهبردی برای ارتقای منافع کشور اسرائیل است.»

برخی از رسانه‌ها در هفته‌های گذشته گزارش داده‌اند روی کار آمدن کابینه راست افراطی در فلسطین اشغالی به ریاست «بنیامین نتانیاهو» موجب شد برخی از کشورهایی که عادی‌سازی روابط با تل‌آویو را آغاز کرده بودند آن را به حالت تعلیق درآورند. 

دولت دونالد ترامپ، توافق‌های عادی‌سازی میان رژیم صهیونیستی با امارات متحده عربی و بحرین را «توافقات ابراهیم» نامگذاری کرد. این توافق‌ها از ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۰ اجرایی شدند. 

برخی از کارشناسان در هفته‌های گذشته از توافق ایران و عربستان سعودی به عنوان یکی از رویدادهایی که عادی‌سازی روابط ریاض با تل‌اویو را دشوار می‌کند یاد کرده‌اند. 

روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» اندکی بعد از توافق ایران و عربستان سعودی آن را شکستی برای تل‌آویو توصیف کرد و نوشت مشکلات داخلی اسرائیل و تغییرات ژئوپولیتیکی که با همگرایی تهران و ریاض آغاز شد موجب شده‌اند اسرائیل خود را در موقعیتی ببیند که انتظار آن را هم نداشته است.

این روزنامه همچنین تصریح کرده بود که این همگرایی باعث توقف طرح سایر کشورها برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل شده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    0 0
    گعده را مسخره و نکنید این اصطلاح بیشتر در حوزه علمیه هست و کاربرد ان برای موارد دیگر بخصوص خارج از کشور منجر به لوث کردن ان خواهد شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس