کد خبر 1495312
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۲
امیرعبداللهیان وارد کیپ تاون شد

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که با هدف شرکت در نشست وزرای خارجه عضو گروه بریکس به آفریقای جنوبی سفر کرده است، دقایقی پیش وارد فرودگاه شهر کیپ تاون شد.

به گزارش مشرق، نشست وزرای خارجه عضو بریکس از یکم ژوئن در شهر کیپ تاون آفریقای جنوبی برگزار می‌شود و وزیر خارجه آفریقای جنوبی از امیرعبداللهیان برای شرکت در این نشست دعوت کرده است.

گروه بریکس شامل کشورهای نوظهور اقتصادی جهان یعنی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است که از نظر جمعیتی حدود نیمی از جمعیت جهان را در اختیار دارند. ۳۰ درصد مساحت جهان را در خود جای داده اند و یک چهارم سرمایه گذاری های صورت گرفته در جهان در این کشورها جذب شده است.

اهمیت این گروه و نقش آفرینی آن در اقتصاد جهانی سبب شده تا کشورهای متعددی از جمله ایران خواهان عضویت در این نهاد اقتصادی و تجاری شوند؛ مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر خارجه در این زمینه با بیان اینکه در حال حاضر ۱۹ کشور تقاضای عضویت در گروه بریکس را مطرح کرده‌اند، گفته است: جمهوری اسلامی ایران جزو نخستین کشورهایی است که تقاضای عضویت در این گروه را مطرح کرده است.

اجلاس وزرای خارجه بریکس که در شهر کیپ تاون آفریقای جنوبی برگزار می شود، فرصت مناسبی برای ترسیم چشم انداز و برنامه‌های ایران برای عضویت در این اتحادیه اقتصادی و نیز رایزنی با اعضا برای تسهیل عضویت جمهوری اسلامی ایران است.

خانم «نالدی پاندور» وزیر خارجه آفریقای جنوبی به عنوان میزبان نشست وزرای امور خارجه و روابط بین الملل بریکس از ۱۵ وزیر خارجه برای شرکت در نشست «دوستان بریکس» دعوت کرده و امیدوار است که این نشست میان مدت فرصتی برای وزرای خارجه بریکس فراهم کند تا در مورد تحولات منطقه ای و جهانی فکر کنند.

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که با توجه به عضویت کشورهایی چون روسیه، چین، برزیل و آفریقای جنوبی در این گروه، عضویت ایران این امکان را فراهم می‌کند که معاملات تجاری خود را بدون استفاده از دلار و با پول ملی انجام دهد و همچنین با استفاده از ظرفیت کشورهایی چون آفریقای جنوبی و برزیل بازارهای جدید صادراتی در قاره آفریقا و آمریکای جنوبی شناسایی نماید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    0 0
    عضویت ایران در بریکس از نان شب واجب تر است
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    0 0
    ایران باید از روسیه و چین بخواهد ایران را عضو بریکس کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس