کد خبر 1496918
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳
محمدجواد ظریف - نمایه

ظریف می‌خواهد بر همه چیز برآشوبد و بتازد؛ گویی هیچ جای این سرزمین و هیچ جای این سیاست خارجی «دیگ او» نبوده و برایش مهم نیست در آن چه بجوشد و در این مسیر، آن‌قدر تند می‌رود که بر خودش هم می‌تازد!

به گزارش مشرق، کبری آسوپار فعال رسانه ای طی یادداشتی در روزنامه جوان نوشت:اولین بار بود که پس از آغاز و پایان نبرد با تکفیری‌ها در سرزمین شام، رئیس‌جمهور سوریه به ایران می‌آمد. چشم دنیا به دفتر رهبر ایران بود، جایی که بشار اسد در آغوش آیت‌الله خامنه‌ای پیروزمندانه و البته قدرشناسانه می‌خندید؛ ۶ اسفند ۹۷. هیجان پر از نشاط آن روز عصر جوانان ایرانی و غیرایرانی حامی مقاومت که در فضای مجازی بروز یافته بود، چند ساعت بعد روی خبر استعفای وزیر خارجه ایران، خنده ماسیده و بهت تلخی شد. ظریف چرا استعفا داد؟ همان زمان در توئیتر نوشتم: «دعوای ظریف و همکارانش در دولت یک دعوای داخلی است. می‌خواهد با قهر حلش کند؟ خودش می‌داند. اما حق نداشت برای یک گلایه داخلی، شب شادی محور مقاومت منطقه را اینگونه خراب کند. ظریف می‌توانست یک دیپلمات حرفه‌ای و در سطحی بالاتر از یک مصداق برای ضرب المثل "‌دیگی که برای من نمی‌جوشد... " باشد.»

دو سال و اندی بعد و در هفته‌های پایانی دولتی که وزیر خارجه‌اش محمدجواد ظریف بود، نشر یک فایل صوتی از ظریف در شبکه ضد ایرانی اینترنشنال با محتوای دوگانه‌دیدن میدان و دیپلماسی و مقصر دانستن سردار قاسم سلیمانی، فرمانده میدان، در ناکامی‌های دیپلماتیک بار دیگر بهت و این بار آمیخته با خشم را به جان جوانان ایرانی و غیر ایرانی حامی مقاومت ریخت. یک یادآوری هم دل‌ها را بیشتر می‌سوزاند؛ یاد آنکه زمان آن استعفای قهری ظریف که ذکرش در ابتدای این وجیزه رفت، اویی که دلجویی کرد و با واژه‌هایش ظریف را بالا برد و به آشتی کشاند، همین قاسم سلیمانی بود که حالا در دوران پس از شهادتش و وقتی زبان دنیایی برای دفاع از سیاست‌های میدان ندارد، ظریف علیه او موضع گرفته و حرف زده و از قضا، اولین جایی هم که فایل گفت‌وگوی ظریف منتشر شده، اینترنشنال ضد ایرانی و ضد مقاومت و حامی تکفیری‌هاست! ظریف آن حرف‌ها را ۶ اسفند ۹۹، دقیقاً دو سال پس از آن استعفای کذایی در گفت‌وگویی که با عنوان «تاریخ شفاهی ایران» و از سوی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری تهیه شده بود، بیان کرده بود و به شکلی نامعلوم! سر از اینترنشنال درآورده بود، در زمانی که دیگر ماه‌های پایانی وزارتش را می‌گذراند و دیگر، نه میدان و نه دیپلماسی دیگی نبود که برای او بجوشد، او داشت می‌رفت.

حالا باز دو سال و اندی گذشته و این بار در میانه شکوفایی دیپلماسی منطقه‌ای دولت ایران و در دورانی که کسی میدان را و موشک را و انقلابی‌گری را مانع دیپلماسی فعال نمی‌داند، باز به میدان آمده و با نگارش جملاتی کوتاه و ظاهراً عمیق، تلاش می‌کند از خود و آنچه در سیاست خارجی این کشور انجام داده، دفاع کند. اما انگار آنچه را هم که خود انجام داده، دیگی ندیده که برای خودش بجوشد و زیر آن هم زده است!

ظریف در آن یادداشت کوتاه خودزنی می‌کند. قصدش دفاع است، اما مثل همان استعفای قهری و مثل همان فایل صوتی کذایی، به جای دفاع از خود، خودزنی می‌کند. همان ظریفی که ترکمانچای نامیدن برجام را برنمی‌تافت، حالا با دو خط جمله‌سازی ادبی، از ترکمانچای دفاع می‌کند و اینگونه مهر تأیید بر ادعای منتقدانش می‌گذارد که برجام او را ترکمانچایی دیگر می‌دانستند! اهداف بلند، از نگاه ظریف آرزوهایی هستند که فراتر از امکانات موجود پیش چشم قرار گرفته‌اند و واقع‌بینانه ایجاد نشده‌اند، اما با چنین نگاهی هیچ‌گاه انقلاب اسلامی به وقوع نمی‌پیوست، جمهوری اسلامی بنیان نهاده نمی‌شد و دفاع در برابر متجاوزان بعثی رقم نمی‌خورد.

آرزوهای بزرگ، سنگ‌های بزرگ علامت نزدن نیستند، بلکه اراده‌های بزرگ‌تر می‌طلبد و سیاست‌های زیرکانه‌تر تا از بالقوه به بالفعل تبدیل شود. اگر ما عزممان کوچک بود، نباید دیگران را بابت آرزوهای بزرگ سرزنش کنیم و اگر ما توان‌مان کم بود، نباید بکوشیم هدف یک ملت را قدر توان خودمان پایین بیاوریم.

از سویی حتی اگر بپذیریم که آرزوها و اهداف را در تنگنای امکانات دنیایی چارچوب‌بندی کنیم، لازم است که حداقل از همان امکانات برآوردی درست و منطبق بر واقع داشته باشیم. مثلاً تصور نکنیم امکانات سیستم دفاعی ایران و امریکا در حدی است که امریکا با «یک» بمب می‌تواند «تمام» سیستم دفاعی ما را از کار بیندازد و قبل از اظهاراتی اینگونه، درخواست رفتن به یک تور نظامی را بدهیم که اطلاعات دقیقی از سطح نظامی کشوری که وزیر خارجه‌اش هستیم، داشته باشیم. می‌بینید؟ مشکل ما با ظریف فقط در تئوری‌های او نیست، حتی اگر تئوری‌هایش را هم بپذیریم، باز در عمل به مشکل برمی‌خوریم. حتی اگر تئوری ظریف را بپذیریم هم، تغییر مسیر دیرینه امریکا با ایران از دشمنی به دوستی و به راه آوردن دموکرات‌ها با چند بار نشست و برخاست و قدم زدن کنار رودخانه، هدفی فراتر از امکانات و خیلی شعاری‌تر و حرکتی آرزومندانه‌تر و البته خسارت‌بارتر از هر آرزوی دیگری بود که از طریق همین محمدجواد ظریف به متن سیاست خارجی کشور آمد. از این مثال‌ها کم نداریم. اعتماد به امریکایی‌ها و آرزوی ماندن آن‌ها بر سر عهد و پیمان – به‌رغم تجربه‌ای که از آن‌ها داشتیم- آرزومندانه‌تر و فراتر از امکانات بود یا هدفی همچون ایستادن روی پای خود و مقاومت برابر تحریم‌ها؟

ظریف می‌خواهد بر همه چیز برآشوبد و بتازد؛ گویی هیچ جای این سرزمین و هیچ جای این سیاست خارجی «دیگ او» نبوده و برایش مهم نیست در آن چه بجوشد و در این مسیر، آن‌قدر تند می‌رود که بر خودش هم می‌تازد!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 80
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 40
  • سید IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    14 4
    ظریف الممالک بهترین عنوان برای درک رشد سیاسی وی است!!
    • نوک قله کوه یخ ! IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      25 6
      ظریف تنها نوک قله کوه یخ عظیمی است که از آب بیرون زده و قابل رویت شده ، این تنها یک بخش کوچک ««««مرئی »»»» از خطر بزرگیست که نظام و مخصوصا سیاست خارجی کشور را تهدید می کند... اما نباید غافل بود که خطر اصلی نه خود ظریف ، بلکه اعضای باند مخوف و منصوبین وفادارش هستتند که حتی «««« همین الان »»»» در بسیاری از مدیریتهای ستادی و سفارتخانه های مهم و حساس شرق و غرب عالم ((( چین و ژاپن و آلمان و وین و رومانی و برزیل و اسپانیا و ...))) با ظرافت تمام ، در حال اجرای اهداف و منویات شوم ««««««««««« ظریفیسم »»»»»»»»» هستند ... پیدا کنید پرتقال فروش راااااااااااااا
    • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      20 6
      حقیر الممالک
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      14 7
      ظریف بعنوان مهره نفوذی آمریکا عمل کرده
    • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      14 7
      ظریف یک خائنه - برجام دارای Suspend که ظریف مدعی بود چنین چیزی وجود ندارد ولی بعدا در کلاب هاوس بخاطر وجود Suspend از مردم عذر خواهی کرد نشاندهنده فریبکاری ظریف و به دردسر انداختن مردم و کشور با برجام بضرر مردم بطور عامدانه است
    • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
      0 0
      خوب شاید سواد نداشته معنی suspenf را بدانه. شایدم عمو خدا بیامرز من وسط جنگ رفته بود امریکا برای تحصیل!
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    33 8
    ظریف حقیر مُرد ..... زمانی که با جت فالکون اشرافی به عمان و هند می رفتی . سفرهای بی خاصیت و هزینه ساز برای مردم ایران . هتل بازی تمام شد . گردش های مفت تمام شد . بفهم نامرد .
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    20 8
    با توجه به سوابق بشدت منفی و سوء و مشکوک افرادی مثل اقای جواد ظریف باید دید در مقطع کنونی چه ماموریت جدیدی برای ایشان نوشته شده و رقم خورده است !
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    15 0
    ایران با وسعت یک سوم اروپا و منابع و ذخایر دو برابر اروپا چرا نباید آرزوهاش به اندازه امکاناتش باشه.
    • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      9 8
      زمانی به آرزوها می رسیم که شرافتمندانه پای اصول بایستیم و مصمم و با اراده برای اهداف مان تلاش کنیم و به دشمن حیله گر باج ندهیم، با خندیدن و باج دادن به دشمن و تنبلی و کاخ نشینی به آرزوهایمان نمی رسیم.
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    36 10
    ظریف تو هم به عنوان یک ایرانی اگر قرار بود آرزوهات به اندازه امکاناتت باشد باید تو همین ایران تحصیل می کردید.
    • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      13 7
      با گل و خشت و کاهگل و چوب خانه ای میتوان ساخت و با سیمان و آرماتور و تیر آهن خانه ای دیگر تفاوت از زمین تا آسمان است.با ظریف و امثال ایشان یک سیاست خارجی مینوان داشت بسیار فرصت سوز و با حاج قاسم و امثال ایشان هم یک سیاست خارجی میتوان ساخت بسیار فرصت ساز./////زین همرهان سست عناصر دلم گرفت////شیر خدا و رستم دستانم آرزوست.
    • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      9 10
      چه تحلیل ابلهانه ای مثل سطحی بینی خانواده بی سوادبرخی ارگانها که بلدند بااسم ولایت بافیلترشکن ول بگردن وربای بانکی بخورن وحرفهای بدون جامعه بینی بزنند
    • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      2 16
      دس از سر کچل ظریف بردارید
    • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      13 6
      کسی با سر کچل ظریفک کاری ندارد، خودش و شیخ بنفش هرازگاهی خودشان را وسط می اندازند و هی یاد گلابیییییی های خرجام بی سرانجام می کنند.
    • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      7 8
      ۱۲:۴۷ اقای خیلی باسواااد!!! از اسرائیل کامنت میذاری یا از آلبانی که نمی دونی ما تو فارسی "جامعه بینی نداریم "جهان بینی داریم" راستی ترم چند اموزش فارسی هستی ؟
    • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      10 0
      من نه ازالبانیم ونه نوکرصهیونیست فاسدادمکش هستم دیدن جامعه منظورم بود دیدن بیکاری مشاغلی که دراین کشوربابرکت درشان مردم نیست بیکاری مشکلات اقتصادی ربای بانکهاازانصارسپاه تاخصوصی ها تعطیلی کارخانه هاکه بخاطرضعف مسئولین وول کردن جامعه باحرافی بدون عمله
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    32 4
    فؤاد ایزدی در نشست بررسی برجام از ظریف می‌پرسد که افرادی به نام ترامپ نامزد انتخابات امریکا هستند، اگر انتخاب بشوند برجام را پاره خواهند کرد. ظریف با خنده‌ای تمسخرآمیز پاسخ داد: نمیتوانند این کار رو بکند. آقای دکتر ایزدی من به شما اطمینان می دهم...........مجنون غرب را چه به عقل ؟؟!
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    11 34
    درود بر مرد عالم وسرمایه ملی ملت ما دکترظریف خدا طول عمر با عزت نسیبش کند برای خدمت به مردم بااین چرندیات محبوبیت ظریف اسیب نمیبیند بیخود به خودتان زحمت ندهید
    • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      11 6
      بهتره بگی محبوبیتش بین دشمنان ایران از بین رفتنی نیست
    • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      9 3
      ضعف الطالب و المطلوب...
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      6 2
      خدا نابودش کنه .خ
    • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      10 3
      شما اول سواد خواندن و نوشتنت را تکمیل کن، بعد بیا اینجا از غربگداها دفاع کن. «نسیب» غلطه؛ «نصیب» درسته. ظریف و امثال این مردک هم دلشان به وجود بی‌سواد‌ها و کم‌سوادها و هالوهایی مثل جنابعالی خوش است که به راحتی هر غلطی می‌کنن و هر جفنگی را به زبون میارن تا از عملکرد ننگین و خیانتکارانه‌ی خودشون دفاع کنن. تا زمانی که احمق‌هایی چون تو هستن، مُفلس‌هایی چون ظریف و روحانی درنمی‌مونن.
    • محمدایوب IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      9 5
      10/44 من تعجب میکنم یک سری احمق از جمله خود اصلاح طلبان باهمین متوهم دائم از مردم ومحبوبیت بین آنها می گویند اما یک مرد درمیان آنها پیدا نمیشود که بیاید در میان مردمی که از آنها دم میزنند در روز بزرگداشت سالگرد حضرت امام روحانی رییس این سرباز انگلیسی در حرم امام چند قدم بیشتر نتوانست راه برود فرار کرد اخه نامردها یک بار هم به غیر رختخوابتان مرد باشید بیایید در میان مردم ظریف فقط بیا از چهارراه ولیعصر تا میدان انقلاب پیاده میان مردم شرف داری بیا
    • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      6 2
      کسی کاری به ظریفک نداشت، خودش هی چیزی می گوید که دهان ما را اجبارا باز می کند. اصلا این ظریفک اصلا با سازش از طریق برجام چی به دست آورد؟ غیر از اینکه همه چیز به غربی ها داد، چه کاری انجام داد؟ غیر از اینکه تو قلب راکتور مهم ایران، به خاطر آمریکا بتون ریخت، چه کار دیگری کرد؟ غیر از اینکه تحریم ها را افزایش داد، چه کار دیگری کرد که می گوید سازش مثبت است؟ لابد نشسته است با شیخ بنفش و دارند گلابیییییی های خرجام را می خورند که می گوید سازش مثبت است.
  • سامان IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    30 9
    دیپلماسی التماسی ظریف در تراز جمهوری اسلامی و تامین کننده منافع ملی ما نبود افزایش بیش از 2 برابری تحریمها و افزایش 10 برابری قیمت ارز و طلا و مسکن و خودرو نتیجه 8 سال دیپلماسی لبخند ظریف بود و دیگرهیچ !
    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      16 5
      چرند نگو این بساط ازبانک ربوی حکومتی که درنیروهای مسلح هم هست نجومی بگیری ایجاد شده مقایسه بیخود تعامل باموشکی که دوفضای مختلف هستن دورابطه متعارفی که به نفع صادرات واشتغال وداروهای کمابه به نفع هم هبود که باازمایش بی موقع موشکی ازبین رفت وغلط املایی ظریف وبتن ریزی ونظارت میدانی درفرودگاه بررفع تحریم دارویی
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    30 4
    آقای ظریف حتی ترکمنچای هم نسخه فارسی داشت چرا برجام نداشت ؟!
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    30 4
    از باند نیاورانی ها بیشتر از این توقع نداریم
  • حسين DE ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    43 10
    ظريف هيچى نيست هيچوقت هم هيچى نبود؛ ظريف صرفاً يك آلت دست،يك عروسك خيمه شب بازى و يك رقاصك بود كه گرداننده و رقصاننده ميشد و ميشود،و حالا از پشت پرده هدايت ميشود تا با دفاع از تركمانچاى در حقيقت از برجام بدتر از تركمانچاى دفاع كند،ظريف را نه بعنوان يك فرد بلكه بايد بعنوان نماينده يك جريان خائن و مزدور و وطنفروش نگاه كرد كه براى رسيدن بقدرت و يا ماندن در قدرت همه چيز خود را ميفروشند تا به هدف برسند، به همين سادگى.
  • حسین IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    13 6
    از آدمی که نیمی از عمر بی حاصل خودش رو در امریکا با امکانات دولتی عشق و حال کرده بیش از این توقع نمی ره.
  • GR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    10 4
    داوینچی میگه وقتی اهدافت خیلی پایینه وقتی بهشون میرسی باهاش ​​روبرو میشی و سقوط میکنی! ظریف ظرافت خواندن یک متن هم نداشت !
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    16 1
    تنها عیب کوچک(ظریف,روحانی,خاتمی..‌)اینست که شدیدافقط برجامی تک بعدی هستندوغیرمستقیم(منافع استکبار رامثل نفت گاز پروپاگاندا،انواع ایشخور‌‌‌....)رابرایشان تامین میکنندومافع ایران اتمی بی آب مستقل مقتدر ومنطقه رابطورغیرمستقیم دررکوتاه ودراز مدت به تاراج ,سلطه، ونابودی ایران ومتطقه برای تحویل به استکبار میدهند)
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    5 1
    تنها عیب کوچک(ظریف,روحانی,خاتمی..‌)اینست که شدیدافقط برجامی تک بعدی هستندوغیرمستقیم(منافع استکبار رامثل نفت گاز پروپاگاندا،انواع ایشخور‌‌‌....)رابرایشان تامین میکنندومافع ایران اتمی بی آب مستقل مقتدر ومنطقه رابطورغیرمستقیم دررکوتاه ودراز مدت به تاراج ,سلطه، ونابودی ایران ومتطقه برای تحویل به استکبار میدهند)
  • محمد مهدی اسلامی IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    6 0
    __ بسمه تعالی __ گهی برجام ،گهی لولو بکار است _ولی در هر دو حال آش روی بار است __ کدامین آش باید دید که شوراست __اگر چه هر دو دیگ از ما بدور است __
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    15 5
    ظریف همان سال 92 و 93 هم چیزی نبود الکی بزرگش کردند که برجام (خریت جام) را تو پاچه ملت ما کنند.
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    4 10
    جاسوس بود
    • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      3 3
      ساندیس خور بهتان حرام است
  • شهریار IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    6 5
    با سلام از یک دیو.. سیاسی بیشتر از این هم نمی شود انتظار داشت.
  • CA ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    3 6
    واقعا ظریف که یک دیپلمات حرفه ای و عاشق ایران بود بدرد ما نمی خورد ما وزیر خارجه ای می خواهیم که حتی انگلیسی بلد نیست و تیم مذاکره کننده برجامش چنان بد عمل کرده که اسرائیل هم نمی توانست این قدر به ضرر ما عمل کند
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    3 8
    معلومه روزنامه جوانی ها بد جوری سوختند. بالاخره وقتی رسانه روسی باشی و خائن حقیقت می سوزاندت.
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    3 1
    دیگش نزدیک قابلمه ش هست و قابلمه ش پیش ماهی تابه ش و ماهی تابه ش پیش کاسه و کوزه ش هست . ؟!؟!؟ بیابید قاشق و چنگالش را !؟!؟
  • ع ع IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    5 4
    درود و سلام . آقای دکتر ظ در کل مدت توسط سرویس سیا و ام آی 6 کنترل و رهبری می شد . همانند ر که کارمند ام آی 6 بود . از این وطن فروشان جز این کارها توقع دیگری دارید . زنده باد ایران عزیز .
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    3 9
    الله اکبر از تو مشرق ! خجالت بکش از خراب کردن دیگران میخوای به چی برسی ؟ محبوبیت ! مردم کامل هم شما ها را میشناسن هم ظریف و هم بقیه را
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    3 11
    ظریف انسانی بس شریف
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    5 1
    تو روزی که یکی از افتخارات بزرگ ایران رونمایی میشه (موشک هایپر سونیک)، شبش ایشون میرن تو کلاب هاوس گفتگو می کنند. هیچ ایرادی نداره. فقط نمی دونم چرا یاد سال 97 و حضور اسد در ایران و استعفای ایشون افتادم. گفتم الانه که روزنامه های اصلاح طلب قراره حرفای ظریفو رپورتاژ کنن، ولی صبح سر زدم و خبری نبود. مثل اینکه حرفاش انقدری خاص نبوده که بره روی تیتر یک روزنامه ها
  • ایرانی با غیرت IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    5 1
    جناب کاپیتان ظریف میفرمایند : روسها به ما ضربه زدند ! در پاسخ میگوئیم شما که با وزیر خارجه روسها کل کل داشتی و مشاجره لفظی میکردی انهم در حضور فدریکا موگرینی و جان کری که به انها نشان دهی که با روسها نیستی و طرفدار غربیها هستی مسلما باید فکرش را میکردی ( اگر دیپلمات شایسته ائی بودی ؟؟!) که انها (روسها )هم تلافی خواهند کرد!
  • م.اکبری IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    6 1
    مورچه چیه "کله پاچه اش "چه باشد غرب تمام همش غارتگری بوده وهست وخواهد بود، ذاتا" اینجوری هستند! ظاهری بزک کرده دارند وورای ظاهرشان همین است ، این امر اظهرمن الشمس است. وسیاسیون ما هم این را به وضوح می‌دانند. ظریف هم ظریف‌تر ازهمه می‌دانست اما همین به اصطلاح "تئوری " ایشان ،جامه ی عمل که پوشید ،دیدیم که چی شد. ظریف اگر می‌دانست که نتیجه ی "تئوری اش" به اینجا ختم می شود.پس به ملت وکشور ش ظلم کرده است، اگر نمی دانسته ،پس کوتاه بین بوده ، وتئوری اش مساوی با همین کم بینی هایش می باشد
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    8 1
    برادر محمد جواد واشنگتن ، خیلی وقته مسیر را اشتباه میری . وقتش نشده با خودت خلوت کنی و خودتو انالیز؟ واسه من و شما وقت زیادی برای توبه و برگشت نمونده . بسم الله
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    4 8
    مشرق نیوز خیلی سوزش داری از ظریف و اصلاح طلبان البته گور پدر هر چی حزب است ولی ابطحی جواب خوبی داده ظریف یک شخصیت ملی و بین ملل است حیف است که وقتش را به جواب افراد دون پایه هدر میدهد ذذذذذذررررررررتتتتتت
  • محمدایوب IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    6 1
    این سرباز آمریکایی آنقدر ضعیف وذلیل است که حاضر نیست دیگی که برای او نجوشد حتی سرخودش ویا شیخ انگلیسی بجوشد
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    9 1
    در جواب تمام صحبت های ظریف پهلوان پنبه که در میدان خالی رجز خوانی می کند یک جمله کوتاه‌ باید گفت عاقلان دانند مردک تو عرضه رفتن به خدمت سربازی را نداشتی فرار کردی رفتی آمریکا حالا بلبل زبانی می کنی خداوند بخواهد کسی را رسوا کند رسوایی بالا تر از این برای ظريف و اصلاحاتچی‌ها که‌ در زمان تست موشک فتاح چنین مصاحبه ای برای انحراف افکار عمومی
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    2 8
    ظریف مرد عقل و درایت و سواد و شعور و مردم دوست و وطن دوست و اما دشمنانش پست فطرت ضد ملت
    • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      8 1
      این ظریفک اصلا با سازش از طریق برجام چی به دست آورد؟ غیر از اینکه همه چیز به غربی ها داد، چه کاری انجام داد؟ غیر از اینکه تو قلب راکتور مهم ایران، به خاطر آمریکا بتون ریخت، چه کار دیگری کرد؟ غیر از اینکه تحریم ها را افزایش داد، چه کار دیگری کرد که می گوید سازش مثبت است؟ لابد نشسته است با شیخ بنفش و دارند گلابیییییی های خرجام را می خورند که می گوید سازش مثبت است.
  • عليرضا IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    3 5
    اگه برجام خوب نيست پاره اش كنيد
    • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      8 7
      الان به نظرت برجامی هست؟ اصلا غیر از برجام بی سرانجام ظریفک، برجام دیگری وجود دارد؟ غربی ها و غرب پرست هامی گویند برجام موشکی برجام منطقه ای هم امضا کنید و ما هم در جواب غربی ها می گیم شما فقط همون تعهداتی که در برجام هسته ای زیر پا گذاشتی رو عمل کن.
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    6 7
    اگر به ظریف اجازه اموره خارجی میدادید کشور آباد میشد
    • IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      8 7
      ظریفک خودش می خواست که فقط برا غربی ها کار کند و با جان کری بچرخد و با اشتون بخندد و وزیر امور خارجی غربی ها و وزیر امور برجام بی سرانجام باشد. کدام وزیر به اندازه او پایش را از گلیمش دراز تر کرده بود که می گویی اجازه ندادید کار کند؟ بعدش هم این ظریفک اصلا با سازش از طریق برجام چی به دست آورد؟ غیر از اینکه همه چیز به غربی ها داد، چه کاری انجام داد؟ غیر از اینکه تو قلب راکتور مهم ایران، به خاطر آمریکا بتون ریخت، چه کار دیگری کرد؟ غیر از اینکه تحریم ها را افزایش داد، چه کار دیگری کرد که می گوید سازش مثبت است؟ لابد نشسته است با شیخ بنفش و دارند گلابیییییی های خرجام را می خورند که می گوید سازش مثبت است.
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    7 5
    ظریف به همراه روحانی حقیرانه مردید دیگر نبش قبر نکنید
  • ارش IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    4 7
    دوستان بفرمایید توافق بهتر انجام بدید چرا معطلید پس؟پاسخ منطقی دارید برای حرفای ظریف بفرمایید چرا هیچ مطلب منطقی ندارید پس؟همش هوچی گری!!!!
  • ارش IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    4 4
    دوستان بفرمایید توافق بهتر انجام بدید چرا معطلید پس؟پاسخ منطقی دارید برای حرفای ظریف بفرمایید چرا هیچ مطلب منطقی ندارید پس؟همش هوچی گری!
  • سید فروزان CH ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    31 1
    اموال ظریف الدوله ،طیفی بودند از بچه پولدارهای انزمان که در نوجوانی به انریکا جهت تحصیل رفتند و از روی فرصت طلبی چند جلسه در نماز جماعت دانشجویان انحا شرکت(اواخر دوران پهلوی ) و با تاییدیه انجمن (که حدیث فراوان دارد این انجمن) شدند مدیر و وزیر و غیره ، نه در دوران جنگ خدمت کردند نه یک قطره خون بینی در مبارزه با رژیم پهلوی ، نتیجه این طیف شدند اصلاح طلبان غربکدا که هنوز در مملکت قدرت دارند و مثلث زور و زر و تزویر را ساخته‌اند ، نسل بعدی اینها هم شدند اقا زادههایی چون پسران و دختران هاشمی و مابقی ،‌همکی ضد نظام و در بست در خدمت دولت فخمیه و کاخ سفید و الیزه
  • سید فروزان CH ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    24 3
    اموال ظریف الدوله ،طیفی بودند از بچه پولدارهای انزمان که در نوجوانی به انریکا جهت تحصیل رفتند و از روی فرصت طلبی چند جلسه در نماز جماعت دانشجویان انحا شرکت(اواخر دوران پهلوی ) و با تاییدیه انجمن (که حدیث فراوان دارد این انجمن) شدند مدیر و وزیر و غیره ، نه در دوران جنگ خدمت کردند نه یک قطره خون بینی در مبارزه با رژیم پهلوی ، نتیجه این طیف شدند اصلاح طلبان غربکدا که هنوز در مملکت قدرت دارند و مثلث زور و زر و تزویر را ساخته‌اند ، نسل بعدی اینها هم شدند اقا زادههایی چون پسران و دختران هاشمی و مابقی ،‌همکی ضد نظام و در بست در خدمت دولت فخمیه و کاخ سفید و الیزه
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    30 4
    این ظریفک اصلا با سازش از طریق برجام چی به دست آورد؟ غیر از اینکه همه چیز به غربی ها داد، چه کاری انجام داد؟ غیر از اینکه تو قلب راکتور مهم ایران، به خاطر آمریکا بتون ریخت، چه کار دیگری کرد؟ غیر از اینکه تحریم ها را افزایش داد، چه کار دیگری کرد که می گوید سازش مثبت است؟ لابد نشسته است با شیخ بنفش و دارند گلابیییییی های خرجام را می خورند که می گوید سازش مثبت است.
    • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      16 1
      فکر نمی‌کنید کارش عمد ی بوده باشه؟
    • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      1 0
      مطمئنم کارش عمدی بوده.
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    8 4
    ویژگی مزخرفی که این افساد طلبان دارند علاوه بر انبوه ویژگیهای مزخرفشان، صبر کم ناز عشوه، بد اخلاقی، روی زیاد ،قمپز الکی همه رو از بالا دیدن بابا تمام این درد ومرضها از فراموش کردن قیامت واخرت هست به خودتون بییاید تا عزراعیل دوباره تواستخر نیومده سر وقت یکی دیگتون
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    0 11
    روح من ظریف
    • IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      0 5
      ظریف عزیر این حماعت چشم دیدن انسانهایی مثل شما تحصیل کرده و با فهم و شعور سیاسی را ندارند چه کمیم که کله سیاه هستند
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    3 5
    ایشون ظریف نیست ضخیم هست. مزخرف
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    3 5
    طرف خارج درس خونده چند سالی هم وزیر .فکر میکنه عقل کله.کسی عقل کله که ولایت مدار و عاشق رهبری باشه.افراد بی بصیرت هر چقدر تحصیلات هم داشته باشن بازم عقل کل نیستن.
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    3 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • تورج IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    1 1
    آقای ظریف کتابی که تو تازه شروع به خواندن کردی خیلی ها تا انتها مطالعه کردند. ادای روشنفکری بهت نمیاد
  • حجت IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    0 0
    ظریف هر عیبی داشته باشد، حلال خورترین آدم دنیاست. ببینین چگونه داره پولی که از کدخدا گرفته رو داره با کارهاش حلال می‌کنه
  • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    1 1
    همان دیگ پلوی سفارت علیا حضرت ملکه بریتانیا
  • فرزند دیپلمات سابق IR ۰۵:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    0 0
    در عجبم که بسیاری از تفاله های نیویورکی هنوز در دولت آقای رئیسی منصب دارند منجمله صفری بازنشسته که معاون وزیر خارجه است و رفیق و یارغار خاتمی و امین زاده بوده
  • IR ۰۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    0 0
    دیگ نیست بایستی دید سرش در چه آخوری است.
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    0 0
    همین اقای ظریف در اوج برجام امد قم و با روحانیون و مدرسین حوزه جلسه به اصطلاح توجیهی گذاشت او در همین جلسه با خنده شیطنت امیزی گفت : واقعش این است که من هم برجام را درست و کامل نخوانده ام و از محتوای ان دقیقا مطلع نیستم اصلا متن برجام را امریکایی ها نوشته و به من داده اند !! با یک چنین وزیر خارجه نخبه ای چکار باید کرد !!!
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    0 0
    ادمی که فقط بخاطر انگلیسی دست و پاشکسته صحبت کردن و زندگی در امریکا و رابطه خاص بالا امده باشد و از طرفی تحت تعلیم و تربیت و تاثیر اموزه ها و فرهنگ امریکایی هم باشد و ارتباطی هم با اندیشه و راه امام ره و انقلاب نداشته باشد بهتر از این نمیشود . اینگونه نفوذها در دستگاه سیاست خارجی و... ضربات جبران ناپذیر بر کشور و مردم و انقلاب وارد کرده است .
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    0 0
    رهبری معظم فرموده اند " برجام خسارت محض است " معرکه گردان های برجام نیز گفته اند : " نتایج برجام تقریبا هیچ است " الان که برای ادم های دیرباور هم معلوم شده که این درخت برجام از اول پوسیده و خشک بوده و هیچ سیب و گلابی از ان حاصل نشده چرا دست اندر کاران ساده لوح و یا احیانا خائن و نفوذی و دست های پشت پرده برجام خسارت بار محاکمه نمیشوند . ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس